Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 15:12



Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
996 met de rikketik 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: 996 met de rikketik
Grappige is dat het tikken bij mij ook komt en gaat en qua intensiteit ook sterk wisselt..
Op deze site las ik ergens dat na een volledige revisie van een 3,4 porsche 996 motor, het tikken nog steeds aanwezig was en geduid werd als onschuldig fenomeen.
Ik merkte het af en toe tikken bij mij op relatief kort na aankoop, meer dan 6 jaar geleden nadat hij ook was gekeurd door PCTwente en prima was!
Inmiddels na 45.000km rookt hij nog steeds niet, keurige grijze uitlaten, geen noemenswaardig olieverbruiken rijdt gemiddeld 1 op 10!
Ik denk dat indien er geen sprake is van roken en of olieverbruik er inderdaad geen reden voor een uitvoerige revisie is en uitsluitend olieverbruik maatgevend lijkt te zijn.


18 okt 2023 18:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: 996 met de rikketik
Ik ben n.a.v. dit topic weer extra gaan letten wat er bij mijn 996 aan de orde is.
Bij starten hoor ik initieel wat tik bijgeluiden wat vrij snel verdwenen is en het beste hoorbaar is rechts of midden onder de motor.
Tijdens een toerrit bij een stop meestal niet hoorbaar, maar aan het eind van de rit bij het thuis in de garage zetten wisselend in intensiteit wel hoorbaar, maar direct verdwijnend na het aanzetten van de airco. Het toerental lijkt dan wel iets toegenomen, maar is nauwelijks zichtbaar op de toerenteller, en deze suggestie kan ook worden veroorzaakt door de fan die dan aanslaat. Vervolgens airco uit en komt de tik in wisselende intensiteit weer iets terug..
Zoals ik al eerder had aangegeven, was hier al sprake van relatief na aankoop zo’n > 40.000km geleden en is er weinig veranderd wat de tik betreft.
Verder dus olieverbruik nihil, is van roken geen sprake, grijze uitlaatpijpen en tenslotte verbruik gemiddeld 1 op 10.
Met 185.000 km op de teller kan er natuurlijk best sprake zijn van enige scoring met deze km-stand, maar met in achtneming van de suggesties dat een dergelijke tik ook bij deze 3,4 motoren gemeengoed zou kunnen zijn, lijkt mij een revisie, voordat er enige sprake van olieverbruik of roken, niet echt noodzakelijk en derhalve het geld niet waard.
Zie ik iets over het hoofd?
Voorlopig blijf ik dus lekker genieten van deze supercar :drive: :drive: :drive:


01 nov 2023 20:22
Profiel
PorscheForum Rakker
996.1 C2
Gentbrugge (BE)
Bericht Re: 996 met de rikketik
Ik deel je mening, mijne rammelt nu wel nog aan de uitlaathitteschilden links en rechts. Ook geverifieerd en gereproduceerd met demontage achterbumper. Tevens waren ook de beschermplaatjes achter de remschijven los, (zie ook mijn topic over onze Felix bij de projecten)
Het vroegere getik is mijn inziens wel wat verdwenen, dit had hij vooral na z'n 3 jaar lang stilstaan, nu zijn het vooral de rammelende hitteschilden.

Bij m'n volgende onderhoudsbeurt kijk ik sowieso eens in alle cilinders omdat ik dan bougiebuisjes, bougies en bobinnes ga vervangen door nieuwe.
Ook adhv het uitzicht van de bougie kan je weten of je motor olie verbruikt etc, hoe je verbranding is ...
Vanaf dat punt gaan we verder, eventueel koelmodificatie door autoresto en aos-modificatie, een revisie is hoe dan ook ooit onvermijdelijk (225.500km), maar wil me er eerst toch financieel wat op voorbereiden. :D
_________________________________________
https://www.instagram.com/felix.en.fonske/


03 nov 2023 13:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 3.4 1998 Volvo V90 T5 2017
Marknesse
Bericht Re: 996 met de rikketik
Even een update vanuit mijn kant, de porsche heeft even niet de prioriteit op dit moment. We hebben een verbouwing achter de rug (realisatie babykamer) en de geboorte van ons 2e kindje :D.

