Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 10:05



Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
toerental relais 911 2.4MFI 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht toerental relais 911 2.4MFI
Vandaag begonnen met het oplossen van het rare probleem in de opwarmperiode van de 911 t/e

Als eerst het mechanische thermostaathuis schoon en goed werkend gemaakt en daarna
de onsteking op tijd gezet !

De slang naar vacuumdoos was afgestopt met een klein pinnetje in de slang en daardoor draaide de motor bijna 1250 toeren stationair omdat hij te vroeg bleef staan -/+ 5 voor BDP. :uh:
Nieuwe slangetjes gekocht en de vacuumpoorten op de gasklephuizen schoon gemaakt ,rechts zat verstopt met kool en moest doorgeprikt met een klein 2 mm inbussleuteltje
(moest redelijk hard drukken ook nog eigenlijk) maar goed , het lukte en dus heb ik weer van beide cilinderbanken een vacuumsignaal .

Het ontstekingtijdstip moet afgesteld worden met de vacuumslang aangeloten op 5 graden NA het bovenste dode punt ik merkte gelijk al een groot verschil ... zodra ik de slang er op stak viel de motor gelijk terug naar 950 rpm mooi ,een stap in de goede richting ! en gelijk naar 5 Graden Na BDP.

Op naar het volgende probleem de motor loopt al wel een stuk regelmatiger maar raast af en toe ineens naar 3500 rpm en valt dan terug naar 0 rpm..ik dacht even dat het bij de MFI pomp hoorde,maar de motor moet als je met de hand naar 3000 toeren gaat en dean links microschakelaar met je vinger in drukt gaan pendelen tussen 1350 rpm en +/- 2000 rpm maar dat gebeurde niet en dus was het "drehzahl" relais links achter op het binnenscherm de volgende verdachte . :roll:

Na demontage en verder "inwendig"onderzoek vond ik inderdaad in het relais een afgebroken transistortje wat in het aluminium huis lag te rammelen :scratch:
De restanten los gesoldeerd en gelijk maar twee nieuwe besteld bij reichert 0.40 cent per stuk met 6.50 verzendkosten :bang:

Het zou zomaar eens kunnen dat dit een hoop verandering geeft als dit relais weer normaal zijn werk gaat doen . Deze week hoop ik de transistor te ontvangen ensoldeer ik hte gelijk op zijn nieuwe thuisbasis :lol:

ik laat weten hoe het gaat aflopen dit verhaal :drive:


24 maart 2019 21:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Afbeelding


24 maart 2019 22:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Afbeelding


24 maart 2019 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
De mechanische thermostaat nr 1 op onderstaande bijlage ,een asje gevuld met bimetalen schijfjes die reageren op uitlaatwarmte en door uitzetting intern langzaam het mengsel aanpassen (armer).

Afbeelding


24 maart 2019 23:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
locatie van relais op binnenscherm
Afbeelding


25 maart 2019 0:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Fraaie diagnose en goed bezig :thumleft:


25 maart 2019 7:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Op je pomp zit ook nog een schakelaar voor je toerental
Heb je die ook al nageken
Bij mij was die defect


25 maart 2019 12:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Ik hoor vanalles klikken op de pomp maar dat is geen garantie dat alles werkt natuurlijk .
ik repareer eerst het daadwerkelijk kapotte relais en dan weer maar eens een testritje .


25 maart 2019 13:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Mijn ervaring is werken volgens Check Measure Adjust. MFI werkt alleen goed als alles goed staat. Deze wijsheid overigens door de zeer nuttige tips/adviezen van forumleden mayonaise en Peter.

De thermostaat op de pomp is na zo veel jaren altijd beetje lam, dwz je haalt niet meer de goede verarming bij warm (wat ook niet erg is, beetje rijk mag). De solenoid op de pomp gaat vaker stuk op deze leeftijd de moeite van het checken waard. De bobine dient ook van de juiste kwaliteit te zijn, evenals bougie en bougiekabels. Alle speling uit je gaskleppen en alles perfect gelijk zetten. Daarnaast alle stangetjes zonder speling in de kogels op de perfect lengte stellen. etc etc. Dat is dus basically de Check Measure Adjust. Als je hem nog niet hebt kan ik kijken of ik hem nog heb en kan mailen.


25 maart 2019 17:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Ja Niels daar heb je wel gelijk in ik merkte ook dat er een mm of drie ruimte was tussen huis en de ronde plaatjes {}25 stuks in koude toestand met het huis los van de pomp !

Ik kon daar online eigenlijk weinig over vinden of dat er nu op hoort te zitten of Niet ?

