Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

26 nov 2012 23:44

Mmm als je deze dan verwijderd moet je dan een nieuwe plaat met rubber plaatsen?

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

26 nov 2012 23:55

hallo,

de rubbers kun je verwijderen met een stanleymes en een beitel.
eerst in de lengte op diverse plaatsen doorsnijden tot op het metaal en dan aan het uiteinde, tegen het "zwaard" aan.

de nieuwe rubbers kun je gewoon weer opnieuw plaatsen op de bestaande onderdelen. Wel ook de binnenzijde van het binnenrubber huis goed schoonmaken.

wel om denken dat je de hoogte van de zwaarden, op wat voor manier dan ook vastlegt, zowel links als rechts.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

27 nov 2012 8:34

Oke ... Thanks :wink:

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

27 nov 2012 12:36

Zat na mijn reply even verder te kijken naar je project... maar als je dit allemaal doet/ kan dan komen die rubbertjes wel goed!!.. redelijk makkelijk te doen namelijk..

:res:

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

27 nov 2012 22:19

Als de rubber eraf is aan bijde kanten wat kom ik dan nog meer tegen, kan ik de torsiebuis dan h
Gewoon leeg halen en wat zit daar verder in?

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

28 nov 2012 0:35

de torsiebuis is in het begin qua diameter wat groter en daar zit het rubber in. Door frictie slijtage van het rubber zitten er (tenminste bij mijn auto) stukken rubber verkleefd aan het ijzer in de ronde opening. Deze heb ik met een ronde staalborstel voor op de boormachine (diameter even checken en dan een borstel kopen die net iets groter is .. paar mm) schoongemaakt. Daarna goed gespoten in een roestwerende verf.

verder op zit de opening voor de as zelf. Ik heb hier flink ML amber ingespoten en daarna met keramische vet de torsie as ingesmeerd.
de torsieas heeft verschillende diameters, hij past er dus maar op één manier in. de tanden van de as zijn dus verschillend van elkaar. Het is zaak de stand van de as te merken omdat je geen verstelbare platen hebt. Als je alles gaat kaal halen is dat natuurlijk wat lastig maar misschien kun je met tip-ex een soort stip zetten op de as die in één lijn moet staan met een vast herkenningspunt in de wielkast.

één tandje verkeerd is namelijk een centimeter of 6 lager of hoger.. als je de as b.v. binnen 2 tanden linksom draait en buiten 1 rechtsom.. dan heb je een volledig andere hoogte. als je dan geen uitgangspunt hebt is het erg lastig de juiste hoogte weer te bepalen.

meestal zit de binnenste bevestiging van de as iets vaster als de buitenste demontage zou ik dus met beleid doen zodat de as aan de binnenzijde blijft zitten zodat je hem kunt markeren. de buitenste kun je meten door b.v. aan het uiteinde van de plaat naar een vast punt op de carrosserie te meten. ik zou dit voor het gemak wel zover mogelijk naar achteren doen om dat daar het grootste verschil meetbaar is.

en omdat je de binnenste weer op de oude plek terug plaatst is het relatief simpel te meten of de buitenste in de juiste gleuf zit. (verschil 1 tandje is immers 6 a 7 cm aan het uiteinde) een beter idee is nieuwe platen kopen met poly bronze rubbers die een uitneembare torsie as optie hebben en verstelbaar zijn je kunt dat de fine tuning op weegschalen doen en de begin afstelling is dan erg eenvoudig. (bij mij te bestellen trouwens.. ;) )

succes,

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

28 nov 2012 11:24

a5coupe schreef:één tandje verkeerd is namelijk een centimeter of 6 lager of hoger..


Dit is wel heel overdreven. Het verschilt of dit een tandje is aan de binnenzijde of buitenzijde, maar dit scheelt hoogstens 1cm in wagen hoogte.

Even een handig artikel:

http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_torsion_bars/911_torsion_bars.htm

Doe je zelf een heel groot plezier en koop een digitale waterpas die op de .10 graad meet. Meet hiermee de hoek de de veerplaat nu maakt en zet deze straks weer terug op of het zelfde aantal graden of lager natuurlijk. Werkt veel nauwkeuriger en sneller. Let op, de kant waar de tank zit moet ongeveer 1 tandje buitenkant hoger staan om het gewicht van de tank te compenseren.

