Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3,2 Carrera: Versnellingen in de war?

07 mei 2006 22:30

Na een lekker weekendje toeren in Duitsland, Belgie en Luxemburg kreeg mijn 915-bak ineens kuren...

Hij ging al wel een lastig in 3 en 2, maar nu ineens een hoge snerp als ik van 5 terugwilde naar 4...
Even later was dat geluid weg, maar wilde ie steeds in 3 op de plek van 5?

Ik stoppen, even kijken, maar alles lijkt prima.
Wil ik wegrijden, krijg ik hem niet in de achteruit, maar staat ie in 4 op de plek van achteruit!

Ik duw de wagen van de parkeerplaats achteruit (shame on me...)
en vervolg mij weg naar de snelweg.
1 lijkt op de plek van 3, maar doet het gewoon prima, 2 op de plek van 4 en 3 op de plek van 5 (met een btje prikken...)
en dan met moeite 4 op de plek van achteruit!

Verder dan 4 kom ik dus niet, 5 en de achteruit zijn onbereikbaar voor de pook die toch echt in de uiterste standen gaat...
Lijkt dus wel alsof de hele groep is opgeschoven, en dat opeens naar 800km rijden binnen no time...

weet iemand wat er zou kunnen zijn en belangrijker,
wat ik moet doen anders dan meteen maar een andere bak erin gooien?

alvast bedankt
gr
Gerard

07 mei 2006 22:52

Controleer eens of de verbinding tussen de uitgaande as van de versnellingsbak en het stangenstelsel nog wel vastzit. Gezien je omschrijving klinkt het alsof deze los is of vrij los zit. Hier kom je door achter de twee stoelen het dekseltje (onder het tapijt) te lichten. Je zult het eea. wel opnieuw moeten afstellen.
Laatst bijgewerkt door Zebravink op 07 mei 2006 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.

07 mei 2006 22:58

Mee eens. Dit zit niet in de bak, maar ervoor. De schakelas zit niet strak genoeg op de bakas geschoven. Je hebt nog geluk gehad dat ie niet helemaal los is geraakt, dan had je helemaal geen versnelling meer gehad.

07 mei 2006 23:00

Dat moet het haas wel zijn. Gewoon het hele stangenstelsel tussen de pook en de versnellingsbak nalopen.
Je tandwielen en assen zullen niet zomaar van plaats zijn veranderd in de bak.

(of je hebt een intelligente bak die zich aan de Nederlandse snelheidsbeperkingen aan past :wink: )

super

07 mei 2006 23:24

superbedankt voor de snelle reactie's alvast!
ik had al ff bij pelicanparts gekeken voor een tech-artikel,
zag een artikel over het afstellen van de bak,
eerst maar kijken of ik iets los zie zitten...

(tips graag blijven postem trouwens)
Gerard

08 mei 2006 0:15

Heb een tijdje geleden hetzelfde euvel gehad. Stang was niet vast genoeg gezet/los getrild na een beurt :oops: Het verhelpen van het probleem stelt niks voor, bij mij was de bevestigingsbout waarmee de schakelstang aan de bak is gemonteerd losgegaan. Gaf exact de door jou beschreven problemen. Is zelf in een uurtje te fixen. Ik heb de auto opgekrikt, op blokken gezet en de beschermplaat aan de onderkant losgehaald waarna de schakelstang en de versn. bak prima bereikbaar zijn. De stang zit over de as van de versnellingsbak geschoven en met bout 13/14/15 ofzo vast. Deze was dus los. Ik kon'm maar op 1 manier monteren (de bout gaat door een gat in de as heen) dus ik hoefde verder niets opnieuw af te stellen ofzo. Ik heb begrepen van Renntech dat je bij het vastzetten wel enigzins moet oppassen, niet *te* vast want dan kun je de koppeling die in de schakelstang kapot maken. Ook weer niet te los uiteraard want dan kun je het binnenkort weer doen :lol:
Spul vast, beschermplaten terug, auto laten zakken en klaar...
Succes :!:

