Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 14:53



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
944 problemen: Oliedruk 0! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 944 problemen: Oliedruk 0!
Pasgeleden wilde ik mijn '86 951 starten, nadat ie een paar weken had stilgestaan. Starten ging probleemloos, alleen viel me toen ik even uitstapte op dat de motor veel lawaai maakte (tikken van de hydraulisch klepstoters). Even op de oliedrukmeter gekeken: 0!! Dus direct de auto terug in de garage gezet en uitgeschakeld.

Hiervoor was de oliedruk altijd perfect geweest: 5 bar koud, en 2,5 bar warm stationair. Olieniveau was perfect, druksensor is 1,5 jaar oud, oliefilter is zo goed als nieuw, olie was zo goed als nieuw (castrol 10W60).

Vervolgens heb ik het volgende gedaan:
- Oliedruk sensor gedemonteerd en nagemeten (weerstand ongeveer 10 ohm bij 0 bar, dus lijkt goed)
- Bougies gedemonteerd, DME-relais verwijderd, en motor laten draaien mbv startmotor. Er kwam geen olie uit het gat waar de sensor hoort te zitten (Er was dus geen flow, en dus zeker geen druk!).
- Oliepomp gedemonteerd, geen gekke dingen aan te zien.
- Carterpan verwijderd om te zien of de aanzuigbuis nog intact is.
Zover leek alles in orde....
Heeft er iemand nog suggesties waar ik naar kan kijken?
En is er een manier om de pomp te testen?

Afbeelding Afbeelding


30 apr 2006 21:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Misschien iets te snel alles gemonteerd, ook al gaat dit demonteren niet zo snel :roll:

Hoe vast zat de krukaspouliebout? Als deze niet vast genoeg zit draait de oliepomp niet mee. De bout moet zo vast zitten dat je hem met veel moeite pas loskrijgt.

Ook kan het zijn dat de olieoverdrukplunjer vast zit in de openstand.
De latere overdruk ventielen zijn van een betere kwaliteit en naderhand in te bouwen in een oudere 944.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


30 apr 2006 22:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Renntech schreef:
Misschien iets te snel alles gemonteerd, ook al gaat dit demonteren niet zo snel :roll:

Klopt, het was nog best veel werk...

Renntech schreef:
Hoe vast zat de krukaspouliebout? Als deze niet vast genoeg zit draait de oliepomp niet mee. De bout moet zo vast zitten dat je hem met veel moeite pas loskrijgt.

Deze zat zo vast dat ik een pijp moest gebruiken om de ratel te verlengen. Ik had 'em vastgedraaid met 210Nm (volgens werkplaatshandboek). Ik zou ook niet verwachten dat de druk accuut naar 0 gaat, als deze bout losraakt, maar dat ie geleidelijk omlaag gaat.

Renntech schreef:
Ook kan het zijn dat de olieoverdrukplunjer vast zit in de openstand.
De latere overdruk ventielen zijn van een betere kwaliteit en naderhand in te bouwen in een oudere 944.

Dat was nog een optie geweest, maar omdat er bij de druksensor al geen olie uitkwam, leek me dat ik dat als oorzaak kon uitsluiten! Overdrukplunjer zit toch na de sensor? Deze zal ik morgen nog eens nakijken!
Bedankt voor de tips in ieder geval!


30 apr 2006 22:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Stadskanaal
Bericht 
Misschien is dit wel een hele simpele oplossing. :idea:

Omdat de meter in 1 keer op 0 staat zou het kunnen dat je meter stuk is????

Je hebt tenslotte alles al gecontroleerd dus......
_________________________________________
Mijn hobby is de 924, My dream 911


01 mei 2006 20:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
BW schreef:
Misschien is dit wel een hele simpele oplossing. :idea:

Omdat de meter in 1 keer op 0 staat zou het kunnen dat je meter stuk is????

Je hebt tenslotte alles al gecontroleerd dus......


Ik zou ook verwachten dat zelfs als de oliecirculatie niet echt op gang komt er toch nog oliedruk in het carter ontstaat en de meter in ieder geval iets aan moet geven. Maar helaas ken ik het blok daar niet goed genoeg voor en heb ik geen workshop manual om daar uitsluitsel over te kunnen geven.


01 mei 2006 22:01
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
gossong schreef:
Renntech schreef:
Hoe vast zat de krukaspouliebout? Als deze niet vast genoeg zit draait de oliepomp niet mee. De bout moet zo vast zitten dat je hem met veel moeite pas loskrijgt.

