Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Pech

29 jun 2023 18:00

Beste forummers,

Even een pechgeval wat ik jullie niet wil onthouden.
2017 aanschaf fraaie 996 met 140K op de teller en als service preventief IMS vervangen.
De “oude” vertoonde geen enkele speling en had achteraf niet vervangen hoeven worden.
Recent servicebeurt en upgrade waterpomp laten plaatsen.
Nu wilde ik laatst gaan tanken en hoorde ineens een vreemd rammelend/tikkend geluid soms wel en soms niet hoorbaar en dacht aan de uitlaat.
Vertrouwde het niet toch direct naar PSTG gegaan ter controle.
Na even geluisterd te hebben door diverse monteurs direct op de brug gezet en het geluid kwam van tussen de bak en motor met sterke verdenking IMS.
Motor liep nog keurig en direct uitgezet. Oliefilter liet ijzervijlsel zien en na bakverwijdering werd de diagnose bevestigd.
Mijn idee is dat of er was sprake van een maandagochtend lager of hij is onjuist gemonteerd, want dit zou toch niet mogen gebeuren na 40.000km!
Gelukkig werd mij verzekerd dat de motor zeker te redden was en inmiddels diverse malen gespoeld was en nu gelijk de koppeling, drukgroep en pakkingen etc. zullen worden vervangen wat na 180.000km toch op mijn to-do lijst stond en de financiele pijn derhalve beperkt bleef.
Bij starten en stoppen luister ik altijd naar hoe de motor loopt en gelukkig was ik dus nu op tijd bij, maar blijft het wel vreemd dat het IMS-lager na 40.000km de geest geeft.

Maar goed ik kan weer op vakantie met mijn Porsche :drive:

Re: Pech

29 jun 2023 18:18

Bedankt voor het delen; een gewaarschuwd mens… Zou ff een Staatslot kopen voor je op vakantie gaat, eindcijfers 96!

Re: Pech

29 jun 2023 21:52

Dit blijft ons maar achtervolgen :oops:
Meningen zijn verdeeld maar vind dit Porsche onwaardig :evil:

Re: Pech

29 jun 2023 22:05

Ik weet niet of je dit `Porsche kan aanrekenen, want het IMS-lager wat preventief is verwijderd vertoonde geen enkele speling of slijtage.
Ik denk nu achteraf dat het lager wat is geplaatst inferieur was of inferieur is geplaatst!
Ik ga nu met volle vertrouwen op vakantie hoor :drive: :thumleft: :drive: met dank aan acuraat optreden van PSTG in Huizen, want dat mag ook gezegd worden.

Re: Pech

30 jun 2023 16:26

Porsche retour: :cheers: :cheers: :cheers:
Kogellagers waren nog net niet “ontsnapt” en men stond verbaasd dat ik nog op tijd was :mrgreen:
Conclusie: Mazzel bij Pech, want de koppeling was aan vervanging toe en de extra kosten van het IMS-lager vallen bij mij dan maar onder onderhoud!
Volgens PSTG zat er een imitatie lager in van dubieuze kwaliteit en is nu vervangen door een upgrade van het originele lager dus echt zorgen hoef ik mij nu niet meer te maken.
Op naar de vakantie :cheers: :drive: :cheers: :drive:

Re: Pech

30 jun 2023 18:29

Pondje schreef:en als service preventief IMS vervangen.
De “oude” vertoonde geen enkele speling en had achteraf niet vervangen hoeven worden.

En er zat een after market lager in van dubieuze kwaliteit? Van service gesproken! Waar heb je de wagen aangekocht, want zo'n verkoper rangschik ik dan ook meteen onder "dubieus".

Re: Pech

30 jun 2023 18:57

Bij mij was de IMS 10.000 km geleden vervangen bij een hier op het forum populair adres. Er was alleen een universeel SKF lager in gedaan met de juiste afmeting van EUR 10,00 in plaats van OEM of een upgrade (bijv. LN Engineering). Ik sta hier niet echt van te kijken. Blij dat het nog een soort van goed afloopt.

Re: Pech

30 jun 2023 20:58

Garage waar ik de Porsche 6 jaar geleden had gekocht bestaat niet meer. Te weinig omzet en failliet gegaan.
Was een jonge ondernemer die in mijn ogen wel ter goedertrouw heeft gehandeld, op het IMS-lager na dan, want dat was dus een goedkoop alternatief.
Zeker goed afgelopen, want de koppeling zat er toch aan te komen en kostte het me alleen een Upgrade IMS-lager en wat extra olie :mrgreen:

Re: Pech

01 jul 2023 10:35

Echt een gevalletje van heel veel geluk. Fijne vakantiekilometers!

Re: Pech

08 okt 2023 8:26

Nog even nabericht.
Auto loopt perfect dwars door Frankrijk, kort in Italie en op naar Spanje zonder significant olie te vergebruiken en met gemiddeld verbruik op de “route nationalke” (stad/bergen/snelweg) ruim 1 op 10! :drive: Olieverbruik 2 streepjes op 3500km en keurige grijze uitlaten.
Kortom een tevreden en mazzelende P-rijder. :cheers:

Re: Pech

08 okt 2023 9:13

GinnFizz schreef:En er zat een after market lager in van dubieuze kwaliteit? Waar heb je de wagen aangekocht, want zo'n verkoper rangschik ik dan ook meteen onder "dubieus".


