Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:16



Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Goedenavond!

Twee weken terug besteld ik voor mijn porsche cayenne nieuwe bougies, nieuwe bobines en kleppendeksel pakking (hij zweette daar een klein beetje). Dit alles puur uit voorzorg, het beestje heeft er 340.000 km op staan. Dit gelukkig met zeker 50 A4tjes facturen betaald door de 1e en 2e eigenaar;)

Alsof mijn trouwe vriend het aanvoelde begon hij sinds ik de onderdelen bestelde warm iets moeilijker te starten (was ook op een dag van 30 graden in de schaduw). Ik dacht nou dan zal die toch wel aan wat nieuwe vonkjes toe zijn. Koud ging het echter nog steeds perfect dus maakte mij niet direct zorgen. En dacht eerst bougies, bobines en pakking maar is en dan kijken of het probleem er nog is. Heb mn vriend wel zoveel mogelijk ontzien van kortere ritten.

Afgelopen zaterdag en zondag (sorry) lekker aan het sleutelen geweest. Daarna liep die weer lekker en starte koud al als ik de sleutel aan raakte.

Nu kunnen jullie het natuurlijk al wel raden, na een ritje van meer dan 1km bleek het drama van de warme start hiermee nog niet opgelost. Toen ben ik toch maar is aan het denken gegaan en heb eerst is uitgesloten of er wel of geen vonk was. Die is er dus niet als het blok warm is.

Daarna is op het forum hier zitten speuren, daar kwam ik het verhaal van Olliegasselt tegen. Het probleem wat hij schetst herken ik direct.

In mijn geval is het dus zo dat bougies en bobines splinter nieuw zijn. Het moet iets van de stroom voorziening zijn wat de boel in de war schopt. Ik zit zelf sterk te denken aan een relais, temperatuur sensor of nokkenas sensor.

gelukkig heb ik een uitlees computer waarmee ik tot live data aan toe alles kan zien. Daar vind ik wel een P0017 "Crankshaft position correlation bank 1 - sensor b" maar die is ook aanwezig als hij koud is en dus wel perfect start.

Heeft iemand van jullie een suggestie hoe ik verder zou kunnen controleren (bv door een onderdeel warm en weer koud te maken)?

De nokkenas sensoren kan ik gemakkelijk bij, waar de relais en temperatuur sensor zitten ben ik nog niet achter. Ik heb het werkplaats handboek (of pdf) nog niet gevonden helaas.

Alvast bedankt voor het meedenken :ba:


30 jun 2020 21:52
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Kreeg net ineens de ingeving dat een touareg natuurlijk qua motor dezelfde opbouw heeft. Daar spreekt iemand over hetzelfde probleem.

Hij legt uit dat er twee temperatuur sensoren in zitten, eentje naast en een achter de motor. Wanneer deze sensoren verschillende waardes geven start de auto niet (uit beveiliging??) klinkt dan logisch dat er geen vonk is. Met dit in gedachte zou het ook goed kunnen kloppen dat hij koud wel start.

Iemand die kan bevestigen dat het zo werkt? :cheers:


30 jun 2020 21:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Ja zo startproblemen dan denk ik altijd gelijk aan temperatuursensoren. Gelijkaardige problemen gehad bij mijn vorige Audis. Specifiek bij warme start. Werd ook altijd eerst gewezen naar bougies of bobines maar was steevast een simpele sensor. Maar of dat zo bij jou ook zo is dat weet ik natuurlijk niet. Al eens uitgelezen? Normaliter zou daar toch iets van moeten blijven hangen als foutcode in de ECU.


30 jun 2020 23:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
rtbrinke schreef:
gelukkig heb ik een uitlees computer waarmee ik tot live data aan toe alles kan zien. Daar vind ik wel een P0017 "Crankshaft position correlation bank 1 - sensor b" maar die is ook aanwezig als hij koud is en dus wel perfect start.
Dat hij koud goed start wil geenszins zeggen dat dit niet het probleem is bij een warme start.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


01 jul 2020 6:01
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Kheldar schreef:
Ja zo startproblemen dan denk ik altijd gelijk aan temperatuursensoren. Gelijkaardige problemen gehad bij mijn vorige Audis. Specifiek bij warme start. Werd ook altijd eerst gewezen naar bougies of bobines maar was steevast een simpele sensor. Maar of dat zo bij jou ook zo is dat weet ik natuurlijk niet. Al eens uitgelezen? Normaliter zou daar toch iets van moeten blijven hangen als foutcode in de ECU.


