Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 11:42



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
944 vibratie stuur/pook/motor/Torque tube(?) na onderhoud 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht 944 vibratie stuur/pook/motor/Torque tube(?) na onderhoud
Onlangs de 944 uit de stalling gehaald, maar tot nu toe wil het nog niet echt vlotten. De auto is inmiddels weer APK gekeurd waarbij ook wat probleempjes zijn aangepast, oa een gierende multiriem. Direct na het wegrijden bij de garage merkte ik echter al snel een vibratie in het stuur. Dacht in eerste instantie: gaat wel weer over. Maar dat gebeurde dus niet. De vibratie is hoogfrequent en vooral voelbaar, heel af en toe zie je het stuur ook vibreren. De pook vibreert ook (zichtbaar maar wederom vooral voelbaar). Vibratie treedt op bij alle toerentallen en stationair, met koppeling in en in zijn vrij.

Teruggegaan naar garage met vermoeden balansassen. Maar min of meer gerustgesteld dat het dat niet zou zijn. Motorsteunen op het oog oké. Advies doorrijden en contact opnemen als het erger wordt. Helaas is het inmiddels erger. Flink stuk gereden van Brabant naar Groningen en bij aankomst merkte ik een 'knarsend' geluid aan de achterkant bij stationair lopen in vrij. Als ik de koppeling intrap is dat geluid weg. Vandaag nogmaals geprobeerd, maar bij koude motor niet repliceerbaar. Kennelijk zijn deze klachten kenmerkend voor een defect aan de torque tube? Dat is wat ik in ieder geval op internet vond.

Dus nu de prangende vragen: heb ik een issue met de balansassen? Kan het spannen van de multiriem de timing van de balansassen beinvloeden? Hebben die trillingen dan vervolgens de TT kaput kunnen maken? Of is het aannemelijker dat de trillingen symptoom 1 van een falende TT waren en het geluid symptoom 2 en het gewoon toeval is dat onderhoud samenvalt met het optreden van dit probleem? Tenslotte advies: terugrijden naar Brabant of direct iemand in omgeving Grun laten beoordelen wat er nu loos is?


06 mei 2020 22:35
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 944 vibratie stuur/pook/motor/Torque tube(?) na onderhou
Mijn eerste gedachte was kapotte motorsteunen, zeker omdat zo veel dingen trillen. De ander mogelijkheid is de druklager op de drukgroep, die kan aardig herrie maken.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


07 mei 2020 7:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Kudelstaart
Bericht Re: 944 vibratie stuur/pook/motor/Torque tube(?) na onderhou
Ik heb zelf een 944 gehad en ik zou zeker de timing van de balans-as riem laten checken. Wat er misschien gedaan is om de riem te laten stoppen met gieren(hij giert altijd als hij volgens Porsche specs gespannen is) is hem slapper gezet, dit helpt maar de kans is groot dat ie een tandje versprongen is. Ik heb dit ook gehad en hier moet je niet te lang mee doorrijden want alles trilt los/kapot. Het zou natuurlijk ook iets anders kunnen zijn maar ik zou dit zeker checken aangezien je net aan de balans-as riem hebt laten werken.

Edit. Ik lees wel degelijk multiriem ipv balans-as riem maar ik ga er even vanuit dat je deze door elkaar haalt.
_________________________________________
Ex 944, 996 C4S


13 mei 2020 16:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 944 vibratie stuur/pook/motor/Torque tube(?) na onderhou
heb bij mn S2 de balansassen verkeerd afgesteld gehad wat resonantie door de versnellingspook en bak veroorzaakte
met de motorsteunen kan je resonantie krijgen als de olie eruit is voel je zelfs door de pedalen heen


14 mei 2020 18:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: 944 vibratie stuur/pook/motor/Torque tube(?) na onderhou
Nog bedankt voor de antwoorden! De 944 is inmiddels bij Garage de Loods geweest in Den Dolder. Alles was in principe prima in orde. De trilling is bij stationair en lagere snelheden niet meer merkbaar en de motor schudt ook niet meer. Op wat hogere snelheden heb ik het idee dat er nog steeds wat vibratie is. Vermoedelijk dan een motorsteun, of misschien toch de nieuwe draagarm. Bij een stukje achteraf scheuren is het niet irritant, dus ik wacht even af tot de volgende langere reis.


31 jul 2020 17:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: 944 vibratie stuur/pook/motor/Torque tube(?) na onderhou
Het is dus vanzelf weggegaan?
Hmm makkelijk, ging het altijd maar zo :thumleft:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


31 jul 2020 23:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.