Pagina 1 van 2
een goede vriend heeft een schakelprobleem HULP gezocht
Geplaatst: 14 sep 2005 14:47
door robbie965
een goede vriend van mij heeft een ook een '84er 3.2 pasgeleden aangeschaft
als hij in zijn 1 aan wil rijden begint het koppelingspedaal en versnellingspook te trillen en schiet hij uit de versnelling

,in zijn vrij dus
hij hapt als het ware
in z'n 2 kan hij net fantsoenlijk wegrijden ,maar dat is ook niet je van het
wat kan dat zijn . auto is recent nog nagekeken
hopende op goede reacties ,zijn dank is groot
Geplaatst: 14 sep 2005 15:31
door Marcel
pas geleden aangeschaft --> waar, garantie??
Aankoopkeuring???? niet opgevallen???
Klinkt als versnellingsbakproblemen, maar ja dat wist je zelf ook al natuurlijk, lijkt me handiger als je naar een P specialist gaat, ipv hier een beetje te laten raden.....
Geplaatst: 14 sep 2005 18:51
door Anne 2.7
Zou de afstelling van het schakelmechanisme kunnen zijn

Geplaatst: 14 sep 2005 19:43
door Europa Porsche Service
Ik denk dat je het meer moet zoeken in de koppeling.
Het kan echter ook zijn dat de motorophanging of de ophanging van de bak los zit of zelfs gescheurd is waardoor de motor en bak te veel bewegen. Hangt de motor wel recht in de auto?
Succes
Geplaatst: 14 sep 2005 19:59
door Olaf
Europa Porsche Service schreef:Succes
Nog meer technische Porsche kennis op het forum
Welkom

Geplaatst: 14 sep 2005 20:06
door 911-lover
Ook van hier welkom geheten.
Kennis is nooit verkeerd.
Stiekem een stille meelezer die het toch niet kon laten met raad in te springen
Blijven schrijven

Geplaatst: 14 sep 2005 22:20
door ruud911
ga er maar van uit dat de koppeling nat is van de olie,of de drukgroep heeft zijn beste tijd wel gehad(is de motor erg vet aan de onderzijde??)

Geplaatst: 14 sep 2005 22:27
door robbie965
motor is kurkdroog
het lijkt wel dat de motor niet ''waterpas'' hangt
Geplaatst: 14 sep 2005 22:30
door 911-lover
robbie965 schreef:motor is kurkdroog
het lijkt wel dat de motor niet ''waterpas'' hangt
Dat komt omdat het een aircooled blok is Robbie.
Daar zit helemaal geen water in (of het zit fout)

Geplaatst: 14 sep 2005 22:34
door robbie965
hoe kan een motor er dan ''scheef '' inhangen je kunt hem toch alleen aan de ophangbouten bevestigen
Geplaatst: 14 sep 2005 22:43
door ruud911
wat gebeurt er met je motor als je optrekt en iemand kijkt even onder de motorkap? als het hele handeltje omhoog komt dan lijkt me de conclusie snel getrokken.

Geplaatst: 14 sep 2005 22:55
door robbie965
daar hebben ze al naar gekeken dat de motor overal vastzat en er niet teveel speling op de rubbers zat
Geplaatst: 14 sep 2005 23:02
door ruud911
robbie965 schreef:daar hebben ze al naar gekeken dat de motor overal vastzat en er niet teveel speling op de rubbers zat
dan zou ik het persoonlijk in de koppeling zoeken,het is n,l zo dat mijn koppeling af en toe ook trilt,vooral koud,het is dan niet zo erg dat hij uit z,n versnelling springt maar wel irritant,ook omdat mijn koppelingspedaal zwaar gaat(ik krijg behoorlijk kramp in mijn voetje voor het stoplicht

