Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 apr 2024 0:09



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
[924] Gigantisch strakke bougies? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht [924] Gigantisch strakke bougies?
Vanochtend mijn 924 op gehaalt, met de trailer dus staat nu thuis.

Vanmiddag mooi ff gepoetst etc, en klein onderhoud uitgevoerd. Maar die bougies ARGH....

Die krengen zitten muurvast..lijkt wel of een bougiesleutel geen grip krijgt in die kleine ruimte? Pijpsleuteltje werkt toaal ook niet..

Heb ze nu maar even laten zitten, motor sloeg bijna aan maar stomme kreng had te weinig stroom..nu hangt ie iig aan de lader vanacht.

Heeft iemand een idee want om het gehele blok eruit te slopen voor 4 bougie`s zoek ik niet echt ;)


29 okt 2005 21:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
al met een warme motor geprobeerd??


wie weet.


robert
_________________________________________
remmen is angst


29 okt 2005 23:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Misschien een nachtje laten staan met goede kruipolie erop... :idea:

rob964.c4 schreef:
al met een warme motor geprobeerd??


wie weet.


robert


Kijk uit dat je je schroefdraad niet naar de haaien helpt... (bij hete motor is je metaal kwestbaarder :idea: )

Shark :wink:


30 okt 2005 0:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Geen grip :?:
Betekent dit dat je sleutel doordraait; wel de goede maat dan?

Met een passende sleutel met voldoende hefboom lengte komen ze los :D , of breken ze af :evil:


30 okt 2005 8:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Geen grip :?:
Betekent dit dat je sleutel doordraait; wel de goede maat dan?

Met een passende sleutel met voldoende hefboom lengte komen ze los :D , of breken ze af :evil:


Heb toch een goede maat gebruikt, zorg eerst dat deze er goed op staat, want tis een kleine ruimte...

Shark schreef:
Misschien een nachtje laten staan met goede kruipolie erop... :idea:

rob964.c4 schreef:
al met een warme motor geprobeerd??


wie weet.


robert


Kijk uit dat je je schroefdraad niet naar de haaien helpt... (bij hete motor is je metaal kwestbaarder :idea: )

Shark :wink:


Als je met warme motor de bougies gaat verwisselen heb je kans (omdat warm metaal uitzet) dat je de bougies te strak vast draait


30 okt 2005 9:48
Profiel Facebook 
Bericht 
het ging om los draaien als ik het goed begrepen heb ;)
Ik vind het overigens wel een goed idee om de bougies los (proberen) te draaien met warme motor.


30 okt 2005 16:23
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
:idea: Misschien losdraaien bij warme motor, maar wachten met monteren tot het torretje is afgekoeld?
_________________________________________
NPC 0577


30 okt 2005 19:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Mjah heb nu 1 bougie los..

Ik wil de motor best starten, maar aangezien de overige bougies te vet zijn slaat hij niet aan.

Maar ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat die bougies erin gedraait zijn met WARME motor, die dingen zitten muur en muur vast, ze staan nu in de kruipolie (wd40) te weken, maar ik weet het niet..

Heeft iemand nog een tip hoe je toch het beste een bougie bij de 924 kan verwijderen ivm chronisch ruimte gebrek?

Morgen post ik iig update, bel morgen ff maat van me op die werkt bij porsche dealer en ff overleggen.


30 okt 2005 21:07
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Van Pattex dacht ik is een soort lijm te krijgen die je in een kruiskop schroef kan doen zodat de schroevendraaier beter pakt. Werkt behoorlijk goed en misschien ook in je dop?"

Kruipolie zal weinig helpen vrees ik maar een warme motor maakt het uitdraaien idd gemakkelijker. Het kan geen kwaad je bougie bij het indraaien een beetje met kopervet in te smeren aan de draad. En bij een koude motor erin fietsen ofcourse.

Föhn pakken en even op de bovenkant leggen. Koffie drinken en dan nog eens kijken of het beter gaat. Kacheltje werkt ook goed.

Was dat die 924 die je in Amstenrade hebt opgesnord? Had eigenlijk nog even willen gaan kijken want da's om de hoek. Ik zie de 924 eigenlijk zelden rijden dus dat was een leuke kans geweest, bovendien is deze nog ouder dan die van mij uit 83.