Daarna zeker de auto uitwegen, heel belangrijk met deze oude 911-jes. Gewicht per as links/rechts mag niet meer dan 5kg verschillen en de verdelen voor/achter moet dicht bij de 40/60 zitten.

Als laatste, bestudeer de torsie buis goed als je alles goed heb en besteed wat meer aandacht aan het roestvrij maken en beschermen. Als dit doorrot ben je heel ver van huis.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

29 nov 2012 13:22

hee piewie een tip om de dikker rubbers er af te krijgen
de as onder dompelen met benzine en ff lekker laten fikken werkt perfect
je monteert toch nieuwe mag ik aannemen
ben je uuren bezig met een mes en beitel en met branden gaat het vanzelf
veel plezier ermee

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

29 nov 2012 14:48

:D :D :D :D :D

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

29 nov 2012 15:13

Hessel schreef:
a5coupe schreef:één tandje verkeerd is namelijk een centimeter of 6 lager of hoger..


Dit is wel heel overdreven. Het verschilt of dit een tandje is aan de binnenzijde of buitenzijde, maar dit scheelt hoogstens 1cm in wagen hoogte.

Even een handig artikel:

http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_torsion_bars/911_torsion_bars.htm

Doe je zelf een heel groot plezier en koop een digitale waterpas die op de .10 graad meet. Meet hiermee de hoek de de veerplaat nu maakt en zet deze straks weer terug op of het zelfde aantal graden of lager natuurlijk. Werkt veel nauwkeuriger en sneller. Let op, de kant waar de tank zit moet ongeveer 1 tandje buitenkant hoger staan om het gewicht van de tank te compenseren.

Daarna zeker de auto uitwegen, heel belangrijk met deze oude 911-jes. Gewicht per as links/rechts mag niet meer dan 5kg verschillen en de verdelen voor/achter moet dicht bij de 40/60 zitten.

Als laatste, bestudeer de torsie buis goed als je alles goed heb en besteed wat meer aandacht aan het roestvrij maken en beschermen. Als dit doorrot ben je heel ver van huis.

heej hessel ..... ik heb het over de achterzijde jij toch ook omdat je het over de benzietank hebt ,,, of weegt diet door naar achter

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

29 nov 2012 15:26

Ja, en Hessel ook. De olietank zit rechts. Voor de brandstoftank maakt het natuurlijk niet uit die zit in het midden :roll:

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

29 nov 2012 15:31

Heinz schreef:Ja, en Hessel ook. De olietank zit rechts. Voor de brandstoftank maakt het natuurlijk niet uit die zit in het midden :roll:

owww,, oke je hebt het over de olietank natuurlijk :roll:

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

29 nov 2012 15:58

Handisoft APP downloaden. Dit is een free App en heeft een digitale waterpas. Werkt perfect om de veerplaten weer op dezelfde manier te monteren als dat ze er af kwamen.

Bekijk als je de torsieplaten er af hebt ook goed het plaatwerk/ balk (onderzijde) waar de torsiebuis doorheen gaat ... ik zie op DDK toch wel heel veel resto's voorbij komen waar in die sector veel werk gedaan moet worden (inclusief de torsiebuis zelf).
Het verschil in binnen en buitenvertanding van de torsiestaaf zelf is er om de achterbrug hoogte op ik meen 0,5 cm nauwkeurig te kunnen afstellen.
Als de auto op dit moment recht en op de juiste hoogte op zijn wielen staat dus eerst de hoek van de veerplaat opmeten voordat je ze uit de vertanding trekt en het zaakje losneemt.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

29 nov 2012 16:49

piewie schreef:
Heinz schreef:Ja, en Hessel ook. De olietank zit rechts. Voor de brandstoftank maakt het natuurlijk niet uit die zit in het midden :roll:

owww,, oke je hebt het over de olietank natuurlijk :roll:


Inderdaad.

Als je hier toch bezig bent en alles los hebt, check dan meteen de metalen bussen in de bananen arm aan de torsiebuis zijde. Deze zijn alleen te vervangen door de bananen arm los te halen en dat gaat niet als de motor in de auto hangt. Wellicht de moeite waard deze meteen te vervangen.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

30 nov 2012 10:14

oke ,, veel info , daarvoor mijn dank
even samenvattend ...
1 : rubber A wordt verwijderd
2 : graden van plaat B opmeten tenopzichten van een horizontale lijn C
dit is toch in ontspannen toestand?
3 : graden noteren en plaat B eraf trekken
4 : dit aan bijden zijden doen
5 : torsie buis leeghalen
zit daar nog iets afgeborgd of als de platen B zijn verwijderd kan de buis leeg
weet eigelijk nog niet wat ik in de buis aantref
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door piewie op 30 nov 2012 15:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

30 nov 2012 13:01

2: is ja.

