Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 5:02



Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
IMS uitgelegd 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: IMS uitgelegd
Kheldar schreef:
@Ruud, die verzegeling wordt inderdaad verwijderd.

Ik denk ook zelfs dat er een gaatje wordt geprikt in de oliepompbehuizing en een sleufje in de aandrijfas van de pomp gemaakt waardoor er olie vanuit de oliepomp door het sleufje en het gaatje door de IMS as uiteindelijk in het IMS lager loopt, mits langs bede kanten van IMS lager de verzegeling is verwijderd. Wat bij het vervangen van het lager perfect kan. Maar ben niet 100% zeker of het standaard procedure is. Ik denk het wel.

Blijft het feit dat er dus ongefilterde olie in het lager komt. Verschil ik dus idd van mening over met Michel. Ook al veel over gediscusieerd. Vooral het gaatje in de oliepomp ben ik dus geen voorstander van want dat betekent 100% zeker ongefilterde olie in het lager. Bij enkel het verwijderen van de verzegeling is er minder kans op contaminatie. Enkel vioa splash vanuit karter en eventueel wat er via de by-pass van het oliefilter in het blok komt.

Maar het hele verhaal is ook niet zo zwart/wit. Het verwijderen of laten zitten van de verzegeling heeft beiden zijn voor- en nadelen. Dus voor beiden valt wat te zeggen. De insteek van de specialist is daarin ook anders dan die van mij. Theorie en praktijk kunnen dus best van elkaar verschillen.

De verzegeling niet verwijderen zorgt ervoor dat er geen gevaarlijke deeltjes in het lager kunnen komen waardoor het versnelt gaat slijten. Er is dan wel het risico dat als de verzegeling op termijn dan minder wordt er motorolie bij het lagervet kan. Het lagervet heeft een hogere viscositeit dan motorolie. Door verdunning met motorolie onstaat slechtere smering en verder nog meer hitte ontwikkeling wat het vet nog dunner maakt en zo zet de slijtage zich in gang. Als je beslist om de verzegeling niet te verwijderen zou ik opteren om voor een steviger lager te gaan met een hittebestendiger vet en een betere verzegelingen. Zijn verschillende opties op de markt. En dan gewoon zonder zorgen doorrijden.

De verzegeling wel verwijderen maakt dat je altijd verse aanvoer van motorolie hebt. Wat ook actief het lager 'koelt'. Nadeel is dus wel dat alles wat aan kleine partikels in het karter zit in het lager kan. En ook alles wat via het gaatje in de oliepomp kan, en dus niet gefilterd is het lager in kan komen. Met versnelde slijtage tot gevolg. Bij het verwijderen van de verzegeling zou ik opteren om gewoon elke 40.000km bijvoorbeel het lager op zijn minst te laten controleren.

In beide gevallen zou men er voor kunnen opteren om zo af en toe (elke 10.000km, 20.000km?) eens een olieanalyse te laten doen.

Alles moet je ook individueel afwegen tov het aantal kilometers dat men met de auto rijdt. Voor de meesten onder ons betekent een IMS vervangen dat er de komende 10 jaar jer waarschijnlijk niet naar hoeft te worden om gekeken. Dan is de auto vaak ook al weer naar een volgende eigenaar!

@Imre: ja klopt. eigenlijk is de redenering net omgekeerd. Als je de koppeling en/of vliegwiel vervangt kun je gelijk het IMS aanpakken/vervangen, RMS is ook gewoon een standaard vervang item. Wordt waarschijnlijk door elke specialist gedaan als de versnellingsbak er af gaat, of zou in ieder geval wel zo moeten zijn. Kost twee keer niks.


IMS Gisteren laten vervangen bij AR. Zat inderdaad een dicht lager in wat nu vervangen is door een open lager. Niet een lager wat open gemaakt wordt... Dit lager is dus gemaakt voor in een olie bad te liggen! Naar mijn weten ook geen sleufje of gaatje gemaakt. Meteen mijn koppeling laten vervangen en met een smile naar huis toe.
Chapeau voor de mannen bij AR! Nee, nogmaals, ik heb er geen aandelen maar ben er ontzettend vriendelijk en goed behandeld. Uitleg is me uitgebreid gegeven en hebben alle tijd voor je :cheers: :res:


21 sep 2019 9:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.