Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 13:40

Hallo allemaal,

Tijdens het voorstellen had ik geschreven over m'n 84'er 930 turbo en dat het motorblok uit elkaar moest, inmiddels heb ik het lek :roll: boven.

Voor de liefhebbers die de techniek ook fascinerend vinden heb ik een hoop foto's gemaakt :mrgreen:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 13:49

En dan nu waar het om gaat; cilinder 2 zit een gat in, en cilinder 3 is aangetast.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 14:02

Lijkt me toch een behoorlijke schade of vindt het zelf wel mee vallen?

Succes met de reparatie.

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 14:02

Wow, eerste keer dat ik zoiets zie..

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 14:12

Voordat ik verder ga hoop ik eerst nog te overleggen met de engineer/bouwer van het blok wat nu de beste strategie is.

Mijn gedachte;
-een nieuwe set van 6 zuigers en cilinders. Waarbij de koperen pakkingen ge'CNC'd moeten worden.
-bestaande koppen hergebruiken nadat ze alle 6 opnieuw ge'CNC'd zijn; uitvlakken en groeven voor koperen pakkingen nalopen.

De compressie is verlaagd vanwege de kompressor, dus moet ik ook achterhalen welke zuigers er nu in zitten omdat het allemaal niet standaard is.

To be continued..

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 14:16

voor de "leken" onder ons: Wat is hier nou precies misgegaan, dus hoe is deze schade ontstaan ?

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 14:32

Volgens mij koppen lek en blijven verder rijden

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 14:37

Er is iets misgegaan bij de ontbranding; vermoedelijk pingelen. Het spontaan / ongecontroleerd ontbranden van het brandstofmengsel op een moment dat het niet de bedoeling is. Vervolgens is een deel vd bougie gesmolten vermoed ik, waarbij er hete staaldeeltjes "hun eigen weg zijn gegaan". Snap alleen niet hoe dit nou kon gebeuren bij een perfect afgestelde motor (op de rollenbank) met een DTA systeem en monitoring. Echter, het is een blok dat flink getuned was/is, dus dan kun je ook het e.e.a. verwachten denk ik dan. Anyway, komt wel weer goed.

outletvalve schreef:voor de "leken" onder ons: Wat is hier nou precies misgegaan, dus hoe is deze schade ontstaan ?

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 14:41

Dank voor de uitleg :salut:

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 14:48

Flinke schade idd. Is best wel lang mee doorgereden. Dat moet je toch merken dat hij op 5 poten loopt?

Succes met de revisie, ga ik volgen, leuk :thumleft:

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 17:15

Interessante operatie, ga ik met belangstelling volgen. :thumleft:
Maar begrijp ik nou goed dat je een sterk gemodificeerd 964 blok in je 930 hebt?

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

01 aug 2022 18:54

Een 964 blok heeft standaard 250 pk dacht ik, met een mech. compressor ff boven de 300 :?:
Zou zelf het blok herstellen met nieuwe cilinders en zuigers naar 3.8 en al de turbo gedoe eraf halen.
Kan je nog jaren probleemloos mee sturen en met bijna 300 pk prima meekomen :drive:

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

03 aug 2022 17:45

Zou ook mijn optie zijn denk ik

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

03 aug 2022 18:24

Idd, gewoon naar standaard en betrouwbaar terugbouwen….. :!:

Op de Duitse autobahn met turbocompressor je toch niet mee met M’s en AMG’s., zelfs Tesla’s….In NL is het go with flow….. :drive:

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

04 aug 2022 15:43

Hey Leon,

Ook hier maar even een reactie: goed om te zien dat je mijn ex weer tot leven hebt gewekt en hem weer de weg op gaat sturen :thumleft:

molen934 schreef:Een 964 blok heeft standaard 250 pk dacht ik, met een mech. compressor ff boven de 300 :?:
Zou zelf het blok herstellen met nieuwe cilinders en zuigers naar 3.8 en al de turbo gedoe eraf halen.
Kan je nog jaren probleemloos mee sturen en met bijna 300 pk prima meekomen :drive:


Dit blok met kompressor leverde wel iets meer "dan ff boven de 300 pk". De eigenaar voor mij (Twan) wilde er tov het originele blok niet op achteruit gaan natuurlijk........ tel daar dus maar meer dan 30% bij op want is er flink aan getuned (althans toen hij in mijn bezit was). Origineel is het niet, maar de huil van die kompressor is wel erg verslavend :wink:

Ga je met John in gesprek wat de beste te bewandelen weg is? Zag op zijn site nog foto's van dit blok voorbij komen :D. Ben benieuwd wat je er mee gaat doen!

Re: 964 3.6 ltr. motor met kompressor - overhaul

14 aug 2022 12:00

Hi Paskal,

De meest recente data op de rollenbank bij KMS Van Kronenburg zijn best oke ;-) Eigenlijk wil ik straks opnieuw tussen de 400 en 500 pk, en dat ie dan af en toe kapot gaat dat neem ik op de koop toe.

De versnellingsbak is trouwens gereviseerd, ben erg benieuwd hoe het rijdt met kortere overbrengingen dan voorheen.

En idd, ik zag foto's van dit blok in een testopstelling op de website van John, heel gaaf om te zien! Dat is ongeveer 20 jaar geleden vermoed ik. Ik zit eraan te denken om ook zo'n testopstelling te maken zodat ik alles kan testen/controleren voordat het blok terug in de auto gaat, lijkt mij erg handig.

Btw, het is mij eigenlijk niet duidelijk of het blok destijds door John of Paul opgebouwd is. Het onderhoud en revisie is de laatste 10+ jaar sowieso door Paul gedaan, dat weet ik wel.
Plaats een reactie