Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 12:51



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Koelwatermodificatie een aanrader 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S 2002
Bericht Koelwatermodificatie een aanrader
Vandaag de Boxster S opgehaald bij Auto Resto, waar ze de koelwatermodificatie en AOS modificatie hebben geïnstalleerd en nu al merkbaar verschil.
Ik heb de auto sinds Juli in mijn bezit, en de IMS was al gedaan door de vorige eigenaar (dat wil zeggen, nadat zijn blok volledig in de soep was gelopen als gevolg van een IMS die het begaf, een nieuw blok erin nu met de IMS uitvoering met externe olietoevoer erop.
Maar net even een stukje gas erop en daarna een rustig weggetje opgezocht en de koelfan schakelde al meteen in.
Ook op de oprit even stationair laten lopen, en voordat ik de garagedeur open had begon de koelfan zijn werk alweer te doen.
Dit was voor de update nooit het geval, zelfs niet met de warmere dagen in de zomer.
Kan dus wel de conclusie trekken dat de hele boel nu echt beter gekoeld word.
Marcel vertelde ook dat de fan standaard pas bij 106 graden inschakelt, en nu beduidend eerder..
Dus ik ben er blij mee, en denk dat het zeker de moeite waard is om te laten doen.
Groeten Dick.


17 dec 2020 15:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Dat is wel een hele snelle conclusie maar mooi dat je nu al tevreden bent. :mrgreen:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


17 dec 2020 15:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Blok in de soep, dat hoor je bijna nooit bij die dingen :clown:
Mooi dat de mod goed gelukt is :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


17 dec 2020 17:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Vreemd idd, want ik las net nog ergens dat de M96 en M97 van de beste motoren zijn die Porsche ooit maakte :mrgreen:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


17 dec 2020 17:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S 2002
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Ik ben tevreden met het feit dat er nu iets gebeurt wat voorheen niet het geval was, en dat het blok heet wordt na een ritje en dan vooral afgelopen zomer met 35 graden buiten, en dan nog geen fan die inschakelt, dat vond ik al raar, en na wat gelezen te hebben hier, dacht ik: het zal er niet slechter op worden, dus ik laat het doen.
En ik merk nu het verschil inderdaad al, en het was vandaag 10 graden. :lol:
Dus ik ben er inderdaad blij mee, en of zo’n blok nou wel of niet kapot kan lopen daardoor dat weet ik niet, maar dan heb ik er nu wel een beter gevoel bij.


17 dec 2020 17:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Ik heb een mod op mijn 964 die de olie koeler op beide snelheden eerder ingeschakeld. Sindsdien kan ik rustig slapen na een rit op een hete zomer dag. Mod werkt volgens mij ook op de 993. Ik heb er 55,- voor betaald, installatie is Max 20 minuten. Mod is een kabel die je tussen de sensor en originele kabel plaatst, dus kun je ook zo weer weghalen.


18 dec 2020 9:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Als de fan eerder wordt ingeschakeld door een andere sensor dan ben je er dan toch ook? Hoeven die andere mods ook niet doorgevoerd te worden.

Heb je iets meer info @Rik964
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


18 dec 2020 9:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
MarcoB schreef:
Als de fan eerder wordt ingeschakeld door een andere sensor dan ben je er dan toch ook? Hoeven die andere mods ook niet doorgevoerd te worden.

Heb je iets meer info @Rik964


Ik heb het ff nagevraagd, ik probeer het te vertalen (technisch verhaal). Er is geen NTC beschikbaar die het bereik heeft waarmee je de olie temp op de 90-95celcius kunt houden wat de mod doet. Het bereik van de sensor wordt door de mod beinvloed en de mod kan zonder er een smeerboel van te maken geplaatst worden. Het is maar 1 mod, niet meerdere. De mod kabel is echt solide gemaakt met goede kwaliteit materiaal, bestand tegen olie, vuil en hitte.
Als er een andere sensor beschikbaar zou zijn is niet eenvoudig om deze zonder geklieder te plaatsen denk ik, de mod is kliedervrij (-:

De juiste weerstands waarde heeft Patrick bepaalt door met een potmeter de start van de fan af te regelen op 90celcius middels een infrarood warmte meter de temp te meten. Hij kan aardig bij de hand zijn Patrick, maar altijd leuk om zo'n freak bezig te zien.

