Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 17:17



Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Blauwe rook na lang stilstaan 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
OK, snel opgelost dus. Gelukkig maar, tis geen 964 he :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


23 jan 2020 13:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Ik kwam onderstaande filmpje tegen:

https://youtu.be/d_k0f8VGxtw
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


23 jan 2020 14:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 '90
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Vanochtend na een week stilstaan proef op de som. Starten, direct lopen en........geen enkel pluimpje rook, helemaal niets. Zoals altijd dus eigenlijk m.u.v. het rookgordijn van vorige week. Pak van m'n hart dus wel. Lang stuk gereden en gaat als de brandweer.
Auto gaat voor een grote beurt in maart naar Erpa. Misschien dat daar iets aan het licht komt qua compressie of zo. Voor nu dus gelukkig geen (rook)vervolg. Goed weekend allen!
_________________________________________
Mooi groen is niet lelijk


25 jan 2020 13:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Maak je geen illusies. Het kan zijn dat je Porsche 1 - 2 maanden stilstaat, je vervolgens start en er niets aan de hand is. De volgende keer start je en de straat staat weer blauw.

Kortom geen peil op te trekken maar één ding weet je zeker: Het was zeker niet de laatste keer.
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


25 jan 2020 17:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Ben benieuwd hoe het bij onze turbo gaat, hij staat sinds oktober binnen, het plan is om hem half maart begin april weer te starten.


25 jan 2020 17:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Zoals gezegd hierboven. Stand van de zuigers icm met horizontale cilinders kan soms de kans geven dat beetje olie de cilinder in sijpelt, kan versterkt worden icm auto die lichtjes scheef staat.

Bij de waterkokers (excl mezger motor) is de oorzaak van een pufje tot een straat vol rook in de meeste gevallen te danken aan olie die tijdens het rijden via de AOS de inlaat in komt en door de heat soak tijdens stilstaan na een rit verder de inlaat en evt cilinder inloopt. En maar in enkele gevallen door het boxer design.


25 jan 2020 17:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Híj staat waterpas, zou ik hem ook eerst kunnen laten ronddraaien zonder aan te laten slaan?


25 jan 2020 18:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Zou me niet zoveel zorgen maken over een beetje rook. Hoort er bij.


26 jan 2020 1:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
‘t Kreng van mij rookt soms wel, soms niet. Soms wel na een week stilstand, soms niet na drie maanden stilstand. Als hij rookt, dan doet’ie dat ook een beetje tijdens het rijden. Als ik de auto stop en hem na een uurtje weer start, dan is de rook volledig weg.

En dat al 19 jaar lang, blok is niet gereviseerd.

Dus inderdaad, hou je oliepeil een beetje in de gaten en maak je verder geen zorgen. :drive:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


26 jan 2020 8:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Het af en toe meer of minder roken na de koude start.

Dit is geen probleem zoals sommigen vinden maar meer een producteigenschap. Het probleem is vooral de huidige tijd: Waar eerder de 911 vaak voor dagelijks vervoer werd gebruikt, werd dat van wekelijks en maandelijks naar een hobby auto i.p.v. een rijders auto….. én worden nu dingen niet meer normaal gevonden waar eerder niemand van wakker lag , over nadacht of wat van vond. Zoals een beetje roken. :mrgreen:

Waardoor komt dit roken?
Het roken is niks anders dan verbranden van een hoeveelheid olie die zich in de verbrandingskamer bevind, dus ‘boven’ de zuiger. Dat kan bij elke motor voorkomen, alleen komt er bij een boxermotor natuurlijk makkelijker olie ‘boven’ de zuiger dan bij een lijn motor.

Het roken wordt bij een oude 911 veroorzaakt door de combinatie boxermotor met weinig carter-inhoud, het drysump systeem en de tijd.
Als je het technisch bekijkt kunnen klepstelen en klepseals er niks mee te maken hebben of in ieder geval nauwelijks iets bijdragen aan roken bij de koude start. Waarom ik dat denk kom ik op terug.

Maar waarom krijgt een oude 911 olie aan de verkeerde kant van de zuiger?
Tijdens het rijden zit het overgrote gedeelte van de motorolie in het de olietank. Het carter is vooral gevuld met spattende en lekkende olie en een pomp die het carter zo snel mogelijk leeg probeert te zuigen.
Na het afzetten van de motor zit de olietank dus vol met motorolie en het carter is nagenoeg leeg. Maar deze situatie veranderd na het afzetten van de motor. De motorolie in de tank wil door zwaartekracht naar het carter stromen. ( de wet van de communicerende vaten)
Dat gaat soms vrij snel maar kan ook weken duren voor het niveau van de olie in het carter gelijk is geworden aan het niveau in de olietank. Waarom en wat gebeurt er dan? De enigste verbinding van de olietank naar het carter is via de oliepomp. Dus de speling tussen de oliepomptandwielen, de speling tussen lagers en assen en de dikte van de motorolie zijn bepalend voor de snelheid van vullen van het carter.
Het niveau van olie kan in het carter zo hoog komen dat de cilinders bereikt worden en de olie langs de zuigerveer ( o.a. slotopening) in de verbrandingskamer loopt. Bij één of meerdere cilinders. Het is zelfs wel eens gebeurt na een half jaar stilstand van een 911 er zoveel olie aan de verkeerde kant van de zuiger was gekomen dat de motor niet meer rond wilde draaien zonder een bougie te demonteren!

