Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 23:26



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (981)
Bericht Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Weten jullie in hoeverre de Cayman S (981) 3.4 DFI mechanisch gelijk aan de 3.4 DFI die geleverd is in de 911? Ik heb online gelezen dat er een elektronische begrenzing zit op de gasklep (drive by wire) en er verder niet veel verschil is.

De reden dat ik het wil uitzoeken is omdat ik de ECU mapping van de 911 zou willen gebruiken in de 3.4 van een Cayman S en die vervolgens verder te programmeren naar +- 370pk. Maar voor ik dit “zomaar” doe probeer ik van alles uit te zoeken in hoeverre die motoren gelijk zijn en honderden onderdelen pagina’s doorlezen en vergelijken zie ik niet zo zitten.

Vandaar mijn vraag of jullie hulp rondom deze “zoektocht” :)


26 aug 2020 18:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Vaak is het blok in de basis niet veel anders. De verschillen zitten hem dan in het inlaattraject, evt. nokkenassen, en uitlaat. Waardoor ze er met een iets andere tune meer vermogen uit krijgen. Enkel de gasklep afknijpen lijkt me toch iets te simpel. En uiteraard te makkelijk te ‘hacken’. Maar er zal zeker wel wat ruimte inzitten om de ene 3.4 dichter bij de andere 3.4 te brengen.

Ik kan verder geen vergelijking maken voor wat betreft het A91 dfi blok dat in de beide auto’s zit. Maar heb wel wat ervaring met fine tunen van mijn 3.6 blok. Het komt uiteindelijk neer op koppeloptimisatie. Heb uitlaattraject aangepast en een piggy-back ECU laten plaatsen. Best tevreden over het eindresultaat. Maar verwacht geen wonderen.

Ik wacht nu op het moment om er een 3.8-3.9 van te maken :mrgreen:


26 aug 2020 19:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (981)
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Thanks voor je uitgebreide bericht! Ik zit nu al op 355 omdat de GTS mapping is gebruikt voor mijn S. Maar 370pk (en vooral de bijkomende NM) zouden toch wel erg gaaf zijn. Hopelijk heeft iemand anders nóg meer info erover voor mij.


28 aug 2020 0:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Wie heeft dat gedaan voor je?

Ik wordt bij Beek weg gestuurd met mijn spyder met de mededeling dat er niets te winnen is....
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


28 aug 2020 8:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Als Ghisbert dat zegt zou ik daar maar van uit gaan. Die weet echt wel wat kan en wat niet.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


28 aug 2020 8:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
:thumleft: goed gedaan door BEEK ze zijn daar vooral eerlijk. Ik ben dan ook benieuwd of Paul eerst een dyno heeft gemaakt en daarna de software heeft overgezet. Want immers meten is weten en op gevoel zegt niets.


28 aug 2020 8:46
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Ik vind het aardig optimistisch qua cijfers. Geen idee wat de S kan draaien aan toeren maar je zult royaal over de 7000rpm moeten voor 370pk uit 3.4 liter atmo. Je zult daarbij behorende ook moeten zorgen voor een goede vullingsgraad en over het algemeen kom je daar niet door alleen software aanpassingen.


28 aug 2020 9:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Verleden: Porsche Boxster S 987 2006 Porsche Cayman S 987 mk2 2009 Heden: Porsche Boxster 981 GTS 2015
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Met 355 heb je al 15pk meer dan een standaard GTS.
Maar ik ga het draadje wel volgen, want 370pk met een Boxster gts lijkt me ook wel leuk :cheers:


28 aug 2020 13:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Kijk even op de websites van gerenommeerde tuners als FVD en Cargraphic. Die weten er max 25PK uit te halen met een ECU flash, dat is ruim minder dan 10% ... de moeite niet waard. Alle andere tuners die zeggen dat ze er wel meer uit kunnen halen zou ik met een flinke korrel zout nemen. En voor en na vermogens uitdraaien laten maken idd.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


28 aug 2020 13:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
De ECU van de Porsche is gelimiteerd in tunen. Er valt wel ietsje meer uit te halen op een andere manier (ook niet heel veel meer hoor, het blijft atmosferisch) maar dat gaat niet met een flash en wat hardware op inlaat/uitlaat. Je moet dan de signalen van de ECU zelf manipuleren ipv met mappings (zeg maar dat je een delta-map toepast op de ECU map) daarmee kan Inspuiting en ontsteking kan dan nog een stuk scherper ingesteld worden. Maar nogmaals de nominale pk winst blijf marginaal (en enkel hoog in de toeren), koppeloptimalisatie in lage toerenbereik is veel significanter. Maar goed hoe dat bij de modernere dfi motor is moet zich maar uitwijzen.


28 aug 2020 20:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (981)
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Er is een vermogensmeting voor & na gedaan. De reden dat de “sprong” van 325 naar 355 mogelijk was is omdat de S motor een begrensde GTS motor is en die al 340 levert. Dan is 15pk daarbij op een grote atmosferische motor niet heel gek, dat is nog niet eens 5% van het reguliere GTS vermogen. Je merkt het enorm en de cijfers laten het mij zien. Gedaan bij EQ Performance.