Bedankt voor je reactie! Ik zal hem vandaag nog is aan de uitlees computer hangen. En ook kijken of ik beide temp sensoren op de live data grafiek kan krijgen om afwijkingen tussen de twee te zien.

Kom er op terug :)


01 jul 2020 8:34
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Anne 2.7 schreef:
rtbrinke schreef:
gelukkig heb ik een uitlees computer waarmee ik tot live data aan toe alles kan zien. Daar vind ik wel een P0017 "Crankshaft position correlation bank 1 - sensor b" maar die is ook aanwezig als hij koud is en dus wel perfect start.
Dat hij koud goed start wil geenszins zeggen dat dit niet het probleem is bij een warme start.


Dat is ook een leuke afslag, vooral gezien deze sensoren gemakkelijk te bereiken zijn.


01 jul 2020 8:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Ook al wel eens probleem gehad met nokkenas sensor. Motor draait wel rond maar wil niet aanslaan. Was ook meer prominent bij warme start dan koude. De warmte die van de motor slaat beïnvloed de meetwaardes van de sensor die waarschijnlijk toch nog maar net binnen de ok range zit. Warm is grotere elektrische weerstand en dan fout op de meetwaarde. Aangezien daar iets van ECU staat is dat toch het eerste waar je mee aan de slag moet. Zou dus wel eens een easy fix kunnen zijn zo te zien.


01 jul 2020 9:07
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Kheldar schreef:
Ook al wel eens probleem gehad met nokkenas sensor. Motor draait wel rond maar wil niet aanslaan. Was ook meer prominent bij warme start dan koude. De warmte die van de motor slaat beïnvloed de meetwaardes van de sensor die waarschijnlijk toch nog maar net binnen de ok range zit. Warm is grotere elektrische weerstand en dan fout op de meetwaarde. Aangezien daar iets van ECU staat is dat toch het eerste waar je mee aan de slag moet. Zou dus wel eens een easy fix kunnen zijn zo te zien.


Dat is precies waarom ik ook naar dat soort dingen aan het speuren ben. Wat ik wel als feit durf uit te spreken is dat warmte het probleem aan het licht brengt. Ben gister al is bezig geweest wat relais warm te maken en weer af te koelen precies daarom.

Op Youtube kijk ik regelmatig filmpjes van Diagnose Dan. Super interessant om te zien hoe simpel "complex lijkende" problemen soms zijn. En vaak zie je bij hem ook dat warmte een issue is.


01 jul 2020 9:55
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Weet een van jullie toevallig waar deze temp sensoren zitten? Kan er na twee uur rond neuzen en googlen nog niet achter komen.


01 jul 2020 22:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Even de onderdelencatalogus downloaden https://www.porsche.com/all/media/pdf/o ... ATALOG.pdf

En dan bij de zoekfunctie temp intoetsen en dan zie je waar ze ztitten. (blz. 57 en 59) :salut:


02 jul 2020 0:06
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Alfred schreef:
Even de onderdelencatalogus downloaden https://www.porsche.com/all/media/pdf/o ... ATALOG.pdf

En dan bij de zoekfunctie temp intoetsen en dan zie je waar ze ztitten. (blz. 57 en 59) :salut:


Bedankt Alfred! Dat is precies wat ik zocht :)


02 jul 2020 8:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
P0017 "Crankshaft position correlation bank 1 - sensor b" geeft het al aan, die gewoon vernieuwen.


02 jul 2020 11:37
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Intussen maar weer is met de uitleescomputer aan het spelen geweest. Even fotos gemaakt van de live data met een koud (en uit) motorblok. Alle storingen gereset en daarna even gestart om te kijken of de foutcode terug kwam.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geen gekke waarde schillen in de temp sensoren als ik het zo bekijk. Vanavond even checken wat ze doen met een warme motor.

Ik zie ook dat ik de verkeerde foutmelding had genoemd in mijn eerste bericht :oops:


02 jul 2020 16:09
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Gister avond nog is even naar de nokkenas sensoren gekeken. Even losgehaald en ze waren niet erg schoon.

