Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 3:56



Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet. 
Auteur Bericht
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
De verdeler is een vrij eenvoudig apparaat op een 924 met electronische ontsteking. Ik zie dat je geen nieuwe rotor heeft geplaatst? Zou ik sowieso doen. Kijk dan ook even onder de rotor in de asje van de verdeler, daar hoort een sponsje te zitten en die moet je even enkele druppels motorolie op spuiten. Dat helpt met de overbrenging van de stroom.

Volgens mij hebt je ook al je bobine en ontstekingskastje doorgemeten? Was alles eindelijk binnen spec?
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


16 maart 2023 22:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Rotor is trouwens ook nieuw, ik dacht al dat ik iets vergeten was...
Ga binnenkort kijken of dat sponsje er ook zit.

De bobine en het ontstekingskastje heb ik doorgemeten.
Bobine was goed, ontstekingskastje volgens mij ook, maar om zeker te zijn ga ik dat nog een keer doormeten.

Weet niet of het belangrijk is, maar een paar maanden geleden (dus nog voor ik het benzinesysteem had gerepareerd), had ik er ook al een bougie uitgehaald. Toen was de vonk wel blauw.
Het zou dus kunnen dat ik het ene probleem (benzine) heb opgelost, en in de tussentijd er iets van de ontsteking kapot is gegaan.

Maargoed, eerst nog maar weer eens doormeten, misschien dat ik iets raars meet.


16 maart 2023 23:02
Profiel
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Tja even ter controle.

Zitten de bougiekabels niet 180 graden verkeerd?

Oftewel vonk op het verkeerde moment? Dan gaat er niet veel gebeuren.


16 maart 2023 23:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Nee, bougiekabels zitten goed.


17 maart 2023 21:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Excuus als ik wat gemist heb in dit topic, maar zit erg Geen breukje in dat groene kabeltje (hal sensor) die op je verdeler zit?

Andere opties die ik mij kan bedenken is witte blokje bij contactslot dat wellicht de verbinding met het eerder aangehaalde ontstekingskastje verbreekt. Kan ook geen kwaad die eens te ruilen met één die uit een lopende 924 komt. Komt nl op mij over alsof na even starten/lopen de ontsteking ontregeld wordt
_________________________________________
924 fun!


04 apr 2023 16:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Ik ben weer wat verder gekomen.

Heb alles weer opnieuw gemeten, dit heb ik allemaal gedaan (onder het kopje troubleshooting) Dit staat ook in hayens maar hier is het gewoon veel makkelijker te volgen. https://www.manualslib.com/manual/18890 ... 200#manual

test 1 tot en met 8 allemaal goed. BELANGRIJK: En ja, ik heb dus inderdaad weer goede vonk, er zat wat roest op een stekkertje waardoor de bobine en ontstekingskastje niet genoeg stroom kregen...
test 9 is nvt. omdat mijn auto uit 81 komt. (elektronische ontsteking)
test 10 en 11 ook goed.

test 12, die is niet goed.
"12.Check distributor sensor coil (including sensor line) for ground short at disconnected ignition control unit plug between terminal 1 and vehicle ground, terminal 2 and vehicle ground(ignition off)"
"Resistance not maximum: ---> replace distributor"
Ik heb op pin 1, 0 ohm weerstand en op pin 2, ongeveer 7000 ohm. Dit zou dus betekenen, als ik het goed begrijp, dat er met de sensor in de verdeler iets mis is, namelijk kortsluiting met massa.

Het ding is dus, het lijkt wel alsof die kortsluiting niet in de verdeler zit maar in het kabeltje (dat groene kabeltje, die aansluit op verdeler en ontstekingskastje) zelf zit. Als ik het groene kabeltje van de verdeler losmaak, en ik meet dan op de verdeler zelf van pin 1, naar massa, kreeg ik ∞ ohm, bij pin 2 ook ∞ ohm naar massa.

Als ik dan, met het groene stekkertje los bij de verdeler, en ook los bij ontstekingskastje, op het stekkertje meet, krijg ik bij een van de pinnetjes 0 ohm weerstand naar massa. Op het andere pinnetje heb ik dan wel gewoon ∞ ohm naar massa.