Deze zat zo vast dat ik een pijp moest gebruiken om de ratel te verlengen. Ik had 'em vastgedraaid met 210Nm (volgens werkplaatshandboek). Ik zou ook niet verwachten dat de druk accuut naar 0 gaat, als deze bout losraakt, maar dat ie geleidelijk omlaag gaat.


Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat dit niet geleidelijk gaat. Tijdens het rijden met mijn 944 had ik het ook een keer dat zo maar vanuit het niks de oliedruk weg viel. Zo snel mogelijk gestopt en jawel, de bout van de krukaspoelie was losgekomen. Gevolg daarvan was de bovenste balansas die zonder olie had gedraaid en na een paar weken besloot buiten het blok te komen kijken! Is uiteindelijk nog goed afgelopen, want voor hetzelfde geld draaid de complete motor in de soep!
_________________________________________
NPC 0577


01 mei 2006 22:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Stadskanaal
Bericht 
mhoeneveld schreef:
BW schreef:
Misschien is dit wel een hele simpele oplossing. :idea:

Omdat de meter in 1 keer op 0 staat zou het kunnen dat je meter stuk is????

Je hebt tenslotte alles al gecontroleerd dus......


Ik zou ook verwachten dat zelfs als de oliecirculatie niet echt op gang komt er toch nog oliedruk in het carter ontstaat en de meter in ieder geval iets aan moet geven. Maar helaas ken ik het blok daar niet goed genoeg voor en heb ik geen workshop manual om daar uitsluitsel over te kunnen geven.



De meter is een mechanisch produkt, als het veertje in de meter is geknapt ligt en blijft de naald op nul, ook al heb je oliedruk.

Dit is mij een keer gebeurd met een oude BMW, wel oliedruk maar 0 op de meter.
_________________________________________
Mijn hobby is de 924, My dream 911


01 mei 2006 22:23
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Oliedruk 0!
gossong schreef:
alleen viel me toen ik even uitstapte op dat de motor veel lawaai maakte (tikken van de hydraulisch klepstoters).


Lijkt me derhalve niet dat een kapotte meter de oorzaak is :roll:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


01 mei 2006 22:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Stadskanaal
Bericht Re: Oliedruk 0!
horn schreef:
gossong schreef:
alleen viel me toen ik even uitstapte op dat de motor veel lawaai maakte (tikken van de hydraulisch klepstoters).


Lijkt me derhalve niet dat een kapotte meter de oorzaak is :roll:


De hydraulische klepstoters maken altijd iets lawaai na een koude start, alleen deze stond een paar weken stil dus alle olie ligt in de carter en moet door de oliepomp omhoog gepompt worden.
De olie is op dat moment dikker en duurt het langer voordat de olie onder de klepstoters komen.

Toch is het nog geen gek idee om de meter te controleren voordat je dure reparatie uitvoert.
_________________________________________
Mijn hobby is de 924, My dream 911


01 mei 2006 22:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Hij heeft getest zonder de oliedruksensor en daar kwam niets uit, dus echt geen druk :idea:

Had overigens wel direct de motor uit gezet en niet eerst de wagen nog in de garage terug gereden :twisted:


01 mei 2006 23:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Oliedruk 0!
BW schreef:
Toch is het nog geen gek idee om de meter te controleren voordat je dure reparatie uitvoert.

Dat is een vrij simpele test: bedrading bij de sensor lostrekken (weerstand oneindig), en de meter springt naar de maximale uitslag. Ook dit was in orde.

Ik heb daarnet de overdrukplunjer nog gecontroleerd, en het meest waarschijnlijke is dat daar inderdaad het probleem zat! Als deze plunjer 'open' blijft staan wordt de olie direct terug naar de ingang van de pomp gevoerd. De druk blijft dan inderdaad 0. Toch maar vervangen door het nieuwere type....

Ik heb de pomp nog gecheckt door 'em gedeeltelijk onder te domp[elen in olie, en 'em aan te drijven met een boormachine (langzaamste stand), en er was flow!

Het aanzuigkanaal heb ik nog gecontroleerd door de buis in een bak olie te hangen, en voorin het blok een slang te steken en daarop te blazen... Een beetje gepruts, maar ook dit leek goed.


