Pagina 1 van 1

Olie verversen bij een 911 SC

Geplaatst: 11 apr 2006 19:17
door Wim SC 1981
Hallo
heb sinds februari 911 SC 1981 met nu 111.000 km op de teller (origineel). Loopt als een zonnetje, maar er moet nu echt nieuwe olie in volgens het boekje. Is niet meer dan 2000 km per jaar mee gereden. Wat moet er in? Volgens mij een halfsyntheet 10W40. De dealer heeft tussentijds een keer 1,5 liter Mobil 1 toegevoegd maar daar heb ik geen goed gevoel bij.
Andere vraag: is het nodig om de zoveel tanks brandstof een toevoeging als loodvervanger te gebruiken?

Wim.

Mobil 1 is 1

Geplaatst: 11 apr 2006 20:06
door Martin K.
Hai,

Volgens mij wordt de Mobil 1 10W40 halfsyntheet juist door Porsche geadviseerd, althans, mijn "specialist" gooit er altijd Mobil 1 op, naar tevredenheid. Wat schort er volgens jou aan Mobil 1 ( ik werk er trouwens niet hoor :wink: )??

Aditieven hoeft beslist niet toegevoegd te worden, de Porsche loopt prima zonder,maar dat merkte je zelf ook al op :lol:

Ikzelf tank om de 4 a 5 tankbeurten Super 98, of soms zelfs Shell 100 Octaan in Duitsland, ik merk weinig verschik, behalve in het verbruik :shock: Hoe goedkoper d ebenzine, des te sneller wordt die erdoor gejaagd, of zou dat door de rijsteil komen? 8)

Geplaatst: 11 apr 2006 20:15
door Pascal
Hmmm, ik tank altijd gewoon Super98... Met mijn jaarkilometrage is het prijsverschil met Euro95 niet de moeite om te proberen ;)

Enne, Mobil-1 is super-olie

(en topic ff verplaatst naar Techniek/Motor!)

Re: Olie verversen bij een 911 SC

Geplaatst: 11 apr 2006 20:38
door Olaf
Wim SC 1981 schreef:Is niet meer dan 2000 km per jaar mee gereden.


Persoonlijk had ik (ondanks het geringe aantal kilometers per jaar) de olie elk jaar laten vervangen ... evt. voor de winter'stalling' :idea:

Geplaatst: 12 apr 2006 7:33
door Wim SC 1981
Bedankt alvast voor deze reacties. Ik verkeer in de veronderstelling dat Mobil 1 een VOLsyntheet is, maar heb de bon even nagekeken. Het is een 0W40 van 19,05 per liter............ maar dat is dan een halfsyntheet blijkbaar.

Geplaatst: 12 apr 2006 9:45
door Dick
Hallo Wim,

Ik rij al jaren SC (meerdere bouwjaren) en ik heb bewust nooit volsynthetische olie (van welk merk dan ook...) erin gegooid.

De meningen over wel of niet volsynthetische olie zijn op het Forum nogal verdeeld :? . Het staat voor mij in ieder geval vast dat volsynthetische olie "vuil" en andere aangekoekte rommel in je motorblok losweekt; en dan maar hopen dat het je oliefilter bereikt waar het in blijft hangen...

Met oudere auto's en motorfietsen heb ik wel gemerkt dat rubber (keerringen, ringetjes etc.) niet echt gecharmeerd zijn van volsynt. als ze daarvoor altijd op mineraal of semi-synth. hebben gedraaid.

Wat ik gebruik ?
- Mobil S 10W40 semi-synthetisch
- Castrol Magnatec 10W40 semi-synthetisch
- Valvoline 10W60 semi-synthetisch (lekker stil bij hoge temperaturen)

Na een revisie van een motorblok (nieuwe pakkingen, rubbertjes, keerringen, etc.) zal het vast geen probleem zijn om over te schakelen op vol-synthetisch .... Wellicht dat de specialisten hierover iets willen opmerken?