08 mei 2006 10:52

paulb schreef:Heb een tijdje geleden hetzelfde euvel gehad. Stang was niet vast genoeg gezet/los getrild na een beurt :oops: Het verhelpen van het probleem stelt niks voor, bij mij was de bevestigingsbout waarmee de schakelstang aan de bak is gemonteerd losgegaan. Gaf exact de door jou beschreven problemen. Is zelf in een uurtje te fixen. Ik heb de auto opgekrikt, op blokken gezet en de beschermplaat aan de onderkant losgehaald waarna de schakelstang en de versn. bak prima bereikbaar zijn. De stang zit over de as van de versnellingsbak geschoven en met bout 13/14/15 ofzo vast. Deze was dus los. Ik kon'm maar op 1 manier monteren (de bout gaat door een gat in de as heen) dus ik hoefde verder niets opnieuw af te stellen ofzo. Ik heb begrepen van Renntech dat je bij het vastzetten wel enigzins moet oppassen, niet *te* vast want dan kun je de koppeling die in de schakelstang kapot maken. Ook weer niet te los uiteraard want dan kun je het binnenkort weer doen :lol:
Spul vast, beschermplaten terug, auto laten zakken en klaar...
Succes :!:


Praten we hier wel over hetzelfde euvel ?? :roll: :roll: :roll: , het dekseltje achter de stoel lijkt mij een stuk simpeler om de boel te bereiken.

08 mei 2006 11:13

Ik snap wel dat Paulb dit antwoord geeft, aan de avatar te zien gaat het om een 964.

Maar het topic geeft aan dat het een 3.2 Carrera is. Daarbij geldt het hele vehaal van Paulb niet.
Bij een 964 heb je geen luikje in de tunnel en werk je vanaf de onderkant van de auto.

08 mei 2006 12:52

Ik heb het hier al eens besproken. Waarschijnlijk is in deze koppeling de busjes uitgesleten:
Afbeelding

KLOPT!

08 mei 2006 15:49

het gaat idd om een 3.2 van 1985 , ik denk dus dat ik ff achter de voorstoelen het kapje weg moet halen.

De busjes vervangen lukt ook vanaf deze plek?
Kan ik die busjes alleen bij Pelicanparts bestellen?

08 mei 2006 16:06

Bovenstaande foto komt van Erpa, dus ik denk dat meerdere specialisten deze zullen verkopen. Om ze te vervangen moet je de koppeling er wel uit halen.

09 mei 2006 0:43

Renntech schreef:Ik snap wel dat Paulb dit antwoord geeft, aan de avatar te zien gaat het om een 964.

Maar het topic geeft aan dat het een 3.2 Carrera is. Daarbij geldt het hele vehaal van Paulb niet.
Bij een 964 heb je geen luikje in de tunnel en werk je vanaf de onderkant van de auto.

Aan de avatar te zien inderdaad een 965 :) , volgens mij moet zelfs de onderkant je bekend voorkomen :idea: , je had bij mij het boutje ook iets vaster moeten zetten :lol:

habst gefunden!

10 mei 2006 0:47

lieden,

heb het kapje achter de stoelen even verwijderd en guess what?
HELEMAAL GEEN BUSJE MEER!
helemaal vergruisd lagen er nog wat snippers los in de bak
zal ze morgen even vervangen door nieuwe en dan zal het allemaal wel weer functioneren denk ik

i'll keep you posted
gr
Gerard
http://www.porscheforum.nl/album_page.php?pic_id=17236

10 mei 2006 0:55

Elven schreef:Zeldzaam foutje van Renntech....


Ach, zolang hij die busjes ook kan (en wil) leveren :wink:



:@: knotski :arrow:

Afbeelding

:wink:

10 mei 2006 19:37

Renntech schreef:Ik snap wel dat Paulb dit antwoord geeft, aan de avatar te zien gaat het om een 964.

Maar het topic geeft aan dat het een 3.2 Carrera is. Daarbij geldt het hele vehaal van Paulb niet.
Bij een 964 heb je geen luikje in de tunnel en werk je vanaf de onderkant van de auto.


Volgens mij gaat het hier om een omgebouwde 3.2 naar 964. 8)

Spot on!

13 mei 2006 17:27

Zo,

vannochtend bij Erpa een kruiskoppeling gehaald en nog een busje voor onder de pook en voor op de stang.
Monteren van het koppelstuk ging lekker, het afstellen is wel een gepriegel zeg! Heb nu alle versnellingen weer en hij schakelt 2 x zo strak.
Misschien binnenkort nog es 1 tandje draaien, naar 1 en 2 is heel 'tight' en de versnellingspook gaat iets verder naar achter dan naar voren, maar hij rijdt weer prima!

de knop onder de pook en die voor op de stand (glijrubber ;-)) monteer ik volgende week wel, iemand nog tips voor die klus?

gasten
iig alvast superbedankt
vorige week was ik nog bang dat er een hoop ellende met mijn half omgebouwde 964 was en na een half uurtje posten riepen de liefhebbers van hier al dat het om een kleinigheidje ging.
Super zo'n forum!
gr
Gerard
Plaats een reactie