Ik vind die conclusie iets te snel getrokken.
Ik weet natuurlijk niet hoe het hier gegaan is maar als monteur krijg ik ook wel eens goedkopere alternatieven aangeboden door mijn leveranciers. Veel mensen denken niet verder zijn blij met de hogere korting en monteren het onderdeel zonder zich bewust te zijn van de mogelijk mindere kwaliteit. Er zal vast niet bewust een slechter lager gemonteerd zijn. Of de kwaliteit gelijk is aan het origineel kom je pas later te weten, in dit geval 40.000 km later, dus een aantal jaar later.

Lage prijzen van imi onderdelen bepalen vaak het gevoel van wat iets mag kosten.
Ik heb wel eens een LN engineering IMS lager aangeboden om te monteren maar die vond de klant te duur omdat zijn vriend met een 996 veel minder had betaald voor dat lager. Tja, er zijn verschillende IMS lagers op de markt. En elke leverancier beweert goede lagers in het assortiment te hebben.

Re: Pech

08 okt 2023 9:29

Kwaliteit kost nu eenmaal iets meer.

Re: Pech

08 okt 2023 9:44

Fijn dat je lekker aan het genieten bent van je P. Veel rijplezier gewenst. :drive:

Re: Pech

08 okt 2023 9:50

De oorspronkelijke verkoper was naar mijn stelligste overtuiging ook ter goeder trouw.
Het lager dat werd vervangen was nog in top conditie(heb ik nog steeds liggen), dus had niet vervangen hoeven worden.
Lager wat er nu in zit is volgens PSTG een originele upgrade en kostte inderdaad geen 10 euri :mrgreen:

Re: Pech

08 okt 2023 13:18

Maar hoe is het met het skf lager van 10 euro dan?
Is dat nu wel of niet goed gegaan.

Re: Pech

08 okt 2023 14:56

Ik heb er een LN Engineering lager in moeten laten zetten. Na 13.000 km was het SKF lager lek

Re: Pech

08 okt 2023 15:58

Oke en moeten we dan van dat populaire adres hier op het forum vandaan blijven of is het netjes opgelost?

Re: Pech

15 okt 2023 9:12

Er bestaan geen lagers van dubieuze kwaliteit. Alle fabrikanten van lagers hebben een enorm hoge kwaliteit standaard. Wat wel bestaat is dat mensen lagers kiezen zonder goed uit te zoeken wat voor type lager ze erin stoppen. Vaak zijn ze al blij als ze de juiste maat gevonden hebben. De codering op het lager geeft precies aan wat het lager kan in termen van toeren per minuut en bij welke belasting. Aan alles is gedacht door de fabrikanten. Stootbelastingen of constant, draagkracht, hoeveel speling het lager heeft in rust, temperatuurbereik waarin het lager goed kan functioneren, of lagers wel of niet in paren kunnen worden gebruikt. Te veel om op te noemen. Je moet echt weten wat je doet om een alternatief uit te zoeken.

Wat lastig is, is om een lager van een bepaalde fabrikant te vergelijken met dat van een andere. Dus wat veel mensen after market noemen is gewoon een lager van een andere fabrikant. Ook worden er lagers speciaal voor een oem fabrikant, zoals bijv Porsche, gemaakt. Die lagers krijgen dan een code welke niet te herleiden is.

Lager technologie is zeer complex. Als een monteur zou zeggen dat hij een alternatief wil monteren, zeker voor zoiets als een IMS, zou ik van hem willen horen hoe hij dat heeft geselecteerd.

Re: Pech

17 okt 2023 15:57

@SCR: :thumleft:





.

Re: Pech

17 okt 2023 16:56

Jawel hoor, die bestaan weldegelijk. Uit China komen prima lagers, maar ook regelrechte rotzooi.
Altijd voor een A-merk gaan.

Re: Pech

17 okt 2023 19:00

China, krijg toch altijd het gevoel hier op het forum dat daar alleen rommel vandaan komt waar veel aan verdiend word. Dan poets spullen nu weer lagers.
Las ook dat ze de meeste auto’s hier verkopen en in noorwegen. Boorde vol met camera’s waarmee ze ons in de gaten houden. Waar moet het heen

Re: Pech

17 okt 2023 20:58

SCR schreef:Er bestaan geen lagers van dubieuze kwaliteit.


Absoluut niet waar. Heb een project gedaan bij een groot bedrijf waarbij bij een machine een lager vervangen moest worden. Het originele lager had 9 maanden (!!) levertijd en kostte, let op, €90.000,00 (negentigduizend euro). Diameter was ongeveer 8 meter (elke kogel is ongeveer 10cm in diameter). De inkoopafdeling had bij een Chinese leverancier gevonden die er voor die prijs 3 lagers kon leveren. Alle materiaalcertificaten zaten er bij.
Oude lager (ca. 15 jaar oud) gedemonteerd, nieuwe uit China er in en na 3 weken waren de kogels plat (als de aarde :mrgreen: ) :bang: ; 2e chinese lager er ingezet en die hield het een paar maanden vol waarbij er wel 5x zoveel vet moest worden toegevoegd dan normaal. Het 3e lager heeft het nog iets lager uitgehouden met behulp van nog meer vet en gelukkig kon daarna toch weer een europees lager gemonteerd worden. Daarna geen probleem meer gehad.
Bestaan er dubieuze lagers? Jazeker :thumleft:
Plaats een reactie