Pagina 1 van 4

Oliedruk bij stationair lopen

Geplaatst: 14 aug 2006 20:20
door Folly
Een vraagje:

Zelf heb ik een porsche 911 3.2. carrera en
ik wil graag weten wat jullie oliedruk is als
de auto stationair loopt als hij warm is.

druk

Geplaatst: 14 aug 2006 20:23
door porsche1973s
Mij hebben ze indertijd verteld dat dat ongeveer 1bar/1000tr was.
Dus bij stationair draaien +/- 1bar.

Geplaatst: 14 aug 2006 20:30
door Nicolò
Onderkant streepje 1 bar bij echt warme motor.
Te laag zal uiteraard in de eerste plaats duiden op problemen met de oliedruk; te hoog ligt volgens mij in de eerste plaats aan een slecht elektrisch contact (zie ander draadje).

Geplaatst: 14 aug 2006 21:08
door Folly
Net iets onder de 1 bar, wanneer de auto stationair loopt.
Kan dit kwaad?

Geplaatst: 14 aug 2006 21:28
door Nicolò
Folly schreef:Net iets onder de 1 bar, wanneer de auto stationair loopt.
Kan dit kwaad?

Weet ik niet, vraag voor de techniker?

Geplaatst: 14 aug 2006 21:56
door Niels 3.2
Bij mij ook, net iets onder de 1 bar. Mij is verteld dat dit normaal is bij volledig warme motor en stationair draaiend.

Geplaatst: 14 aug 2006 22:18
door maurice
Jongens, zo precies komt het niet. Daarnaast bied de meter ook enige afwijking.
Het is zeer afhankelijk van de viscositeit van de olie en de temperatuur van de olie. Ergens rond de 1 bar is prima maar of het nu 0,7 of 1,3 is maakt echt niet zoveel uit. Belangrijk is dat je ziet dat de drukmeter ook op het gas reageert en beduidend lager moet zijn bij een warme motor dan een koude wanneer de stationair loopt.

Geplaatst: 14 aug 2006 23:08
door Folly
mhoeneveld schreef:Jongens, zo precies komt het niet. Daarnaast bied de meter ook enige afwijking.
Het is zeer afhankelijk van de viscositeit van de olie en de temperatuur van de olie. Ergens rond de 1 bar is prima maar of het nu 0,7 of 1,3 is maakt echt niet zoveel uit. Belangrijk is dat je ziet dat de drukmeter ook op het gas reageert en beduidend lager moet zijn bij een warme motor dan een koude wanneer de stationair loopt.


Ok, dank je. Hij loopt net iets onder de 1 bar, dus dat moet goed zijn.
Ik vroeg het me af, omdat hij af en toe "slecht" reageert op het gas.

Geplaatst: 14 aug 2006 23:23
door Olaf
Nicolò schreef: ... vraag voor de techniker?


... die heeft even twee weekjes rust :idea: :wink:

klinkt prima de bima

Geplaatst: 14 aug 2006 23:24
door knotski
die van mij loopt ook stationair zo rond de 1 bar,
koud bij een btje gas helemaal tot aan de 5,
warm niet viel verder dan de 4

als ie maar netjes in 1 ruk door klimt in toeren ist wel goed volgens mij :lol:

Geplaatst: 14 aug 2006 23:24
door maurice
Folly schreef:Ok, dank je. Hij loopt net iets onder de 1 bar, dus dat moet goed zijn.
Ik vroeg het me af, omdat hij af en toe "slecht" reageert op het gas.


Dat zou ook iets met de oliedruk sensor te maken kunnen hebben. Oliepomp werkt verder goed voor zover je weet?

Geplaatst: 15 aug 2006 13:11
door Folly
Ik ben niet helemaal zeker van de pomp, ik ga deze sowieso vervangen.

Geplaatst: 15 aug 2006 13:17
door Nicolò
Folly schreef:Ik ben niet helemaal zeker van de pomp, ik ga deze sowieso vervangen.

Daarvoor moeten toch de carterhelften gescheiden worden? :shock:

Geplaatst: 15 aug 2006 14:16
door Folly
Ik heb vandaag gereden totdat de motor goed warm was geworden.