Succes en veel plezier als je ze verwisseld hebt. Ik weet niet of je al een 924 had maar ik heb er iig heel veel plezier van, ondanks het wat karige vermogen.
Reed dit weekend met mijn broer even erin (heeft een Megane SW) en hij was verbaasd over de sublieme wegligging. Natuurlijk kankeren over de tractie maar ja, die van hem is 23 jaar geevolueerd (en dan nog als een natte krant in de bocht).

Back to the subject: goeie sleutel in de diepvries leggen, dan wordt ie strakker en dan op de warme bougie zetten en sjorren. What goes in must go out maar als je de zaak verrekt dan krijg je meteen een cursus motor-verwijderen!

Suc6!
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


30 okt 2005 21:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Zal morgenmiddag eventjes de zaak opwarmen (dacht daar aan ook, gewoon fikkie stoken met spiritus en een jampot deskel werkt ook denk ik, maar denk te weinig).

Deze 924 is idd die uit amstenrade, gisteren opgehaald met de trailer. Je moet er maar net tegen aan lopen iig, en dat is nu gebeurd. Echt een top auto qua staat etc ook, weinig mee mis. Enkel die bougies + bobine vervangen, de bobine + 1 bougie is inmiddels vervangen en vonkt iig heerlijk :D . Vandaag netjes interieur gepoetst, blinkt weer allemaal heerlijk :) vande week ff radio scoren ensow en dan woensdag denk apk, en dan knallen.

Ik heb iig verder geen eerdere 924 gehad maar lang opzoek geweest, zou eigenlijk eerst wat anders kopen tot de zomervakantie, maar toen deze :D En ben der super happy mee en wordt denk ik echt een blijvertje, die ik denk als ik een andere bak heb ombouw tot circuit-bakkie of gewoon voor de zondag nog. Targa dak is ideaal, vandaag ff lekker eraf gehaald tijdens het schoonmaken heerlijk gewoon :)

Maar thnx voor de reacite :) zal het even allemaal uitvoeren iig mss helpt het allemaal :) want heb al 1 bougie eruit gehaald, tis gelukkig niet koud anders had ik helemaal een problem.


30 okt 2005 21:38
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Targadakkie had ik nog graag gehad willen hebben. Zou je dat nog achteraf kunnen maken? Ben er bang voor.

Bewasto heeft mooie daken voor redelijke prijs maar zo te zien niet voor de 924...

Veel plezier ermee en mijn tip: houwen! Dat wordt (is) dadelijk een klassiekertje en een goede versie is dan geld waard. Deze winter koop ik nog een hoes voor erover, hij staat onder de carport en dat is wel de ideale bewaarplek.

Hou contact!
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


30 okt 2005 21:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Ja geen id hoe het zit met de torsie stijfheid verder als je een gat in het dak maakt..

Maar hij gaat echt niet de deur uit hoor me 924, enkel voor een leuke prijs om er een later een 911 voor terug te kopen. Maar daar denk ik niet aan want wil tog um graag lekker houden.

Ik kan um evt in de garage zetten hiero, maar tog mss is zo`n hoes ideaal voor in de winter. Maar zie ik dan wel, want gebruik um gewoon als "normale" auto.

Ik houd zeker te weten contact ;)


30 okt 2005 22:13
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ja ik weet niet wat het verschil tussen beide daken is onder de bekleding. Dikke kans dat de Targa's twee balken overdwars hebben lopen en de gewone niet maar dat weet ik dus ook niet.
Webasto dakje van glas kost 450 euri en dat schuift dan over het dak. Targa is wel weer wat geiler...
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


30 okt 2005 23:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
thijzer schreef:
Ja ik weet niet wat het verschil tussen beide daken is onder de bekleding. Dikke kans dat de Targa's twee balken overdwars hebben lopen en de gewone niet maar dat weet ik dus ook niet.
Webasto dakje van glas kost 450 euri en dat schuift dan over het dak. Targa is wel weer wat geiler...


Mjah kan toch gemaakt worden in iedere auto (tegenwoordig dan)?

