Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 17:36



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
chiptuning 996 cartronic of elders? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio tiptronic
Gent
Bericht chiptuning 996 cartronic of elders?
Heeft iemand goede ervaringen met het chiptunen van een 996? Bij bedrijven zoals Cartronic lijkt het dat vooral oudere modellen voordelen hebben, terwijl precies de recente er misschien nood aan hebben?
Heb een Carrera 4 tiptronic, de zwaarste en dus traagste 996?


04 maart 2004 13:39
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
John R. , de moderator van het eerste uur :lol: ,heeft z'n 996 4S laten chippen bij Rica in wateringen en is daar zeer content over.
( bij 270-280km/uur op mijn teller liep die van John gewoon bij me weg@#$@#^&%*((, snap je nu waarom de mijne opgepept gaat worden :lol: )
www.rica.nl
Cartronic kun je bereiken via
www.cartronic-motorsport.de
Dirkie en ik gaan zaterdag daar voor de desbetreffende Leistungskit voor de 964 en de 993.
Zal wel eens informeren voor je.


04 maart 2004 14:10
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Walter,

De 996 is te chippen( Porsche was zelf al ver hoor, enkel de marges kun je benutten), maar dan wel goed uiteraard, niet zo'n chippie uit een rekkie met veel beloftes en huppetee karren maar.

RICA heeft mijn 4s (3,6) gedaan en er 12 pk extra uit gehaald, tuurlijk geen smak zoals de beloftes van de andere maar wel eerlijke pk's.

Eerst op de vermogens/rollenbank de standaard waarde uitlezen (was 319,8 pk) en dan de chip eruit, software downloaden en dan puzzelen in de hexadecimalen, chip weer terug en testen, dit proces enkele malen herhalen want niet iedere motor is dezelfde, voor het uiteindelijke resultaat zijn niet alleen de pk's belangrijk ook het koppel bij ieder toerental, en laten ze vooral van de toerenbegrenzer afblijven, tis een makkie om die met 200 op te schroeven, maar dat zou wel is funest kunnen worden.

Kom je de met een niet atmosferische bak aan (turbootje) dan zijn er meer mogelijkheden.

Zelf was ik tevereden, die 12 pk is niet echt een klap in je rug erbij, verwacht nooit teveel van meer pk's of het moeten er super veel meer zijn, maar die van mij is soepeler gaan lopen in de hoge toeren.

Stuur ze anders is een mailtje info@rica.nl noem gerust mijn naam, want ze gaan een deze dagen nog iets meer eruit peuteren met race kats en een ander luchtfilterje en dan weer de software aanpassen.


John


04 maart 2004 14:50
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio tiptronic
Gent
Bericht 
Bedankt, RS-R
John, voel je het verschil ook aan lagere snelheden?
Meer is er niet te doen zonder meteen een turbomotor te monteren (18000 € bij Cartronic..., niet aan de orde)?
En iemand in België toevallig?


04 maart 2004 14:56
Profiel Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Doe jezelf en je Porsche nou 1 plezier ga geen turbo erop schroeven, daar is dat blok niet op berekend, of je moet hem zat zijn of je wil extreem investeren.

Koelopeningen maken
bodemplaat aanpassen
Krukas
nokkenas
ect. ect. ect. komt nogal wat bij kijken als alleen maar die turbootjes erbij, koop dan gelijk een snellere.

Rica heeft ook compagnons in het Belgische, mail ze is..


04 maart 2004 15:05
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio tiptronic
Gent
Bericht 
Bedankt, John. Ik zal eerstdaags contact met Rica opnemen en ben uiteraard benieuwd naar de resultaten van je tweede fase.
Uiteraard dacht ik er niet aan een turbomotor te monteren, vind het een vrij absurde optie.


04 maart 2004 15:15
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Walter,


In Belgie zit maar 1 "tuner" waar ik 100% zeker van ben dat je 996 op een serieuze wijze onder handen wordt genomen. (elke auto trouwens)

www.kempower.be

Deze gasten in Lummen doen zowat hetzelfde als John verteld.

Maar waarom niet tot in Nederland rijen ...

Gegroet
Dirk


04 maart 2004 18:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
www.cth.be
www.autotuneheinz.be

Goede referenties.


04 maart 2004 19:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Ik heb nog een andere.

Deze is wel zeer extreem, je waant je in een andere wereld :roll:

http://www.ham-car.be
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


04 maart 2004 21:02
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio tiptronic
Gent
Bericht 
Je ziet bij die meeste tuners dat ze vooral op de luchtgekoelde motoren werken, niet op de 996 waar precies minder keuzemogelijkheden zijn. Max 10 à 20 pk te winnen, meer zit er blijkbaar niet in voor een atmosferische 996.
Ik denk dat ik maar eens eerst langsga bij Heinz, dat is maar een 40 km verder en de garage waar ik ga voor onderhoud kent hem. Misschien ga ik toch de grens over, ik ben benieuwd wat er uit de bus komt.
Ik heb er wel spijt van dat ik niet heb gespaard tot ik een 996 turbo kon kopen, maar nu heb ik ook iets om later naar uit te kijken, ik ben nog jong.


