Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 7:39



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
996 3.4 bore scope 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 996 3.4 bore scope
Na een lange radio stilte heb ik toch de zoektocht naar een 996 weer serieus opgepakt. Een aantal bekeken en bereden en recentelijk bij een potentiele kandidaat een aankoopkeuring laten uitvoeren inclusief scopie van de clinders (welliswaar alleen via bougie gat, maar toch, is beter dan niks).
Ik ben niet helemaal comfortabel met de resultaten, maar weet niet of ik nou spoken zie en overdrijf, of dat het inderdaad niet helemaal fris is. Heb me al enorm ingelezen middels diverse forums, websites, youtube filmpjes etc. etc. maar ik heb wat moeite om hier nou een oordeel aan te hangen. Misschien dat er hier wat mensen zijn die erhun licht overheen kunnen laten schijnen.
De auto is verder erg netjes en goed onderhouden inclusief aanpassingen zoals IMS (auto rest) en koudere thermostaat. Rijdt ook prima en motor heeft geen rare bijgeluiden (zowel warm als koud niet), heeft geen olie-rookwolken bij koude start en geen overdreven zwarte afzetting in linker uitlaatpijp. En verder kwam er uit de aankoopkeuring eigenlijk niks raars (behalve setje voorbanden wat "op" is) Dus het is volgens mij zekere een goede kandidaat om aan te schaffen, maar de auto is ook overeenkomstig geprijsd (lees: niet bijster goedkoop) en ik heb weinig zin om voor dit aankoopbedrag het risico te lopen om binnen nu en een jaar ofzo nog eens 10k te mogen uitgeven voor een volledige motor revisie.
Foto's en flimpjes zijn van cilinder 5 en 6, en ik meen daar naast die rare zwarte vlek (olie??) ook nog wat meer sporen/krassen te zien. De fotos en flimpjes van de overige cilinders hebben dit helemaal niet.

hoop dat foto's en filmpjes goed overkomen in deze post en ben benieuwd of iemand hier iets van vindt! :cheers:

https://imgur.com/Wppch5V

https://imgur.com/h9GU09k

https://imgur.com/nWEjtNz

https://imgur.com/KlnkmRr


23 feb 2022 15:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera 4S
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
In het eerste filmpje zie ik weinig vreemds, maar op het tweede filmpje lijkt indd een "kras" te zitten.

Nu ben ik geen expert, maar voor een auto van ca. 20 jaar lijkt me dit allemaal niet zo schokkend....
_________________________________________
vroem vroem.......


23 feb 2022 16:30
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Hoeveel heeft de auto gelopen? Ik zie ook wel de kras maar het is zo te zien zeer oppervlakkig en ik zou dit geen bore scoring noemen. Ik begrijp wel dat je niet op een revisie zit te wachten, maar ik denk dat je nog vele km's met dit blok kunnen rijden. Ik zou het wel in je onderhandeling meenemen.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


23 feb 2022 16:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Er staan filmpjes op YT die precies laten zien vanaf welk punt een cilinderwand "te veel beschadigd" is, en wanneer het acceptabel is:
Hier een voorbeeld met duidelijke uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=mFjqZ6lvuZ4

En 100% zekerheid ga je natuurlijk nooit krijgen, zeker niet bij een auto van 20+ jaar oud.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


23 feb 2022 17:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Dank voor de antwoorden tot dusver!

De filmpjes van Jack Raby en anderen had ik inderdaad ook al es gezien en ik denk inderdaad ook niet dat er nu al bore scoring in die cilinders zit. Daarvoor is het allemaal te lichtjes en er zjin verder ook geen symptomen die daar op duiden.

De auto is uit 1999 en heeft iets meer dan 2 ton gereden, dus wat gebruikssporen zijn helemaal niet raar.

Nadeel is wel dat als er eenmaal 1 kras in zit, het alleen maar van kwaad tot erger wordt; de coating op de zuigers gaat los laten en vreet door de coating van de cilinderwanden heen en dat gaat van kwaad tot erger; het repareert zichzelf niet en je kunt er ook geen pleister op plakken.

