Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 10 nov 2024 21:45

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
diverse storingen 991.1 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht diverse storingen 991.1
Ter lering en de vermaek:

Onlangs een mooie rit gemaakt door het Limburgse waarbij er opeens diverse storingen optraden:

*Storing 4 wheel drive mode > 2 wheel drive, “continue carefully”
*PSM uitval

later ook:
*startstop systeem uitval
*cruisecontrol werkt niet
*remlicht blijft constant branden (terwijl ik niet rem) (meldde Olaf die achter mij reed :thumleft: )

Niet zo blij mee :oops:
Maar even langs de dealer gereden en nagevraagd (de meldingen van de storingen waren inmiddels verdwenen)

Waarschijnlijk lag de oorzaak in te zwakke accuspanning.
De 991 had enkele maanden stilgestaan, weliswaar aan de druppellader de gehele tijd, maar kennelijk kan dit toch gebeuren :!:

Wat betreft het constante remlicht (Olaf vroeg me of ik een erg brede rechtervoet had..) Maar ik wist zeker dat ik mijn voet niet op het rempedaal had! De storing zou veroorzaakt kunnen zijn door het per ongeluk tikken met de voet tegen het rempedaal (naar de bestuurder toe) waardoor er een fout ontstaat.
(Het lijkt mij dat de storing van de cruisecontrol en het start-stop systeem misschien ook veroorzaakt wordt door de verkeerde input van het constante remsignaal)

Vandaag ter controle nog een rondje gereden, Geen storingmeldingen meer :cheers:
Hoop dat iemand een keer geholpen wordt met deze info.

14 mei 2024 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: diverse storingen 991.1
Ik wilde al meteen opperen, accu overleden. Heb met een aantal auto's hele vreemde storingen gehad, nieuwe accu erin en weg.

14 mei 2024 12:35
Profiel
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
De issue met de te lage accuspanning heb ik al vaker gehoord. Een hele batterij lampjes is het gevolg. Maar de remedie is dan meestal wel het vervangen van de accu, ik zou -als tip- nog wel de accuspanning doormeten. En ook nog even uitlezen op de foutcodes, wellicht word je daar wijzer van. Dat rempedaal heeft namelijk een schakelaar, die gaan weleens stuk en voordat ze helemaal de geest geven onstaan er dan dit soort sporadische dingen zoals een remlicht wat blijft branden. Maar met uitlezen zou dat duidelijk moeten worden. Succes!

14 mei 2024 12:43
Profiel
Ik heb inderdaad een afspraak gemaakt bij PCM om de 991 te laten uitlezen, maar vanwege drukte kan dat pas 17 juni......

Volgens de chefmonteur van PCM kon ik voorlopig doorrijden. Het vreemde was dat de storingen zich pas voordeden na 100 kilometers te hebben gereden, en niet gelijk bij de start van de rit. Maar goed, bluetooth stond aan om muziek te streamen, en 2 gsm's aan de oplader. Misschien iets teveel stroom gevraagd van de auto?

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

14 mei 2024 16:34
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Heb je de batterij zelf vervangen of laten doen?

Dat is an sich natuurlijk een werkje van niks, MAAR ik lees geregeld dat de electronica van moderne auto's niet goed tegen spanning = 0 kan, ook al is het maar even en dat dat dan weer leidt tot foutcodes. Klopt dat? Garages kunnen de boordspanning op peil houden tijdens de wissel.

Bij mijn vorige auto (2008, dus al vrij oud & niet geavanceerd) was de ECU de eerste minuten wat van slag en schommelde het toerental bij stationair de gekste kanten op + ESP vergde een volledige lock to lock stuurbeweging bij stilstand zodat het ESP weer de middenpositie kon bepalen :roll:

14 mei 2024 17:09
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Irritant was dat wel, die remlichten :D

outletvalve schreef:
Maar goed, bluetooth stond aan om muziek te streamen, en 2 gsm's aan de oplader. Misschien iets teveel stroom gevraagd van de auto?

Daar zal je accu niet van leeg raken, als de motor loopt ...

14 mei 2024 17:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Als je de accu aan een druppellader met onderhoudcyclus hangt kan het dus gebeuren dat je toevallig de druppellader eraf haalt tijdens ontladen.
Daardoor heb je dus op dat moment te weinig stroom met gevolg jouw waarnemingen.
Oplossing is de accu weer aan de lader koppelen en wachten tot hij opgeladen is.
Uiteraard kan de accu op een gegeven moment ook daadwerkelijk de geest gegeven hebben.
Maar ik heb het hier na 24/7 aan de druppellader te hangen behoudens wat ritjes nog niet meegemaakt in ruim 10 jaar tijd.

14 mei 2024 19:22
Profiel
Dank Erwin, Tja zou dat een mogelijkheid zijn?, dat je net op het verkeerde moment de druppelader van de auto afhaalt. Maar dat zou dan in de instructie van de druppellader moeten staan. Zal die er eens bij pakken.

Citaat:
Heb je de batterij zelf vervangen of laten doen?

Nee, kreeg geen advies voor vervanging van de accu.

14 mei 2024 21:12
Profiel
Olaf schreef:
Irritant was dat wel, die remlichten :D

Daar zal je accu niet van leeg raken, als de motor loopt ...

Sorry Olaf :salut:

Toch, was dat gelijk de opmerking van de monteur dat er misschien even een spanningsdip was (door grote vraag) en dat dat de (2 eerste) storingen veroorzaakte .

14 mei 2024 21:18
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Ik zou naast meldingen en waarnemingen pas conclusie trekken als er iets uitgelezen is...(accu vind ik o.b.v. deze info niet concreet)

Ik kan me voorstellen dat wanneer er een "remsignaal" is en jij versneld (over een x tijdsperiode via wheelspeedsnesoren), een foutcritea voor je PSM kan zijn m.a.g. die dashboard meldingen.
Branden remsignaal is dan voor mij een duidelijke aanwijzing. Ik weet niet of er afstelmogelijkheden zijn bij je rempedaal(volgens mij wel o.b.v. snelle research)...Ben niet bekend met dit model. Maar normaal zit er een schakelaar....misschien staat die bij jouw net iets te kritisch. Google maar een op brake light switch 991.

succes.

17 mei 2024 12:01
Profiel
Dank voor je suggestie Ehombie.

Ik vond dit draadje op renlist over het brake light: https://rennlist.com/forums/991/1204712-brake-light-switch.html.

17 mei 2024 12:39
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]