| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

996 met de rikketik
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=57155
Pagina 3 van 4

Auteur:  Olivierv [ 20 jul 2023 15:41 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Mijn 3.4 had/heeft hier ook wat last van.
Bus Wynn's hydraulic valve lifter additive aan de olie toegevoegd. Sindsdien al een pak minder naast de andere rammels die van achtering kwamen (welke intusen opgelost zijn).

Auteur:  Pondje [ 20 jul 2023 15:47 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Haha, net aangeschaft :thumleft: :mrgreen:

Auteur:  Rutger986 [ 27 sep 2023 13:44 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

zo het heeft even geduurd maar er is weer een update. Er is een boel gebeurt en geprobeerd de afgelopen weken.

Nadat ik er achter ben gekomen dat het geluid op te roepen is door met een warme motor de airco uit te schakelen heb ik een nieuwe afspraak gemaakt bij mijn specialist. Ik ben daar inmiddels geweest en zij vermoeden een beginnende zuigerslag in 1 van de cilinders aan de rechter kant (als je achter de auto staat). Bij een koude motor moet ik de auto minimaal 15-20 minuten laten draaien voordat het geluid hoorbaar wordt, met airco uit natuurlijk.

Om een klepstoter uit te sluiten heb ik samen met een bevriende monteur een motor flush toegevoegd en dit er ruim 350 km in laten zitten, vervolgens schone olie erin met een toevoeging voor klepstoters. We hebben gebruik gemaakt van producten van het merk "MécaTeceh", dit is wat er op zijn werk gebruikt wordt.

Na dit alles is de tik nog steeds aanwezig en ook niet minder. Ik heb nu de cilinders 4 en 5 nogmaals beter geinspecteerd met een camera en deze zijn vanaf de bougie zijde vrij van markeringen. Ik heb nog niet de 6e cilinder kunnen controleren, daarvoor zit de eind demper in de weg en de huidige uitlaatklem gaat het demonteren en monteren niet overleven. Eerst een nieuwe bestellen dus.

zaken die ik mij nu nog afvraag zijn:
Zou een andere toevoeging aan de olie meer effect hebben?
Als er een tikkend geluid optreed is de bore scoring toch al dermate ver dat de cilinder ovaal aan het worden is? Waarom treed dit dan (vermoedelijk) alleen in 1 cilinder op?
En indien ik in cilinder 6 inderdaad markeringen aantref, wat doe ik dan? Mijn 996 verbruikt nog steeds geen druppel olie en produceert geen rook. Beide uitlaten zijn even "schoon"..

Ik vind op Engels talige forums erg uiteenlopende ervaringen mbt een tikkende 3.4, sommige rijden jaren lang door met een tik, sommige zweren erbij dat je direct moet stoppen met rijden.

Uiteindelijk zal er ooit toch wel een revisie plaats vinden, het motortje heeft inmiddels 225dkm gelopen. Ik hoop alleen dat ik dit nog een aantal jaren kan uitstellen, omdat 12 duizend euro voor een hobby toch niet direct in de begroting past. :mrgreen:

Auteur:  lvdo [ 27 sep 2023 15:23 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Bore scoring zou je ook aan de onderkant (middenkant bij boxer?) moeten kunnen zien toch? Is een scope via het karter een optie zonder al te veel sleutelen? Mss geen oplossing, maar dan weet je het maar.

Auteur:  Spastblast [ 27 sep 2023 16:00 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Als je het zeker wil weten, dan zou je evt. een cilinderwandinspectie vanuit het carter kunnen doen. De bore scoring begint immers onderin en is soms niet te zien als je via het bougie-gat kijkt.

Indien duidelijk is dat het zeker bore scoring is, dan heb je m.i. een paar opties:
1. Verkopen en accepteren dat je onder de gemiddelde marktwaarde uit komt.
2. Doorrijden; ik denk niet dat je het blok van de ene op de andere minuut in de soep zult draaien als je nu nog geen hoog olieverbruik, vieze linker uitlaat, rook, etc. symptomen hebt. Maar de schade neemt dan natuurlijk wel toe; het is een onomkeerbaar proces. Evt. een beetje af te remmen door zeer regelmatig olie wisselen, braaf warmrijden, de bekende modificaties.
3. Vervangen door stalen of nikasil bussen en je kan er weer tegenaan. Ook is de auto dan een stuk sneller, omdat je portemonnee een stuk lichter is, of omdat je evt. de cilinderinhoud meteen hebt laten vergroten :mrgreen:

Auteur:  Erwin [ 27 sep 2023 16:18 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Rutger986 schreef:
zaken die ik mij nu nog afvraag zijn:
Zou een andere toevoeging aan de olie meer effect hebben?
Zeer onwaarschijnlijk

Rutger986 schreef:
Uiteindelijk zal er ooit toch wel een revisie plaats vinden, het motortje heeft inmiddels 225dkm gelopen.
Zeer waarschijnlijk

Rutger986 schreef:
Ik hoop alleen dat ik dit nog een aantal jaren kan uitstellen
Dat lijkt mij geen probleem.