Nu weet ik dus niet of ik de uitslag van die test 12 kan vertrouwen, omdat ik vermoed dat de verdeler geen kortsluiting naar massa maakt, maar het stekkertje zelf.

Of denk ik nu gewoon veel te veel door en moet ik gewoon een nieuwe verdeler kopen, zoals de handleiding mij vertelt?


06 apr 2023 20:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
ronaldbm schreef:
Excuus als ik wat gemist heb in dit topic, maar zit erg Geen breukje in dat groene kabeltje (hal sensor) die op je verdeler zit?

Andere opties die ik mij kan bedenken is witte blokje bij contactslot dat wellicht de verbinding met het eerder aangehaalde ontstekingskastje verbreekt. Kan ook geen kwaad die eens te ruilen met één die uit een lopende 924 komt. Komt nl op mij over alsof na even starten/lopen de ontsteking ontregeld wordt


Witte blokje heb ik al vervangen, en over dat groene kabeltje heb ik toevallig net iets in mijn nieuwe bericht gezet.


06 apr 2023 20:34
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Gebruikt werkende ontsteking proberen van iemand van het Forum die er misschien één kan uitlenen ?

Gr.

Dick


06 apr 2023 21:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Dan weet je nu waar je moet zoeken! Check nog even de aardekabels van het blok, om dat uit te sluiten.

Dan zou ik eerst een andere distributeur proberen en/of ander ontstekingskastje. Wellicht kun je idd wat lenen waarvan je zeker weet dat ze goed zijn.
_________________________________________
924 fun!


07 apr 2023 9:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Ik kwam er achter dat de groene kabel richting de verdeler inderdaad kortsluiting naar massa maakte. Er was ergens een stukje waar geen plastic meer om het draadje zat, de kabel maakte hierdoor verbinding met de massa.

Nu heb ik dus weer gemeten, en alles is nu eindelijk goed.

Ontsteking zou dus niet het probleem moeten zijn, ik heb vonk, en alle metingen die in haynes (en van het linkje) stonden zijn nu goed.

Benzinedruk is ook goed, hoeveelheid benzine is ook afgesteld op de spin, zoals johan laatst had uitgelegd op de vorige bladzijde.

Start alleen nog steeds niet, en slaat ook (bijna) helemaal niet meer aan. Heel af en toe sputterd de motor 1 keer , dat is ook alles.

Bougies zijn nat.

Compressie heb ik niet gemeten (geen gereedschap), maar als ik de motor met de hand draai moet ik echt best wat kracht zetten. De motor liep trouwens toen ik de auto 4 maanden geleden kocht ongeveer 5-10 seconden, klonk gewoon goed, dus denk niet dat compressie het probleem is.

Maar nu loopt hij dus helemaal niet meer, terwijl ik toch best wat problemen met zowel benzine als ontsteking heb opgelost.

Ik weet even niet meer waar ik nu verder naar moet zoeken/wat het zou kunnen zijn.


08 apr 2023 19:55
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Waar woon je? Wellicht kan ik je komen helpen.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


08 apr 2023 21:04
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Zit je stroomverdeler niet toevallig 180 graden verkeerd om? Heb ik een keer gehad en was best lastig te vinden…


08 apr 2023 22:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Johann schreef:
Waar woon je? Wellicht kan ik je komen helpen.

Iets met, ‘met twee handen aangrijpen? :mrgreen:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


09 apr 2023 9:42
Profiel
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Johann schreef:
Waar woon je? Wellicht kan ik je komen helpen.



als ik het topic goed gelezen heb zou het Drunen moeten zijn.


09 apr 2023 12:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Ja klopt, ik woon in Drunen.


09 apr 2023 12:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Ik heb misschien toch iets gevonden. Dacht altijd dat de motor goed op tijd stond, want ik zag iets wat op een markering leek op het vliegwiel als het nokkenastandwiel en oliepomp ook goed stonden. Blijkbaar was dat ding op het vliegwiel helemaal geen markering, maar gewoon wat vuil/beschadiging (Heel dom van mij natuurlijk)

Ik ben nu de motor wat gaan draaien, terwijl iemand anders keek of we markeringen zagen, en ja, uiteindelijk zagen we een 10, een 0, en nog een 10.
Het ding is alleen dat als je het vliegwiel goed zet, de markeringen op nokkenastandwiel en oliepomp nog niet eens in de buurt komen van waar ze zouden moeten zijn.

