Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 12:27



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Complete uitval / accu defect ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Complete uitval / accu defect ?
Vandaag, gelukkig niet ver van huis, voor het eerst in 21 jaar probleem met de 3.2...

Met ca. 50 km/h mis ik bijna een afslag, stuur dus scherp naar links, meteen daarna begint de auto slecht te lopen en te stotteren. Kon m nog net netjes in de berm neerzetten.

Bij een poging om weer te starten draaide de startmotor niet of heel kort traag, waarna je alleen het relais van de starmotor nog hoorde tikken. Typisch wat je hebt bij een lege accu. Na ca. 10 minuten kon ik m alsnog toch goed starten en reed hij prima. Na ca. 5 km liep hij ineens weer minder lekker, de toerenteller zwaaide alle kanten op, motor viel uiteindelijk, weer dood.
Ook nu weer goed aan de kant kunnen zetten. Wederom zelfde met startmotor en startrelais , typisch weer verschijnselen van een accu die leeg is. Op enig moment ging het alarm af (dat doet hij normaal ook als de accuspanning wegvalt). Weer na 10-15 minuten toch kunnen starten en goed naar huis gereden.

Met logisch redeneren kan ik alleen maar concluderen dat de accu kuren vertoont, inwendig defect waardoor hij het af en toe wel en af en toe niet voldoende spanning / vermogen levert ?

Dynamo is m.i. het probleem niet; de accu is niet leeg anders had ik hem tussendoor die 2x niet probleemloos kunnen starten.

Iemand dit wel eens bij de hand gehad ?
Accu is een Varta van ca. 3 jaar oud...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


19 apr 2020 19:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Zou het niet het dme relais kunnen zijn

https://philipraby.co.uk/porsche-dme-relays-explained
_________________________________________
remmen is angst


19 apr 2020 20:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Ik zou beginnen met de accu pool klemmen eens na te lopen of ze nog goed vast zitten, en de bevestiging
van de massakabel aan de carrosserie.


19 apr 2020 20:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
rob964.c4 schreef:
Zou het niet het dme relais kunnen zijn

https://philipraby.co.uk/porsche-dme-relays-explained


Bij defect DME relais start hij niet maar draait de startmotor wel gewoon, en dat deed hij dus niet.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


19 apr 2020 20:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
WillemB schreef:
Ik zou beginnen met de accu pool klemmen eens na te lopen of ze nog goed vast zitten, en de bevestiging
van de massakabel aan de carrosserie.


Zou kunnen / ik zal die eens goed nakijken thanks
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


19 apr 2020 20:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Kabels zitten goed vast.
Andere mogelijke oorzaak is wellicht dat hij niet goed bijlaadt tijdens het rijden, boordsystemen trekken dan de accu leeg waardoor hij uitindelijk stil valt. Na 10-15 minuten herstelt de accu weer iets waardoor ik toch weer kan starten en 10 min verder kon komen.
Accuspanning was vanavond net 11.75 volt met contact uit, dat is flink leeg na toch 3 uur touren.
Morgen de laadstroom maar eens meten.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


20 apr 2020 0:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
11.75V na een rit klinkt mij gewoon als een defecte accu.


20 apr 2020 8:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Lindemans, je bent volgens mij technisch behoorlijk onderlegd.... dus dit moet maar een kleine uitdaging voor je zijn :wink:
Alhoewel ik mijn eigen technische kennis lager inschat dan de jouwe, hierbij toch mijn bescheiden input: ik vermoed idd een kapotte accu. Heeft het alle tekenen van (incl. zwaaiende toerenteller).


20 apr 2020 12:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
aan de onderzijde van het voertuig zit een massakabel tussen versnellingsbak en carrosserie, kijk eens of die verbinding nog goed is. hij kan namelijk bij een slechte verbinding inderdaad jouw klachten veroorzaken.
_________________________________________
Picasa album


20 apr 2020 13:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Citaat:
Morgen de laadstroom maar eens meten.


:thumleft:

Ben benieuwd, ik verdenk dit moment toch meer de dynamo dan de accu. 11.75V accu spanning na een rit van 3 uur is echt te laag :idea:


20 apr 2020 17:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Massakabels lijken goed.