Het enige wat je als referentie hebt is het driehoekige plaatje boven op de pomp waarin je kunt zien of de thermostaat volledig ingedrukt staat (Warm)

Feit is dat in koude toestand de motor aan de rijke kant staat, maar ik heb nog geen CO meteing gedaan .
qua afstelling van de gaskleppen en dergelijke kan dit naar mijn mening niet heel erg uit de richting zitten met wat het moet zijn , omdat de auto gewoonweg goed accelereert eenmaal op temperatuur en ook opvallend regelmatig stationair loopt

Het probleen zit echt in de eerste vijf tot tien minuten


25 maart 2019 19:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Piewie,mag ik vragen wat toen de symptomen waren met dat kapotte schakelaartje ?


25 maart 2019 19:14
Profiel
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Rijk bij koude motor is prima, MFI is hoedanook niet al te zuinig en werkt best bij iets te rijk.

Het electrisch gedeelte kun je in principe uitschakelen van MFI, en dan moet het ding gewoon goed lopen, opwarmen en optrekken.

Er zijn maar 2 electrische stukken op
1 de Cold start solenoid
2 de decel solenoid

De eerste geeft een speut extra gas bij echt koude motor
Doet als ik me goed herinner niet echt veel meer eens motor loopt, het doet niet de warm up.. maar kan me vergissen het is lang geleden.

de 2e duwt de pomp uit bij gas los laten bij xx toeren. Das t enige nut van die rpm relais en je motor moet gewoon goed lopen zonder die relais en solenoid, hoogstens wat verkwistend bij decel

Als hij warm goed loopt, en koud niet
Eens kijken of je warmtewisselaar wel goed warme lucht blaast
en de plaatjes niet vastplakken in je thermostaat.


Leuk om zo vermeld te worden, maar ik ben al weer te veel vergeten van MFI, het is al weer 12 jaar geleden.
Peter heeft nog altijd MFI, en is ook veel analytischer dan ik ben :D


Maar goed, ik denk dat hij goed op weg is met zijn troubleshoot. Ik zou het niet beter doen denk ik.


Dit is je bijbel voor MFI
op de letter volgen en als je pomp in spec is zal hij goed lopen.

Als het ondanks MFI niet lukt : Pomp laten reviseren/calibreren.


btw, werkt/ gebruik je de opwarm hendel wel of niet naast je handrem??


25 maart 2019 19:39
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Ja de handgas werkt helemaal naar boven kom ik aan +/- 3000 toeren maar als je dan "VRIJ" trapt en je gaat iets terug naar beneden met de hendel valt de motor terug naar nul en komt daarna weer net op gang en dát is wat het relais volgens mij op moet vangen. volgens mij is de toerenval te hoog.

Het is wel lachwekkend bij een stoplicht trouwens hoor je staat echt te klungelen en vaak zie je mensen kijken alsof ze in een soort hypnose zijn :shock:


25 maart 2019 20:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Het is trouwens wel zo dat op de latere pomp alleen nog maar de brandstof afsluitklep zit volgens mij is dit vanaf de introductie van de 2.4 motoren .


25 maart 2019 20:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Heeft er iemand een idee wat er op het Z profiel op het koelhuis aangesloten hoort te zitten ?
mist hier een veertje of aardkabeltje of iets dergelijks ?

Afbeelding


25 maart 2019 23:12
Profiel
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
marc hopstaken schreef:
Ja de handgas werkt helemaal naar boven kom ik aan +/- 3000 toeren maar als je dan "VRIJ" trapt en je gaat iets terug naar beneden met de hendel valt de motor terug naar nul en komt daarna weer net op gang en dát is wat het relais volgens mij op moet vangen. volgens mij is de toerenval te hoog.



Die relais heeft maar 1 functie
Als de motor boven de 1.500 rpm zit, en je laat je gas los
1Dan geeft de relais 12v door
2en vervolgens sluit het contact op je throttle assembly
3en duwt de solenoid de pomp dicht

Zodra je motor beneden de 1300 rpm komt moet hij uitschakelen en geeft je pomp terug peut


Het is ook mogelijk dat je gewoon een solenoid hebt op je pomp die bij koude motor niet goed werkt.
en veel te traag terug intrekt, en dus je pomp veel te traag terug peut laat geven.

Je kan dit volledig loskoppelen en je motor moet gewoon perfect draaien want dit is puur benzine besparend van bedoeling.
koppel je solenoid los, en je motor mag niet stil vallen bij gas los.

Doet hij dat wel nog, dan is er vermoedelijk iets mis met je pomp, maar nogmaals, CMA volledig toepassen...begin tot einde voor je conclusies maakt over de pomp.


26 maart 2019 8:38
PorscheForum Rakker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Ik ken alleen de 2.4. pomp. Daar zit de solenoid op 26 uit je plaatje. Dat is als ik het goed heb de nr 1 van mayo. De nr 2 zit op een arm van de gashendel. Die zorgt eigenlijk alleen maar dat ie niet te veel ploft bij gas las en nalopen.

Heb je het manual nu? Pb me even je mailadres als je het niet hebt. Als je die volgt komt je er uit, werkt het niet dan waarschijnlijk niet verkeerd pomp even te laten reviseren. Is eigenlijk maar 1 goed adres voor, ben ff kwijt welke staat in mijn draadje hierover. Na revisie moet je afstellen, hier heb ik wel spullen voor is niet te moeilijk als je maar goed de procedure uit het manual volgt. Ik heb dit weer van Peter geleerd overigens.

