Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 21:33



Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Zag in een filmpje van autoblog dat een mede-Porsche bezitter zijn 981 had getuned via deze club.

Aangezien elke Cayman beter wordt van meer vermogen, overweeg ik dit nu ook te doen met mijn 987.2
Heb een aanvraag gedaan, en eqperformance mailt mij het volgende:

Citaat:
Je krijgt 25PK extra. Je auto gaat namelijk van 320pk naar 345pk.
Belangrijker nog: je krijgt 20nm extra aan koppel - deze gaat van 370nm naar 390nm.


Al te groot is de winst niet (kan ook bijna niet met atmosferisch blok), maar het lijkt me toch de moeite waard.

Iemand van ons ervaring met het chippen van een 987.2 in 't algemeen en via eqperformance in het bijzonder?


08 dec 2019 19:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Ik vraag het me af of je echt meer vermogen krijgt.
We weten allemaal dat bijna alle porsche's meer vermogen hebben dan wat opgegeven is door Porsche.

Ik zou mijn geld ergens anders in steken.
_________________________________________
Mvg,

René


08 dec 2019 20:20
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Ik ben ook altijd sceptisch geweest over chiptuning, zeker bij non-turbo’s. Fabrikant heeft de verhoudingen niet voor niets zo in elkaar gezet. Dank voor je mening. Zal op z’n allerminst een pre en post test vragen :)


08 dec 2019 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Ik heb al meerdere auto,s bij JD engineering laten chippen. Allemaal diesels. Dat verneem je goed, zowel pk als koppel. Bij een benzineauto geloof ik er niet in.


08 dec 2019 21:34
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Indien je een benzine auto met turbo motor laat doen werkt dit ook goed hoor.
Ging van 223 naar 314 Pk en koppel van 355 naar 428 Nm.

Maar een bezine motor zonder turbo. Weg gegooid geld, in mijn ogen.
_________________________________________
Mvg,

René


08 dec 2019 22:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Er zit om en bij de 10% ruimte. Inspuiting aanpassen en ontsteking kan wat vroeger. Verder is er niet veel te tunen op een ongeblazen motor.


09 dec 2019 13:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Als het werkelijk 10% is zijn het goedkope PKs.
Altijd voor en na aanpassing rollen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


09 dec 2019 13:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Elke motor is weer anders ... zit wat variatie op en afhankelijk van andere aanpassingen. Maar 10% is wel de maximum grens voor ongeblazen Porsche blokjes. (Althans voor de 996/997). Niet allemaal halen ze dat.

ECU staan logischerwijze wat behoudend afgesteld. Er moet wat marge zijn voor suboptimale omstandigheden. Dat is eigenlijk wat de tune doet. Alles wat scherper zetten.

Ook niet blind staren op de absolute waardes. Gaat er meer om dat je koppel optimaliseert, dat is een voelbaar verschil. Of het veel uitmaakt in puur vermogen. Vast niet.


09 dec 2019 13:35
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Kheldar schreef:
ECU staan logischerwijze wat behoudend afgesteld. Er moet wat marge zijn voor suboptimale omstandigheden. Dat is eigenlijk wat de tune doet. Alles wat scherper zetten.


Dit vind ik interessant. Welke suboptimale omstandigheden heb je in gedachte? Die marges nam Porsche niet voor niets toch? De fabriekstuning is een trade-off. Wat bij al die tuning aanbieders nooit duidelijk wordt is wat de nadelen van het opschuiven van de trade-off richting rauwe performance tot gevolg heeft.

Er moet dus een enerzijds, anderzijds zijn. Men doet alsof er alleen maar goede kanten aan zo’n tune zitten en dat geloof ik eigenlijk gewoon niet.


09 dec 2019 19:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Oh er zijn genoeg variabelen die doorheen de tijd gaan variereren; bijvoorbeeld sensoren en onderdelen die langzaam slijten.

Brandstofkwaliteit is niet overal In de wereld even betrouwbaar.

De auto moet het goed doen in de winter in Finland en in de hitte van Saoudi Arabië, ...

Levensduur van een blok kan met tot het randje tunen misschien ook wat minder worden.

