Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 1:42



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
924 : Olie en benzine in luchtfilterhuis. 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 924 : Olie en benzine in luchtfilterhuis.
Vandaag haalde ik de luchtfilter eruit, bleek dat daar olie zat(waarschijnlijk van aansluiting darm van carter met luchtfilterhuis) en benzine, hoe komt die daar??

Het gaat nog steeds om de 924 van 81.

Ik wacht op jullie raad...

Met vriendelijke groet,

924
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


02 mei 2006 21:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Te hoge carterdruk, dit kan een gevolg zijn van versleten zuigerveren. En dat is een serieuze reparatie :(
_________________________________________
NPC 0577


02 mei 2006 21:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Laat me hopen dat je antwoord niet juist is ! :? :cry:

Misschien kan dit ook zijn naar aanleiding van die enkele seconden aan ong 8000 toeren te hebben gedraaid...
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


02 mei 2006 21:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Of gewoon een te hoog oliepeil gehad. :wink:

Wat vette aanslag in het luchtfilterhuis mag. De carterontluchting komt er niet voor niks in uit. Maar echt een plasje is vreemd.
Is dat recentelijk. Hoe lang geleden was het filterhuis droog?


02 mei 2006 22:13
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
bij mijn weten altijd droog geweest, buiten een wat olie, niet veel...
tot ik het gisteren opmerkte...
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


03 mei 2006 12:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Als het er ineens zit, is het mis. Bij mij zat het er ook toen ik m kocht. Heb toen schoongemaakt en er is nog steeds niks te zien.
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


03 mei 2006 17:30
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Iemand enig idee hoe die benzine dan daar komt ?
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


06 mei 2006 11:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Controleer je olie eens of daar ook benzine in zit. Zo ja, dan houd ik het nog steeds op versleten zuigerveren :(
_________________________________________
NPC 0577


06 mei 2006 17:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
ok, bedankt, zal eens kijken
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


06 mei 2006 17:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Nee, daar komt geen benzine. Er zit hooguit olie en dat kan goed kloppen. De olie wordt verwarmd tot boven z'n damppunt (niet kookpunt) waardoor er door de carterontluchting oliedamp komt. Nu kan die damp neerslaan op koude oppervlakken, zijnde de luchtgekoelde luchtbuis en dat doet het dan ook.
De olie zou van enkele jaren moeten zijn, anders zou je het aan je verbruik merken.

Zuigerveren versleten, dan merk je dat aan een lagere oliedruk (2 bar stationair op nominale temperatuur) en/of blauw rokende uitlaat. Wit rokende uitlaat is condens, no problem.

Ik zou de olie gewoon goed weghalen en over een maand kijken of er weer wat zit. Als het goed is, wordt de binnenkant hooguit wat vettig maar niet nat.
Na het bijvullen van olie, zeker tot bovenaan het peil, dan heb je wat meer kans op sporen.

De carterontluchting spreekt voor zich. De damp komt normaliter in de luchtstroom en wordt zo mee de motor in gezogen waar de damp meeverbrandt. Is voor het milieu het beste, gewoon verdampen of lozen is nog slechter.
Carterfilterjes vind ik niet zo'n tof idee. Je krijgt allerlei oliedamp in de motorruimte en god weet wat er met die damp gebeurt. Bij mij was die slang broos geworden en zoog de motor valse lucht aan. Ik heb het rotte gedeelte weggehaald en er een andere slang helemaal overheen gedaan en met twee slangklemmen vastgemaakt. Prima.
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


06 mei 2006 17:55
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Ben eens gaan kijken ...
Het oliepeil gemeten en als ik het eruit trek lekt er een druppel af, had ie eerst niet, +gemeten bij koude motor, want ze ligt al enkele dagen stil omwille van dit euvel(titel topic)

Blauwe rook heb ik niet en de oliedruk is ook goed,
want wat had ik schrik toen men mij vertelde dat de zuigerveren versleten konden zijn :shock: :shock:

Hoe komt er dan benzine in het luchfilterhuis ????
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


06 mei 2006 18:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Is dat wel benzine dan?

De benzine moet via de gasklep helemaal door de buis toevallig in het filterhuis komen en dan niet verdampen... dacht 't ook niet.

Dat is echt olie, ruik maar eens goed. Anders keukenrol pakken, opdeppen en in brand steken. Met olie fikt het minder goed dan met benzine.

Olie peilen doe je zo: auto 10 minuten gebruiken tot ie een beetje op temperatuur is.
Half uur waterpas laten staan zodat alle dunne olie terug in het carter stroomt.
Dan olie peilen. Het niveau is het best midden tussen de twee markeringen maar NOOIT boven het maximum, dan krijg je slagroom.

