Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

986 project (doel: V8)

16 feb 2026 23:48

Een aantal jaar geleden mijn 986 gekocht en al best wat dingen gedaan. Nu uiteindelijk maar eens een overzichtje hier. Tot op heden mijn meeste discussies gevoerd op het 986 forum. Ik zal het verhaal tot op heden even in een paar posts opsplitsen, anders is het nauwelijks leesbaar. Hier eerst de introductie.

De 986 die ik heb gekocht was vanaf het begin als project bedoelt, dus de technische staat en historie hoefde niet goed te zijn. Zo kwam ik al snel bij de goedkopere 986 wagens terecht en daarvan heb ik er een op de kop getikt. Het uiteindelijke doel, zoals de titel al doet vermoeden is om er een V8 in te lepelen. Vandaar ook de keuze voor een matige staat auto, dan hoef ik me niet schuldig te voelen. Ik doe de auto eerder een gunst dan dat ik hem nog kan verpesten.

Het is een 2.5 handbak uit 97. Specifiek dit jaar gekozen omdat het vervangen van de motor door iets anders veel minder eisen heeft (die werden vanaf 98 van kracht). En een 2.5 omdat er niets anders was, handbak omdat ik dat uiteindelijk ook wil.

Goed, het idee achter het project is om eerste de auto technisch weer in goede staat te brengen (zonder overmatige kosten op delen die ik niet in de uiteindelijke wagen wil) en pas als laatst de andere motor erin te plaatsen. En de verschillende delen dan in fases, zodat de auto in de winter aangepakt kan worden en in de zomer kan rijden.

De uiteindelijke motor is nog niet helemaal duidelijk. De meeste logische keuze is een S4 blok van audi (BBK). Alleen, het is een S-model, dus willen ze nogal geld zien voor een motor. Blijft mij een beetje vreemd, want de auto's zijn op zich niet zoveel meer waard en niemand gaat daar voor zoveel geld de motor van vervangen. Nou ja, het wordt dan zoeken naar S4 met schade zodat ik alle nodige onderdelen heb, wat andere delen kan verkopen en zo het sommetje kloppend maak. Een andere Audi V8 met ketting komt uit de A6 allroad, maar heeft niet het vermogen en karakter dat ik zou zoeken. Nieuwere blokken zijn FSI en dat is niet zo makkelijk draaiend te krijgen in een andere body. Mocht een blok met ketting nu niet gaan werken, dan kan ik terugvallen op de riem-distributie modellen, waarschijnlijk uit de VW Phaeton.

Re: 986 project (doel: V8)

17 feb 2026 0:02

Goed, de eerste stap bestond uit heel veel dingetjes. Ik ga niet alles bij langs, maar een paar voor een beetje een beeld:

- Aftermarket alarm is verwijderd. Deze was al deels buiten werking gesteld en het deel dat nog in de auto zat was meer een last dan enig nut. Uiteraard zit dat ding overal in verknoopt, dus het is veel werk geweest alles te herstellen.
- Porsche PCM is eruit gehaald. Met de oude kaarten en systeem kan je toch niet veel meer. Gelijk ook de telefoonaansluiting, CD wisselaar etc eruit.
- Clima unit is weer naar boven verhuisd en zit daar nu met een enkel DIN Blaupunkt radio. Bluetooth spul in een klassieke radio, prima.
- Daaronder is het nu leeg, maar moet nog opgevuld met een 996 GT3 console delete kitje (waarschijnlijk 3D geprint, want je vind ze alleen nog in rood en voor teveel geld)

- De airco is verwijderd. Deze werkte al niet meer en voor mijn beoogd gebruik ook niet nodig. Compressor, alle leidingen, condensors, bijna alles is er uit.
- Afwatering bij voorraam is gemaakt (buisje zat vol met glas, de ruit heeft dus eens aan barrels gelegen). Nieuwe buisjes erin.
- Koeling is weer netjes gemaakt bij de radiators. Een beugel was verbogen en de plastic luchtgeleider was gescheurd. De auto heeft aan die kant een keer een tikje gehad. Ook werkte de lage stand van de ventilators aan beide kanten niet meer.

- AOS is vervangen, want deze lekte en floot op de snelweg.
- Spoiler mechanisme vervangen en kleine spoiler profieltje vervangen voor de standaard strip.

17 feb 2026 0:15

Het eerste grote werk, upgrade van de versnellingsbak. De standaard versnellingsbak moest eraf vanwege een versleten koppeling (zwaar als een vrachtwagen). Uiteindelijk wilde ik toch naar een 6-bak met betere verhoudingen voor een V8.