Dus ook al lijkt er nu geen duidelijke bore scoring te zijn, het waarschijnlijk geen onverstandig idee om toch rekening te houden met een mogelijke motor revisie binnen nu en x-duizend km (zeg het maar, er is denk ik maar 1 manier om er achter te komen...)

Ik zal eens kijken wat de verkoper er van vindt en in hoeverre er nog onderhandelingsruimte is (alles wat nu van de prijs af gaat, kan in het revisie-potje voor de toekomst).


23 feb 2022 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Naast de symptomen die je noemde kun je ook je olieverbruik in de gaten houden (opschrijven), in het geval je tot aanschaf over gaat en wil weten of het speelt/erger wordt.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


23 feb 2022 22:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Van techniek heb ik te weinig verstand, maar heb zelf iets soortgelijks gehad. Gewoon rationeel afpellen. Je bent al lang aan het kijken en je gaat zo ver dat je een auto, die helemaal naar je zin is, laat scopen. Het resultaat is niet maagdelijk fris, maar ook niet zorgelijk. Die laatste twijfel kun je heel rationeel compenseren door een stevige prijsreductie te verlangen. Een 996 met 200.000 km en toch een stevige prijs moet wel heel uniek zijn om hem niet te laten staan. Blijkbaar is deze zo uniek, dan zou ik doorpakken. De lat ligt in elk geval erg hoog voor elke volgende 996 die je zou gaan bekijken, die moet dan haast wel pas gereviseerd zijn namelijk.


24 feb 2022 8:00
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera 4S
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Ik geef je de uitdaging een andere auto (niet specifiek 996) van meer dan 23 jaar oud te vinden zonder een krasje op de cilinderwand.
Ik zou mij hier persoonlijk niet zoveel zorgen over maken.

Ben wel erg benieuwd naar de auto, wanneer jij praat over een stevige prijs voor een 996 uit 1999 met 200K km.
_________________________________________
vroem vroem.......


24 feb 2022 9:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Idd, een 996 met 2 ton op de teller zou toch echt aan de onderkant van de markt moeten zitten.
Wat mij opvalt is dat je geen hoonpatroon ziet (en idd ook geen scoring)
Daarnaast best wel koolafzetting op de zuiger. Ik denk dat de auto redelijk wat olie verbruikt.
Hoeft geen probleem te zijn als je 3000km per jaar gaat rijden, maar houd hier rekening mee.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


24 feb 2022 9:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
@Spastblast
Klopt, olieverbruik kan ik zeker zelf gaan monitoren mocht ik m eenmaal hebben, en dat is dan een goede indicatie voor eventuele serieuze problemen. Is alleen een beetje te laat dan :?

@Binko
Dat is best een interessante benadering; je hebt gelijk, elke andere 911 waar ik zou gaan kijken heeft dan wel wat om tegen op te boksen. Deze auto is verder gewoon heel netjes, goed onderhouden en al veel vervangen.

@Goofy1
Een krasje is niet zo erg inderdaad en ook helemaal niet raar voor een auto met 2 ton op de klok, maar een groefje wordt alleen maar erger en meer. Onderscheid tussen die twee is slecht te maken alleen met een scopie, dan zou je eigenlijk ook moeten voelen en vooral ook de sikrts van de zuigers moeten bekijken want daar begint de ellende. Maar om voor een AKK nou het hele blok uit elkaar te trekken :shock: :mrgreen:

@Cazzo
Een 996 heeft cilinders met lokasil coating en daar zie je normaliter geen hoonsporen op. Waar hoonsporen bij stalen cilinderbussen bedoeld zijn om de olie vast te houden, is dat bij Lokasil niet nodig. Sterker nog, als je ooit een 996 met niet-stalen cilinderbussen ziet met wél hoonsporen erop, dan heel hard weg rennen.....!
Die "zwarte" zuigers en onderste randje van cilinderkop had was mij inderdaad ook opgevallen. Moet nog beetje research doen of dat ok en acceptable is of niet. Rondom de klepzittingen ziet het er bijvoorbeeld ookwel donker maar verder niet heel beroerd uit.


