06 maart 2025 12:41
07 maart 2025 18:31
porschenot schreef:Goede tip ga meteen ff kijken op www
Of heb je nog een goede ervarings tip
07 maart 2025 21:57
07 maart 2025 23:56
08 maart 2025 12:05
08 maart 2025 13:14
08 maart 2025 13:28
08 maart 2025 18:37
08 maart 2025 20:09
10 maart 2025 12:34
04 mei 2025 17:22
05 mei 2025 12:23
07 mei 2025 0:20
16 mei 2025 10:35
16 mei 2025 11:12
16 mei 2025 12:28
16 mei 2025 14:08
16 mei 2025 15:09
renetrzes schreef:Prachtig resultaat![]()
Mijn Porsche is niet verlaagd maar moet wel degelijk voorzichtig over drempels heen want anders schraapt de frontlip over de vloer.
R_911 schreef:Zoals op de foto’s is te zien, is het gat in de wielkasten best aanzienlijk. Het volgende project word denk ik om de auto subtiel te verlagen, maar heb hier totaal geen ervaring mee.
17 mei 2025 21:02
20 mei 2025 19:52
21 mei 2025 10:24
25 aug 2025 10:02
26 aug 2025 9:02
26 aug 2025 17:07
R_911 schreef:Ik had al een tijdje de wens om de auto subtiel te verlagen, omdat ik het gat in de wielkasten toch wel erg groot vond. Ik heb me de afgelopen tijd suf gelezen en ontelbare filmpjes bekeken wat de beste optie voor mij was. Wat ik absoluut niet wilde, was inleveren op het comfort. Mijn auto heeft PASM en sinds ik de auto heb, heb ik hier nauwelijks gebruik van gemaakt. Met PASM aan vond ik de auto veel te hard en behalve op strak geasfalteerde wegen was het rijden met PASM voor mij verre van prettig. Het blijft alleen lastig om op basis van wat anderen adviseren een goede keuze te maken, omdat “comfortabel” voor iedereen anders is.
Uiteindelijk had ik in een Porsche club iemand gevonden met een 997s die een combinatie van dempers en veren had die voor mij de juiste leek en heb ik een uur samen met hem in zijn auto mogen rijden, om mijzelf ervan te overtuigen dat dit inderdaad de beste optie voor mij zou zijn. Onder zijn auto zaten de Bilstein B4 schokbrekers icm Eibach Pro veren en dit bleek exact te zijn wat ik zelf ook wilde. Nog steeds comfortabel, lekker strak sturend en het gat in de wielkasten wat verkleind.
De Bilstein B4 is niets anders dan OEM en had nog wel mijn twijfels over de B6 of B8 varianten maar omdat het comfort voor mij prioriteit had, toch maar voor de standaard dempers gekozen.
Vorige week had ik de auto bij de specialist weggebracht om deze set te monteren. Behalve de dempers en veren zijn ook de veerpootlagers vervangen (vind ik zelf een must bij nieuwe dempers), aanslag rubbers en stofhoezen. Na overleg hebben ze ook de spoorstang achter vervangen.
Afgelopen weekend heb ik veel km’s gemaakt, oa naar het Cars & Coffee evenement in Gelderland. Wat een verschil in wegligging en stuur gedrag heeft dit opgeleverd! Ik herken de auto bijna niet terug. Ik snap dat dit waarschijnlijk altijd het geval zal zijn bij een nieuwe set dempers en veren, omdat alles toch 20 jaar oud was wat onder de auto zat. Maar dan nog verbaasd het mij dat dit echt zo’n een wereld van verschil is.
Het enige wat ik niet begrijp, is dat de auto met PASM aan zoveel comfortabeler aan voelt dan in de oude situatie. Ik heb vanuit Rotterdam naar Heteren constant met PASM aan gereden. Voor de aanpassing had ik dit nooit kunnen doen. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar de auto bonkt minder dan voorheen met PASM aan. Er is met de nieuwe dempers en veren nog steeds een groot verschil te merken met PASM aan of uit, alleen begrijp ik niet waar dit verschil vandaan komt t.o.v. van de oude situatie.
De plaatjes bij de praatjes
Voor![]()
Na![]()
Voor het mooie zouden de wielkasten naar mijn smaak nog meer opgevuld moeten worden, maar omdat ik consessies moest doen vanwege het comfort is dit het maximale.
Voordeel is dat ik nog steeds alle drempels normaal kan nemen zonder enige poespas
26 aug 2025 17:38