| Auteur |
Bericht |
|
JvdP
|
 Rook.. bij 996 4S .. is dit normaal of …
Heb een vraag, elke keer als ik hem s flink op zn gas trap (zoals ik denk waar hij voor is) of heb getrapt, heb ik bij de volgende start dat hij flink rookt uit beide uitlaten. Als er normaal of op het gemak mee gereden wordt heb ik dit niet.
Is dit normaal, zoals ik lees soms wel … soms niet.
|
| 12 apr 2026 21:30 |
|
 |
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
 Re: Rook..normaal of ….
Wel handig als we weten om wat voor type en bouwjaar het gaat 
|
| 13 apr 2026 8:16 |
|
 |
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Wat witte rook bij het opstarten is wel normaal zeker bij een oudere porsche. Heb je al gecontroleerd of de auto olie verbruikt?
P.s. Ik zie in een ouder bericht van TS staan “ omdat ik zelf onlangs een 996 C4S heb gekocht”
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
| 13 apr 2026 8:27 |
|
 |
|
Richvl
|
kan sowieso geen kwaad om het vacuum in het carter eens te testen, als het een 996 is, zit daarop een AOS (air oil separator) en die willen wel eens gaan, dan kun je flinke rookvorming krijgen en uiteindelijk zelfs motorschade.
|
| 13 apr 2026 8:33 |
|
 |
|
JvdP
|
Het gaat om 996 4S, aos preventief na aankoop laten vervangen en grote beurt gehad, evenals injectoren vernieuwd, zover ik kan opmerken weinig tot geen olie verbruik, heb inmiddels na aankoop/ beurt een kleine 3000km gereden.
|
| 13 apr 2026 8:58 |
|
 |
|
Olaf
The Last of the Mohicans ~ 993
|
 Re: Rook.. bij 996 4S .. is dit normaal of …
Ik ga er even vanuit dat je 'm pas flink op z'n staart trapt als alles op bedrijfstemperatuur is. Blijf je dan knallen tot je 'm thuis in de garage zet - en uitzet of rij je de laatste paar kilometer nog even rustig? Roken mag, maar het met geen minuten duren Hoe lang staat de 996 stil tussen je rondje gassen en weer eens starten Mocht je je echt zorgen maken, dan kan je natuurlijk een compressie test uit laten voeren ...
|
| 13 apr 2026 9:30 |
|
 |
|
mark996
Taycan CT 4S, ex 997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
tikt de mtor? Staan op youtube wel filmpjes met het tikkende geluid.
Oh en AOS kan zomaar de geest geven, helaas. Beetje witte rook bij starten kan wel, maar ik ou dit toch laten nakijken ter zekerheid
|
| 13 apr 2026 10:48 |
|
 |
|
JvdP
|
Nee…. Eerst goed warm gereden, daarna pas lekker gevlamd. Geen tik of dergelijke te horen en rijd als een zonnetje. Start ook gewoon normaal zonder enige bijgeluiden. Het was mij gewoon opgevallen dat na stevig doorrijden wat rook eruit komt en ook geen minuten lang. Gewoon een pluim en daarna weg. Als ik gewoon rustig heb getourd heb ik dit niet, dus vandaar mijn vraag of dit gebruikelijk kan zijn. Je leest bij sommige wel de andere weer niet.
Staat overigens 181.xxx km op uit 2002
|
| 13 apr 2026 13:58 |
|
 |
|
JvdP
|
Ook rustig gereden voor wegzetten
|
| 13 apr 2026 14:00 |
|
 |
|
disciple
981 Cayman GTS PDK
|
Ik heb begrepen dat kort roken bij koude start een producteigenschap is van de boxermotoren.
|
| 13 apr 2026 15:01 |
|
 |
|
JvdP
|
Ja, maar rookt ook wat als hij warm staat, dus na een uurtje er tussen ongeveer
|
| 13 apr 2026 16:53 |
|
 |
|
Richvl
|
Kan goed je carter ontluchting zijn. Want met stevig doortrappen kan er wat olie in de inlaat komen wat je dan wegbrand. Risico is dat het teveel wordt en je motor hydrolocked. Is an sich best eenvoudig te testen met een speciale oliedop en een leiding met wat water. #schaamtelozepromotie: ik heb zelf voor dit doel een 3d ontwerpje gemaakt dat ik hobbymatig verkoop; https://link.marktplaats.nl/m2353333578 ... ons_seller
|
| 13 apr 2026 18:52 |
|
 |
|
JvdP
|
Ziet er wel netjes uit, maar aangezien dat hij nog maar is vernieuwd lijkt me niet dat deze nu al defect is, of mag ik toch hopen, het ziet niet echt op een handig plekje, ga er opletten wat het doet aankomende tijd.
Zal nog wel eens een update doen, bedankt voor ieders info en reactie.
|
| 13 apr 2026 19:41 |
|
 |
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Wat een geinig ding. Knap
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
| 13 apr 2026 21:43 |
|
 |
|
Richvl
|
Ah, ik had er helemaal overheen gelezen dat je 'm vernieuwd had! Dan is het inderdaad niet de meest aannemelijke; online staan wel wat verhalen van mensen die de nieuwe na een km of 2.000 ook stuk hebben, maar dat lijken mij meer uitzonderingen. Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt. Je weet zeker dat je verder geen gekke lekkages hebt op andere plaatsen? Mijn stuurbekrachtiging was lek... toen rookte het ook vanachter (dacht vanuit de auto dat het uit de uitlaat kwam), dat bleek olie te zijn die op de uitlaat viel.
|
| 13 apr 2026 22:57 |
|
|