Hij is bezig met een VEMS unit te tunen voor zijn 964, erg interessant........


18 dec 2020 12:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S 2002
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Dit is wat Resto er zelf over zegt:

koelsysteem modificatie in het kort



Temperatuur verschillen per cilinderbank

De cilinders 1, 2 en 3 worden direct gekoeld, zonder tussenkomst van een warmtebron zoals olie. Dit geldt niet voor cilinders 4, 5 en 6. Deze cilinders worden minder goed gekoeld en een stuk indirecter. Dit komt omdat de koelvloeistof voor deze cilinder rij door een kanaal in het carter in aanraking komt met de motorolie, die soms koel en soms erg warm is. Deze cilinderbank is dan ook de zwakke plek van de motor. In veel van de gevallen zijn deze cilinders de aanleiding voor een revisie, ze zijn vroegtijdig versleten. De oorzaak ligt deels bij correct onderhoud en de berijder, echter blijven de cilinders extra gevoelig wegens de schommelende temperatuur van het koelwater.



Wat passen wij aan om dit probleem aan te pakken?

Allereerst verplaatsen we de thermostaat, dit om een minimum temperatuur in te stellen voordat het koelwater de motor verlaat. We verplaatsen de thermostaat naar het punt waar het koelwater de motor verlaat. De thermostaat opent en sluit nu altijd op tijd.



Waterpomp

We plaatsen een waterpomp die veel meer opbrengst heeft, dit om in stationaire situaties meer koelwater door de motor heen te pompen, zodat het makkelijker wordt de temperatuur bij stationair draaiende motor onder controle te houden. Tevens zorgen we er zo voor dat het water sneller door het carter stroomt, minder lang de tijd krijgt om op te warmen aan de olie en tevens meer en op tijd de olie en cilinders goed te koelen.



Inschakelen van koel ventilatoren

Op moment dat de rijwind wegvalt, loopt automatisch de temperatuur op in de radiateurs, de temperatuur loopt langzaam op tot de fan's aanslaan. Om er zeker van te zijn om op tijd te koelen, plaatsen we een extra temperatuursensor in een van de radiateurs om ervoor te zorgen dat de temperatuur niet oploopt, hiermee houden we de temperatuur zo constant mogelijk. Deze schakeling zorgt voor een veel vroegere inschakeling van de fan's achter de radiateurs.


18 dec 2020 16:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996C4 1998, Black on black with Turbo rims
Amsterdam
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Ik heb mijn 996 in juni '17 gekocht. Meteen enkele hete dagen in stapvoets verkeer meegemaakt en de motor werd best snel heet, hij ging makkelijk over de 100°
Koelmodificatie laten installeren bij Auto-Resto en gelijk liep mijn motor 5 à 7 graden koeler in dezelfde omstandigheden, soms zelfs 10 graden verschil!

Dus ja een aanrader :)


19 feb 2021 13:22
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Hmm. 996 GT3 waterpomp (geen plastic maar metalen schoepenrad) en grotere opbrengst + andere thermostaat die eerder opengaat, waarschijnlijk.


19 feb 2021 15:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S 2002
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Ja dat is waarschijnlijk in het kort wat erzoal gedaan wordt


19 feb 2021 17:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Koelwatermodificatie een aanrader
Ti-Tourist (Erik) schreef:
Hmm. 996 GT3 waterpomp (geen plastic maar metalen schoepenrad) en grotere opbrengst + andere thermostaat die eerder opengaat, waarschijnlijk.


Bijna goed vwb de thermostaat, geen andere graden maar eentje die verhuist van plaats :wink:


19 feb 2021 18:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.