Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 8:36



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect - 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
De LMM in m'n 997 was defect.
De LMM is een Bosch deel bestaand uit een stuk aanzuigbuis met daarin, dmv 2 niet-alledaagse parkers vastgezet, de daadwerkelijke sensor. Nu vraag ik me af waarom Porsche voorschrijft om bij een defect het complete samenstel te vervangen. Dit betekent voor mijn 997 het luchtfilter huis en de drukbuis eruit. Veel eenvoudiger/sneller zou zijn om met een speciaal bitje de parkers te verwijderen en alleen de sensor vervangen en het is in een poep en een scheet gedaan

Waarom doet porsche dit? Het argument om geld te verdienen gaat er bij mij moeilijk in.
Ik heb een andere theorie. De ontwerper heeft met opzet twee niet-alledaagse parkers toegepast juist om te voorkomen dat alleen de daadwerkelijke sensor wordt vervangen. Ik heb een aantal jaren in een industrie gewerkt waar bepaalde delen alleen samen vervangen mochten worden omdat deze als "eenheid" getest en gecalibreerd werden.

Is dit ook van toepassing op de LMM?

Ter info: de prijs verhouding losse sensor en Porsche samenstel is ongeveer een factor 7

Groet
Hans


06 mei 2020 18:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
Begrijp ook niet goed waarom ze dit soort schroeven gebruiken.
Ik heb ze in de 993 en in de DD vervangen door "normale" zodat ik af en toe de LMM (makkelijk) schoon kan maken met wat remmenreiniger o.i.d.


06 mei 2020 18:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Twente
Bericht Re: Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
De juiste bitjes voor de LMM heb ik ooit bij de Action gekocht in een set voor een knaak en een bos wortelen. LMM voor een euro of 140 online (voor Boxster 986).
_________________________________________
Je krijgt later eerder spijt van de dingen die je NIET gedaan hebt dan van de dingen die je wel gedaan hebt


06 mei 2020 19:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
Neptukker schreef:
De juiste bitjes.

Hebben die bitjes een naam? Zijn die los te verkrijgen, of was dat echt een toevalstreffer dat die in die set zaten?
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


06 mei 2020 20:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
Tamper-torx


06 mei 2020 21:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
JeroenSC schreef:
Tamper-torx

Die met dat gaatje in, die heb ik. Als mijn LMM het begeeft weet ik wat te doen. :mrgreen:
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


06 mei 2020 21:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
NGK is een prima alternatief voor Bosch.
Goede ervaring mee. LMM slijt toch. En is het hart van de chemie in de motor. Dus elke 30.000-40.000km wisselen kan ik zeker aanraden.


06 mei 2020 22:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
wat betreft de torx: het gaat niet om het gaatje maar om het aantal, ik weet niet hoe ze heten, slots/inkepingen. De LMM heeft parkers met 5 slots terwijl reguliere torx er 6 heeft
76806

De vraag blijft: waarom past Porsche zo'n 5 slots torx toe?

Groet
Hans


06 mei 2020 22:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Luchtmassa meter (LMM) 997 - Defect -
Om te voorkomen dat bij luchtfilter vervangen men de LMM losschroeft ipv simpel loskoppelen met de kabel. LMM is best gevoelig voor vervuiling. Dus beter dat hij in de aanvoerleiding blijft zitten dan ergens los rondslingert. Of men er met zijn vingers per ongeluk of uit nieuwsgierigheid aankomt. Maw foolproof! Zou mij een logische engineering reden lijken.

Verder ook slim van Porsche. Zij redeneren dat jij gewoon naar de dealer moet voor onderhoud en niet zelf er aan gaat ‘prutsen’.

Als je een goeie set met bitjes besteld dan zitten deze er gewoon bij. Altijd handig.


06 mei 2020 23:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.