Misschien niet helemaal een goeie vergelijking maar een brug bouw je ook met bepaalde toleranties qua sterkte.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 09 dec 2019 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.



09 dec 2019 21:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Als ik zie wat de tune kost dan kost voor en na rollenbank meting waarschijnlijk bijna nog een keer het hele bedrag van de tune. Maar dan weet je wel (ongeveer) wat je hebt / had. Overigens wordt bij ECU tune van een NA blok meestal ook de toerenbegrenzer wat verhoogd. Dat zijn makkelijke extra PKs. En daar merk je in de praktijk ook niet zo veel van. Ik zou het zelf niet doen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


09 dec 2019 21:43
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Kijk, nu komen we tot de kern :)

Ik zie er nu zeker vanaf.


09 dec 2019 22:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
ach ja zo mensen zoveel meningen, standaard ecu is behoudend en zoals eerder geschreven, indien bij een juist bedrijf de chiptuning wordt gedaan wordt alles geoptimaliseerd en zal de motor beter lopen. Het is dus niet zo dat ze allemaal de toeren oprekken.


09 dec 2019 23:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Gizmo schreef:
ach ja zo mensen zoveel meningen, standaard ecu is behoudend en zoals eerder geschreven, indien bij een juist bedrijf de chiptuning wordt gedaan wordt alles geoptimaliseerd en zal de motor beter lopen. Het is dus niet zo dat ze allemaal de toeren oprekken.


Beetje herhaling van zetten deze reactie. Het simpelweg afdoen met het woord “geoptimaliseerd” is veel te vaag.


10 dec 2019 0:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Voor de ongeblazen Porsche motoren behelst een chiptuning geen grote vermogens toenames zoals bij turbootjes. Als het goed wordt uitgevoerd, met rollenbank of wat dan ook voor dyno (kan ook rijdend) dan focust men zich op de optimalisatie van het koppel in het middenbereik en niet zozeer op het piekvermogen. Dus wat dat betreft zijn de toenames redelijk en catalogeer ik ze als onschuldig mits goed uitgevoerd.


10 dec 2019 8:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
hansw schreef:
Gizmo schreef:
ach ja zo mensen zoveel meningen, standaard ecu is behoudend en zoals eerder geschreven, indien bij een juist bedrijf de chiptuning wordt gedaan wordt alles geoptimaliseerd en zal de motor beter lopen. Het is dus niet zo dat ze allemaal de toeren oprekken.


Beetje herhaling van zetten deze reactie. Het simpelweg afdoen met het woord “geoptimaliseerd” is veel te vaag.


Hans zoals hierboven beschreven door Kheldar, dat is de optimalisatie en daar is niets vaags aan. In principe werkt het zo dat je een x bedrag betaald per uur voor de rollenbank, zij maken een diagnose maken van de motor en kunnen daarop een aantal punten aanpassen waardoor de motor beter gaat lopen.


10 dec 2019 9:33
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Een tuner kan spelen met de koppel en pk curves maar zoals gezegd, zonder een turbo zal het niet heel veel extra PK's op leveren. Je zal ongetwijfeld merken dat je auto een stuk gretiger aanvoelt en dat is voor mij altijd wel de uitgave waard.

Hier op het forum verkoopt Kappi een chip voor de 964 die een beetje lijk op die van de 964RS en nog wat eigen aanpassingen en ik kan je vertellen dat je echt een andere auto hebt na het monteren van de nieuwe chip. Het is geen groot verschil maar zeker merkbaar en het rijd een flink stuk prettiger.

Af fabriek word de auto's afgesteld voor een heleboel dingen die de vermogen drukken. Een bekend voorbeeld is Dieselgate...dat was ook allemaal chiptuning. Dus een tuner gaan meestal een heleboel dingen die de auto goed in een toets laten performen weghalen en de boel beter afstellen voor rijden op de openbare weg. Ze doen dit trouwens ook voor persauto's. Hier is Ferrari berucht voor

