Helaas heeft 944guy toch gelijk gekregen...
Na vele probleemloze kilometers begon op de snelweg een verontrustende tik uit het motorblok te komen. Aangezien dit meestal door stroef lopende klepstoters komt, en ik wist dat deze niet in perfecte staat waren, heb ik ze alle 8 vervangen. De cilinders, zuigers, kleppen, cilinderkop en nokkenas bleken gelukkig nog in prima staat te zijn. Na alles weer teruggeplaatst te hebben, leek de tik verdwenen te zijn, maar na een paar seconden kwam het weer terug.
Dus vandaag de 944 maar opgekrikt, en het carter er afgeschroefd. Daar werd zichtbaar waar ik al bang voor was; een van de drijfstangen was donkerder gekleurd dan de andere. Na demontage werd het volgende zichtbaar:

De drijfstang en krukas compleet ingesleten, en de lagerschalen vervormd.
Kortom, er is weer werk aan de winkel.... Nu op zoek naar een nieuwe krukas, lagerschalen, drijfstang, en omdat ik deze fout niet wéér wil maken; een nieuwe oliekoeler. Verder zal ik het blok weer volledig moeten demonteren. De afgetapte olie zat nl. vol met ijzervijlsel, dus verwacht ik dat die troep in elk onderdeel te vinden zal zijn.
Ach ja, het houd me van de straat...