Spastblast schreef:
m.i. een paar opties:
1. Verkopen en accepteren dat je onder de gemiddelde marktwaarde uit komt.
2. Doorrijden; ik denk niet dat je het blok van de ene op de andere minuut in de soep zult draaien als je nu nog geen hoog olieverbruik, vieze linker uitlaat, rook, etc. symptomen hebt. Maar de schade neemt dan natuurlijk wel toe; het is een onomkeerbaar proces. Evt. een beetje af te remmen door zeer regelmatig olie wisselen, braaf warmrijden
:thumleft:

@Rutger986, wat voor een olie heb je er in? Ik wil als test wel jouw olie verversen door een speciale vol synthetische olie als jij mij alleen het nieuwe oliefilter betaald. Ik wil je niet als klant, gewoon een éénmalige aanbieding waar we beiden wat aan kunnen hebben. Baat het niet dan schaadt het (zeker) niet.

Auteur:  Pondje [ 27 sep 2023 17:49 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Erwin, waar denk je dan aan?
Bij een motor die meer dan 2 ton gelopen heeft is een bepaalde mate van scoring toch niet abnormaal en zolang er inderdaad geen rookontwikkeling, olieverbruik en zwarte uitlaten zichtbaar zijn dit past bij normale slijtage en (nog) geen indicatie is voor revisie, toch?!
Anders inderdaad gewoon inspecteren van cylinder 6 lijkt mij verhelderend en ons het antwoord gevend op wat is wijsheid in deze.

Auteur:  Rutger986 [ 27 sep 2023 19:36 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Erwin schreef:
@Rutger986, wat voor een olie heb je er in? Ik wil als test wel jouw olie verversen door een speciale vol synthetische olie als jij mij alleen het nieuwe oliefilter betaald. Ik wil je niet als klant, gewoon een éénmalige aanbieding waar we beiden wat aan kunnen hebben. Baat het niet dan schaadt het (zeker) niet.

@Erwin, Er zit nu Petronas 5w40 3000E Syntium Fully Synthetic olie in, als je met jou olie iets wil testen vind ik dat prima. De afgelopen olie wissel icm een flush en olie toevoeging was ook een probeersel onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. Uiteraard geen enkel probleem om hiervoor de kosten te betalen!

Spastblast schreef:
m.i. een paar opties:
1. Verkopen en accepteren dat je onder de gemiddelde marktwaarde uit komt.

Dat is denk ik een optie die voor velen voor de hand zal liggen, ikzelf heb het plan om deze 996 erg lang aan te houden.
Spastblast schreef:
2. Doorrijden; ik denk niet dat je het blok van de ene op de andere minuut in de soep zult draaien als je nu nog geen hoog olieverbruik, vieze linker uitlaat, rook, etc. symptomen hebt. Maar de schade neemt dan natuurlijk wel toe; het is een onomkeerbaar proces. Evt. een beetje af te remmen door zeer regelmatig olie wisselen, braaf warmrijden
Voor mij het beste scenario, hopende de revisie hiermee een jaartje of 2/3 te kunnen uitstellen. Er wordt gemiddeld 3 tot 4 duizend km per jaar gereden (lange ritten).

Spastblast schreef:
3. Vervangen door stalen of nikasil bussen en je kan er weer tegenaan.

Zoiets zal het tzt gaan worden denk ik ja :thumleft:

Auteur:  Reinout [ 27 sep 2023 20:10 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

ik had bij mijn cayman s ook de riketik en heb 2 jaar er met rond gereden maar dan werd het olie verbruik te hoog.
Op die 2 jaar ongeveer nog 15k gereden en de tik was vrij continu die tijd.

Auteur:  Erwin [ 27 sep 2023 22:31 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Rutger986 schreef:
Er zit nu Petronas 5w40 3000E Syntium Fully Synthetic olie in, als je met jou olie iets wil testen vind ik dat prima.

Als je een afspraak wilt maken dan mail je mij maar. Ik heb overdag veel te doen dus een keer 's avonds? Na komend weekend? Eerder lukt niet want dit is een erg hectische week.

Pondje schreef:
Bij een motor die meer dan 2 ton gelopen heeft is een bepaalde mate van scoring toch niet abnormaal..... en (nog) geen indicatie is voor revisie, toch?!

Als de tik een mechanische tik blijkt is in ieder geval een reparatie daarvan voor de hand liggend. En door de hoge km.stand van ruim 200.000km draait dit uit op een (deel) revisie.

En waar ik aan denk? Zelfs de beste olie repareert een defecte motor nooit. Maar ik wil kijken of het metaal contact die het tikken lijkt te veroorzaken te verminderen is door een andere olie.

Auteur:  Rutger986 [ 28 sep 2023 11:05 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Erwin schreef:
Als je een afspraak wilt maken dan mail je mij maar. Ik heb overdag veel te doen dus een keer 's avonds? Na komend weekend? Eerder lukt niet want dit is een erg hectische week.
Is goed! ik zal even een mailtje sturen naar het info adres wat op je website staat.