En ook leuk om in het achterhoofd te houden: Toen de SC gebouwd werd bestond er voor de gewone consument geen vol-synthetische olie. Mijn blokken hebben in ieder geval niet geleden onder het gebruik van mineraal en semi-synthetisch. Grootste slijtage onderdeel bij de SC (en 3.2tjes) zijn de uitlaatklep-geleiders en dat heeft niets met de soort olie te maken...

Over brandstof:
204 pk blok altijd minimaal Super 98... Ik tank loodvrij en af en toe (misschien wel geheel onnodig...) Super 98 met loodvervanger...

SC 180 pk altijd met Normaal 95 gereden, probleemloos...

SC 188 pk weet ik niet met zekerheid wat aanbevolen is...

Succes,

Dick

Geplaatst: 12 apr 2006 9:47
door wolf
Lijkt me erg dun en erg duur.
Lees eens de eerdere draadjes over olie hier dmv "search"; veel info.

Geplaatst: 12 apr 2006 20:10
door lindemans
Ik ben van 0W40 overgestapt op 10W40 en dat loopt lekkerder en verbruikt minder olie. Voor 911's tot de 933 is 0W40 echt te dun.

Geplaatst: 12 apr 2006 22:24
door Wim SC 1981
oke, nogmaals bedankt.
Zal er dus 10W40 in gaan doen a.s. vrijdag. Dat wordt dan wel SHELL. Neem aan dat dit OK is...

Wat de brandstof betreft: ik tank meestal SHELL en kan daar alleen maar 95 tanken, ongeacht de kwaliteit (waarvan ik de namen even niet weet). Er is dus geen 98 meer leverbaar en ook benzine met loodvervanger zie je bij SHELL in elk geval niet.
Dus moet ik naar een ander merk gaan kijken???

Geplaatst: 12 apr 2006 22:29
door De Geus
heb ook altijd gedacht 10w40 half -synthetisch.

alleen de nieuwere vanaf 996 vol synth.


of zit ik verkeerd :?: :?:

Geplaatst: 12 apr 2006 23:25
door Dick
Hallo Wim,

Andere merken dan Shell voor brandstof hebben wel Super 98 (en vaak goedkoper ook...). Trap niet in de V Power marketing truc... gewoon ergens anders tanken..

Olie 10W40 van Shell is natuurlijk prima.

gr.

dick

Geplaatst: 13 apr 2006 0:41
door lindemans
Ik rij sinds een jaar met Elf halfsyntheet; kwa specs gelijk aan Mobil Super S. Als je een oliehandel opzoekt ben je voor 3x5 liter een stuk voordeliger uit dan bij de pomp of dealer (sorry onderhoudsjongens...).

V Power

Geplaatst: 15 apr 2006 12:14
door Wim SC 1981
Dick

V Power een marketing truc, ik weet het niet. Moet zeggen dat ik in mijn Harley uit 1991 V Power ging gebruiken en vervolgens absoluut het idee heb dat hij beter loopt. Bij een motorfiets, en zeker een Harley omdat die een ouderwetse motor heeft (lange slag, onderliggende nokkenas) voel je makkelijker verschil dan bij een of andere moderne motor.
Autovisie heeft er destijds veel aandacht aan besteed. Maar ja, van olie zeggen ze ook zoveel.
Inmiddels zit de SHELL er in.
Weet jij misschien waarom ik nu ineens een "klokkend" geluid hoor rechts onder, is dat lucht in de olieleiding naar de koeler of zo???
:?: :?: :?:

Re: V Power

Geplaatst: 15 apr 2006 12:18
door WdePundert
Wim SC 1981 schreef:Weet jij misschien waarom ik nu ineens een "klokkend" geluid hoor rechts onder, is dat lucht in de olieleiding naar de koeler of zo???
:?: :?: :?:

Dat is het benzineverbruik. :lol:

Geplaatst: 15 apr 2006 19:43
door Anton
V-power heeft octaangetal 97. Knap trouwens dat juliie merken dat het geen 98 is. Kan ik niet namelijk :wink:

To stay on topic: V-power is ook een half-syntheet :shock: Nou ja, paar procent syntheet dan.

klokkend geluid benzinverbruik.....?

Geplaatst: 15 apr 2006 21:45
door Wim SC 1981
Nou nee, dat is die constante slurp vooronder...... :shock: