Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

IMS uitgelegd

07 jun 2019 7:25

Op het forum is veel te lezen over het (falen van het) IMS lager. Maar wat het precies is en doet, daar had ik letterlijk geen beeld bij. Vanmorgen kwam ik een filmpje op joetjoep tegen waarin dat mooi wordt uitgelegd, van Wheeler Dealers nota bene.

>>>link<<< en kijk vanaf 2.40.

Re: IMS uitgelegd

07 jun 2019 12:04

Nog meer in detail
https://www.youtube.com/watch?v=i14LKvAW-So

Re: IMS uitgelegd

07 jun 2019 20:00

leuk dat direct oil feed lager, maar voor die prijs kun je 3x een "normaal" lager monteren :scratch:

Re: IMS uitgelegd

08 jun 2019 8:46

Het is veel geld ja. Erger nog ... een standaard lager kost 150euro dus je kan het 10x vervangen minimaal.

Maar het is nu ook niet zo extreem geprijsd, je lost er een belangrijke achilleshiel van de motor mee op en iets dat op termijn toch ooit stuk gaat.

En voor elke auto is het natuurlijk weer anders. Als je de auto lang denkt te houden is het bijna een no-brainer. Over een periode van 10jr is de afschrijving 200/jaar. Een extra kleine beurt.

Mensen denken er niet bij na dat als je zoiets commercialiseert dat er best wel wat tijd steekt om zoiets te ontwerpen, te testen, te optimaliseren en dan vooral de kleine niet direct zichtbare problemen waar je tegenaan loopt op te lossen. Het is een simpel, maar mooi stukje engineering.

De mooiste oplossing ook die er op de markt is. De andere oil feed oplossingen gebruiken allemaal ongefilterde olie. Ver van ideaal dus.

En als je het eindproduct ziet is het natuurlijk lekker makkelijk hindsight oordelen dat iets heel duur is voor wat het is.

Als je het in je schuur voor je eigen auto in elkaar zou bouwen kost het je aan materiaal niet veel nee. Eigen risico ook dat het goed werkt en dat je niets over het hoofd hebt gezien.

Het wordt in de VS trouwens heel veel ingebouwd.

Heb het zelf trouwens ook overwogen om het te laten installeren. Als het 300-400 euro minder was geweest was ik direct om.

Re: IMS uitgelegd

18 jun 2019 11:07

porschehenk schreef:leuk dat direct oil feed lager, maar voor die prijs kun je 3x een "normaal" lager monteren :scratch:


Ik heb in mijn 986 Boxster terug een nieuwe geplaatst toen ik men koppeling en vliegwiel aan het vervangen was...
De mijne was een 'Single Row' lager en had er 172.000km ingestoken, persoonlijk voel/zie/merk ik er 0.0 aan... :scratch:

Als ik het echt wil weten zal ik hem eens moeten open doen denk ik :)

Afbeelding

Re: IMS uitgelegd

18 jun 2019 12:08

Vind het een lastig onderwerp, niet vanwege kosten maar vanwege de vele verhalen. De ene specialist geeft dit aan en de andere verteld weer iets anders. Als je een Porsche rijdt van deze types dan weet je dat het kan gebeuren, hoe vervelend ook. Je kunt het probleem minimaliseren door het tijdig te laten vervangen door een nieuw exemplaar. Belangrijkste is dat iedereen doet waar hij zich prettig bij voelt denk ik zo.

Re: IMS uitgelegd

03 jul 2019 12:23

@Ruud81 helemaal mee eens. Ik hoor ook de verschillende verhalen. Bij mijn 996 C4C uit 2001 is voor zover ik weet het lager niet vervangen. Wat is slim? Tja...

Re: IMS uitgelegd

03 jul 2019 14:11

Hier ook, ik heb een 996 Carrera uit 1999 met bijna 200.000 km op de teller. IMS is niet vervangen.
Was het wel van plan, maar mij werd verteld dat het in slechts een klein percentage voorkwam. Maar ja, je zult maar net tot die groep behoren... ik weet het.

