911 3.0SC Motorperikelen
Geplaatst: 11 dec 2021 13:48
Hallo allemaal,
Ruim een jaar geleden heb ik mijzelf en mijn Porsche een 1978er 3.0SC targa, hier voorgesteld.
De auto is een ouder import uit de US en heeft een kleine 95.000 mijl gereden.
Een nette auto maar met technisch wat achterstallig onderhoud.
Ik heb hem technisch in orde gemaakt en het afgelopen jaar mee gereden.
Met in het achterhoofd de gedachte om hem deze winter uit elkaar te halen voor groot onderhoud.
Dwz, de motor demonteren, koppeling vernieuwen, lekkages verhelpen en cilindertapeinden vervangen.
De motor ligt nu uit elkaar.
Lekkages kwamen van de gebruikelijke kanten, olieretourpijpen, carterontluchting en oliekoeler.
1 cilindertapeind was gebroken.
Cilinders, zuigers, nokkenassen en tuimelaars zijn in prima staat, zelfs kleppen en geleiders hoeven niet vervangen.
Nu komt mijn dilemma:
De cilinders op deze motor zijn van Kolbenschmidt en voorzien van een Alusil coating.
De slijtage is minimaal, ik meet nauwelijks onrondheid.
Echter lees ik en hoor ik van diverse insiders, dat de Alusil cilinders:
1. Niet hergebruikt zouden moeten worden bij revisie, cq opfrissen van de motor.
2. Niet gehoond kunnen worden.
3. Niet van nieuwe zuigerveren voorzien moeten worden bij eventueel hergebruik.
Anderen echter vinden dit onzin en gebruiken gewoon weer de Alusil cilinders, mits in goede staat.
Wie o wie kan mij hier uit de brand helpen en heeft er serieus ervaring met deze motoren en de diverse cilinders.
Een tweede vraag van mij is deze:
Kun je op de 3.0 motor, Mahle cilinders en zuigers van de nieuwere 3.2 motor monteren.
Als je een groef steekt voor de koppakkingen en de topend lagers aanpast naar 23mm.
Of is de positie van de pistonpen, in de 3.2 Mahle zuigers, niet geschikt voor deze motor?
Groet Leo.
Ruim een jaar geleden heb ik mijzelf en mijn Porsche een 1978er 3.0SC targa, hier voorgesteld.
De auto is een ouder import uit de US en heeft een kleine 95.000 mijl gereden.
Een nette auto maar met technisch wat achterstallig onderhoud.
Ik heb hem technisch in orde gemaakt en het afgelopen jaar mee gereden.
Met in het achterhoofd de gedachte om hem deze winter uit elkaar te halen voor groot onderhoud.
Dwz, de motor demonteren, koppeling vernieuwen, lekkages verhelpen en cilindertapeinden vervangen.
De motor ligt nu uit elkaar.
Lekkages kwamen van de gebruikelijke kanten, olieretourpijpen, carterontluchting en oliekoeler.
1 cilindertapeind was gebroken.
Cilinders, zuigers, nokkenassen en tuimelaars zijn in prima staat, zelfs kleppen en geleiders hoeven niet vervangen.
Nu komt mijn dilemma:
De cilinders op deze motor zijn van Kolbenschmidt en voorzien van een Alusil coating.
De slijtage is minimaal, ik meet nauwelijks onrondheid.
Echter lees ik en hoor ik van diverse insiders, dat de Alusil cilinders:
1. Niet hergebruikt zouden moeten worden bij revisie, cq opfrissen van de motor.
2. Niet gehoond kunnen worden.
3. Niet van nieuwe zuigerveren voorzien moeten worden bij eventueel hergebruik.
Anderen echter vinden dit onzin en gebruiken gewoon weer de Alusil cilinders, mits in goede staat.
Wie o wie kan mij hier uit de brand helpen en heeft er serieus ervaring met deze motoren en de diverse cilinders.
Een tweede vraag van mij is deze:
Kun je op de 3.0 motor, Mahle cilinders en zuigers van de nieuwere 3.2 motor monteren.
Als je een groef steekt voor de koppakkingen en de topend lagers aanpast naar 23mm.
Of is de positie van de pistonpen, in de 3.2 Mahle zuigers, niet geschikt voor deze motor?
Groet Leo.