Maar ff ontopic:

Vandaag ff andere bougie dop sleutel gehaald, gewoon 1 op 1 zonder knietjes er tussen etc, wat ik ook had gebrobeerd maar een te kleine arm had.

Nu heb ik ze allemaal vervangen, dingen glanzde gewoon van de benzine.

Nu heb ik dus getracht de motor te starten, hij draaide paar sec 900 rpm en zakte daar na in, en uiteindelijk niet aan de praat meer te krijgen, bougies gecheckt, maar waren hooguit klein beetje aanslag van de benzine mengsel, maar meer ook niet..

Hij staat nu ff "te rusten" om nog eventjes te proberen over een half uur..Ik heb dus benzine en een vonk? dus wat kan der nog meer mee mis zijn? Verkeerd aanzuigende lucht (heb een scheur in me intake boot geval) moet ik nog vervangen..

Iemand nog tips?

------------------

Net nog geprobeerd aan te krijgen, maar nopes..Snap er nix meer van terwijl het een makkelijk systeem is?


31 okt 2005 16:14
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Jaja... oude types hebben last van terugstromende benzine zodat de leiding leeg komt te staan. Is opgelost in nieuwere door een extra klep.

Koudstartklep (bypass lucht wordt hiermee langzaam minder)
Koudstartsproeier
Arm mengsel etc.

Motor is natuurlijk zeiknat geweest van starten dus dat ie na het starten het niet meer leuk vindt, dat is te begrijpen.
Scheur in de slang is te verhelpen, anders instelschroef vooraan de gasklep (vooraan, niet zijkant) bijstellen naar binnen toe. Bypass wordt namelijk al veroorzaakt door scheurtje en zo komt er wel erg veel lucht bij...

Even injector eruit trekken en kijken offie sproeit.
Vonk checken (deed t toch?)
Droog laten worden (paar keer starten zonder benzinepomp (zekering eruit)
Gaatje dichtmaken met kit
2x weesgegroet, 2x onzevader bidden (you never know)
2 shakra's en de eerste rol uit de thora hardop voorlezen
Starten.

Heb er verder geen flauw benul van. Kan weinig kapot aan gaan. Bij mij ging de ontsteking na twee dagen kaduuk, vandaar mijn overvloedige startkennis...

Suc6

Thijzer
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


31 okt 2005 21:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Bedank!

Maar ik heb al een oplossing/ vermoeden waarom die niet wil starten. tijdens me werk zitten brainstomrem :roll:

Doordat er wat scheurtjes in die Intake boot zitten, is dat de makkelijkste weg om te bewandelen voor de lucht aan te zuigen voor de motor. Omdat ik telkens nu heb lopen starten, maar ding natuurlijk niet aansloeg issie dus op de kracht van de compressie die hij heeft dankzij de ronddraaiende start motor, peut gaan injecteren; logisch zul je denken, tuurlijk is dat maar was net genoeg zeg maar.

De bougies (zal morgen foto maken) die eruit kwamen glanzde + stonken naar de benzine. Het zootje was natuurlijk al nat wat ^^ aangeeft door het vele starten. Daardoor sloeg die vanmiddag aan, en op moment dat ie stationair geen draaien was er te weinig druk in de slang zelf om gewoon die klep omhoog te duwen, zodat er te weinig -nauwelijks peut werdt geinjecteerd.

Hij liep net met 900 toeren (geweldig was ook happy :P ) maar zakte dus vrij snel in omdat ie niets meer kreeg aan benzine. Zal morgen ff de injectoren inspecteren iig, zal wel wat uitkomen anders was de binnenkant niet nat iig.

Morgen meer :)


31 okt 2005 21:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Even een update,

Dinsdag nog voor het laatst proberen te starten maar no go, opgeven moment draaide ik het contact om, door naar "starten" en hoorde enkel een relais klikken :roll: ....

Kunnen 2 dingen zijn; de startmotor of het contactslot.

Als ie draaid (de startmotor) valt er niets over te zeggen dat ie iets verkeerd doet, maar haal um tog wel even los.