04 maart 2004 21:48
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Tja, het is behelpen hè met het standaard aantal PK's van een 996 :roll:.
OK, kan er niet over oordelen dus :res: , heb alleen maar "ervaring" in een gechipte :wink: :lol:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


04 maart 2004 21:54
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Walter,

Het nadeel van een 996 is dat ie al super is en er weinig valt te friemelen met het management, maar toch 10 15 pk zomaar laten lopen is zonde en doorsparen voor een turbo jeetje das een flink gat van 50 k euro, dat was mij wel heel erg teveel.

En geloof me en daar zal iedereen me wel een beetje gelijk mee geven, er is niets wat zo snel gewoon wordt als meer vermogen, zelfs al zou je er in 1 klap 100 pk bij krijgen ben je daar na een week al weer aan gewend.

Maar Porsche rijden is iets meer als alleen maar veel vermogen dan had je een corvette of een viper de muscle ars moeten nemen, maar een Porsche is ook wegligging remmen bochten techniek design en een zeer hoog feel good cijfer.

Ik hoorde laatst een goede opmerking over een Porsche tov een Ferrari.

Een Ferrari is passie.
Een Porsche is schoonheid met een ing. diploma.


04 maart 2004 21:58
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio tiptronic
Gent
Bericht 
"wegligging remmen bochten techniek design en een zeer hoog feel good cijfer"
dat klopt, John, maar bij een turbo kan het allicht toch enkel beter.
Schitterend merk, helaas objectief wel overprijst. Het verschil met mijn vorige auto, een Volvo T6 met 272 pk, heb ik overschat, maar ik wil uiteraard niet terug. Die T6 kun je volgens de garage gemakkelijk chippen tot 400 PK, dus vandaar dat ik hoopte met de 996 hoger te kunnen, blijkbaar niet. Mijn vreemd gevoel tussen de Volvo en de Porsche is dat in enkel boven de 200/u de superioriteit van de motor voel. De Volvo is wel aartslelijk maar niemand heeft door dat je met een snelle bak rijdt. Met de Porsche word ik door uitgedaagd en als er dan een Audi RS6 of zo naast me staat en ik kan niet mee, dan vind ik wel dat ik voor jippie sta. We moeten toch toegeven dat Porsche bij 99% van de bevolking de naam heeft de snelste te zijn, maar dat ze momenteel achterstaan op andere merken en dat het tijd is voor een krachtigere nieuwkomer. Of vinden jullie van niet?


04 maart 2004 22:15
Profiel Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Sorry Walter,

Maar daar ben ik het helemaal niet mee eens, een Porsche is een Porsche, superieur overal en die RS6 is tuurlijk ook een mooie bak maar lees maar is de testverslagen en altijd komt er weer een Porsche bovenborrelen, en dat uitdagen ze doen maar.

Heb is een bochie mogen knallen tegen een Maranello en geloof me de 4s plakte beter.

De ronde reords op de diversen rae tracks zijn bijna altijd gezet door een Porsche.

Vraag maar is aan Walter Rohrl of ie "Der Ring" wil ronden in een Audi of een Porsche (heeft ie allebei behoorlijk ervaring mee) maar ik weet wel zeker dat ie de Porsche kiest en dan in de tijdswinst die die maakt een shaggie kan draaien.

Enne een Porshe is meer als alleen maar een blik ijzer met wielen die hard gaat, tis passie en ontzag.

Vooral ontzag op de autobahn, hoef je niet eens te seinen om snel te passeren, moest ik met mijn Audi's en BMW's altijd wel, en al helemaal in kaaskop country.

Ik weet nog goed dat ik mijn eerste blokkie in mijn eerste echte Porsche ging rijden, die was notabene 3x zo goedkoop als mijn familiebak en 14 jaar ouder, maar het gevoel was 100 x beter.

Kijk hebbie de cash voor een krachtige nieuwkomer dan niet zeuren en halen die gt2, maar daarmee kom je ook ooit is een Zonda of Enzo mee tegen, en dan weer :cry: .

Verder Walter zijn we hier nogal gek op foto's, dus uploaden die hap van je kanon.


04 maart 2004 22:35
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio tiptronic
Gent
Bericht 
Ok, John, ik heb misschien wat overdreven. Misschien hebben ze zich niet laten inhalen door andere merken maar het verschil is toch kleiner geworden met 20 jaar geleden. Of droom ik dat ook?

