En dan meteen de eerste sleutelupdate. Na telefonisch contact met een specialist, kreeg ik het advies om;
1. Het KVS systeem te vullen met dreft en daarna te legen, zodoende spoelt de olie uit de leidingen.
2. De plastic buisjes bij de cilinderkop weg te halen en via die weg dan de kop te inspecteren.
Dus zo geschiedde vandaag.
Dreft, voor een schone vaat... en blijkbaar ook koelsysteem

KVS aftappen na warmgedraaid te hebben

(De rest heb ik met de waterstofzuiger eruit gehaald)
Daarna de olie afgetapt;

oja... de ene emmer bevat olie, de andere koelvloeistof met olie... het verschil is nauwelijks zichtbaar.
Dus door naar de inspectie.
Auto op de brug, achterbumper eraf, dempers eraf zodat er wat ruimte ontstaat.

Dan cilinder 1 t/m 3 geïnspecteerd; niks geks te zien, vervolgens vanaf 6 naar 4 gewerkt, bij 6 en 5 nog steeds niets te zien... dan begin je al te denken 5 cilinders gehad, niks gevonden... wat zal het dan wel zijn? Maar 4 stelde niet teleur, hier lijkt toch wel sprake van scheurvorming (maar ben benieuwd hoe jullie dit zien!)





Ik heb de foto's ook gedeeld met de specialist, geen idee of die er wat over durft te zeggen zonder het zelf te hebben gezien, maar ik denk dat de volgende update gaat zijn dat het kleppendeksel + nokkenassen eraf gaat voor inspectie (dan kun je dit wat beter zien). Daarna waarschijnlijk de kop ter reparatie/vervanging.