Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 12:49



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
midden radiator toevoegen aan 986 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
986 boxter 1997 gereviseerde motor december 2018
Wormer
Bericht midden radiator toevoegen aan 986
Beste leden,

Ik heb een 986 2,6 uit '97, dus eerste type. :cheers:
na revisie van de motor wil ik graag de motor temperatuur wat aan de lage kant houden, heb al een andere thermostaat aan gebracht.
Toch merk ik dat ondanks dat de temperatuur in file of stationair draaien wat op loopt. en dan val te terug naar de geprogrammeerde ventilator temperatuur :bang:
Ik zou daarom graag het koelvermogen verhogen door de midden radiator van de boxter s of de latere types te monteren.
echter de slangen zijn bij deze types ook naar de normale radiatoren dikker.
heeft iemand ervaring of tips om dit op te lossen? :scratch:


02 jul 2019 20:02
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: midden radiator toevoegen aan 986
Bij filerijden met de tropische temperaturen van de laatste tijd is het normaal dat de koelwatertemperatuur langzaam oploopt.

Die extra radiator in het midden brengt niet zoveel extra koelcapaciteit. Zeker niet bij weinig rijwind. Het probleem is niet gebrek aan koeloppervlak maar gebrek aan luchtstroming. Zo een extra radiator is dus een zinloze upgrade voor jouw probleem.

Die midden radiator zat volgens mij enkel op de auto met tiptronic? In ieder geval toch zo voor de 996. Evt dat ze af fabriek werden gemonteerd voor auto’s bestemd voor heet klimaat?

Oplossingen:

Bij warm weer de airco aanzetten. Dan blijven de radiatorfans standaard in de lage stand draaien. Maakt dat er toch wat luchtstroom is bij lage snelheid en stilstand.

Wat is de huidige staat van je radiators. Al eens goed schoongemaakt? En je fans draaien die wel goed? Dikke kans ook dat de radiators al een deel van hun koelcapaciteit kwijt. De OEM radiators gaan op termijn allemaal verrot en verliezen sneller hun koelcapaciteit.

De beste optie is de fans laten herprogrammeren met een extra sensor op koelwaterretour. Dat is onderdeel van de Koelmodificatie die Resto doet. De thermostaat wordt ook verplaatst waardoor die sneller reageert. Lijkt me de mooiste en goedkoopste oplossing.

Als je dan toch zou willen upgraden dan eerder kijken voor een goeie radiator. CFS heeft er die meer koelcapaciteit bieden bij minder rijwind. http://csfrace.com/csf-cools-porsche/
Niet goedkoop maar wel bombenfest.
https://www.fvd.net/de-de/FVD10699601/h ... 6-996.html


02 jul 2019 20:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: midden radiator toevoegen aan 986
Als aanvulling op de opmerking van Eric (Kheldar): andere waterpomp monteren, is volgens mij ook onderdeel van de koelmodificatie. Zag hem bij Alpo in de vitrine. Good luck!
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


02 jul 2019 23:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: midden radiator toevoegen aan 986
Ja dat is ook een goeie aanpassing. De ‘turbo’ waterpomp heeft door zijn iets kleinere poelie vooral bij lage toerentallen een wat hoger debiet. Doel hiervan is dr cilinderkoppen beter te koelen. Die worden namelijk snel flink heter als er niet genoeg water rondgepompt wordt. Met wat hoger pompdebiet wordt er bij stilstand zo de heat soak iets beter getemperd doordat er meer water rondgepompt wordt.

Op zich draagt enkel een pompupgrade natuurlijk niet zoveel bij aan de verbeterde koeling van het koelwater. Er wordt wel meer water door de radiator gestuurd maar als daar te weinig koele aanvoerlucht doorheen gaat is het min of meer een status-quo.

Het is dus een ‘en-en’ verhaal. En een verbeterde luchtstroom om de watertemperatuur lager en stabieler te houden en een verbeterd pompdebiet om dat warme koelwater sneller van die hete plekken weg te krijgen.


