Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 mei 2024 23:47



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Multi Spark ontsteking: ervaringen ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Multi Spark ontsteking: ervaringen ?
Zijn er forummers met ervaring met van die Multi Spark units ipv de standaard CD Box ? Ik zie ze oa van MSD bij Pelican Parts.
Het idee is dat bij lagere toerentallen niet slechts 1 vonk door de bougies wordt gegenereerd, maar dat achtereenvolgens meerdere (en sterkere) vonken worden gebruikt in de verbranding.

De betere verbranding zou voor meer porrie bij lagere toerentallen zorgen (naast betere emissie en brandstofverbruik, but who cares about that....).

Iets voor de mythbusters of zijn er echt goeie ervaringen mee ?
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


29 aug 2005 14:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
is volgens mij niet voor de 3.2 maar voor de oudere types...
over het algemeen hoor je er wel goeie verhalen over, maar verwacht geen wonderen
op bv een carburatie motor helpt het wel met bv. een koude start
meestal worden in combinatie ook meteen de contactpuntjes in de distibuteur vervangen voor optische exemplaren
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


29 aug 2005 23:47
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Citaat:
achtereenvolgens meerdere (en sterkere) vonken worden gebruikt in de verbranding


Tuurlijk, je ontsteekt het mengsel en dan doe je het nog een keer.......
???????????

Wanneer je ontsteking goed is zou ik verre blijven van die aftermarket 'rotzooi'. Ze werken bijvoorbeeld weer met een veel hogere spanning waardoor je problemen kan krijgen met de overige componenten van je ontstekingsinstallatie ('bobine', bougiekabels ed.).


grt,

Peter


02 sep 2005 22:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
misschien dat je hier eens moet kijken

http://www.hai-performance.de/



Carrera 3.2 PERMA-TUNE Plasma-Drive Zündbox
Diese Box ersetzt die Zündspule und übernimmt gleichzeitig die Aufgabe der ECU, die Zündspannung aufzubauen. Passt genau an die Befestigungspunkte der Serienspule und nutzt auch deren Anschlüsse.
3.2, Bauj. 84-89, Euro 498,-


Plasma-Drive-Zündboxen
Die Plasma-Zündung ist in der Intensität der Entzündung des Gemisches durch einen Zündfunken mehrfach überlegen. Mit der Plasma-Box, die an Stelle der Zündspule eingebaut wird, ensteht an der Zündkerze kein Zündfunke mehr, sondern ein Plasmabogen. Plasma ist ein gasförmiges Gemisch. Um ein Plasma zu erzeugen, muss ein große Energiemenge bereitgestellt werden, um den Atomen und Molekülen die Mindestenergie zuzuführen, die zu deren Ionisation notwendig ist. Hierzu ist eine Serien-Zündspule alleine nicht in der Lage.

Auf diesem Weg wird das Benzinluftgemisch im verdichteten Brennraum durch den Impuls zur Entladungszündung am Ort der höchsten Feldstärke gezündet und die weitere Entladung erfolgt durch den Plasmakanal, wodurch der Brennraum vollständig ausgebrannt wird. Durch die Entladung im Plasmakanal entsteht eine Fusion, die mit einer Blitzentladung vergleichbar ist. Das Benzinluftgemisch wird also nicht langsam durch einen Funken, sondern blitzartig durch eine kontrollierte Explosion entzündet.

Das Ergebnis ist eine Flammfront, die sich mit sehr großer Geschwindigkeit im Brennraum ausbreitet. Dies ermöglicht eine wesentlich effizientere Verbrennung, die im Bruchteil der durch einen Funken benötigten Zeit stattfindet. Je kürzer und intensiver ein Zündfunke ist, umso positiver wirkt er sich auf die Verbrennung und somit auch auf die Leistungsentfaltung des Motors aus. Das Ergebnis sind deutlich weniger schädliche Abgase, ein Motor, der spürbar besser am Gas hängt und ein geringerer Benzinverbrauch. Die Plasma-Box benötigt keine zusätzliche Zündspule mehr !



robert
_________________________________________
remmen is angst


04 sep 2005 19:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Peter 2.4S schreef:
Citaat:
achtereenvolgens meerdere (en sterkere) vonken worden gebruikt in de verbranding


Tuurlijk, je ontsteekt het mengsel en dan doe je het nog een keer.......
???????????

Wanneer je ontsteking goed is zou ik verre blijven van die aftermarket 'rotzooi'.


Was gewoon even benieuwd naar evt ervaringen.
De 964 doet t ook met 2 vonken (gelijktijdig dan wel), kennelijk ook met het doel sneller/beter te verbranden. Heb op andere forums wel gelezen dat t een goed alternatief kan zijn voor je defecte originele unit, maar dat t verschil met een goedwerkende OEM unit niet erg spectaculair is.

Thanks all,

DL
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


05 sep 2005 23:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.