Dynamo laadt de accu niet bij, net wat zitten meten.
Na het starten en beetje op toeren hoort de accuspanning richting 14V te gaan, hij blijft echter onder 12 Volt zelfs, met motor uit of draaiend op toeren / maakt niet uit.

Plaatje wel helder denk ik:
Dynamo of spanningsregelaar defect. Daardoor is de accu tijdens het rijden gisteren zo ver ontladen dat de auto uiteindelijk stil viel. Na 10-15 minuten contact uit was de accu weer wat hersteld zodat ik weer kon starten en 5-10 minuten kon rijden. Dat gebeurde vervolgens nog een keer en na weer 10-15 minuten startte hij weer en kwam ik netjes thuis.

Accu is te ver ontladen geweest en einde verhaal denk ik - ook na een nacht op de lader komt hij niet meer goed op spanning.
En de dynamo moet eruit voor nader onderzoek.

Weer een leuk klusje - blij dat dit 10 km van huis gebeurt - vorig jaar reed ik met dat ding nog door Bulgarije en Turkije...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


20 apr 2020 18:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Ik heb een nieuwe dynamo aangeschaft....

viewtopic.php?f=3&t=49840&p=1281478&hilit=dynamo#p1281478
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


20 apr 2020 18:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Zou het claimen bij Pon, 31 jaar en dan al een defecte dynamo :mrgreen: :res:
Misschien een setje koolborstels :salut:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


20 apr 2020 18:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
lindemans schreef:
de dynamo moet eruit
Waarom? Ik verving bij mij de spanningregelaar en daarmee was het probleem opgelost.

edit: Ik heb even de foto's nagekeken; de dynamo moet inderdaad los maar hoeft niet te worden uitgebouwd en de kabels kunnen blijven zitten.
Afbeelding
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


20 apr 2020 20:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
NordRack2 schreef:
lindemans schreef:
de dynamo moet eruit
Waarom? Ik verving bij mij de spanningregelaar en daarmee was het probleem opgelost.

edit: Ik heb even de foto's nagekeken; de dynamo moet inderdaad los maar hoeft niet te worden uitgebouwd en de kabels kunnen blijven zitten.l
Afbeelding


Klopt inderdaad thanks !

Toch vertrouw ik het nog niet helemaal, ik realiseer me net dat niet alleen t laadstroomlampje - maar ook t oliedruk lampje uit blijven, die staan los van elkaar. Behalve voor wat betreft aarding... Zou wel heel toevallig zijn als die oliedrukschakelaar het tegelijkertijd spontaan heeft begeven. Lampjes zelf zijn wel ok en krijgen allebei 12 volt, ze zouden allebei moeten branden omdat de andere kant van de lampjes (via dynamo resp. via oliedrukschakelaar) aan aarde horen te zitten. Dat zitten ze dus allebei niet... Bak via een aparte kabel aan chassis verbinden veranderde evenwel nog niets.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


20 apr 2020 22:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Ik had een tijd geleden een probleem in mijn bus: de startmotor bleef ingeschakeld waardoor ik na enkele kilometers stilviel. Ik zag de temperatuurmeter teruglopen en tegelijkertijd viel ik min of meer stil.
De startmotor had de accu zo leeg gezogen dat zelfs de temperatuurmeter niet meer werkte.
Dus er gebeuren rare dingen als de accu leeg raakt kan ik je vertellen :?
Heb je niet een volle accu staan die je kan inbouwen om mee te testen? Uit een andere auto misschien?
De Porsche zou het "normaal" moeten doen, alle lampjes moeten normaal werken en de boordspanning moet tegen 14 volt zijn. Als de spanning lager is is denk ik de spanningregelaar kapot. Als je de oude regelaar los hebt kun je natuurlijk ook de koolborstels bekijken.
molen934 schreef:
Misschien een setje koolborstels :salut:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


20 apr 2020 23:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Thanks voor de tips...
Morgen eerst de ground connections nog eens nalopen. Dan de dynamo naar voren trekken en dan kan ik wat verder gaan meten...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


21 apr 2020 0:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
de alternator heeft een werkend "acculampje" nodig alvorens te kunnen laden, wordt hierdoor bekrachtigd
dus eerst het lampje/ stroomvoorziening lampje in de teller nakijken, zeker omdat dat vd oliedruk ook niet meer werkt...