Afbeelding

Afbeelding

Dus maar is even aan het poetsen gegaan. Met resultaat als zeg ik het zelf.

Afbeelding

Daarna terug geplaatst, en ik krijg nu zowaar een andere foutcode.

Afbeelding

Daarna dacht ik, wat nou als ik de sensoren omwissel van links naar rechts en andersom. De storing zou dan ook van bank 1 naar bank 2 moeten verplaatsen lijkt mij. Vreemd genoeg kreeg ik na reset en opnieuw de motor starten twee fouten ipv 1 en beide nog steeds op bank 1.

Afbeelding

Nu begint toch het vermoeden op te komen dat het aan bekabeling licht? Wat denken jullie?


03 jul 2020 11:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Vanavond nog even een rondje gereden om te motor warm te laten worden. Helaas nog steeds het start probleem met warme motor. Ik weet inmiddels niet zo goed meer waar ik het zoeken moet.

Wel las ik net nog iets wat een optie zou kunnen zijn, de compressie zou hoger zijn als de motor warm is??? kan iemand dit bestigen? Dan zou het erop kunnen duiden dat de startmotor het net niet meer kan redden snel genoeg rond te gaan.

Als dat het geval is moet ik toch nog is goed gaan checken of er wel echt geen vonk is bij warm motor.

Opties voor een oplossing:

- Startmotor??
- Nokkenas sensor??
- Stroom toevoer/schakeling richting bobines
- Verschil in temp sensoren?
- krukas sensor??

Wie kan mij uit de brand helpen???? :bang:


03 jul 2020 21:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Bij andere modellen (996, 986 en 997) is een aantal keer melding gemaakt van een slechte (corrosie) plus-kabel die de oorzaak was van slecht starten bij warme motor. Zie hier en hier bijvoorbeeld.


03 jul 2020 23:14
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Nadruppelende injectoren zorgen ook wel eens voor een slechte warme start.

Grt. Bert


04 jul 2020 19:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Denk toch dat je de storing ergens moet zoeken in richting nokkenassen. Dus toch die richting uit zoeken. Maar misschien dus niet de sensor die problematisch is.

Met wat lees je die codes uit? Lijkt mij eerder op een generische code. Misschien eens aan durametric of piwis hangen voor een meer gedetailleerder beeld.

Wat zijn de nokkenasdeviaties? Die al eens gemonitord? Misschien heb je wel last van ketting met te veel speling/rek.

Zit de krukassensor goed vast?


05 jul 2020 0:23
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Wederom bedankt voor de reacties.

Ik neig ook steeds meer richting nokken-as/ krukas sensoren. Ook kwam ik er gister achter dat de pakking van de luchtinlaat niet perfect sloot. Deze dus maar gelijk even vervangen. Ik ga van de week toch nog een keer het kleppendeksel liften om te kijken of ik er daar achter kan komen waarom er mogelijk storing op die sensoren te vinden is.

Ik lees hem uit met een Autel mot pro eu 908 https://www.obd-2.de/shop/auslaufprodukte/11/autel-mot-pro-eu908-kfz-diagnosegeraet.

Injectoren had ik nog niet op mijn lijstje staan. Maar eerlijk gezegt gok ik niet dat het daar in kan zitten. Als ik de auto namelijk uit zet (met warme motor) en dan direct weer wil starten doet hij het al niet meer. Dan zou er wel heel veel brandstof uit moeten komen wil die direct verzuipen.

Wat ik gister wel even gedaan heb ik gestart terwijl ik de grafiek van motor toeren kon zien, en daar een filmpje van gemaakt. Dit was dus een start nadat ik de laatste keer met warme motor had geprobeerd te starten. Het duurt daarom iets lang voordat hij aanpakt. Zie filmpje

https://youtu.be/W9RKiFnFoYM

Ik heb daarna de motor uit gezet (terwijl hij dus nog koud was) En wederom gestart dat ging veel beter zoals te zien in volgende filmpje. Het heeft dus wel echt met een warme motor te maken. Filmpje twee is namelijk direct na de vorige opgenomen.

https://youtu.be/8Z1n0vl4h-A

Nadat ik een rondje gedaan had en de motor warm was, uit gezet, geprobeerd te starten en dit wou uiteraard weer niet. Toch is even de temps op de uitlees computer gezet.