Elke merk/type auto heeft wel ergens een achilleshiel. Alleen als deze komt, is het gelijk een dikke :roll:

Re: IMS uitgelegd

03 jul 2019 14:22

Ik heb wel eens gelezen dat het bij zo'n 8% is voorgekomen. Dus de kans dat het gebeurt is klein.
Dan zit je ook nog eens met het feit dat het IMS lager alleen bij de M96 blokken relatief makkelijk te vervangen zijn. Bij het M97 blok is er sprake van een groter lager wat officieel alleen vervangen kan worden door het blok te splitsen, dus zo ongeveer uit elkaar te halen.
Met name de single row lagers uit het M96 blok schijnt het probleem te zijn. IMS schade bij het M97 blok ben ik nog nooit tegengekomen, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.
Ik zou bij het M96 blok altijd het lager vervangen als de versnellingsbak eraf is, zoals bij vervanging van de koppeling. Bij het M97 blok kan je dan wel het lager voor zover mogelijk checken.
Daarnaast is het goed om een magnetische carterplug te gebruiken zodat bij oliewissel de plug gecontroleerd kan worden op slijpsel. En ook het oliefilter controleren op slijpsel. Dit biedt natuurlijk geen garantie, maar is een hulpmiddel.

IMS eerste type M96.
Afbeelding

IMS tweede type, M96.
Afbeelding

IMS derde type, M97.
Afbeelding

Re: IMS uitgelegd

03 sep 2019 20:39

Na lang wikken en wegen besloten om het ims euvel preventief te laten vervangen... Deze zit er nu 50/55K km in en is een gesloten variant (is in 2012 gebeurd). Het bedrijf wat deze heeft geplaatst heeft me verteld dat ze met dit type nooit problemen hebben gehad, maar dat ze nu wel zijn overgestapt op andere open lagers en deze niet meer plaatsen. Omdat ik graag rustig slaap en ook niet heel veel kilometers per jaar maak met de auto vind ik het de kosten wel waard om te laten vervangen aangezien ik er dan toch weer lang mee vooruit kan.

Moet wel vertellen dat het me opvalt dat er div. verhalen rond gaan; het ene bedrijf geeft aan; Tja, als ik jou was had ik m meteen vervangen bij aanschaf van de wagen. Andere bedrijf zegt; Mwah, valt allemaal wel mee. Geen zorgen maken gewoon rijden.
Daarnaast zit er ook veel prijs verschil in de verschillende oplossingen, uit een lopend van een kleine 1000,- euro tot bedragen van 2500,- euro. Welke van de duurdere wel wordt aangegeven nooit meer het lager hoeven te vervangen en van de goedkope variant je het lager om de 50.000km moet vervangen.

Re: IMS uitgelegd

03 sep 2019 21:32

Ik vraag me af of al die bedrijven niet erg graag ims lagers vervangen om hun bankrekening te spekken

Ikzelf 260k zonder problemen

Re: IMS uitgelegd

03 sep 2019 21:39

Hendrik2018 schreef:Ik vraag me af of al die bedrijven niet erg graag ims lagers vervangen om hun bankrekening te spekken

Ikzelf 260k zonder problemen


Er zijn ook genoeg verhalen en aangetoonde gevallen die nog niet eens tot 1/3 komen van de door jou gereden kilometers. Ik zelf doe het omdat ik graag rustig slaap en mocht het toch gebeuren er iig naar mijn weten alles aan gedaan heb. Tuurlijk is het zo dat wanneer je contact op neemt met een bedrijf een stuk commercie.

Re: IMS uitgelegd

03 sep 2019 21:45

Voor wat betreft het risico, dat hangt af van welk type motor en IMS je hebt.
Hieronder een staatje met het risicopercentage tot het M97 blok. Schijnbaar is het risico vanaf dit blok te verwaarlozen.

Afbeelding

Re: IMS uitgelegd

03 sep 2019 21:49

Ik zit in de 8% risico. Nu weet ik niet hoe dat zit met het huidige niet standaard dichte lager wat erin zit. Preventief... :)

Re: IMS uitgelegd

04 sep 2019 11:46

Hoe langer je rijdt hoe meer het lager slijt. Is een slijtage onderdeel. Dus die statistische cijfers van 9jr geleden zijn alleen maar hoger geworden. En zeker weten dat het een zeer voorzichtige raming is. Dat het in werkelijkheid veel hoger is.

Single-row idd veel gevoeliger. 997 veel minder idd want in vergelijking met de 996 een joekel van een lager. Maar met het voortschrijden der tijd zullen die gegarandeerd ook stuk gaan.