01 mei 2006 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Had overigens wel direct de motor uit gezet en niet eerst de wagen nog in de garage terug gereden :twisted:

Ja, dat was inderdaad verstandiger geweest.... dit was een lichtelijke paniekactie van me.... :oops:


01 mei 2006 23:16
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Overigens Gossong: :res: voor je technische vaardigheden.

Ikzelf had in een dergelijke situatie maar één ding kunnen doen:

Afbeelding
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 mei 2006 19:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
horn schreef:
Ikzelf had in een dergelijke situatie maar één ding kunnen doen:

Afbeelding

zo slecht ziet erwin er toch niet uit :cheesy: :mrgreen: :cheesy:
_________________________________________
Got coffee?


02 mei 2006 19:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Stadskanaal
Bericht 
Oke heren, jullie hadden gelijk :D , ik heb ook niet zo veel verstand van een 951.
Ik weet ook niet hoe deze motorblok in elkaar zit, maar ook ik heb weer iets geleerd. :)
_________________________________________
Mijn hobby is de 924, My dream 911


02 mei 2006 20:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
horn schreef:
Overigens Gossong: :res: voor je technische vaardigheden.

Ikzelf had in een dergelijke situatie maar één ding kunnen doen:

Afbeelding


Ach, de combinatie een paar jaar HTS + gezond "boer'n" verstand + 944T (wel in slechte staat :twisted: ) = je mot toch wat.... :wink:
Cilinderkop revisie is al achter de rug.....dus volgens mij schrikt ie hier nie van terug.....nu weer opbouwen en genieten 8)

Gossong succes, ga je zien

:king: Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


02 mei 2006 22:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Voor we helemaal off-topic zijn. Ben wel benieuwd dadelijk wat nu de oorzaak is.


02 mei 2006 23:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
mhoeneveld schreef:
Voor we helemaal off-topic zijn. Ben wel benieuwd dadelijk wat nu de oorzaak is.


Nou..... vermoedelijk dus het overdrukplunjer t.z.t. vernemen we het wel...ding moet nu eerst weer in elkaar ...euh eerst natuurlijk een nieuwe overdrukplunjer in huis hebben, dus.........

Mazzelzzzzzzzzzzzzzzzzzz

:king: Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


02 mei 2006 23:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
horn schreef:
Overigens Gossong: :res: voor je technische vaardigheden.

Ikzelf had in een dergelijke situatie maar één ding kunnen doen

Dank! Maar met een werkplaats, het werkplaatshandboek, en veel geduld kom je een heel eind.
Vorig jaar toen de distributie kapot liep stond ik voor de keuze: Porsche wegdoen, of zelf repareren. Want laten doen zou te kostbaar worden.
Het werkplaatshandboek en de garage had ik al, dus ben ik maar gewoon begonnen...

@Roi: De onderdelen zijn besteld! Het nieuwe type overdrukplunjer, en nog wat klein grut!

@mhoeneveld: De overdrukplunjer was vast komen te zitten, ondanks dat het huis netjes was gecentreerd. Ik had nog het oude type met een plunjer en een veer, het nieuwe type bestaat uit een stuk waardoor dit probleem minder gauw optreedt!


03 mei 2006 0:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dan wordt het nu weer een kwestie van de puzzel in elkaar zetten. Geduld en het handboek doen wonderen.
Ik weet wat het is .... :wink:

Succes en laat ff weten als ie weer mooi loopt natuurlijk


03 mei 2006 22:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Het heeft even geduurd, maar vandaag was ik eindelijk zover dat ik de auto weer kon starten.... en de oliedruk is weer perfect! Het was dus inderdaad (zoals Erwin al zei) de overdruk plunjer. Deze is nu vervangen door het vernieuwde type, en dat heeft het probleem opgelost... :D


05 jun 2006 23:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dat is goed nieuws.

Leuk dat je het hier even terug koppelt.
En nu weer lekker genieten, het mooie weer komt er aan heb ik begrepen. :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


06 jun 2006 12:31
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
gossong schreef:
Het heeft even geduurd, maar vandaag was ik eindelijk zover dat ik de auto weer kon starten.... en de oliedruk is weer perfect! Het was dus inderdaad (zoals Erwin al zei) de overdruk plunjer. Deze is nu vervangen door het vernieuwde type, en dat heeft het probleem opgelost... :D

Net op tijd voor het goede weer. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


06 jun 2006 15:28
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.