addie schreef:heb nu al vele meningen gehoord over het feit dat bij een grote beurt van een turbo 965, de motor er uit moet om de kleppen te stellen.de een zegt dat hij eruit moet, en de ander weer van niet.

heeft iemand hier ervaring mee ? (vast wel) hoor het graag
Zo, nu heb ik wat meer tijd voor uitleg.
In principe hoeft de motor om bougie's te vervangen en klepspeling te controleren niet uitgebouwd te worden. Maar omdat het demonteren van diverse delen al vrij veel werk kost en daarna het kleppen stellen erg arbeidsintensief is , wordt vaak overwogen om de motor uit te bouwen.
Uiteindelijk kost het weinig meer en is de kwaliteit van de onderhoudsbeurt beter. Wel is het zo dat bij uitgebouwde motor vaak ook wat andere kleine reparatie's aan de motor worden uitgevoerd zoals kleine olielekkage's en uitgedroogde slangen vernieuwen. Ook wordt bij uitgebouwde motor de koppeling beoordeeld en eventueel vervangen.
Dit alles maakt een beurt aan een 930 vaak duurder dan vooraf gepland door de eigenaar.
Op de foto zie je wat je verder nog moet demonteren om bij de kleppendeksels te komen. Het luchtfilter en de intercooler zijn al gedemonteerd.
Op de tweede foto zie je de luchtpomp op de hoek zitten. Je kunt je voorstellen dat deze in de weg zit met het losdraaien van het kleppendeksel als de motor nog in de auto zit. Soms stel ik wel de klepspeling met ingebouwde motor. Het kan dus wél, ook al geef ik de vookeur aan uitbouwen en dat is niet vanwege de paar extra uren die ik dan kan schrijven.
Bij een 965 schrijft Porsche voor dat de waste-gate gedemonteerd moet worden om de klepspeling te controleren. Omdat vaak de beurt wordt uitgevoerd bij uitgebouwde motor wordt de waste-gate niet gedemonteerd.
Bij de 965 op de volgende foto zie je dat het loshalen bij deze waste-gate problemen gaat geven.
Nu is het zekers verstandig om de motor uit te bouwen en alle uitlaatmoeren los te hakken en te vernieuwen. In ieder geval is een 965 of 930 waarbij alles erg vastzit meer regel dan uitzondering. Ik heb al jaren geen Turbo meer gezien waarbij ik zo de waste gate kon losschroeven. ( bij nieuwe klanten dan hè

)
Bij elke beurt halen wij altijd de waste gate los.
Het loshakken van de moeren en het uitboren van schroefdraad zit overigens niet bij de beurtprijs in.
En de zelfde motor na de beurt en weer in de auto hangend.
Wat op de foto ook opvalt is de steeds 'gewoner' wordende olie lekkage
aan de motor. Dat hebben we bij deze beurt ook meteen aangepakt.
Om bij de pakkingen en olieretourpijpjes te komen moesten de kachelpotten gedemonteerd worden.
En dan krijg je dit te zien:
Het gaat hier dus om een 965 uit 1991.
Vaak zijn de uitlaatgas injectors doorgeroest en moeten worden vervangen.
Eigenlijk is een grote beurt net als bij een 'hypotheek op maat' bij geen auto gelijk.
Bij nieuwe auto's is dat natuurlijk anders, maar bij oudere auto's weet je nooit wat je kunt verwachten.
Dus of de motor er uit moet of niet is pas op de brug te beoordelen en heeft ook veel met de wens van de klant te maken. ( en het beschikbare budget)
Erwin