Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 10:32



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Groter carter 996 (X51 baffle?) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vroeger : 2.4T en 3.2 Carrera. Nu 996 3.4, Ferrari 308, Alfa Giulia en BMW Z4
Elst (Utr)
Bericht Groter carter 996 (X51 baffle?)
Ik heb even gezocht in dit "Motor"-forum, maar kon er weinig over vinden, dus start ik even een nieuw draadje.
Ik zit te kijken naar een iets dieper carter (liefst zo weinig mogelijk extra diepte ivm grond-speling uiteraard) ivm betere koeling en minder kans op te weinig olie.
Ander voordeel bij dat soort systemen is vaak de betere baffles/kleppen/flappen die erin zitten.
Std heeft een 996 van die plastic onderdelen in het carter zitten en die zijn vast niet meer zo fris na ruim 20 jaar warm en koud worden.

Heeft iemand ervaring hiermee?
Welke zijn aan te raden en welke bv juist niet? Of moet je hier sowieso niet aan beginnen?

Ik gebruik mijn 996 vooral op de weg, maar rijd wel aardig hard door bochten en wil in de toekomst ook wel eens een rondje (of 2/3) op het circuit doen ermee.
Ik ken verhalen van verlies van oliedruk in lange bochten. Gevolg is uiteraard motorschade. Dat wil ik voorkomen.
Als dat kan met zo'n ander carter, en de nadelen zijn nihil, dan lijkt het me een goede upgrade.

Hier een willekeurig voorbeeld (kost 395euro ex btw)
http://shop.guldenbergracing.nl/996/eng ... x51-baffle


24 feb 2021 9:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Ik heb in dezelfde situatie gepland dit seizoen te beginnen met deze upgrade (bij Guldenberg). Volgens mij maakt het van de m96 geen racemotor, maar helpt het wel de levensduur te verlengen.

Ik ben benieuwd wat anderen toe te voegen hebben!


24 feb 2021 10:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Je kan ook nog eens op de site van custom-consepts kijken die hebben daar ook mooi spul voor zag ik.
Ook koelers en zo


24 feb 2021 10:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vroeger : 2.4T en 3.2 Carrera. Nu 996 3.4, Ferrari 308, Alfa Giulia en BMW Z4
Elst (Utr)
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
lvdo schreef:
Ik heb in dezelfde situatie gepland dit seizoen te beginnen met deze upgrade (bij Guldenberg). Volgens mij maakt het van de m96 geen racemotor, maar helpt het wel de levensduur te verlengen.
Ik ben benieuwd wat anderen toe te voegen hebben!


Oké, dus jij gaat deze upgrade doorvoeren op jouw 996? Ga je dit zelf doen of bij Guldenberg of andere garage?
De voordelen zijn uiteraard: betere aanzuiging van olie, betere schotten/flappen (dus minder kans op lucht aanzuigen) en iets meer olie, dus iets betere koeling ook daardoor.


24 feb 2021 11:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic
Egmond aan den Hoef
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Ik heb, samen met o.a. IMS, de koeling upgrade laten doen bij AutoResto. Maakt deze upgrade die carter upgrade niet een beetje overbodig?
_________________________________________
996 Carrera 4S Coupé Tiptronic - midnight blue metallic - augustus 2003 - 75.000 km - Japanse import


24 feb 2021 11:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vroeger : 2.4T en 3.2 Carrera. Nu 996 3.4, Ferrari 308, Alfa Giulia en BMW Z4
Elst (Utr)
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Ik kwam deze link nog tegen, altijd handig denk ik dan:

https://rennlist.com/forums/997-forum/7 ... ffles.html


24 feb 2021 12:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Harry_sz schreef:
Oké, dus jij gaat deze upgrade doorvoeren op jouw 996? Ga je dit zelf doen of bij Guldenberg of andere garage?
De voordelen zijn uiteraard: betere aanzuiging van olie, betere schotten/flappen (dus minder kans op lucht aanzuigen) en iets meer olie, dus iets betere koeling ook daardoor.

Guldenberg gaat het doen, mijn auto is daar sinds 2016 in onderhoud. En mijn versnellingsbak is daar gereviseerd.

Het ging mij vooral om het lucht aanzuigen in hoge snelheid bochten. Maar extra koeling kan ook geen kwaad!


Laatst bijgewerkt door lvdo op 24 feb 2021 22:47, in totaal 1 keer bewerkt.



24 feb 2021 22:41
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Robbert996 schreef:
Ik heb, samen met o.a. IMS, de koeling upgrade laten doen bij AutoResto. Maakt deze upgrade die carter upgrade niet een beetje overbodig?

Mijn auto heeft ook een IMS upgrade (bij vd Gugten) en koeling upgrade (bij Guldenberg). Deze upgrade is daar een aanvulling op.

Maar volgens mij vooral nuttig als je regelmatig snel, dus met veel zijwaartse kracht, door bochten gaat. Met het standaard carter kan je oliepomp dan soms lucht aanzuigen omdat de olie tegen 1 kant gedrukt wordt.


24 feb 2021 22:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Even uit ervaring. De x51 pan is een mooie uitbreiding maar niet de oplossing voor olie druk dips. Heb ze in mijn auto gehad en kon in bepaalde situaties toch oliedruk laten vallen.

Zoals topicstarter aangeeft in lange bochten en die zijn er hier in NL veel met verkeerswisselaars en lang doordraaiende opritten en afritten.

De echte oplossing zijn enkel de diepere pannen met de zgn windage tray. Een horizontale plaat met kleppen die zorgt dat de olie in bochten en bij remmen niet onder een helling links/rechts of naar voor vliegt.

Dus de X51 pan helpt een beetje maar geeft voor dat probleem een beetje schijnveiligheid.

Ik heb hier in een ander draadje ook links gepost naar de Bilt Racing versie (zie ook LN website) en degene die Hartech ontwikkelt heeft. Even zoeken dus. Of anders bij interesse graag PB met mail. Dan kan ik de documenten doorsturen.

Auto Resto heeft ook een mooi modificatie van de oil pickup die het probleem verhelpt. Op een hele andere manier. Die heb ik in de auto nu.

Een ander puntje is misschien als je merkt dat er snel druk verlies optreedt om de retourpompen in de cilinderkoppen een keer te vervangen. Ze willen wel eens en slijten en verliezen dan redelijk wat pomp capaciteit. Als dat gebeurt loopt de olie die zich ophoopt in de cilinderkop direct via de AOS de inlaat in ... kabooom


24 feb 2021 23:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Inderdaad Kheldar, ook ik dacht aan het carter van Hartech. Overigens lijkt bodemspeling mij niet direct een probleem of je moet een lowrider hebben.


25 feb 2021 14:09
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Dit topic bedoelde je wrsl Kheldar?
viewtopic.php?f=3&t=51643


25 feb 2021 15:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Groter carter 996 (X51 baffle?)
Oh ja die was ik al vergeten.

Bedoelde eigenlijk deze

viewtopic.php?f=33&t=54839&p=1373563&hilit=Hartech#p1373563


25 feb 2021 23:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ruud964


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.