Bij de 996 het IMS laten vervangen bij nieuwe koppeling plaatsen. Eventueel als budget toelaat door een versterkte versie van het lager. Ben verder niet zo een voorstander van de verzegeling verwijderen. Alle mogelijke debris dat in de olie zit kan het lager weer versneld doen falen. Ongefilterde olie kan via de bypass bij het filter toch af en toe het blok in.

Als het ims lager toch kapot zou gaan voordat de koppeling vervangen wordt zorg dat je geld opzij hebt voor een motorrevisie. Heb je weer een opgefrist blok en als dat goed gebeurt en alle andere zwakke punten worden aangepakt incl. koppen reviseren en als het even kan de IMS Solution plaatsen, kan je weer minimaal 200.000km zorgeloos rijden.

Re: IMS uitgelegd

04 sep 2019 13:28

Precies, ik vermoed ook een significante verhoging t.o.v. 9 jaar geleden.

Daarnaast, ik denk dat de 911'jes die bijv. door Resto en andere specialisten weer rijklaar zijn gemaakt, niet meegenomen worden in deze metrics. Ik ben er wel van overtuigd dat de werkelijke aantallen van IMS failures, maar ook de cilinder scoring etc. vele malen hoger liggen.

Re: IMS uitgelegd

04 sep 2019 20:20

@944S2 schreef:Voor wat betreft het risico, dat hangt af van welk type motor en IMS je hebt.
Hieronder een staatje met het risicopercentage tot het M97 blok. Schijnbaar is het risico vanaf dit blok te verwaarlozen.

Afbeelding


Dus; als ik een M97-blok heb - dan val ik net buiten de IMS problematiek?

Re: IMS uitgelegd

04 sep 2019 22:26

Vroeger zeiden ze altijd dat de MK1 gevoeliger was dan de MK2.
Deze tabel beweert het tegenovergestelde ?

Re: IMS uitgelegd

04 sep 2019 22:30

Overgang dual row naar single row ligt niet exact gelijk met mk1 naar mk2. Maar mk2 over het algemeen single row en heel naar het eind misschien al met het typische 997 groter lager.

Single row is minder sterk gebleken dan dual row. Staat toch duidelijk in de statistiek.

Re: IMS uitgelegd

04 sep 2019 23:09

Dat is te zien aan het motornummer. M96 had het single row lager. In de loop van 2005 kwam het M97 blok in zowel de 987 als de 997 met het grote lager.

Re: IMS uitgelegd

05 sep 2019 0:00

Eerste 996 hadden dual row, vanaf 2000 ongeveer overgang naar single row. Daar valt niet echt aan te duiden wanneer precies. Er zijn 2001 auto’s met dual row en 2000 auto’s met single row lager. Lijkt een beetje er op dat ze toen gebruikten wat er op voorraad lag en leverbaar was. Deze Dual row en single row zijn allemaal het kleine lager.

Helemaal op het eind van de 996 mk2 zijn er al klein aantal autos die het grotere lager hebben wat ook in de 997 zit. 996 die later een ruilmotor kregen hebben ook het grotere ims lager

Re: IMS uitgelegd

05 sep 2019 7:29

Kheldar schreef:Bij de 996 het IMS laten vervangen bij nieuwe koppeling plaatsen. Eventueel als budget toelaat door een versterkte versie van het lager. Ben verder niet zo een voorstander van de verzegeling verwijderen. Alle mogelijke debris dat in de olie zit kan het lager weer versneld doen falen. Ongefilterde olie kan via de bypass bij het filter toch af en toe het blok in.

Als het ims lager toch kapot zou gaan voordat de koppeling vervangen wordt zorg dat je geld opzij hebt voor een motorrevisie. Heb je weer een opgefrist blok en als dat goed gebeurt en alle andere zwakke punten worden aangepakt incl. koppen reviseren en als het even kan de IMS Solution plaatsen, kan je weer minimaal 200.000km zorgeloos rijden.


Je geeft hier aan dat je geen voorstander bent van de verzegeling verwijderen. Volgens mij, als ik het me goed herinner meen ik ergens gelezen te hebben dat Resto dit wel doet. Ligt dit er ook niet aan dat je jaarlijks gewoon een olie wissel moet doen..? Ik laat hem iig bij Resto vervangen, en dan kijk ik over 50/60.000km wel weer.