Vandaag is de Porsche wel voor de apk geweest, hier bleek 1 van de voorste schokbrekers te lekken waardoor dit niet meer goedgekeurd kan worden helaas. Nieuwe onderdelen worden besteld en komen er medio december onder. Ik heb een mooi vol winkelmandje bij de firma Design911 die ik ga bestellen (schokbrekers van bilstein, toplagers, bump stops, stofhoezen, het hele pakket.)

Daarnaast lijkt het zo dat de tik vandaag voor het eerst ook hoorbaar was met airco aan. Dit is nieuw en heb ik nog niet eerder waargenomen. Dit zou kunnen betekenen dat de bore scoring indien aanwezig sneller erger wordt en dit baart mij best wel zorgen. Maaarr.. nog steeds geen olie verbruik en of rook/vieze uitlaat. Dit moet ik dus in de gaten gaan houden, wat wel opviel is dat na een keer airco uit en aan de tik weer minder of weg leek. Dit is lastig te horen in de garage doordat het geluid dan meer weerkaatst.

Mijn verwachting is dat ik verder de 996 alleen nog naar buiten haal voor het vervangen van de schokbrekers en afmelden van de apk en er daarna vrijwel niet mee gereden gaat worden door andere prioriteiten zoals luiers wisselen b.v. 8)
Wellicht dat volgend (voor)jaar de tik op wonderbaarlijke wijze opeens verdwenen is :lol:


20 nov 2023 21:20
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF # 136
Bericht Re: 996 met de rikketik
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie 2e kindje!
_________________________________________
"Just be yourself, there are plenty of others"


20 nov 2023 21:23
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: 996 met de rikketik
Kan gemakkelijk van uw riemen en spanrollen komen.
Deze eens behandelen met riemspray bij draaiende motor


04 jan 2024 18:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: 996 met de rikketik
Vond ik op youtiube:
https://youtu.be/E0r87AF0FZs?si=ARVLia6PSy5GIsBU
Conclusie alhier:
Tikken zonder olieverbruik, roken en of zwarte uitlaatpijpen maakt bore-scoring onwaarschijnlijk!


13 jan 2024 12:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 3.4 1998 Volvo V90 T5 2017
Marknesse
Bericht Re: 996 met de rikketik
Zo dat is lang geleden zeg, maar bij deze een update!

Dankjewel!
Henk schreef:
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie 2e kindje!


Amen! :cheers:
Pondje schreef:
Vond ik op youtiube:
https://youtu.be/E0r87AF0FZs?si=ARVLia6PSy5GIsBU
Conclusie alhier:
Tikken zonder olieverbruik, roken en of zwarte uitlaatpijpen maakt bore-scoring onwaarschijnlijk!


Inmiddels is de rust wedergekeerd in huis en de kleine heeft al enkele ritjes meegereden in de 911, je kan niet vroeg genoeg beginnen...
Ik heb een aantal zaken geconstateerd de afgelopen maanden, maar er gewoon niet aan toegekomen of telkens vergeten om een update te schrijven.

Het bijzondere is dat de tik in de koude maanden ook aanwezig was met de airco uit en het leek ook een luidere tik, dat was best wel eng. er is ook amper gereden tot ongeveer begin maart. Sinds dien is er bijna 1000 km mee gereden en de tik is nu weer enkel hoorbaar met de airco uit. ook is de tik dan minder luid. Ik heb nog steeds niet met een camera in cilinder 6 gekeken, vooral omdat daarvoor de uitlaat er af moet en mijn uitlaat klemmen zijn nogal roestig, maar eerlijk gezegd vind ik het ook niet meer zo zeer nodig. Er is nog steeds nul olieverbruik of rook uit een van de uitlaten. Bij de koude maanden wel wat meer rook of condens zichtbaar natuurlijk maar dat acht ik normaal.