03 jul 2019 10:21
Profiel
PorscheForum Rookie
986 boxter 1997 gereviseerde motor december 2018
Wormer
Bericht Re: midden radiator toevoegen aan 986
oke, dank jullie wel voor de antwoorden en suggesties:
de radiatoren zijn schoon, net gedaan bij het vervangen van 1 van de verdampers voor de airco die lek was.
heb recent een lagere temperatuur thermostaat aangesloten en die werkt top, maar na verloop van tijd met name in file loopt hij weer op naar de oude temperatuur.
bij normaal rijden blijft hij heerlijk laag, airco aan heeft inderdaad zin, totdat het echt te heet wordt, dan helpt dat ook niet meer.
ben nu bezig om het aanslaan van de koelventilatoren op een lagere temp te zetten middels modificatie.
dan even kijken.
Mocht dat niet afdoende zijn, dan inderdaad andere pomp en radiatoren.
Ik ken beide modificaties, maar maak graag gebruik van jullie know- how.

Vooral omdat zoals al gemeld de temperatuur in de koppen en met name de rijders kant sneller heter wordt dan je denkt en de temperatuurmeter eigenlijk de temp van het retourwater aan geeft, waardoor nieuwe problemen met de motor kunnen ontstaan. :drive:
voorkomen beter dan genezen? :mrgreen:


03 jul 2019 20:48
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: midden radiator toevoegen aan 986
Als het heet is en traag rijden met zoveel mogelijk toeren. Bij het stoplicht wat gas blijven geven en wat extra toeren en pompdebiet genereren.

Je zou eventueel kunnen proberen een schakelaar te maken waarmee je manueel te ventilatoren hoog schakelt dmv een soort bypass. Moet je het wel
Consequent in de gaten houden anders heeft het geen zin.

De clue zit hem er in om te zorgen dat de watertemperatuur na de radiator niet te hoog wordt. En daardoor laten schakelen.


03 jul 2019 21:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: midden radiator toevoegen aan 986
pigro schreef:
de radiatoren zijn schoon, net gedaan bij het vervangen van 1 van de verdampers voor de airco die lek was.


Schoon betekent niet dat ze nog in optimale conditie zijn. Vuil en debris gaat rotten, wordt zuur en corrodeert de radiator. Zijn ze best gevoelig voor.

Citaat:
bij normaal rijden blijft hij heerlijk laag

Ik zou me er verder geen zorgen over maken. Eventueel die andere pomp moet voldoende zijn. De Boxsters lopen niet zo heet.


04 jul 2019 9:00
Profiel
PorscheForum Rookie
986 boxter 1997 gereviseerde motor december 2018
Wormer
Bericht Re: midden radiator toevoegen aan 986
beste mannen, :res:

Ik heb even wat informatie ingewonnen bij radiateur bouwers hier in Nederland, omdat ik de optie van een betere radiateur wel interessant vond:

Volgens Chris van Hartgers radiatoren wil hij dat niet gaan bouwen want:
als hij een geheel aluminium radiator bouwt die 2 maal zo dik is ( 60 ipv 30 millimeter) wordt de koelcapaciteit niet echt groter: maar 5%
Door een dikkere radiator wordt de capaciteit maar 5% verbeterd, echter doordat de originele radiatoren zeer efficiënt zijn met de kanalen op 5/6 millimeter van elkaar, wordt de capaciteit van de nieuwe niet echt veel beter. ( deze komen dan iets verder uit elkaar )
Hij adviseert dus bij problemen of lekkage gewoon de originele te gebruiken.
Dan wel even letten op die koel kanalen, want het verschil tussen de goede originele en de aftermarket radiateur, kan wel eens de afstand tussen de koelkanalen in het blok zijn.

Blijft dus de reeds gekozen weg van en lage temperatuur thermostaat met een sneller aanslaande ventilator!

hoor graag nog andere meningen en ideeën!
:ba:


05 jul 2019 11:06
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.