Pagina 1 van 1
993 2S: Vervangen koppeling
Geplaatst: 05 mei 2006 22:20
door Ramon!
Bij de aankoop van mijn 993 kwam al uit de aankoopkeuring dat de koppeling redelijk ver heen was, nu een half jaar later wil ik deze vervangen. Mijn vraag is nu of iemand op het forum zelf wel eens een koppeling (993) vervangen heeft en of dat voor een handige klusser met een volledige garage inrichting te doen is. Tevens ben ik benieuwd wat ongeveer de kosten zijn om het te laten doen.
Geplaatst: 05 mei 2006 22:45
door Ramon!
Bedankt voor je snelle reactie, heb jij ook enig id hoeveel tijd het kost om de klus te klaren (in / uit bouwen motor). En welke delen ook preventief vervangen moeten / kunnen worden als de motor er toch uit is.
Re: Vervangen koppeling 993 S2
Geplaatst: 05 mei 2006 22:47
door Olaf
Ramon! schreef:Mijn vraag is nu of iemand op het forum zelf wel eens een koppeling (993) vervangen heeft .
Ik meen dat Paul van E dat onlangs zelf heeft gedaan
Ramon! schreef:Tevens ben ik benieuwd wat ongeveer de kosten zijn om het te laten doen.
... even een mailtje sturen 
Re: Vervangen koppeling 993 S2
Geplaatst: 05 mei 2006 22:58
door Rob Herfst
Olaf schreef:Ik meen dat Paul van E dat onlangs zelf heeft gedaan
Klopt!
Fluitje van een cent!
En hij was wel erg tevreden over zijn
hulpje 
Geplaatst: 05 mei 2006 23:28
door Paul II
Er wordt hier wel behoorlijk uit de school geklapt zeg
Je kan niet 1 afspraakje hebben en iedereen kletst er over
Was overigens best wel een dag stevig sleutelen en dat op een brug en in een professionele omgeving.
Wat speciaal gereedschap is ook wel heel makkelijk.
De bak kan er overigens apart onder uit. Dus het geheel hoeft niet naar beneden. (geldt niet voor een 4-wiel aangedreven P.)
Geplaatst: 05 mei 2006 23:30
door Marcel
je koopt een mooie 993 s2, en dan ga je zelf liggen klungelen om de koppelingsplaat te vervangen,of je moet wel een hele mooie garage hebben,of je hobby zijn...Ik vind zelf sleutelen best leuk maar dit zou voor mij toch echt een van delaatste klussen ziijn die ik thuis zou willen doen...
Geplaatst: 05 mei 2006 23:34
door Ramon!
Tsja, hobby is het zeker

Dus als het zelf te doen is waarom niet? Echter over enkel de bak er onderuit zijn de meningen verdeeld. De een zegt niet doen en de ander weer wel, dat het kan ben ik van overtuigt maar iemand ervaring.....?
Geplaatst: 05 mei 2006 23:41
door Olaf
Ramon! schreef:... maar iemand ervaring.....?
Ja

Paul en Erwin sowieso

Geplaatst: 05 mei 2006 23:52
door Paul II
Heb je ook een argument gehoord waarom dat beter niet te doen?
Dat interesseert me best om te horen.
Dacht zelf alleen even aan de motorsteunen die wat gekantelt worden.
Maar als je de bak slechts 4 - 5 cm laat zakken, dan is het kantelen aan de andere kant van de motor echt maar minimaal.
Geplaatst: 06 mei 2006 13:43
door Ramon!
Ik heb het van internet gelezen, kan enkel niet meer vinden waar. Er stond mij iets bij dat dit niet te doen was en dat de motor met bak makkelijker te demonteren is. Of dit zo is geen id want ik heb het zelf nooit gedaan.
Geplaatst: 06 mei 2006 16:59
door Teun
Misschien een domme vraag maar hoe merk je dat een koppeling bijna versleten is

Geplaatst: 06 mei 2006 17:19
door Paul II
Ramon! schreef:... dat de motor met bak makkelijker te demonteren is.
Als je onder de motorkap kijkt en onder de motor, dan zie je wat er allemaal los en leeg (olie) te maken is aan de motor.
Het wordt niet voor niets
zo gedaan door specialisten.
@Teun: zwaarder gaan, hoger aangrijpingspunt, schokken bij achterruit rijden(kortere overbrenging dan 1).
En dan is een test mogelijk: in 3 bij 50-70 km/u, ontkoppelen, dot gas zodat motor 5000-6000 /min draait en dan in eens koppelingspedaaal op laten komen. De koppeling moet dan 100 % aangrijpen en toerental dus zonder 'twijfelen' terug vallen naar het toerental waarmee je reed aan het begin. Als deze test niet slaagt, dus toerental zakt pas na enkele seconden terug, schommelt even: rustig naar huis en afspraak maken
Maar beter dicht bij huis hier achter komen dan in zonnig Zuid Frankrijk, of zo

Geplaatst: 06 mei 2006 19:45
door Ramon!
Oke dus jij zegt dat de specialist enkel de bak er onder uit haalt, dan zal deze toekomstige specialist dat ook maar doen

Geplaatst: 07 mei 2006 18:38
door Olaf
Ramon! schreef:Oke dus jij zegt dat de specialist enkel de bak er onder uit haalt ...
Bij een C2 wel ..... bij een C4 echter niet

Geplaatst: 07 mei 2006 19:22
door FS1
Olaf schreef:Bij een C2 wel ..... bij een C4 echter niet

Precies. Toen Erwin bij mij de koppeling verving moest de motor er uit..
Geplaatst: 07 mei 2006 23:33
door molen934
Paul schreef,
De bak kan er overigens apart onder uit. Dus het geheel hoeft niet naar beneden. (geldt niet voor een 4-wiel aangedreven P.)
Kijk daar van op

wist het niet
Heb van mijn vorige 911 's 2,7 - 3.0 - 3.6 van alle auto's de koppeling zelf vernieuwd.
Dit was best te doen daar ik een garage met brug bezit, maar ben nu over de 50 en om hem van de 993 te vernieuwen
Denk er aan een afspraak te maken met Rentech, lijkt mij een zéér vakkundig bedrijf/persoon

Geplaatst: 22 mei 2006 22:31
door Paul II
Marcel schreef:je koopt een mooie 993 s2, en dan ga je zelf liggen klungelen om de koppelingsplaat te vervangen,of je moet wel een hele mooie garage hebben,of je hobby zijn...Ik vind zelf sleutelen best leuk maar dit zou voor mij toch echt een van delaatste klussen ziijn die ik thuis zou willen doen...
Heb inderdaad een mooie dikke 993 Marcel

en techniek is mijn
hobby.
Klungelen ken ik niet: het gebeurt MINSTENS

zo goed als bij de dealer
En last-but-not-least: het gaat mij niet om de Euronen

Geplaatst: 23 mei 2006 7:30
door Marcel
@ Paul: ieder zijn meug.....