Afbeelding

Wat mij opvalt is de 0,0 graden op de bovenste temp. Ik ga zo nog even naar de loods om te checken of hij nu (met koude motor) wel een temp weergeeft.

Toen heb ik besloten gewoon maar de nokkenas sensoren, krukas sensor, temp sensor en pakking te gaan vervangen. Dus vast beginnonnen met uitbouwen en daar ook nog even een filmpje van gemaakt.

https://youtu.be/JoZR8RvxQlY

Ook nog even gecontrolleerd of er wel degelijk geen vonk is met warm motor. Dit is weer bevestigd. Met koude motor mooie felle vonk. Bij warme motor helemaal niks. Dit is dan ook de reden dat ik het in sensoren blijf zoeken. Of het moet een slechte massa zijn bij warmte of....???

Uiteindelijk dus besloten maar gewoon de volgende dingen te vervangen (aangezien het qua kosten meevalt):

- nokkenas sensoren
- krukas sensor (heb deze nog niet kunnen vinden bij de motor, iemand een idee waar deze uithangt????)
- temp sensor van de koelvloeistof (zit vlakbij de nokkenas sensoren)
- pakking van de lucht inlaat
- evt temp sensor na kat van de uitlaat.

Ik hoop nu weer een hoop mooie informatie te hebben gedeeld, zodat er wellicht een idee ontstaat bij de echte experts wat er gaande kan zijn. En natuurlijk ook voor anderen die een zelfde probleem ervaren. Sharing is caring :)

Tips nog altijd zeer welkom :)


05 jul 2020 10:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Kheldar schreef:
Denk toch dat je de storing ergens moet zoeken in richting nokkenassen. Dus toch die richting uit zoeken. Maar misschien dus niet de sensor die problematisch is.

Met wat lees je die codes uit? Lijkt mij eerder op een generische code. Misschien eens aan durametric of piwis hangen voor een meer gedetailleerder beeld.

Wat zijn de nokkenasdeviaties? Die al eens gemonitord? Misschien heb je wel last van ketting met te veel speling/rek.

Zit de krukassensor goed vast?


Enig idee wat de locatie van deze sensor is? Had hem in de tekeningen wel gevonden maar kan het niet goed plaatsen op de auto. Heb je misschien een foto van de locatie?


05 jul 2020 10:36
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Net gechecked, uitlaat temp na kat geeft nog steeds 0,0. Wellicht dat deze sensor pas bij lopende motor een waarde geeft??


05 jul 2020 11:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Ik denk niet dat het een sensor is. Maar goed. Je bent nu vanalles aan het opperen. Denk toch eerst dat je een stappenplan gaat moeten hanteren.

Kijk even wat de deviatie op de nokkenassen is. Moet constant zijn over toerenbereik.


05 jul 2020 12:25
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Kheldar schreef:
Ik denk niet dat het een sensor is. Maar goed. Je bent nu vanalles aan het opperen. Denk toch eerst dat je een stappenplan gaat moeten hanteren.

Kijk even wat de deviatie op de nokkenassen is. Moet constant zijn over toerenbereik.


Klopt ik vlieg wat heen en weer. Komt vooral omdat ik mn vinger er niet op kan leggen. Ik heb drie harde feiten maar die kan ik tot op heden nog niet matchen met elkaar:

- Start niet bij warme motor
- Geen vonk bij warme motor
- Foutcodes op nokkenas sensoren

Het geen wat ik mij kan bedenken is vrij simpel, er is geen vonk dus:
- of er ontstaat een fout of foutieve meting waardoor de computer de auto niet laat vonken
- of er is iets fout aan de stroomtoevoer of elektronica wat de vonk veroorzaakt (kabels, ECU, slechte massa op ECU, relais, ect)

Veel andere opties kan ik mij niet bedenken. Ik zou graag het probleem zelf oplossen omdat ik het gewoon super interessant vind. Als het enkel om geld ging stond hij allang bij de garage :)


05 jul 2020 19:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Of de sensoren geven de ECU geen groen licht om een vonk te geven.


05 jul 2020 21:32
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Cayenne v6 955 start warm niet, koud perfect
Er bestaat koudespray, die zou je eens kunnen proberen om op / rond de bedrading en sensoren te spuiten om te kijken waar t probleem zit.

https://www.viba.nl/nl/catalog/smeermid ... p+t+a+view


06 jul 2020 17:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.