Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 16:13



Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
964 startproblemen ? Bendix ? DME relais ][ waar zit dat 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
911-lover schreef:
Marcos schreef:
Wordt morgen helaas oud hollands vermaak :roll:


Och zo'n beetje Fitness deze morgen was wel leuk :twisted: :wink:


en tussen de middag..en het einde van de middag.. :wink:


20 aug 2006 21:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
De startmotor – continuing story

Waar bevindt zich het relais van de startmotor in de 964 carrera2 van 1991 :?:
Ik wil namelijk toch eerst nog eens een testje doen met het vervangen van een relais (als ik tenminste weet welke).

Vorige week heb ik met Olaf in de zekering/relais-doos voor in de auto gekeken, maar geen specifiek relais voor de startmotor gevonden.
En in de zekering/relais-doos achterin links zaten ook verschillende relais, maar het is onduidelijk of dat het relais van de startmotor nu daar zit.

Bij het testen van de accuspanning tijdens de startpogingen vorige week, bleek dat er geen stroom wegliep. De accuspanning bleef namelijk exact rond de 13,5 ampere terwijl we de sleutel omdraaide.

Conclusie: (De volgende conclusies zijn niet van mezelf, maar heb ik van horen zeggen)

1) Dit betekent dat er dus ook geen stroom naar de startmotor loopt en dus ook niet gesteld kan worden dat de startmotor stuk is, maar dat er waarschijnlijk een relais stuk is.

2) De bendix blijft ook niet plakken, want door het heen en weer bewegen van de auto in de versnelling zou deze dan moeten los schieten. Dat gebeurt niet. En als de bendix ook zou blijven plakken op de momenten dat de auto wordt aangeduwd (zoals tijdens de Jubirit) dan zou deze met het toerental van de motor moeten meelopen (wat waarschijnlijk zal leiden tot verbranding en een hoop herrie, en dat is niet het geval)

Volgens de dealer kost een gereviseerde startmotor met inbouwen ongeveer 7 eurosnippen.
En nu zou ik hem vandaag even naar de dealer brengen, maar er waren geen aanduwers in de buurt dus dat is uitgesteld.
Maar vanmiddag ging ik nog even langs de garage omdat er sinds de Jubi nog een salami in logeert (excuses Paul), en nu start de Porsche ineens weer alsof er niets aan de hand geweest is. (drie maal achter elkaar gestart om te testen) RA RA RA wat is het nou :?: :!: :?: :!: :?: :!:


Laatst bijgewerkt door Marcos op 25 aug 2006 23:31, in totaal 1 keer bewerkt.



25 aug 2006 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
Bericht 
Citaat:
De bendix blijft ook niet plakken, want door het heen en weer bewegen van de auto in de versnelling zou deze dan moeten los schieten. Dat gebeurt niet.


volgens mij klopt dit niet, bendix zit naar binnen (startmotor vrij van vliegwiel)

Ik zou eens proberen te meten op de startmotor (als je er bij kunt) of er bij starten wel spanning op komt te staan (geen stroom, ja ook wel) Maar zoals meneer van engelen al aangeeft als bij een 964 dit vroeg de geest geeft ben je denk ik aan de beurt.


25 aug 2006 23:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Hoi Marcel,

Je vaststellingen kloppen.
Het relais wat je zoekt is onderdeel van de startmotor :idea:

'de' startmotor bestaat uit een motor (om DE motor te starten :wink: ) en daarbovenop/tegenaan gebouwd een bendix inclusief een relais :idea:
In dat relais wordt de vette stroom geschakeld die nodig is voor de startmotor. Dat relais, niet een apart kastje maar ingebouwd in de bendix, is aan het afsterven en werkt af en toe nog wel. Zei laatst op Z'voort al niet iemand iets over afkoelen en misschien doet 'ie het dan wel weer :P
En zo vergaat het je dus sinds die tijd. Na thuiskomst niet, volgende morgen weer wel ... etc.