En algemeen vwb prijs, wat zal ik zeggen, het is geen 20.000eu auto (wat ik als onderkant van de markt voor een uberhaupt rijdende 996 zie) maar ook geen 35.000eu auto (voor een hele héle mooie low mileage handgeschakelde C2 cabrio) Zit er een soort van tussenin zeg maar ;-)


Laatst bijgewerkt door StefanE op 24 feb 2022 10:28, in totaal 1 keer bewerkt.



24 feb 2022 10:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Hier staat veel info:

https://lnengineering.com/products/nick ... nders.html

Dat plaatje is toch echt honen, maar ik heb de tekst verder niet gelezen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


24 feb 2022 10:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Eens, ik moet mezelf corrigeren. Ook een lokasil cilinder wordt gehoond. Maar zoals bijvoorbeeld op de website van MH Peize te lezen is en op die van Hartech is dat een veel fijner process (en vergt een allejezus dure machine).
Op alle foto's die ik heb bekeken van Lokasil cilinders die helemaal in orde zijn, zie ik ook helemaal geen hoonsporen.... :scratch:


24 feb 2022 10:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
Ik begrijp helemaal je onzekerheid (als ik het zo mag noemen), want niemand zit te wachten op onverwachte revisiekosten. Je moet je dan eigenlijk wel afvragen of je niet op zoek bent naar een 'unicorn'. Want ik maak uit je verhaal op dat je eigenlijk een 911 zoekt zonder risico, tegen een enigszins beperkt budget. De realiteit is gewoon dat een auto van 20+ jaar oud met 200.000+ km op de teller niet nieuw en niet zonder risico's is. Ongeacht welk merk of type. Als je bang bent continu met samengeknepen billen rond te rijden, kun je wellicht overwegen om door te sparen om
a) evt revisiekosten op te kunnen vangen
b) een 997.2 met DFI-motor (zonder IMS & Bore Scoring problemen) te kunnen aanschaffen

Voor mij persoonlijk was dit onderwerp precies de reden waarom ik uiteindelijk voor een 981 heb gekozen; geen IMS, geen RMS en geen Bore-scoring issues.

Maar gezien het uitgebreide onderzoek en je beschrijving van de staat, is, met de kennis van nu, de kans gewoon klein dat je op korte termijn grote problemen gaat tegenkomen. Maar 100% uitsluiten is onmogelijk.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


24 feb 2022 11:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 3.4 bore scope
@Polydeukes,
je hebt absoluut een punt. Een unicorn voor weinig geld is stiekem waar iedereen naar op zoek is. En natuurlijk zo goed als onmogelijk te vinden.
Daarom zit het m meer in de richting van risico inventarisatie, inschatting en mitigatie denk ik.

Het helpt mij in ieder geval om daar over te sparren hier op het forum. :-)

Zoals ik nu zie lijkt het zo te zijn dat de scopie geen hele schokkende dingen laat zien; niet iets wat je niet mag verwachten bij ruim 2ton en nog geen duidelijke tekenen van actuele bore scoring.

Een 996 blijft nou eenmaal het risico houden dat er om allerlei redenen een keer een revisie nodig is, dus gewoon maar accepteren, er rekening mee houden en een spaarpotje aan leggen waarmee dit gedekt kan worden is dan volgens mij de enige manier.
Of anders besluiten om maar helemaal geen 996 te kopen en door te sparen voor een 997.2 met DFI, maar dan gaat t hele feestje nog wel even duren ;-)

Dus als de prijs wat interessanter gemaakt kan worden en die besparing gebruikt kan worden om een begin te maken met een dedicated revisie-spaarpot lijkt dat the way to go.


24 feb 2022 12:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.