21 apr 2020 11:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
de_koen schreef:
de alternator heeft een werkend "acculampje" nodig alvorens te kunnen laden, wordt hierdoor bekrachtigd
dus eerst het lampje/ stroomvoorziening lampje in de teller nakijken, zeker omdat dat vd oliedruk ook niet meer werkt...


Klopt Koen - dat haalde ik ook uit de schema's van m'n werkplaats-manual.
De dynamo heeft een kleine startstroom door een hulpspoel nodig om stroom te gaan leveren; die startstroom loopt via het lampje in het dashboard. Dus als dat lampje stuk gaat doet je dynamo het niet...

Ik had gisteren al deze klok uit het instrument panel gehaald, lampje is OK en krijgt 12 Volt; aan de andere kant hangt het lampje aan de dynamo, via de hulpspoel naar massa waardoor hij normaal brandt bij contact aan / motor uit. Bij mij dus niet.

Vanmiddag dynamo los gehaald, blauwe draadje van de hulpspoel ter plekke even aan massa gelegd - lampje aan. Fout zit dus 100% in de dynamo. De koperen ringen op de rotor waar de koolborstels tegenaan duwen zijn flink ingesleten. Het zal de originele dynamo nog zijn uit '89 met ca. 260.000 km erop. Mag wel een keer. Ik ga niet eens kijken of ik delen kan hergebruiken, allemaal nieuw d'r in.

Gek genoeg blijft ook het lampje van de oliedrukschakelaar uit - zal wel toeval zijn dat die drukschakelaar nu ook defect is - staat geheel los van de dynamo. Lampje is goed en krijgt ook 12 V, moet de drukschakelaar zijn, misschien was dat al langer zo maar me niet opgevallen. Ellende is dat je daar bijna niet bij komt. Tips welkom !
Ik ga het blok er niet voor laten zakken, als ik het luchtfilterhuis de de luchtmassa-meter loshaal zou ik er bij moeten kunnen lijkt me...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


21 apr 2020 23:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
lindemans schreef:
aan de andere kant hangt het lampje aan de dynamo, via de hulpspoel naar massa.
De spanningregelaar zit daar ook nog tussen.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


22 apr 2020 0:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
NordRack2 schreef:
lindemans schreef:
aan de andere kant hangt het lampje aan de dynamo, via de hulpspoel naar massa.
De spanningregelaar zit daar ook nog tussen.


Yup !
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


22 apr 2020 2:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Ik heb mijn Dynamo ooit laten reviseren bij http://www.vdbosbv.nl/. Zeer vakkundig en zitten voor jou op fiets afstand.


22 apr 2020 16:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
Heinz schreef:
Ik heb mijn Dynamo ooit laten reviseren bij http://www.vdbosbv.nl/. Zeer vakkundig en zitten voor jou op fiets afstand.


Ja klopt - mooie shop in Haarlem, lekker no-nonsense.
Vanmorgen de dynamo achtergelaten voor onderzoek, paar uur later al een belletje: ze vonden m nog in prima staat qua lagers en sleepringen. Spanningsregelaar was defect, nieuwe gemonteerd met als onderdeel daarvan nieuwe koolborstels, voor EUR 30.25 klaar - soms zit het mee :-)
Binnenkort ook even bij hen de accu laten checken of die geen schade heeft opgelopen van te diepe ontlading.

Nu weer even inbouwen. Volgens de manual heel simpel: reverse of removal :-)

Vervolgens eens kijken of ik bij de oliedrukschakelaar kan komen...

Thanks all voor het meedenken !
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


23 apr 2020 1:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
sensor vervangen valt wel mee, die vooraan zijn wel gemakkelijker :lol:
draadje kan ook gewoon van de sensor af , of gebroken zijn


23 apr 2020 13:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Complete uitval / accu defect ?
de_koen schreef:
sensor vervangen valt wel mee, die vooraan zijn wel gemakkelijker :lol:
draadje kan ook gewoon van de sensor af , of gebroken zijn


Inderdaad klemmetje niet goed op de sensor, ik kon er goed bij nadat ik het luchtfilterhuis en luchtmassameter had losgehaald, ook alles even lekker schoon kunnen maken.

Alles weer OK zoals t hoort :-)
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


27 apr 2020 21:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.