Maar goed we gaan nu een beetje van het onderwerp/de vraag af. Ik ben vooral benieuwd of jullie weten wat en hoeveel de verschillen zijn tussen mijn 981 3.4 en de 991 3.4. :)


03 sep 2020 1:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Die 15 pk ga je in het dagelijks verkeer vrees ik haast niets van merken. Als het met een zeer eenvoudige ingreep kan, en je wordt blij van de rollenbankuitdraai, dan zeker doen. Gewoon ook omdat het kan. Maar als het teveel geld kost, dan inderdaad de moeite niet. Beter dan een turbo kopen.... Verschillen tussen 350+ pk en 500+ pk ga je natuurlijk wel echt merken.


03 sep 2020 10:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (981)
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Haha jaa een Turbo is zeker tof! Alleen als je bedoeld om een turbo op deze motor de bouwen dan denk ik dat de huidige pakkingen ed het niet zo leuk vinden haha.

Van de huidige tuning merk ik veel doordat ook de opbouw enorm is verbeterd en ik twijfel of het dan richting die 370 wederom nog beter wordt. Wel is t natuurlijk geinig om dus 370 erin te hebben. Of ik t echt enorm ga merken, Jaa daar ben ik t wel met je eens


03 sep 2020 18:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
Cazzo Super Veloce schreef:
Als Ghisbert dat zegt zou ik daar maar van uit gaan. Die weet echt wel wat kan en wat niet.


Het was Ghisbert niet, maar Klaas. Ik kreeg ook de indruk dat ie niet zo zat te wachten op mijn klandizie.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


04 sep 2020 9:34
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Klaas is een beetje bot soms. Misschien eerlijk wat betreft tunen van de 3.4 DFI. Om teleurstellende ervaringen te voorkomen. Maar had dezelfde indruk toen ik daar kwam voor uitlijnen. Kortaf maar vooral ongeïnteresseerd. Herinner me dat bij de organisator van de rollenbankdag ook dezelfde ervaring had. Misschien een persoonlijke eigenschap van hem waar je doorheen moet kijken. In ieder geval moet je er mee overweg kunnen. Ik soms wel en soms niet.


04 sep 2020 12:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (981)
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Je hoort wel vaker bij succesvolle (tuning) bedrijven dat die gasten dan bot worden, uit de hoogte gaan gedragen en weinig interesse tonen. Ik zeg niet direct dat dit bij hun het geval is, maar het klinkt wel als een bekend liedje. Ik ben in ieder geval heel blij met de tune van mijn 3.4 DFI, merk het echt wel


08 sep 2020 1:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Denk dat je die laatste pk's om naar 911 3.4 level te raken wel eens niet mogelijk zijn.

Louter door fysiek onoverbrugbare verschillen. De motor ligt namelijk 180° gedraaid in de Cayman vergeleken met de 911. Dus inlaat- en uitlaattraject zijn per definitie niet vergelijkbaar.

De enige stap bij de inlaat die je dan kan maken is groter throttle body met een bijpassend plenum
Op de uitlaat groter diameter spruitstuk en een 200cell katatlysator en een demper met goeie flow.

En dan de tune daar custom op af te stellen om er het maximale uit te halen. Wat betekend iteratief een aantal keren op de rollenbank tot het goed is en geen standaard tune van de tunerplank. En dan maar hopen dat de alle hardwarematige veranderingen ook bij elkaar passen.

Maar nogmaals aan het feit dat de motor er anders in ligt kan je verder niet veel doen.


08 sep 2020 12:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
wat een werk.. Gewoon een 911 kopen lijkt me stuk beter..


08 sep 2020 15:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Ik denk dat Klaas dat ook dacht ... ;-)
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 sep 2020 15:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Nou, ik geloof dat Paul gewoon wilde weten wat de mogelijkheden zijn, omdat idd de motor min of meer gelijk is voor de twee.
Ik zie dat EQ Performance geen echte rol dyno doet. Dus het moet sowieso een redelijk safe tune zijn gebaseerd op een kort stukje rijden. Dyno op de weg kan wel, maar daarvoor moet je veel kilometers voor rijden om goed te fine-tunen. Kost veel tijd. Dat lijkt me dat er niet is gebeurt.
De 355pk die men beweert er uit te halen lijkt me een logische stap. Maar de 370pk halen dat denk ik niet dat dat gaat lukken.
Is de 355pk gemeten? Of is dat wat ze jou verteld hebben?


08 sep 2020 16:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Cayman S 3.4 versus 911 3.4
paulk schreef:
Er is een vermogensmeting voor & na gedaan.


Ben wel benieuwd, vooral naar de voor-meting ook.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 sep 2020 16:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Als ik op Facebook kijk hebben ze geen dyno. Dus ze doen een test-rit/road-dyno. Op zich niks mis mee. Zeker om voor en na te vergelijken. Maar vraag mij af waar ze dat dan doen. Ik heb zelf wel eens een road dyno gemaakt. In zijn 3e of 4e versnelling enkel mogelijk ‘s avonds laat. Vrije ruimte nodig.


08 sep 2020 18:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Cayman S 3.4 DFI versus 911 3.4 DFI
Ik vind het geen sterk verhaal. Ik begrijp ook wel hoe het op het internet werkt maar als ze op het Skoda forum (ook op bimmer trouwens) afraden erheen te gaan dan zou ik met m’n Porsche toch helemaal voorzichtig zijn. Nogmaals, mooi dat het voor TS kennelijk goed en naar tevredenheid heeft uitgepakt ... maar that’s it.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 sep 2020 20:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.