Het enige relais in de zekeringdoos zou de R61 kunnen zijn, maar die zit er niet. Bij een 993 (enige schema wat ik heb) wordt die gebruikt igv Tippiebak en startblokkering...
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


26 aug 2006 10:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Hoi Marcel,

Je vaststellingen kloppen.
Het relais wat je zoekt is onderdeel van de startmotor :idea:

'de' startmotor bestaat uit een motor (om DE motor te starten :wink: ) en daarbovenop/tegenaan gebouwd een bendix inclusief een relais :idea:
In dat relais wordt de vette stroom geschakeld die nodig is voor de startmotor. Dat relais, niet een apart kastje maar ingebouwd in de bendix, is aan het afsterven en werkt af en toe nog wel. Zei laatst op Z'voort al niet iemand iets over afkoelen en misschien doet 'ie het dan wel weer :P
En zo vergaat het je dus sinds die tijd. Na thuiskomst niet, volgende morgen weer wel ... etc.

Het enige relais in de zekeringdoos zou de R61 kunnen zijn, maar die zit er niet. Bij een 993 (enige schema wat ik heb) wordt die gebruikt igv Tippiebak en startblokkering...


Thanx Paul, het is me weer helderder :idea:


26 aug 2006 11:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
Even een update.

Vorige week heb ik 'm weer normaal startend naar de Wittebrug gebracht, in de overtuiging (en velen met mij) dat er een nieuwe startmotor in moet.

Maar dat is niet zo.

I.p.v. rucksichtloss de startmotor te vervangen, hebben ze 'm netjes getest en nagekeken en geen defect aan de startmotor gevonden. Voor zover ik het begrijp, hebben ze wel iets met de voeding van de startmotor gebypassed.

In ieder geval hoeft er geen nieuwe startmotor in en dat scheelt mij weer een dikke zak munten.

Wederom een tevreden klant :thumright:


08 sep 2006 17:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Mooi.
Wat is een bendix en heb ik die ook?


08 sep 2006 18:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Marcos schreef:
I.p.v. rucksichtloss de startmotor te vervangen, hebben ze 'm netjes getest en nagekeken en geen defect aan de startmotor gevonden.

Goede aanpak van Wittebrug :!: Ze doen daar ook best wel goed werk, regelmatig :D :wink:
Ben wel benieuwd voor je of 'het' nu inderdaad is opgelost. Spannend wordt het als e.e.a. weer eens goed warm is :roll:

wolf schreef:
Wat is een bendix en heb ik die ook?

Het kleine tandwiel in de startmotor dat tijdens het starten naar buiten schiet en in de starterkrans op het vliegwiel grijpt.
zat eerder in dit draadje niet helemaal goed, wat dat betreft :? :oops:
Weet niet wat voor P. je hebt maar dat maakt ook niet uit want elke startmotor heeft er een :P :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


08 sep 2006 21:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 2 Cabrio
Bericht Re: 964 startproblemen ? Bendix ? DME relais ][ waar zit da
Afgelopen vrijdag wilde ik op weg naar de APK en start die niet,mmmm.
Dat hebben we eerder meegemaakt, zoekend op internet vind ik mijn eigen thread. :lol:
Bij van Kessel een DME besteld en gisteren vervangen en hij doet het weer :cheers:


23 apr 2017 8:36
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 964 startproblemen ? Bendix ? DME relais ][ waar zit da
Je kan ook een jumper maken van 2 draadjes en 4 van die pennetjes voor noodgevallen ~ óf een reserve DME relais in het handschoenenkastje van je 911 leggen :idea:


23 apr 2017 8:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 marineblauw
Bericht Re: 964 startproblemen ? Bendix ? DME relais ][ waar zit da
altijd een spare DME in het handschoenen kastje !
_________________________________________
I am from the government and here to help you

Ronald Reagan


23 apr 2017 19:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.