Re: IMS uitgelegd

05 sep 2019 9:41

Ik ben vooral van mening als je hem preventief vervangt, geef wat extra euro's uit aan nieuwe koppeling,vliegwiel,krukaskeering etc...

Als je achteraf merkt dat die lekt of de koppeling eraan is en je moet dat allemaal terug eraf halen... Hele hoop werk of als je het laat doen kost het je weer een hoop euro's aan werkuren...

Re: IMS uitgelegd

05 sep 2019 10:58

wordt idd allemaal even bekeken

Re: IMS uitgelegd

05 sep 2019 12:03

@Ruud, die verzegeling wordt inderdaad verwijderd.

Ik denk ook zelfs dat er een gaatje wordt geprikt in de oliepompbehuizing en een sleufje in de aandrijfas van de pomp gemaakt waardoor er olie vanuit de oliepomp door het sleufje en het gaatje door de IMS as uiteindelijk in het IMS lager loopt, mits langs bede kanten van IMS lager de verzegeling is verwijderd. Wat bij het vervangen van het lager perfect kan. Maar ben niet 100% zeker of het standaard procedure is. Ik denk het wel.

Blijft het feit dat er dus ongefilterde olie in het lager komt. Verschil ik dus idd van mening over met Michel. Ook al veel over gediscusieerd. Vooral het gaatje in de oliepomp ben ik dus geen voorstander van want dat betekent 100% zeker ongefilterde olie in het lager. Bij enkel het verwijderen van de verzegeling is er minder kans op contaminatie. Enkel vioa splash vanuit karter en eventueel wat er via de by-pass van het oliefilter in het blok komt.

Maar het hele verhaal is ook niet zo zwart/wit. Het verwijderen of laten zitten van de verzegeling heeft beiden zijn voor- en nadelen. Dus voor beiden valt wat te zeggen. De insteek van de specialist is daarin ook anders dan die van mij. Theorie en praktijk kunnen dus best van elkaar verschillen.

De verzegeling niet verwijderen zorgt ervoor dat er geen gevaarlijke deeltjes in het lager kunnen komen waardoor het versnelt gaat slijten. Er is dan wel het risico dat als de verzegeling op termijn dan minder wordt er motorolie bij het lagervet kan. Het lagervet heeft een hogere viscositeit dan motorolie. Door verdunning met motorolie onstaat slechtere smering en verder nog meer hitte ontwikkeling wat het vet nog dunner maakt en zo zet de slijtage zich in gang. Als je beslist om de verzegeling niet te verwijderen zou ik opteren om voor een steviger lager te gaan met een hittebestendiger vet en een betere verzegelingen. Zijn verschillende opties op de markt. En dan gewoon zonder zorgen doorrijden.

De verzegeling wel verwijderen maakt dat je altijd verse aanvoer van motorolie hebt. Wat ook actief het lager 'koelt'. Nadeel is dus wel dat alles wat aan kleine partikels in het karter zit in het lager kan. En ook alles wat via het gaatje in de oliepomp kan, en dus niet gefilterd is het lager in kan komen. Met versnelde slijtage tot gevolg. Bij het verwijderen van de verzegeling zou ik opteren om gewoon elke 40.000km bijvoorbeel het lager op zijn minst te laten controleren.

In beide gevallen zou men er voor kunnen opteren om zo af en toe (elke 10.000km, 20.000km?) eens een olieanalyse te laten doen.

Alles moet je ook individueel afwegen tov het aantal kilometers dat men met de auto rijdt. Voor de meesten onder ons betekent een IMS vervangen dat er de komende 10 jaar jer waarschijnlijk niet naar hoeft te worden om gekeken. Dan is de auto vaak ook al weer naar een volgende eigenaar!

@Imre: ja klopt. eigenlijk is de redenering net omgekeerd. Als je de koppeling en/of vliegwiel vervangt kun je gelijk het IMS aanpakken/vervangen, RMS is ook gewoon een standaard vervang item. Wordt waarschijnlijk door elke specialist gedaan als de versnellingsbak er af gaat, of zou in ieder geval wel zo moeten zijn. Kost twee keer niks.
Plaats een reactie