Als je achter de plaat een wringijzer zet dan komen de torsie veren er samen met de veerplaat zo uit. De torsie veer staaf zit met splines in de veerplaat en in het midden van de torsiebuis geschoven. Verder geen borging. De zaak wordt eigenlijk alleen zijdelings geborgd door de plaat met de 4 bouten. Vandaar dat een goede conditie van de rubbers en afdekplaat van essentieel belang is voor een goed weggedrag. Als je ze er weer inzet gebruik dan talkpoeder tussen het rubber en het aanlegvlak in de torsiebuis en de buitenplaat. Geen vet gebruiken want dat kan de rubbers weer aanvreten.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

01 dec 2012 12:15

Heb net rubber A verwijderd maar zie eigelijk niet het nut hiervan om deze eerst te verwijderen om de as te kunnen demonteren, heeft geen enkele verbinding met de binnenste torsieas ,, of zie ik iets over het hoofd??rest zit muurvast zoals verwacht,, in de center vriesplug verwijderd en ingespoten met kruipolie, nu afwachten tot een nieuwe poging :D
Laatst bijgewerkt door piewie op 01 dec 2012 14:01, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

01 dec 2012 13:58

digitaal de graden opgemeten met de I phone :D mooie tip :thumleft:
Afbeelding

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

01 dec 2012 15:13

Rubber had je er niet af hoeven halen

Zit waarschijnlijk moervast. Ik heb uiteindelijk de torsiestaven moeten doorslijpen toen de binnenzijde wel los kwam en andere halen. De rest moest ik er met 18 ton uit laten persen. Als dit nog nooit los is geweest is de kans erg klein dat je dit zelf los krijgt.

Wat je wel kan proberen is flink hengsten op de torsiestaaf die je nu kan zien zitten in de veerplaat. Wellicht helpt dat.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

01 dec 2012 20:45

Ik heb nu alles met kruipolie ingespoten en zal morgen eens kijke hoe het er voor staat, anders zal ik idd de pers erop zetten ! wel ff kijke wat voor hulpstuk hiervoor moet maken

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

03 dec 2012 9:48

ondertussen het blok gescheiden . te zien is wat vocht door de jaren aanricht
drijfstangen verweerd met roest ..rest valt gelukkig mee.
hoe het er uit ziet wordt vervangen
-zuigers
-voeringen
-kleppen
-klepveren
-klepgeleiders
-misschien oliepomp
-scheurtest drijfstangen indien nodig vervangen
-en de gebruikelijke onderdelen bij revisie
Afbeelding

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

04 dec 2012 0:01

indeed hier ook torsiestaven door moeten slijpen.

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

05 dec 2012 21:13

ik had aan de buitenzijde de as 1 tand verschoven en de auto was direct 6 a 7 cm lager...!!! dus die cm per tandje gaat echt niet op!!
Ik had trouwens wel het geluk dat ik zomaar de torsieassen los kon trekken! zowel buiten als binnenzijde!!

grappig trouwens dat app-je met die graden!!
trouwens ook een beetje tricky dat met het nieuwe rubber de torsie as en het zwaard weer gecentreerd worden. daarmee zal de hoek al licht anders zijn dan voorheen..

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

27 dec 2012 15:20

Afbeelding
tijdje stilgelegen omdat ik de torsieas niet uit de buis kreeg.. maar na veel geduld en kruipolie kwam hij los en de assen zijn gedemonteerd. kan iemand mij vertellen wat het Criterium is betreffende deze buis. de beginstukken zijn best aangetast door roest . wat moet deze binnen diameter zijn bv.als deze niet meer goed is zijn er dan bv. losse bussen te verkrijgen of moet dan de gehele bius worden vervangen :scratch: :scratch: :scratch:

Re: Restauratie porsche 911 T 1971

27 dec 2012 17:31

Dit is wel een handig linkje om de torsiestaven te stellen: http://www.rennlight.com/cgi-bin/spring.cgi
Plaats een reactie