En dan nu de kleppen en klepseals.
De inlaatkant van alleen de inlaatklep kan langs een versleten klepsteel en /of geleider en klepseal olie langs de klepsteel in de verbrandingskamer zuigen. Dit gebeurt alleen bij lopende motor als de onderdruk zo groot is dat de olie er daadwerkelijk langs gezogen wordt. De onderdruk is in de inlaat onder de gasklep het grootst als bij hoog toerental ineens het gas los wordt gelaten. Als er al lekkage is langs klepseals dan ziet de achterligger dat als je het gas loslaat op de snelweg na een stevige rit en daarna gas geeft om een auto in te halen. Bij een 911 zie je dat eigenlijk nooit. Maar bij bijvoorbeeld oude BMW’s in het verleden regelmatig.
Als je de motor hebt afgezet is er geen onderdruk in de inlaat. De hoeveelheid olie die dan langs de klepseal en klepgeleider toch de inlaat inloopt is te verwaarlozen. Er zijn ook boxer motoren die geen klepseal hebben en ook die hebben geen last van extreem roken na de koude start.

Waarom na een koprevisie het roken minder is geworden kan zijn omdat ook de zuigerveren zijn vernieuwd, hopelijk de cilinders zijn gehoond of alleen al omdat de cilinderkop bouten weer opnieuw zijn vast getrokken en de cilinder telkens een andere rondheid aanneemt na montage van de cilinderkoppen. Het aanliggen van een zuigerveer op de cilinderwand is na het aantrekken van de cilinderkopmoeren telkens weer iets anders. ( rondheid cilinder kan in enkele honderste millimeters wijzigen)

Kort gezegd: het blauw roken na een langere stilstand wordt veroorzaakt door dikte en soort motorolie, tijd die er is om het carter te vullen en spelingen in de motor.


Om het probleem minder te maken kun je zelfs een klep monteren tussen de olietank en de motor zodat de olie bij stilstaande motor niet de cilinder in loopt. Die dure klep ( Euro 300,- ongeveer) zou ik niet monteren, daar kun je beter benzine voor kopen en vaker de 911 gebruiken i.p.v. de saaiere door de weekse auto.

Overigens rookte ook bijvoorbeeld een nieuwe 997 GT3 al in de showroom na lange stilstand en drukten we een GT3 eerst naar buiten voor we hem starten om mist in de showroom te voorkomen. :D

Fijne zondag!
_________________________________________
Rebel engineering


26 jan 2020 12:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Wat is het toch fijn om iemand op ons forum te hebben met echt verstand van zaken :res: :thumleft:


26 jan 2020 14:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 '90
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Leuke en vooral interessante uitleg van Erwin, dank daarvoor. Ik herinner mij nu dat ik afgelopen zomer in Spanje ook een keer een 997 GT3 enorm heb zien roken. Blij met het forum!!
_________________________________________
Mooi groen is niet lelijk


26 jan 2020 17:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Hierbij de oplossing voor een rokende 3,2; bouw een kraan in de zuigleiding vanaf de olietank.
Afbeelding
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


26 jan 2020 17:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
viewtopic.php?f=1&t=50779


28 jan 2020 13:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Nette oplossing!
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


28 jan 2020 14:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Super uitleg Erwin.
Ik heb weer wat geleerd.
Dank hiervoor!
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


28 jan 2020 20:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Zaterdag moet hij naar buiten ivm verjaardag van onze dochter, ik zal het laten filmen als hij na een paar maanden gestart wordt.


28 jan 2020 21:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
https://youtu.be/ZTe5CZhKePQ


01 feb 2020 16:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Nou ik zie het al dat wordt een totale motor revisie :mrgreen:
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


01 feb 2020 17:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Apart dat hij na precies 7 secondes begint te dampen als een onvervalste stoomlocomotief.
Maar ik denk dat het zo hoort! Niks geen olie in de verbrandingskamers :)
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


01 feb 2020 18:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Dat is toch geen blauwe rook?
Gewoon normaal, doet mijn 997.2 turbo S regelmatig.


01 feb 2020 21:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Logisch toch die paar seconden. De hele uitlaat is koud dus duurt even vooraleer er genoeg waterdamp het tot het einde haalt. Tel daarbij op de SAI en de extra benzine die ingespoten wordt. Genoeg om wolkjes mee te maken in koude verzadigde buitenlucht.


02 feb 2020 12:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Perfecte uitleg Erwin, dank!
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


02 feb 2020 13:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Nou, hele oprit blauw.....gelukkig niet de mijne.... :salut:

https://youtu.be/_NmGZadjTPY
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


02 feb 2020 13:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964
Dial_888 schreef:
Nou, hele oprit blauw.....gelukkig niet de mijne.... :salut:

https://youtu.be/_NmGZadjTPY


Maak je geen illusies, die van jou komt ook echt aan de beurt. :mrgreen:

Maar zoals geschreven: no problemo. :D
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


02 feb 2020 22:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.