Vanavond ff maat van me bellen die komt evt ff kijken, want ik kom er niet meer uit volgens mijn is het tog iets elec. (heb vonk, peut :? )

Iemand nog tips?


04 nov 2005 10:11
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Even kijken of je een goede aansluiting hebt aan je starter
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


04 nov 2005 11:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
heb je niet iets van (binnen) verlichting laten branden en nu de accu leeg?

of slechte massa

robert
_________________________________________
remmen is angst


04 nov 2005 11:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
hier, een handleiding
http://www.geocities.com/porsche924proj ... manual.htm
kan zijn dat je hem al hebt, maar toch :)
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


04 nov 2005 12:01
Profiel
Bericht 
dief :P


04 nov 2005 13:01
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
sorry :p ook maar om andere te helpen hé :)
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


04 nov 2005 13:06
Profiel
Bericht 
Helemaal goed hoor.

maar ff ontopic... wil het al een beetje TS?


04 nov 2005 13:15
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Hoe groot is het gat in de intake slang? Als hier echt lucht door wordt aangezogen en het is eentje met injectie dan krijgt ie dus lucht binnen welke niet is gemeten (mits het gat te groot is). Aan de andere kant: als deze echt van formaat zou zijn (diameter>1cm) dan zou de motor na de startcyclus direct al moeten stilvallen.
Dan injecteert ie dus te weinig benzine en slaat de boel af.
Wat de startmotor betreft: hield het van de 1 op de andere poging helemaal op? Dit hebben wij een enkele keer met de 944 namelijk. Met een hammertje of plankje tegen de startmotor aan slaan werkt dan wel. Ik heb gevonden dat stof vd koppeling na lange tijd het mechanisme van de start motor gaat bevuilen. Daardoor loopt de solenoide steeds stroever (scharnieren slibben dicht) en komt deze net niet helemaal terug in de beginstand. Als dat het geval is dan voorkomt 1 of andere schakelaar dat deze kan starten.
Oplossing hiervoor is helaas alleen maar laten reviseren/andere kopen aangezien die hele solenoide klem is gezet in de behuizing en deze vervolgens is dichtgeslagen.


04 nov 2005 15:19
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
944 guy schreef:
Hoe groot is het gat in de intake slang? Als hier echt lucht door wordt aangezogen en het is eentje met injectie dan krijgt ie dus lucht binnen welke niet is gemeten (mits het gat te groot is). Aan de andere kant: als deze echt van formaat zou zijn (diameter>1cm) dan zou de motor na de startcyclus direct al moeten stilvallen.
Dan injecteert ie dus te weinig benzine en slaat de boel af.
Wat de startmotor betreft: hield het van de 1 op de andere poging helemaal op? Dit hebben wij een enkele keer met de 944 namelijk. Met een hammertje of plankje tegen de startmotor aan slaan werkt dan wel. Ik heb gevonden dat stof vd koppeling na lange tijd het mechanisme van de start motor gaat bevuilen. Daardoor loopt de solenoide steeds stroever (scharnieren slibben dicht) en komt deze net niet helemaal terug in de beginstand. Als dat het geval is dan voorkomt 1 of andere schakelaar dat deze kan starten.
Oplossing hiervoor is helaas alleen maar laten reviseren/andere kopen aangezien die hele solenoide klem is gezet in de behuizing en deze vervolgens is dichtgeslagen.


Het gas was ongv 1 cm, maar die heb ik keurig dicht gemaakt, ook alle slangenklemmen nagelopen en vervangen waar nodig, ook de slangen.

Afgelopen maandag hoorde je dat de bendix (de keer dat ik um startte voordat ie aansloeg) aansloeg in z`n huis, dus hij kwam eventje naar buiten greep in de starterkrans maar ging weer terug, terwijl ik wel contact had en "start" positie had. Daarna sloeg ie gewoon aan voor tijdelijk (voor paar sec 900 toeren).

Dinsdag middag wou ie eerst wel lopen althans ronddraaien, maar later hoorde ik enkel een klik van het relais.

Zouden het de volgende dingen dus kunnen zijn?:

-Startmotor (uit elkaar halen + evt reviseren?)
-Contactslot
-Aarde?
-Elec. circuit?


04 nov 2005 15:40
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.