Mijn 996 zet uiteraard fantastische prestaties neer, alleen had ik een groter verschil verwacht toen ik die Volvo wegdeed en naar Porsche kwam. Die Volvo S80 was een ongelooflijke wolf in schaapsvacht, die me de kick van snelheid aanbracht. Hij heeft anderhalve seconde of zo langer nodig om aan 100 te komen, maar het lijkt dat de Porsche aanvankelijk trager optrekt. Misschien komt dat omdat ik door het lawaai niet genoeg op de gaspedaal durf drukken en te discreet wil vertrekken terwijl ik ik in de Volvo, geen sportwagen, maar een rijdende salon, niet voelde dat ik accelereer. Of is het omdat ik na 2 turbo's terug met een atmosferische motor rijd? Ik weet het niet.

Aan een GT had ik niet gedacht, volledig buiten budget. Ik droom van de prestaties maar die spoilers zijn visueel een afknapper.
Dat fantastische Porsche-imago ligt volgens mij toch niet alleen aan goede engineering maar voor een heel groot stuk aan heel goede marketing. Ze weten dat er een hoge feel good-factor is zoals je zo treffend zegt, maar ze laten je er wel voor betalen. En dat speelt dus in beide richtingen: je voelt je ook goed omdat je dat geld er kon aan geven. Verdorie goed gezien.

Een fotootje load ik up als de hardtop eraf kan. Daar kijk ik echt naar uit. En dan is de cabrio uiteraard op zijn mooist.

Ik ga in elk geval langs de tuner. 15 pk laten liggen kunnen we inderdaad niet maken :wink:


04 maart 2004 23:04
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio tiptronic
Gent
Bericht 
Porsche overprijst of niet?
Schiet me net te binnen toen ik een paar maand geleden aan de Porsche garage zelf informeerde over upgrade.
Antwoord was ja, een 10 of 15000 € voor opnieuw zo'n 20 PK.
Ik denk het hierover ging:
"Als de tuners voor extra vermogen kunnen zorgen, dan wordt het tijd dat we dat zelf ook eens gaan doen. Dat is wellicht de filosofie achter het Exclusive-gamma van Porsche. Met de zogeheten Powerkit stijgt het vermogen van de 911 Carrera van 320 tot 345 pk, te danken aan onder meer de gewijzigde cilinderkoppen, de nieuwe uitlaatcollector en enkele aanpassingen aan het motormanagement. De spurt van 0 naar 100 km/u gebeurt nu in 4,9 seconden, die naar 200 km/u in 16,5 seconden. En dat is een volle seconde sneller dat met de gewone versie. Bij de 911 Turbo wordt het vermogen van 420 tot 450 pk opgevoerd, het maximum koppel van 560 tot 620 Nm. De top bedraagt 309 km/u. Bij die Turbo hebben de aanpassingen betrekking op de turbolader, de laadluchtkoelers, het uitlaatsysteem en de stuureenheden. Belgische prijzen kennen we nog niet, maar de dealers geven wellicht graag een woordje extra uitleg."


04 maart 2004 23:54
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
T6 naar 400pk, met chip?
Denk het niet.
Moet je toch met andere turbo's gaan werken.


05 maart 2004 0:07
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio tiptronic
Gent
Bericht 
RS-R schreef:
T6 naar 400pk, met chip?
Denk het niet.
Moet je toch met andere turbo's gaan werken.


Ik schrok ook toen ik dat hoorde in de garage. Had ik dat geweten toen ik er zelf mee reed! Die man zei zelfs nog "gemakkelijk 400" also je er nog boven kon ook.
Kon het niet terugvinden op het net maar hoorde het dus wel van een Volvo-dealer (die wel vindt dat Porsche hét merk is, grappig).
Als je geïnteresseerd zou zijn, kan ik altijd het adres geven. Maar het is dus van horen, niet van zelf zien.


05 maart 2004 0:11
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Nou, rij al jaren Volvo.
Kom ook op de Volvo website, maar 400 pk ben ik daar niet tegengekomen.
www.volvo850forum.com
Alleen chippen wekt echt niet, andere Turbo's 15G-18T(Mitsubishi), grotere intercooler, ander uitlaatsysteem, dumpvalve en andere electronica brengt misschien 340-350pk
Rica, o.a chiptuner van de Nederlandse Politie-Volvo's chipt de T6 naar zo'n 320 pk.
www.rica.nl
En een verschil van 1½ seconde naar de 100, weet je hoeveel wagenlegtes dat zijn??
Een T6 is snel, maar qua tussenacceleratie blijf ik met mijn V70 2.4T(ge-"Rica"- ed) aan de staart van een T6 hangen.


05 maart 2004 0:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.