Dit betekent wel ff aan de bak, gashuizen goed schoonmaken, asjes goed hebben, stangetjes goed etc etc. De moeite wel waard, want een goede MFI loopt echt fantastisch mooi, mijn blok ging echt als de brandweer. Was IMHO veruit het mooiste aan een oude 911 (samen met een goede ophanging), heb zelf neit zo veel met poetsen enzo :mrgreen:


26 maart 2019 11:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=24075
viewtopic.php?f=3&t=24075


26 maart 2019 11:46
Profiel
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Niels schreef:
Is eigenlijk maar 1 goed adres voor, ben ff kwijt welke staat in mijn draadje hierover.


koller.de

er zijn er nog wel een paar maar koller is diegene die alle testbanken en tools enzovoorts van Bosch heeft overgekocht.


26 maart 2019 13:18
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
zou dit relais als enige het doel hebben om brandstof te besparen ?
zoals ik het zie is het ook om doorpompen van benzine tijdens afremmen op motor te voorkomen .

Als voorbeeld kan me voorstellen dat als je een lange afdaling hebt je geen benzine wilt blijven inspuiten omdat deze dan als het ware de cilinderwanden gaat afwassen met onverbrande benzine (of nog erger de olie gaat verdunnen )

Een mechanische pomp heeft opbrengst zodra hij draait
dus het laten draaien zonder het electrische deel om de brandstoftoevoer te sluiten bij vrijloop lijkt mij geen goed plan .

ik neem best aan dat de motor dan gewoon loopt maar dit gaat dan wel ten koste van iets anders in mijn ogen . wat ik wel van U aan neem mayonaise is dat de solenoid op de pomp traag is om één of andere reden dit ga ik ook zeker even bekijken .


Laatst bijgewerkt door marc hopstaken op 26 maart 2019 20:05, in totaal 3 keer bewerkt.



26 maart 2019 19:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Niels ik heb de MFI Check Measure Adjust (CMA) handleiding al inderdaad :thumleft:


26 maart 2019 19:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
marc hopstaken schreef:
Piewie,mag ik vragen wat toen de symptomen waren met dat kapotte schakelaartje ?

Ik had eerste instantie je verhaal niet goed gelezen. De micro schakelaar links op je pomp had je al gecontroleerd
Verder is het moeilijk in te schatten waar je probleem vandaan komt. Bij een mfi moet alles kloppen anders heb je een plofbak. Begin idd bij je gaskleppenhuis en werk alles een voor een af.


26 maart 2019 19:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
Ja dat ben ik met U eens , het zijn maar kleine verschillen die zo'n systeem maken of breken maar volgens mij is het als het eenmaal goed staat niet meer van slag te krijgen en het reviseren van de pomp zelf is volgens mij pas aan de orde als echt alle andere mogelijkheden geen oplossing gebracht hebben .

In principe is het een omgebouwde dieselpomp naar benzine en die gaan gewoon erg lang mee meestal gaan ze van niet gebruiken juist stuk /vast zitten .


26 maart 2019 20:16
Profiel
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
marc hopstaken schreef:
zou dit relais als enige het doel hebben om brandstof te besparen ?
zoals ik het zie is het ook om doorpompen van benzine tijdens afremmen op motor te voorkomen .

Als voorbeeld kan me voorstellen dat als je een lange afdaling hebt je geen benzine wilt blijven inspuiten omdat deze dan als het ware de cilinderwanden gaat afwassen met onverbrande benzine (of nog erger de olie gaat verdunnen )

Een mechanische pomp heeft opbrengst zodra hij draait
dus het laten draaien zonder het electrische deel om de brandstoftoevoer te sluiten bij vrijloop lijkt mij geen goed plan .

ik neem best aan dat de motor dan gewoon loopt maar dit gaat dan wel ten koste van iets anders in mijn ogen . wat ik wel van U aan neem mayonaise is dat de solenoid op de pomp traag is om één of andere reden dit ga ik ook zeker even bekijken .


Ik zeg niet dat je het ding gewoon permanent moet uitschakelen, maar tijdens troubleshoot kun je het gewoon uitsluiten en loskoppelen.
Die bergen heb je in NL toch niet, dus is dat voorlopig iets minder relevant


26 maart 2019 21:37
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: toerental relais 911 2.4MFI
hmmm ...ik weet het niet hoor ,ik heb geen zin om een compleet uitlaatsysteem onder de auto uit te blazen of mijn broekspijp in de hens te laten vliegen door de vlammen die er uit slaan .

Waar is de winst van troubleshooten als je alles los gaat gooien ?

ik werk meestal andersom zoveel mogelijk stuk voor stuk de werking van ieder onderdeel controleren


26 maart 2019 22:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 150 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ticcie


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.