| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=56776
Pagina 1 van 3

Auteur:  emiel79 [ 16 okt 2022 10:18 ]
Berichttitel:  Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Goede morgen,

Ik ben momenteel met iemand in gesprek over een 911 uit 1984 met 204 pk.
Daar ik vroeger een Audi S7 met 660 pk reed ben ik bang dat ik het vermogen ga missen.
Qua koppel gaat de 911 natuurlijk compleet anders zijn dan 900+Nm maar daar staat 600-700kg minder gewicht tegen over.
Wat voor mogelijkheden zijn er om het vermogen in de range 250-300pk te krijgen en aan wat voor kosten plaatje moet ik dan ongeveer denken?
De motor is een paar duizend km terug al wel gereviseerd dus de basis zou op zich goed moeten zijn.

Gr Emiel

Auteur:  porschenot [ 16 okt 2022 12:08 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Onvergelijkbaar een auto uit 1984 en eentje uit 2020
Denk zelf dat die 204 pk genoeg is om met veel plezier rond te rijden en als je haast heb neem je de Audi

Auteur:  alvin01 [ 16 okt 2022 12:19 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Als je naar 250-300 pk wil kan je beter naar een turbo gaan zoeken(930).

Auteur:  Olaf [ 16 okt 2022 12:38 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

660 Pk op 2100 kg ... v.s. 204 Pk op 1160 kg :roll:

Maar liefst anderhalve seconde langzamer naar de 100 km/uur ... én dat met een Porsche notabene :shock:

Serieus - je wil een moderne auto gaan vergelijken met eentje van bijna 40 jaar oud :roll:

Ik zou zeggen: ga eerst eens een fatsoenlijke proefrit maken met de SC :arrow: Drive It Like You Stole It :drive:

Zo'n SC (of Carrera 3.2) heeft een héél andere rijbeleving dan een moderne (bijna geheel) computer gestuurde auto :idea:

Vermogenswinst halen uit je 3.0 SC blokje ... SSI uitlaat-systeem (warmtewisselaars) geeft je ongeveer 20 Pk meer ...

Bruce Anderson schreef:
in his 'Porsche 911 Performance Handbook" says the 3.0 gains range from 17-22 hp, depending on the year of engine and dynometer.


Da's MI de goedkoopste manier om er wat meer Pk's uit te halen.
Je zou nokkenassen kunnen veranderen - maar dan loopt 'ie stationair wat onrustig ...

Of carburateurs je meer vermogen op gaan leveren dan de injectie - durf ik niet te zeggen, maar is volgens mij wél mogelijk.

Auteur:  GhostRider [ 16 okt 2022 15:10 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Denk dat je de met de beleving van de Porsche de saaiheid van Audi ondanks z’n veel meer pkaas echt niet gaat missen. :wink:
Seen it, done it.

Auteur:  emiel79 [ 16 okt 2022 15:40 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

We gaan het zien… als alles volgens plan loopt ga ik zaterdag in 2 Porsche proefrijden…. Een 3.0L uit ‘84 en een 3.2L uit ‘85.

De week zal vermoedelijk als een maand voelen 8)

Auteur:  alvin01 [ 16 okt 2022 15:49 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Staat ook een mooie 930 bij auto Leitner Alkmaar, kost wel 259K..... :shock:

Afbeelding

Auteur:  Enguess [ 16 okt 2022 19:10 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Maak je geen illusies. Een 3.0 SC is in het hedendaagse verkeer gewoon een langzame auto. Ik heb zelf een 3.2 en word door de eerste beste Daihatsu Clitoris voorbijgereden.

Maar.

Ik geniet van elke kilometer. Als je van AUTOrijden houdt, dan is er nauwelijks een fijnere auto denkbaar.

Inspiratie - KLIK -

Auteur:  Olaf [ 16 okt 2022 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Enguess schreef:
Ik heb zelf een 3.2 en word door de eerste beste Daihatsu Clitoris voorbijgereden.


231 Pk op 1210 kg v.s. 42 Pk op 640 kg :roll:

... dan denk ik toch dat het aan jouw rijkunsten ligt :mrgreen:

Auteur:  emiel79 [ 16 okt 2022 20:51 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Ben wel benieuwd of er een verschil voelbaar is …. Een kleine 30 meer maar ook ongeveer 100 kg zwaarder.

Zijn er nog bekende kwaaltjes bij de sc vs de Carrera 2 waar ik op kan letten?

Auteur:  Olaf [ 16 okt 2022 20:57 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

SC vs Carrera 3.2 Comparison - CLICK -

All engines can suffer from cracked or pulled head studs ...

emiel79 schreef:
... maar ook ongeveer 100 kg zwaarder.


... je kan er wel het een en ander uit "slopen" om het gewicht naar beneden te krijgen :wink:

Auteur:  emiel79 [ 16 okt 2022 21:42 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Olaf thanks voor de link naar het artikel…… mooi stukje wat een hoop vragen beantwoord…

Auteur:  Bob C4 [ 16 okt 2022 22:07 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Van een Audi S7 naar een 911 uit de jaren '80 ... Het zou zomaar kunnen dat je
opnieuw moet leren rijden. Het gaat niet allemaal vanzelf. Omgaan met een koude
motor en versnellingsbak. Koppelen, schakelen bij het juiste toerental.
Het is niet te vergelijken. De PK's doen er niet toe, het is de beleving.