Auteur:  renetrzes [ 28 sep 2023 12:26 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Ik lees dat rond de 200 k een deel revisie al nodig is.
Maar zo’n dure en solide wagen als een Porsche moet toch zeker het dubbele aankunnen.Dat lukt zelfs Franse auto’s. En zeker Volvo en Saab . :roll:

Auteur:  dirty gertie [ 28 sep 2023 16:00 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Franse, Duitse en Zweedse motoren met meer dan 80 pk / liter zullen ook wel eerder aan de beurt zijn, denk ik.

Auteur:  Enguess [ 29 sep 2023 16:52 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

2 ton op een high performance motor vind ik al heel wat. Kom daar maar eens om bij, pak ‘m beet, Ferrari.

Auteur:  Pondje [ 29 sep 2023 17:33 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je de auto bereidt, met beleid of op het circuit :cheers:
Bij goed onderhoud en gepaste belasting moet 2-3 ton makkelijk probleemloos haalbaar zijn, maar met gummen op het circuit, tja………
Voorbeelden van >3 ton zijn er ook echt wel. :drive:

Auteur:  Polydeukes [ 29 sep 2023 17:38 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Ik bereid mijn auto's altijd met pure synthetische olie, geen roomboter of olijfolie.
Berijden doe ik met beleid: netjes warmrijden tot de olie minimal 90 graden is. Daarna gas erop!

Auteur:  Pondje [ 29 sep 2023 17:45 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Dan moet ie het zeker > 3ton kunnen uithouden :cheers: :drive: :cheers:

Auteur:  Anne 2.7 [ 29 sep 2023 19:43 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Enguess schreef:
2 ton op een high performance motor vind ik al heel wat. Kom daar maar eens om bij, pak ‘m beet, Ferrari.
Lamborghini Miura; 20.000 miles. :shock:

Auteur:  Wimpie67 [ 29 sep 2023 23:09 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Ik heb een Dino gehad. 15 k en daarna weer revisie van 20k. Ex formule 2 blok, hoefde maar 200 km mee, anders zou ie te zwaar zijn. Een Mezger daarentegen…

Auteur:  Kheldar [ 05 okt 2023 13:30 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Mooi aanbod van Erwin toch. Krijg je er Motul 300V in ;)

Maar met die airco uit en aan, een verschil.
Betekent stationair dat er een iets grotere last op de riem, dus krukas komt met airco aan? Net genoeg voor het te laten tikken. Kantelende zuiger(s)? Bij airco uit is de het stationair toerental ook iets lager. Dus oliedruk ook net een ‘tikje’ lager of vice versa hoger.

Auteur:  Pondje [ 05 okt 2023 18:43 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Wat bedoel jij nou precies Kheldar, tik van/door wel/niet kantelende zuiger(s) door grotere last op distributieriem of door te lage of hogere oliedruk? :scratch:

Auteur:  Wimpie67 [ 05 okt 2023 20:12 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Heel domme vraag …maar hoor je misschien gewoon de aircopomp die niet helemaal fris meer is?

Auteur:  Harry_sz [ 06 okt 2023 8:56 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Aircopomp draait toch niet mee als de airco uit staat?
Het geluid is weg met de airco aan en is aanwezig met de airco uit.

Auteur:  Wimpie67 [ 06 okt 2023 20:56 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Sorry, ik dacht dat t omgekeerd was…

Auteur:  Olivierv [ 17 okt 2023 21:32 ]
Berichttitel:  Re: 996 met de rikketik

Zoals geschreven die van mij (3.4 M96 van een 996.1) tikt ook soms. Is niet de originele motor, en ik weet ook niet wanneer die gewisseld is (auto van oktober 1998, motor ergens uit 1999, maar geen idee wanneer de wissel plaats heeft gevonden.
Tikken doet zich enkel voor bij stilstand draaien wanneer de motor warm is, koud doet hij het nooit en al rijdend ook niet.
Momenteel staat die op 220750km.

Ik heb reeds in cilinder 6 gekeken, de andere doe ik wanneer ik bij m'n volgende onderhoud m'n bougies en bobines wissel voor nieuwe.

https://youtu.be/6DadbxuPkaQ

Revisie is ook hier onvermijdelijk op een gegeven punt, maar zolang hij geen olie verbruikt (zoals nu), dat is minstens 9000 als ik zelf de motor eruit sleur, naar een adresje in Noord Duitsland breng voor zogenaamde (wet ductile iron cilinders), hen het blok laat assembleren en ik het zelf terug in de auto schuif.

Al stel ik dat liever ook nog een beetje uit zodat we er wat geld voor kunnen opzij leggen. Ik ben sowieso van plan mijn 996.1 c2 te houden.
Rijden blijven we doen zoals nu, altijd warm rijden en pas als die warm is sportief gaan dien.

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/