Nu blijkt dat de Audi 0A2 bak vrijwel identiek is aan de G87-20/21 modellen (6 bak van de 987 S). Deze past dus direct op de Porsche motor en later op de Audi V8. Dus ik heb zo'n bak (nagelnieuw!) op de kop getikt. Na verder onderzoek blijkt het lastig het schakelmechanisme hier op te krijgen. Alles is er, maar de plaat waar de kabels op komen en de aansluiting op het mechanisme zijn niet tweedehands te vinden en nieuw extreem duur. Het was dus goedkoper om een gebruikte G87-21 te kopen (uit Spanje). Deze zit er nu dus op.

Dit was gelijk een mooi moment om de versleten 986 pook (schakelmechanisme voor) te vervangen voor een 987 exemplaar uit, jawel, een 987S. Dus met de kabels die direct op de bak passen. Top.

Daarnaast moesten de zwakke aandrijfassen er ook uit. Enige wat past zijn de assen uit een 987S. Prima verkrijgbaar voor prima bedragen. Enige nadeel, ze passen niet in de wieldragers van de base 986. Wel in de 986S en 987 versies. Dus hiervan de 987 wieldragers gevonden op Ebay. Het was toch mijn doel om nieuwe (sport)veren en dempers te monteren, dus het maakte niet veel uit dat er dan ook 987 dempers nodig zijn. Oh ja, en 987 remmen natuurlijk haha.

Nou hebben de 987 modellen gewoon dezelfde remklauwen als de 986, dus dat ging wel prima. Nieuwe schijven en blokken en klaar. Alles in elkaar gezet met nieuwe draagarmen, Porsche M030 veren en Bilstein B6 schokdempers.

Laatste probleempje was dat de 986 de snelheidsmeter heeft werken op een van de achterwielen (links als ik me niet vergis). En er zit geen ABS ring meer op deze assen. Bijbehorende sensor is een Hall-effect model, waar mijn auto nog inductieve sensoren had. Voor de APK even opgelost door een voorwiel sensor op de ABS unit met een achterwiel sensor te wisselen. Voila, de teller doet het weer. ABS ging het toch al niet doen, dus er is geen risico dat het verkeerde wiel ingrijpt.

17 feb 2026 0:24

Door naar de uitlaat. Achter de G87 bak past de standaard 986 uitlaat niet meer. De versnellingsbak is een stukje langer. Bij de sloop een worst model uitlaat gevonden die er wel achter past en tijdelijk wel even prima leek. Het plaatsen ging echter niet zo makkelijk en het duurde wel even voordat ik erachter was waarom. Uiteindelijk bleek er een behoorlijk stuk van de achterkant van de katalysator ingedeukt te zijn. Het laatste pijpje stond dus behoorlijk scheef. Nu wist ik inmiddels wel dat de auto achter ook een tik heeft gehad, maar dit kwartje viel toch niet snel. Eenmaal duidelijk heb ik een nieuw katalysator (aftermarket uiteraard) besteld en eenmaal binnen paste de uitlaat wel. Nieuw beugeltje gemaakt om hem op te hangen en klaar.

Deze uitlaat is me wel een toontje te luid, maar voldoet eventjes. Al met al kon de auto eindelijk naar de uitlijner en naar de APK. Mijn eigen uitlijning van de achterwielen was binnen spec, maar de voorwielen stonden er wel naast. Voor had ik inmiddels ook de M030 veren en ditmaal de Bilstein B8 gemonteerd (B6 dempers zijn te lang voor deze veren). Gelukkig een en ander binnen spec kunnen uitlijnen wat wel een opluchting was. Sinds ik er achter was gekomen dat de auto een paar tikken had gekregen was dit nog wel een zorgpuntje gebleven, al kon ik nergens structurele schade ontdekken (en was de auto toch al behoorlijk uit elkaar geweest). APK was geen probleem op de toeter na. Deze deed het niet. Gelukkig heb ik deze ter plekke kunnen repareren (bekende probleem van de vierspaaks sturen).

Op weg naar huis kon ik ineens de versnellingspook alle kanten op bewegen. Gelukkig stond de bak zelf nog in zijn twee en kon ik daarmee gewoon naar huis rijden. Eenmaal terug bleek de kabel van de bak afgesprongen. Blijkbaar ook een standaard probleem. Voor nu even verholpen door het gewrichtje van de bovenliggende schakelstang af te halen en in de kabel te zetten. Deze had natuurlijk nauwelijks wat te verduren gehad in zijn leven. Ik wilde geen nieuwe kabels kopen omdat ik niet weet welke lengte ik straks nodig heb...

17 feb 2026 0:41

Dat brengt me dan ongeveer bij de huidige winter en acties.

