Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Porsche 997 bij koude start een ‘klik’ geluid

13 apr 2024 16:03

Als ik bij een koude start de motor start hoor ik een klik. Pas bij opnieuw omdraaien van de sleutel start de motor direct.
Na gereden te hebben en daarna na bijvoorbeeld een uur opnieuw starten, slaat de motor direct aan. Ik heb dit nu een paar keer gehad. Vandaag de accu getest en die werkt goed. Weet iemand wat dit kan zijn? Bedankt.

Re: Porsche 997 bij koude start een ‘klik’ geluid

13 apr 2024 18:35

herkenbaar probleem! Heb ik ook gehad met de 997 een aantal jaren terug. Kan toch verschillende dingen zijn. Kan de massakabel zijn die gecorrodeerd is. Kabel loopt van voor naar achteren door de auto. Schijnt een terugroepactie op geweest te zijn volgens geruchten.

Bij mij is (bij de dealer) de massakabel doorgemeten die was nog goed, maar het probleem werd uiteindelijk verholpen door een nieuwe startmotor te plaatsen.

Re: Porsche 997 bij koude start een ‘klik’ geluid

13 apr 2024 19:55

Hi, bedankt ik had al een vermoeden dat het iets met de startmotor te maken had.

Re: Porsche 997 bij koude start een ‘klik’ geluid

13 apr 2024 20:43

Startrelais wel goed? Of de aansturing van dat relais? Die eerst checken, pootjes/contacten van relais eens schoonmaken.

Als dat het niet is, startmotor op sterven? Met warme motor zetten de borstels iets uit en werkt ie wel nog. Kan ook nog contactslot zijn, maar dan verwacht je ook andere symptomen.

Doet ie dat iedere keer met een koude wagen?

Re: Porsche 997 bij koude start een ‘klik’ geluid

14 apr 2024 8:59

De keren dat het zich voordeed (nu 3 keer achter elkaar) was alleen bij een ‘koude’ start. Tussen de ritten zaten steeds 1 en 2 weken. Ik heb nog niet geprobeerd of dit gebeurt ook na bijvoorbeeld 1 dag later starten. Ik vermoed van wel. De 3 keren daarvoor heb ik de auto normaal kunnen starten na circa 1 à 1,5 uur stilgestaan te hebben. Ik heb een afspraak bij de garage staan voor halverwege mei. Ik vraag mij nu af of doorrijden op dezelfde manier nog wel kan. Tot nu toe gaat het ‘goed’.

Re: Porsche 997 bij koude start een ‘klik’ geluid

17 apr 2024 9:03

Hardop redeneren op wat je beschrijft zou ik volgende denken:

De eerste "klik" komt waarschijnlijk van het relais van je starmotor, maar kennelijk zet dat niet je startmotor aan het draaien.
Aansturing naar de startmotor-relais is dus in orde.

Dat de startmotor toch niet draait kan omdat de contacten in het startmotor-relais niet goed schakelen waardoor de startmotor geen spanning krijgt, of hij krijgt wel spanning maar gaat niet draaien omdat de startmotor zelf defect is.

Omdat hij het bij een volgende poging vervolgens wel doet verdenk ik sterk het startmotor-relais.
Het lijkt erop dat die soms even heen-en-weer moet om vervolgens wel goed contact te maken.

Dat relais zit direct op de startmotor.
De dealer zal - vermoed ik - daarom de complete startmotor vervangen...
Een goeie monteur die de startmotor loshaalt en naar een reviesiebedrijfje brengt zal voor een paar tientjes het relais kunnen vervangen ...

Re: Porsche 997 bij koude start een ‘klik’ geluid

19 apr 2024 8:27

Goedemorgen, bedankt voor je heldere uitleg.
Plaats een reactie