In de winter heb ik ook beide koelers voor schoongemaakt en mijn 996 is ook voorzien van een derde middelste koeler, die lekte en daar heb ik een nieuwe voor besteld. Het mooie is alleen dat sinds ik er weer mee rij de koeler geen een keer meer gelekt heeft. De nieuwe koeler licht alvast klaar voor als het wel weer gaat lekken.

Daarnaast lekt heel af en toe rondom het expansie vat wat koelvloeistof, de 1e keer dat ik dit waarnam zat de dop van het vat niet strak dichtgedraaid en zag ik ook dat de koelvloeistof uit dat slangetje kwam wat de overstroomde koelvloeistof moet afvoeren. Dop aangedraaid en de lekkage tot een paar dagen terug niet weer waargenomen. De 2e keer zat de dop heel strak vast en zag ik dat het vochtig was bij een slang/aansluiting aan de onderkant van het vat. Ik heb die slangklem losgemaakt maar de slang niet ontkoppeld, schoon en droog gemaakt en de klem weer terug, tot op heden is het nog steeds droog en beide lekkages waren zo minimaal dat het koelvloeistof niveau niet zichtbaar lager is geworden. Misschien komt het expansievat er aan, of het is zo opgelost, we gaan het zien.

Voor nu maak ik mij geen zorgen meer om de tik en ik probeer zoveel mogelijk van de 911 te genieten. In juni moet er weer een oliewissel plaatsvinden en dan gaan we weer het filter goed opensnijden en bekijken op metaaldeeltjes. Wellicht ook de carter pan loshalen om daar ook op vervuiling te controleren. Ik heb namelijk wel eens gelezen op een Engelstalig forum dat er tikkende geluiden kunnen ontstaan door te weinig oliedruk bij stationair als gevolg van een (deels) verstopte olie aanzuiging in het carter.


03 apr 2024 15:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: 996 met de rikketik
Ik heb gelezen dat je op bore scoring beter vanaf de onderkant kunt checken dan vanaf de bovenkant, gezien deze aan de onderkant van de cilinder begint. Het checken zou je dus kunnen doen als je toch al de carterpan eraf haalt.


03 apr 2024 16:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: 996 met de rikketik
Rutger986 schreef:
Daarnaast lekt heel af en toe rondom het expansie vat wat koelvloeistof, de 1e keer dat ik dit waarnam zat de dop van het vat niet strak dichtgedraaid en zag ik ook dat de koelvloeistof uit dat slangetje kwam wat de overstroomde koelvloeistof moet afvoeren. Dop aangedraaid en de lekkage tot een paar dagen terug niet weer waargenomen. De 2e keer zat de dop heel strak vast en zag ik dat het vochtig was bij een slang/aansluiting aan de onderkant van het vat.

Ben niet helemaal thuis in de verschillen tussen 996 en 997, maar voor de 997 bestaat er in ieder geval een nieuwe verbeterde versie van die dop. Die bleek ik al te hebben, maar toch had bij mij het vervangen ervan tot gevolg dat er geen koelvloeistof meer 'verdween'. Wellicht heb je daar wat aan.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


04 apr 2024 9:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: 996 met de rikketik
Ik had - ook op ene 997 - nog de oude dop. Verder precies wat Cazzo zegt: eerst kon ik dichtdraaien wat ik wilde, maar kwamen er toch kleine beetjes vloeistof uit, na vervanging met de verbeterde dop niks meer.

Die dop is hetzelfde voor de 986 / 987 / 996 en 997 en het onderdeelnummer dat je zoekt is 99610644704. De oudere versies eindigen op een lager getal (zoals bij mij 99610644701). Die dop kost een paar tientjes, dus dat zal je de kop niet kosten.


04 apr 2024 13:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.