Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 17:36



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
te hard stationair draaien van 911 SC in winterperiode 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht te hard stationair draaien van 911 SC in winterperiode
Mijn Porsche (911 SC) blijft in de winter periode de eerste 20 minuten veel te hard stationair draaien als hij wat warm begint te worden: ca. 1500-2000 rpm.

Er is toen al eens de mengselschroef wat bijgesteld, maar dat heeft toch geen verbetering gegeven.

Volgens mij is er een samenhang van dit probleem met de olietemperatuur: De olietemperatuur meter komt NOOIT - NOCH IN DE ZOMER, NOCH IN DE WINTER - buiten het koude gebied.

De meter op zich is goed, omdat ik die afzonderlijk gemeten en kort gesloten heb. Deze slaat dan maximaal uit.

Ook heb ik de olietemperatuur sensor gemeten: bij koude motor geeft deze ca. 6 ohm aan; en in een bad met kokend water ca. 0.9 ohm.

Deze sensor werkt dus schijnbaar ook.

Ook de oliekoeler voelt na een rit van een uur gewoon koud aan. Het motorblok is wel altijd handwarm. Volgens mij heb ik de koelventilator op de motor nog nooit horen draaien.

Mijn vraag is: wat kan het probleem ( eventueel thermostaat in het motorblok?) zijn en hoe kan ik dit testen en oplossen.

Met dank voor jullie gewaardeerde reacties

Piet


13 jan 2006 18:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
dat ie nooit echt warm wordt, zou een indicatie kunnen zijn dat ie heel erg rijk staat, en dat zou dan ook kunnen de reden zijn dat ie te hard stationair loopt in de winter, meer luchtdichtheid, en kan ie veel meer stationair lopen met de lucht van het stationair circuit.

misschien nog andere mogelijkheden , maar dat nooit warm worden is voor mij een sterke indicatie van rijk mengsel... es een o2 sensor op je uitlaat zetten met een lm1 tester aan...
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


15 jan 2006 15:31
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Tussen de bollenvelden
Bericht 
Ik denk dat je even moet langs rijden bij iemand die er een beetje verstand van heeft.
Ik weet niet waar je woont anders kan ik je wel helpen.


Eric


15 jan 2006 22:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Re: te hard stationair draaien van 911 SC in winterperiode
piet van eijk schreef:
De olietemperatuur meter komt NOOIT - NOCH IN DE ZOMER, NOCH IN DE WINTER - buiten het koude gebied.


Durf je dan wel boven de 3000 toeren te komen? In principe mag dit dus niet als je olie nog niet op temperatuur is.


16 jan 2006 17:29
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: te hard stationair draaien van 911 SC in winterperiode
piet schreef:
Mijn SC blijft eerste 20 minuten veel te hard stationair draaien als hij wat warm begint te worden: ca. 1500-2000 rpm.
En als hij koud is dus nog meer? Stationair moet nu eerst het ontstekingstijdstip gecontroleerd worden en eventueel afgesteld. Krijg je hem niet langzaam genoeg om de ontsteking te controleren dan laat je hem desnoods op 4 of 5 cilinders lopen door een paar bougiekabels aan massa te leggen. Als het ontstekingtijdstip zeker weten goed staat moet het stationair toerental en het CO op de goede waarden worden gezet. Is dit niet goed te krijgen heb je misschien een lekke inlaat of is de gasklepaanslag verkeerd afgesteld.

piet schreef:
Er is toen al eens de mengselschroef wat bijgesteld, maar dat heeft toch geen verbetering gegeven.
Mengselschroef? Je bedoelt vast de stationair schroef op het gasklephuis.

piet schreef:
Volgens mij is er een samenhang van dit probleem met de olietemperatuur: De olietemperatuur meter komt NOOIT - NOCH IN DE ZOMER, NOCH IN DE WINTER - buiten het koude gebied.

Werkt de thermostaat wel goed voor jouw rechter achterwiel? Als de motor warm begint te worden moet de thermostaat eerst lang dichtblijven. De leidingen naar voren mogen dus niet te snel warm worden.

piet schreef:

Ook de oliekoeler voelt na een rit van een uur gewoon koud aan. Het motorblok is wel altijd handwarm. Volgens mij heb ik de koelventilator op de motor nog nooit horen draaien.
Er zit één koelventilator op de motor, dat is die met de v-snaar ervoor. Die draait toch wel, anders was de motor allang vast gelopen door de hitte.

piet schreef:
Mijn vraag is: wat kan het probleem ( eventueel thermostaat in het motorblok?) zijn en hoe kan ik dit testen en oplossen.

De thermostaat op de motor kan defect zijn maar is moeilijk te controleren, laat staan vervangen.
Als de thermostaat defect is wordt de oliekoeler op de motor meteen warm. En duurt het langer dat de motor op temperatuur is.
_________________________________________
Rebel engineering


16 jan 2006 18:01
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.