Na bijna 2 jaar met de aangepaste uitlaat met electrisch bediende
kleppen te hebben rondgereden ga ik een 2e experiment doen. Het geluid met de
kleppen gedeeltelijk open is wel mooi en luider. Echter met de
kleppen meer dan een beetje open is er onder de 2800 RPM een resonantie en stoelmassage.
De standaard uitlaat heeft per cilinderbank één 3-kamer demper in het systeem zitten. De huidige setup gaat er van uit om in de 2e (middelste) kamer direct naar buiten te gaan. Fase 2 van het project heeft als idee om voor de demper en de katalysator een uitlaatpijp in dezelfde maat als het systeem zelf (50mm) een klep en bypass pijp te zetten. Deze pijp wordt dan aangesloten op het laatste compartiment van de uitlaat. Dit betekent dat de 2e katalysator en schotten in het systeem ge-bypassed worden. Er wordt immers direct kortgesloten naar de kamer waar het eindstuk aangesloten is. Met de
kleppen dicht klinkt het systeem weer als standaard. Omdat er nu anders een starre verbinding onstaat zal een deel van de tussenpijp met een flexibel RVS deel uitgevoerd worden. Zie tekening voor het idee.

Dit scenario kan overigens alleen bij de 987 M96 3.2 gedaan worden waarbij uitlaatgassen door de geperforeerde schotten van de buitenste via de middelste naar de binnenste kamer lopen. De 987 M97 3.4 heeft ivm de toen leverbare PSE een heel andere inrichting van dezelfde kamers. Bij die uitvoering lopen de uitlaatgassen direct via een pijp naar de binnenste kamer. Daar vandaan lopen de gassen via de schotten via de midddelste kamer naar de buitenste kamer. Daar vandaar lopen ze met een pijp naar het eindstuk. Bij de standaard uitlaat zit er een kleine opening die direct naar de laatste kamer loopt. De versie met PSE heeft die opening niet en is dus met gesloten
kleppen stiller dan de standaard uitlaat. Met geopende
kleppen is er een directe volledig opening naar de laatste kamer en is hij luider.