Aangezien ik een chassis zocht om de motor met alles eromheen te kunnen passen voordat deze in mijn eigen auto komt, heb ik afgelopen voorjaar een 2002 Boxster S chassis kunnen kopen. We noemen dit 'het wrak' of 'wrakkie' Specifiek dit model paste me perfect om een aantal redenen (en met dus deze delen ook overgenomen)
- Dit is een auto met ABS5.7 (zonder PSM). Deze werkt wel met de sensoren van de 987.
- De remleidingen zijn ook daarop passend (met doorvoeren etc.)
- Auto heeft elektronisch gaspedaal, wat mijn uiteindelijke motor ook zal hebben. Sensor en bedrading allemaal aanwezig
- Koel buizen en slangen van een S zijn behoorlijk groter dan van mijn auto
- De S heeft een derde radiator die uiteindelijk wel eens van pas kan komen
- De S remmen heb ik ook overgenomen.
Kortom, een rollend chassis met veel nuttige delen en uiteindelijk als mal voor de nieuwe motor. Top.

Deze winter was mijn taak om de ABS te upgraden naar die 5.7 versie. Daarmee zou mijn ABS weer moeten werken. Mechanisch is alles (op remleidingen achter na) overgezet. Als combi van mijn assen en sensoren op het wrak heb ik al kunnen testen dat de sensoren werken en dat de ABS nog een signaal geeft voor de km-teller (niet gebruikt in de 2002, die pakt hem vanaf de CAN bus). Momenteel ben ik bezig om de bedrading over te pinnen van de ene naar de andere connector en de ontbrekende draden moeten nog getrokken en aangesloten. Ook zit er een andere connector op de veerpoot waar de ABS sensor en het slijtcontact in gaan. Deze gaan ook over van het wrak naar mijn auto.

De remleiding van links voor naar rechtsvoor wilde niet losgedraaid van de remslang. Uiteraard ga ik de nieuwe remmen niet op de oude slangen zetten. Dus er zat niets anders op dan de boel los te knippen en een nieuwe leiding te monteren. Nadeeltje, het subframe moet er dan onder weg.

Een punt van ergernis was nog het stuurgedrag van de auto. Deze ging een beetje 'knakkerig' bij het draaien. Er bleek wat speling op het stuurhuis te zitten en verder kon ik niets bedenken voor dit gedrag, dus heb ik een gereviseerd stuurhuis gekocht. Uiteraard is dit ook het moment om dan naar een elektrische stuurbekrachtigingspomp te gaan. Inmiddels heb ik de hydraulische slangen en koppelingen liggen. De gaan naar een pomp uit een Volvo met het reservoir van een Astra pomp. De adapters voor het stuurhuis worden nog gedraaid en dan moet ik dit in elkaar kunnen zetten. Inmiddels zijn ook de elektrische contacten voor de connectoren besteld, zodat ik de boel straks ook aan kan sluiten. De oude pomp en leidingen moeten er dan nog uit. Waarschijnlijk gaat de airco compressor dan weer terug omdat de multieriem anders niet meer gaat werken.

Van het een komt het ander natuurlijk. Met het subframe weg is het eigenlijk het moment om de koelbuizen van de S te monteren. Dan kan ik er lekker makkelijk bij. Dus de oude buizen zijn nu verwijderd. Richting de radiator zijn de dikkere buizen reeds geplaatst. Radiator slangen zelf heb ik er twee van het wrak gepakt en dezelfde twee ook nieuw besteld. Zo kan ik voorlopig nog met twee radiators blijven rijden (de S heeft een derde radiator en dus slangen met T-stukken voor het aansluiten). De slangen tussen de hoofdbuizen en de buizen bij de voorwielen heb ik ook klaar liggen, dan hoef ik me over de koeling straks geen zorgen te maken.

17 feb 2026 0:47

Voor wie er nu nog bij is, ik zal even kijken of ik nog een keer een paar plaatjes bij de posts kan plaatsen.

Ter voorbereiding op de uiteindelijke motor heb ik een tijd terug een (kapotte) sport uitlaat demper van de 981S gekocht. De handbak van de S is wat achterkant betreft gelijk aan die van de G87 bak die ik heb, dus past met standaard Porsche beugels de 981 uitlaat op de versnellingsbak en achter de bumper. Alleen was de vraag of deze ook in het chassis past. Blijkt dat alleen wat hitteschildjes in de weg zitten, maar de demper op zich gewoon past :cheers:

Met dat in gedachten had ik mijn ogen al een tijdje open voor een complete set (beide dempers met eindstuk) en deze kwam afgelopen maand beschikbaar van een forumlid. Gister heb ik deze opgehaald. Het idee is dan om de buis naar de motor eraf te slijpen en er een flens op te zetten. Vandaar kan ik dan naar de motor toe gaan werken. Uiteraard moet ik dan nog een paar vacuum klepjes regelen en dan kan de Audi ECU hem gewoon aansturen. Top.
Plaats een reactie