Hoe kan ik nu het beste alles goed zetten en ook 100% zeker weten dat alles goed staat, want het zou natuurlijk kunnen dat het vliegwiel er ooit af is geweest en verkeerd is teruggezet, en dan word het waarschijnlijk lastiger.


10 apr 2023 13:49
Profiel
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
check of de zuiger van cilinder 1 in de bovenste stand staat. kijk dan of de markeringstekens kloppen op het vliegwiel. zo niet teken het nu goed af nadat je met een micrometer exact het bdp hebt bepaald. En kijk dan of je nokkenas goed staat samen de stand van de verdeler.

je zou wel veel mazzel hebben dat je kleppen niet geraakt zijn doordat de boel van tijd staat.

het kan ook best zijn dat je voorganger de krukas en de nokkenas goed had staan op de 'nieuwe' manier, zeg maar. maar dat jij door de merktekens de ontstekingsvolgorde er verkeerd geinterpreteerd hebt en ze 180 graden verkeerd om hebt gestoken.
dan werkt het niet. wat ook kan is dat de tandriem een paar tanden versprongen is.

dus check eerst of je zuiger in bdp klopt met de merktekens. klopt dit niet dan klopt je constatering.

dan zou ik nieuwe tekens maken en de boel goed op tijd zetten nu.
met de boel op tijd start ie zeker te weten.


10 apr 2023 15:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Net even gekeken,
Zuiger staat niet in BDP, als het vliegwielmarkering zichtbaar is.

Het vliegwiel zit dus inderdaad verkeerd.

Ik zal dus inderdaad zelf nieuwe markeringen moeten maken, want het vliegwiel weer goed zetten ga ik zelf niet aan beginnen, mijn auto staat op bokjes dus dan houd ik daar een hernia aan over denk ik.

Volgens mij is dit een vrijlopende motor, dus zuigers kunnen kleppen niet raken. Daar heb ik dan geluk bij.


10 apr 2023 16:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Het lijkt er dus op, dat je mogelijk het probleem weleens gevonden zou kunnen hebben. Je ziet wel dat ik nog wat terughoudend ben, maar ik hoop voor je dat dit het is. Mooi sat je vasthoudend bent!


10 apr 2023 19:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Ik heb er even over nagedacht, en ik wil zelf nieuwe markeringen aanbrengen op het vliegwiel. Alleen hoe zorg ik dat die markeringen dan ook 100% goed zijn, dat lijkt me namelijk wel erg lastig. De markeringen op het nokkenastandwiel en oliepomp staan wel goed, alleen die zijn natuurlijk veel minder precies dan de vliegwielmarkeringen. Ik ben ook bang dat als ik die markeringen niet perfect erop kan zetten, de motor/ontsteking ook nooit helemaal perfect zal staan. BDP kan ik 'ongeveer' wel vinden, maar ik weet niet hoe ik die het beste precies goed kan vinden.


11 apr 2023 20:17
Profiel
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
ben je in het bezit van een meetklokje?


12 apr 2023 19:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Nee, die heb ik niet.


12 apr 2023 20:32
Profiel
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
die is wel essentieel voor de exacte bepaling. zo duur zijn ze niet meer tegenwoordig. als je daarmee het punt bepaald. kun je 2 exacte centers slaan op huis en vliegwiel. de andere punten kun je of bepalen aan de hand een gradenschijf op de krukaspoulie of de afstand overnemen van de markeringstekens op het huidige vliegwiel. maar het begint met het meetklokje om het bdp te bepalen.


12 apr 2023 20:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Dit blijft natuurlijk een beetje tobben. Is het toch niet handiger om op de één of andere manier dat vliegwiel opnieuw te monteren. Dan heb je zeker te weten de goede afstelpunten op de rand van het vliegwiel. Is natuurlijk wel meer werk, maar ja. Ik moest twee rubbertjes van de dyname vervangen en dat liep uit op een complete revisie van het 924 blok......


12 apr 2023 21:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Misschien dat ik dat ga overwegen. Weet je toevallig of de versnellingsbak er af moet? ik hoop eigenlijk dat de as er tussenuit kan zonder dat de bak er af moet.


12 apr 2023 22:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.