Ik zeg doen :drive:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


10 dec 2019 10:24
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Mijn S6 (4.2 V8 2004) zou met stage 1 tuning van 340 naar 360 pk gaan en koppel van 420 Nm naar 450 Nm. Wat ik ervan merk is dat hij onderin feller is en lekkerder wegtrekt (idd gretiger, zoals Johann hierboven al schrijft). Verder heb ik de toeren- en snelheidsbegrenzer eraf laten 'programmeren' en nog wat andere kleine dingen.
Persoonlijk vind ik het het geld meer dan waard (€299) en ben er tevreden over. Ik geloof niet dat ik het verschil 340-360 pk merk. Ik merk meer van de (regelbare) kleppen die in de uitlaat zijn gezet :twisted: - geeft een andere beleving. Ik merk wel dat de auto prettiger rijdt, vooral in het lagere toerenbereik. En hij is - fractioneel weliswaar - zuiniger geworden.

Dus ook hier - wie betaalt bepaalt. Voor het pk verschil zou ik het niet doen.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


10 dec 2019 11:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Zou zomaar kunnen dat het verschil meer zit in de geprogrammeerde gasrespons dan in het toegenomen vermogen.
Hij lijkt dan vooral sneller...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 dec 2019 13:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
absoluut. dat zou zo maar kunnen. dat hij sneller voelt.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


10 dec 2019 16:27
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Cazzo Super Veloce schreef:
Zou zomaar kunnen dat het verschil meer zit in de geprogrammeerde gasrespons dan in het toegenomen vermogen.
Hij lijkt dan vooral sneller...


En aangezien ik al een sportplus knop heb, denk ik niet dat hier nog veel te halen valt. Sportplus is natuurlijk niets anders dan een andere mapping on demand.


10 dec 2019 17:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Ja wie weet, al denk ik dat het sport plus knopje vooral de mapping van het gaspedaal aanpast, evt. met wat extra inspuiting om wat plofjes te veroorzaken bij gas los. :mrgreen:


10 dec 2019 17:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Het bedrijf ken ik niet en de website overtuigt mij niet persoonlijk.

345pk uit 3.4 liter betekent dat je de legendarische atmosferische grens passeert van 100pk/l. Dat haal je pas bij zo’n 7400rpm. De curve daarna toe kan natuurlijk aangepast iets opleveren maar dan moet je wel een erg goede tune hebben. Ik vermoed dat in dit geval simpelweg de toerenbegrenzer iets verhoogd wordt en als dat zo is dan moet je het puur van de beleving “tussen de oren” hebben :mrgreen:

Dus chippen is best een optie bij een atmo blokje maar dan wel bij een zeeeeer respectabele tuner wat mij betreft.


12 dec 2019 1:02
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Chiptuning werkt wel degelijk, punt.

Uiteraard moet je naar een gerenommeerde bedrijf maar het feit is dat als je aan de mapping van een chip gaan peuteren het motor op een andere manier de vermogen zullen maken. Je moet alleen een beetje realistisch zijn in je verwachtingen.

15-30pk en 10-20nm koppel kan je zeker halen op een Porscheblok door wat aanpassingen aan de onsteking, nokkenasgedrag en benzine toevoer. Vroeger deden ze het ook, maar dan ietsje anders. Er was geen computers en chips en moest je aan fysieke onderdelen stellen of vervangen om wat extra PK'tjes los woekeren. Denk bijvoorbeeld een agressieve nokkenas, grotere Carburateur, vervroegde/vertraagde ontsteking etc. Vandaag de dag pas je het profiel/timing van je nokkenas en ontseking aan met een parameter op je chip en hetzelfde geld ook voor je benzine toevoer, gewoon met een parameter de kraan ietsje groter en langer open zetten.

Op een turbo blok hoef je vandaag de dag niet meer de wastegates vervangen of een sterkere veer moneteren voor extra PK's, maar alleen aan de computer vertellen de wastegate met een iets verhoogde druk pas open moeten gaan, en zo zit je al snel aan 100(en)pk extra.

Het is allemaal niet zo moeilijk. :mrgreen:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


12 dec 2019 10:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Bij een atmosferisch blok is de winst die je kunt behalen met nokkenassen e.d. veel groter dan met chiptuning.
Chiptuning van een verder standaard blok is een beetje rommelen in de marge, motortuning is echte tuning en onvergelijkbaar qua prijs.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


12 dec 2019 11:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.