:drive:

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 16 okt 2022 22:33 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Enguess schreef:
Daihatsu Clitoris

Fred, dat model Daihatsu wordt in NL niet verkocht.
Kun je een foto plaatsen?

Auteur:  P32again [ 16 okt 2022 22:56 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Enguess schreef:
Maak je geen illusies. Een 3.0 SC is in het hedendaagse verkeer gewoon een langzame auto. Ik heb zelf een 3.2 en word door de eerste beste Daihatsu Clitoris voorbijgereden.

Maar.

Ik geniet van elke kilometer. Als je van AUTOrijden houdt, dan is er nauwelijks een fijnere auto denkbaar.

Inspiratie - KLIK -


Idd het rijden is echt rijden! Er is geen snelle Audi of bmw die een 3.2 bij het nemen van een rotonde of korte bochten kan volgen. Rechtdoor of stoplicht sprintjes, tja neem dan elektrisch…

Auteur:  Erwin [ 16 okt 2022 23:13 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

emiel79 schreef:
911 uit 1984 met 204 pk.
S7 met 660 pk 900+Nm ....600-700kg ....
...250-300pk ..


Als het dan toch om de getallen gaat. Een SC met 204 pk is van 1981 t/m 1983 gemaakt. (In 1984 had de 3.0 SC 255 of 280 PK afhankelijk de uitvoerring voor straat of circuit :mrgreen:)

.

Auteur:  MarkS [ 16 okt 2022 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Doe die dan maar. Is dat PK probleem ook meteen opgelost. :mrgreen:

Auteur:  yohanv [ 17 okt 2022 2:43 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Gezien je de vergelijking trekt met een Audi, heb je ook al georienteerd naar de wat modernere watergekoelde Porsche's? Deze hebben over het algemeen een stuk of wat meer Peekaatjes.... Uit eigen ervaring dacht ik dat meer PK's - meer beleving zou zijn, maar dat blijkt een illusie te zijn. De beleving van een 'oudje' is zover weg van de beleving van de veel modernere auto's... Ik wens dat die week snel om is voor je... :drive:

Auteur:  Enguess [ 17 okt 2022 8:21 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Cazzo Super Veloce schreef:
Enguess schreef:
Daihatsu Clitoris

Fred, dat model Daihatsu wordt in NL niet verkocht.
Kun je een foto plaatsen?


Niet in NL verkocht? Toch weet Olaf dat ‘ie 42pk heeft en 640kg weegt :shock:
Zelfde klasse als de Suzuki D!ldo. Beide kan je sparen met zegeltjes.

Auteur:  bjft [ 17 okt 2022 10:04 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Beiden verkrijgbaar bij Easytoys :D

Auteur:  Arnoud69 [ 17 okt 2022 10:11 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

alvin01 schreef:
Staat ook een mooie 930 bij auto Leitner Alkmaar, kost wel 259K..... :shock:

Afbeelding


Dit is toch echt een prijs die een ton lager al aan de hoge kant was geweest of mis ik hier iets? Bizar.

Auteur:  horn [ 17 okt 2022 10:31 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Douwe Leitner zit altijd 'aan de hoge kant' met zijn prijzen. Heeft wel altijd hele mooie pareltjes met erg weinig km's. Tja, en hij verkoopt ze ook (geen idee of hij zijn vraagprijzen betaald krijgt, maar deze man heeft echt hele mooie en hele dure auto's in de verkoop).

En in dit geval: zoveel 930's met 68K kms op de klok zullen er niet meer beschikbaar zijn. Zal wss wel naar het buitenland verdwijnen.

Citaat:
Verzamelaarsexemplaar deze 911 Turbo uit het eerste productiejaar; dit betreft nummer 58 van slechts 274 stuks geproduceerd. Nieuw geleverd aan de Duitse dealer MAHAG in München. Daarna direct verkocht naar Japan en heeft de eerste 3 jaar dienst gedaan als showauto en was ook de eerste 911 Turbo die naar Azie werd geleverd. In 1978 verkocht aan een particulier die tot 1987 66.000 km met de Turbo had gereden. Daarna naar een particulier automuseum gegaan. Alvorens het museum te betreden; de eigenaar had destijds de Porsche laten spuiten en het interieur deels gerestaureerd. Vervolgens 32 jaar bewaard in het museum. Daarna aangekocht door een Porsche verzamelaar die de auto technisch in topconditie heeft gebracht. Auto is rijklaar; motor 100% in orde en matching numbers (compressietest aanwezig) airco werkt, banden, remmen etc. Wellicht 1 van de meest originele Turbo's uit het eerste productiejaar!

Auteur:  flash911 [ 17 okt 2022 10:33 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Arnoud69 schreef:
Dit is toch echt een prijs die een ton lager al aan de hoge kant was geweest of mis ik hier iets? Bizar.


Ze zullen vast denken dat als iemand 150k kan neertellen dan kan die ook 259k :lol:

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 17 okt 2022 10:47 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Niet eens originele lak :lol:

Auteur:  dirty gertie [ 17 okt 2022 11:54 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenswinst bij een 3,0L 911 uit 1984

Arnoud69 schreef:
Dit is toch echt een prijs die een ton lager al aan de hoge kant was geweest of mis ik hier iets? Bizar.


Ik denk het wel. Dit is een pure verzamelaars auto, heel andere markt.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/