Bij stationair draaien van de motor, was dit m'n oliedruk.
(zie foto in m'n album)

Geplaatst: 15 aug 2006 17:08
door André
Afbeelding

Watíe stationair aangeeft is niet zo belangrijk,bij 5.000 toeren moet je minimaal 3 bar hebben bij een warme motor,meer is beter.

Geplaatst: 15 aug 2006 17:44
door Folly
André 3.0 schreef:Afbeelding

Watíe stationair aangeeft is niet zo belangrijk,bij 5.000 toeren moet je minimaal 3 bar hebben bij een warme motor,meer is beter.


Volgens mij zit dat wel goed, maar nog geen 0.5 bar lijkt me toch te weinig.

Als de motor warm is, gaat de motor "lelijker" lopen, de motor gaat een beetje tikken (je lijkt de kleppen iets meer te horen) en hij loopt naar mijn idee wat onregelmatiger.

Geplaatst: 15 aug 2006 18:26
door Devils son
Folly schreef:Ik heb vandaag gereden totdat de motor goed warm was geworden.

Bij stationair draaien van de motor, was dit m'n oliedruk.
(zie foto in m'n album)


Toch zie ik een probleem... Je moet de klok een kwartslag draaien in het dashboard. :wink:

Geplaatst: 15 aug 2006 19:06
door Olaf
Folly schreef: (je lijkt de kleppen iets meer te horen) en hij loopt naar mijn idee wat onregelmatiger.


Klepgeleiders :roll:

Geplaatst: 15 aug 2006 19:25
door Folly
Olaf schreef:
Folly schreef: (je lijkt de kleppen iets meer te horen) en hij loopt naar mijn idee wat onregelmatiger.


Klepgeleiders :roll:


Zijn reeds vervangen. Ik vind het alleen vreemd dat je het alleen hoort als de motor warm wordt. Als ik bijvoorbeeld lang bij een stoplicht sta te wachten (wanneer de motor warm is) heb ik er meer last van. Met een "koude" motor hoor ik bijvoorbeeld niks.

Geplaatst: 15 aug 2006 19:34
door Folly
Devils son schreef:
Folly schreef:Ik heb vandaag gereden totdat de motor goed warm was geworden.

Bij stationair draaien van de motor, was dit m'n oliedruk.
(zie foto in m'n album)


Toch zie ik een probleem... Je moet de klok een kwartslag draaien in het dashboard. :wink:



Zou dat het wezen :lol:

Geplaatst: 15 aug 2006 21:38
door Nicolò
JZ Machtech schreef in het augustus 2006-nummer van 911 & Porsche World:
"An idle pressure below 1 bar indicates a problem which warrants further investigation, although it by no means suggets imminent failure. Inevitably, though, a low pressure might be linked with general advanced engine wear. Before thinking about major repairs, you may be able to improve the oil pressure for an outlay of around GBP 200. Renew the engine oil with a quality brand of 10W/40 and fit a genuine Porsche oil filter."
Kijk, daar kun je nu prima mee aan de slag, laat het resultaat hier nog even lezen. Dan zien we wel weer verder... :lol:

Geplaatst: 15 aug 2006 21:55
door Mike3.2
Ik zit met die van mij tussen de 1 en 1.5 bar.

Bij wat meer toeren zie ik bv bij 3000 tpm zo'n 3.5 tot 4 bar.

Mike

Geplaatst: 15 aug 2006 21:57
door Nicolò
Mike3.2 schreef:Ik zit met die van mij tussen de 1 en 1.5 bar.

Bij wat meer toeren zie ik bv bij 3000 tpm zo'n 3.5 tot 4 bar.

Mike

Wat voor olie ?W/?? en merk?

Geplaatst: 15 aug 2006 22:12
door HJDB3.2
Volgens het instructieboekje mag zelfs het olielampje kort gaan branden bij stationair met warme motor. Ikzelf zit ook rond de 1 bar.

Geplaatst: 15 aug 2006 22:53
door Folly
Ik heb zelf 5W40 van Duckhams.