Dus ik denk dat het no-worry is, zeker gezien je druk.
Laatste tip: groot leeg conservenblik pakken, goed schoonmaken en dat voor de uitlaat houden (uitlaat klein stukje erin steken) en de auto starten. Zorg dat het blik voor de uitlaat blijft zitten met wat stenen of zo.
Alle damp slaat neer in het blik, hoofdzakelijk water. Als er olie bij zit, dan zit het er bij de start bij, en dat ruik je dan wel.
Na 5 minuutjes stationair motor afzetten en blik laten afkoelen. Ruik maar eens goed of giet het maar eens door een stuk wit t-shirt of wit filterzakje. Bruine rommel is hoofdzakelijk olie en dat zou erg weinig moeten zijn.
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


06 mei 2006 18:59
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Maar waarom opeens zo veel olie?
een hele plas en heel mijn luchtfilter naar de knoppen met olie in en ik denk ook benzine.
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


06 mei 2006 19:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Tja, schoonmaken en opnieuw proberen. Slangen checken... ik weet het verder ook niet.

Proberen dus maar.

Suc6
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


06 mei 2006 19:13
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Ok, bedankt voor de geruststellingen en voor de veel betekenende reacties !
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


06 mei 2006 19:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Was ik nog even vergeten te melden dat korte ritjes ook een aardige olieneerslag in het luchtfilterhuis kunnen opleveren.
Normaal word de oliedamp uit het carter opgevangen in het luchtfilterhuis en als het goed heet is wordt het direct als damp mee de luchtinlaat genomen en verbrand het.
Wanneer je veel korte ritjes rijdt wordt de olie vaak net zo warm dat het wel verdampt maar direct condenseert in het luchtfilterhuis.

Verder de tip van hierbove: goed schoonmaken en over een maand noge eens kijken. Wel goed olie blijven peilen.
Zolang het oliepeil in het blok op orde is kan er niet zo heel veel mis gaan.


06 mei 2006 22:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2x944 na 1x 944 S2
Zwiep
Bericht 
thijzer schreef:
Zuigerveren versleten, dan merk je dat aan een lagere oliedruk (2 bar stationair op nominale temperatuur) en/of blauw rokende uitlaat. Wit rokende uitlaat is condens, no problem.


:shock:
Versleten zuigerveren hebben niets met oliedruk te maken, al zou je ze er helemaal uit laten dan nog moet de oliedruk het zelfde zijn



thijzer schreef:
Olie peilen doe je zo: auto 10 minuten gebruiken tot ie een beetje op temperatuur is.
Half uur waterpas laten staan zodat alle dunne olie terug in het carter stroomt.
Dan olie peilen. Het niveau is het best midden tussen de twee markeringen maar NOOIT boven het maximum, dan krijg je slagroom.


:shock:
Slagroom aan de peilstok betekend dat er water of koelvloeistof in de olie zit. Het gevaar van overvullen is een te grote druk opbouw in je carter waardoor de keerringen kunnen gaan lekken of erger nog olie in de cillinders geperst kan worden, waardoor deze op die olie kan gaan lopen (op hol slaan), over het algemeen overigens alleen bij dieselmotoren. De motor kun je op dat moment alleen nog stoppen door hem of zeerzwaar te belasten of door de lucht toevoer af te sluiten.
_________________________________________
FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD


07 mei 2006 22:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
In een V-motor slaan de zuigers de olie tot slagroom waardoor de smerende werking vermindert. Hoe dan ook, het is er niet goed voor.

Nou meende ik toch stellig dat versleten veren de druk lieten zakken, maar dat kan aan mij liggen.

Opmerking over korte ritten is inderdaad ook waar. Wat een ellende allemaal.

Maar ik denk wel dat t meevalt, in Ktronic vaker gehoord euvel. Voor zover het een euvel is.
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


07 mei 2006 23:33
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
thijzer schreef:
In een V-motor slaan de zuigers de olie tot slagroom waardoor de smerende werking vermindert. Hoe dan ook, het is er niet goed voor.

Nou meende ik toch stellig dat versleten veren de druk lieten zakken, maar dat kan aan mij liggen.

Opmerking over korte ritten is inderdaad ook waar. Wat een ellende allemaal.

Maar ik denk wel dat t meevalt, in Ktronic vaker gehoord euvel. Voor zover het een euvel is.


Olie moet je hard kloppen hoor wil het slagroom worden. Wel wil het gaan schuimen, en het is waar de bv V-motoren hier iets meer last van hebben. Als je echt mayonaise hebt dan is het inderdaad water in de olie. Dat kan een lekke koeling zijn maar ook bij korte ritjes en koud weer optreden. De olie wordt dan niet warm genoeg om het water te doen verdampen.

Lekkende zuigerveren verlagen de oliedruk maar ten dele bij mijn weten.


07 mei 2006 23:39
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.