)ik ben dan ook voornemens om van de winter de koppeling te vervangen.(je moet toch wat doen s,winters)
Geplaatst: 14 sep 2005 23:11
door Van den Berg
ik denk zelf dat de synchromess van de 1e versnelling is versleten en eventueel de schakelmof.
Synchromess kan ook zijn voorspanning verliezen door slijtage, hierdoor blijft deze niet meer op zijn plek bij het uitoefenen van kracht op het geheel.
Tap de olie maar eens af van de versnellingsbak, als die er grijze olie uitkomt mag je ervan uitgaan dat de synchromessen vervangen moeten worden.
Een juiste diagnose is pas te doen bij een volledig gedemonteerde bak.
Het sintermateriaal laat los van de ring zelf en heeft daardoor geen houvast meer, dit in combinatie met een versleten schakelmof (die zelfde wordt gebruikt voor de 2e) kan dit efect geven.
Het komt vaker voor dat de 3e er als eerste de geest aan geeft maar de 1e is ook goed mogelijk.
Bij auto's met een sperdif moet er vaker de bakolie ververst worden omdat de sperplaten in de sper zelf ook het zelfde sintermateriaal bevatten.
Hierdoor gaan de glijsleueven van het sperhuis dichtgeslipt zitten wat resulteerd in een toename van de sperwerking en wat weer tot gevolg heeft ernstige bakschade.
Als je wilt weten of de auto een sper heeft kun je het volgende doen.
Achter opkrikken beide wielen van de grond, versnellingsbak in de vrij, aan een wiel draaien, als het andere wiel dezelfde richting opdraaid dan heb je een sper, het % sper is enkel met een krachtmeter vast te stellen.
succes
Geplaatst: 15 sep 2005 8:30
door Europa Porsche Service
Ik ben blij dat jullie mij welkom heten. En het is inderdaad zo dat ik al een tijdje met jullie mee lees. Zitten best leuke dingen tussen. Omdat alles wat met Porsche te maken heeft, mij, ook na 25 jaar aan Porsche's gesleuteld te hebben, nog steeds interesseerd, heb ik maar eens de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een reaktie gegeven.
Als jullie het op prijs stellen zal ik het vaker doen.
Groeten,
Ronald.
Geplaatst: 15 sep 2005 8:56
door Marco
Europa Porsche Service schreef:Ik ben blij dat jullie mij welkom heten. En het is inderdaad zo dat ik al een tijdje met jullie mee lees. Zitten best leuke dingen tussen. Omdat alles wat met Porsche te maken heeft, mij, ook na 25 jaar aan Porsche's gesleuteld te hebben, nog steeds interesseerd, heb ik maar eens de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een reaktie gegeven.
Als jullie het op prijs stellen zal ik het vaker doen.
meer dan dat!
welkom hier
Geplaatst: 15 sep 2005 9:14
door Van den Berg
ook welkom Ronald, lang geleden dat ik jou heb gesproken, begint aardig op een specialisten forum te lijken.

Geplaatst: 15 sep 2005 9:56
door robbie965
dat geeft niet
'' we '' kunnen nog veel van jullie leren
Geplaatst: 15 sep 2005 10:59
door Van den Berg
Wil graag een beetje kennis en ervaring delen Robbie, maar ik wil absoluut niet de schoolmeester uithangen hier, ook wij zijn maar mensen die foute diagnoses kunnen stellen, kunnen ook van andermans ervaringen leren.
Een andere kijk op de zaak kan soms verfrissend werken.
Geplaatst: 15 sep 2005 22:46
door robbie965
ik had gehoord dat de koppelingsplaat blauw was dus daar moet een nieuwe ingezet worden
kosten koppelingsplaat 300 euro
Geplaatst: 15 sep 2005 23:07
door Van den Berg
smurf tussen gezeten zeker, of de plaat vet geworden door lekkende vliegwiel / bak keering, robby

Geplaatst: 15 sep 2005 23:12
door robbie965
ze wisten daar ook niet hoe dat kon
was een moeilijk geval

Geplaatst: 15 sep 2005 23:33
door Van den Berg
Een blauw geworden drukgroep is mij wel bekend, met name door ruig bedienen van koppeling of continu met de voet op het koppeling pedaal rijden.
Verbrand de boel vanzelf en hou je geen voering meer over en de drukgroep/vliegwiel wordt bloedheet en is krom nadien.

Geplaatst: 16 sep 2005 0:04
door ruud911
Van den Berg schreef:Een blauw geworden drukgroep is mij wel bekend, met name door ruig bedienen van koppeling of continu met de voet op het koppeling pedaal rijden.
Verbrand de boel vanzelf en hou je geen voering meer over en de drukgroep/vliegwiel wordt bloedheet en is krom nadien.

toch de koppeling???

Geplaatst: 12 nov 2005 2:21
door stuurt
Ik verbaas me toch wel een beetje dat maar 1 persoon het bij het rechte eind heeft! Dit is duidelijk een synchromesch/schakelmof probleem, oftewel bak moet gereviseerd worden. Mijn advies: vervang de synchroringen van de 1, 2, 3, en 4, vervang ook de schakelmoffen. Over het algemeen kun je de 5 gewoon laten zitten omdat je die relatief weinig gebruikt. Ook moet er kritisch gekeken worden naar 'tandringen die direct achter de synchro ringen zitten. Deze slijten namelijk af, en als ze bot zijn krijg je het verschijnsel dat hij soms niet in de versnelling wil(met name naar de 1 als je stilstaat..