Auteur |
Bericht |
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Lekker Poetsen !
Niet echt een project maar wel leuk om te delen. Een paar weken terug kocht ik een cayenne turbo zwart van kleur. De auto, onderhoud en historie waren prima, maar de staat van de lak was niet goed. Vaal, geen glans en diepte. Eerder heb ik, en directe kennissen van mij auto's laten poetsen bij verschillende bedrijven. Het was niet duur maar het was ook niks. Zowel ik als zij waren hierover nooit tevreden. Swirls werden niet weggehaald en bij de laatste keer vroeg ik aan de poetser of ik het zelf nog een keer kon doen. Ja ik kan een pietje precies zijn, als ik ergens voor betaal dan moet het goed. Dus ben ik mij gaan verdiepen in profi detailingbedrijven. In baarn zit er eentje van Meguiars. Goed gesprek gehad en ik kreeg een prijs van 400 euro ex. Best geld maargoed als hij dan echt goed gekleid, gepolijst en gewaxt word.... Ik heb toch besloten om dat niet te doen en voor een kleine 500 euro zelf twee polijstmachines te kopen. Eentje met een 8mm slag en eentje met een 21mm slag. Ik heb hiervoor spullen van monello gebruikt en gewerkt van grof naar middel en uiteindelijk naar fijn. Met ieder paneel ben ik ongeveer 2 uur bezig geweest.ik ben er meerdere dagen mee bezig geweest maar het resultaat mag er absoluut zijn. Natuurlijk heb ik weer geleerd en kan ik het volgende keer weer sneller doen De koplampen heb ik volledig kaalgeschuurd en gepolijst De volledige auto , dorpels en deurtrims heb ik ook gepolijst. Ik had er veel plezier in en heb nu ook ruim voldoende spul en materiaal om nog eens een auto te doen. De buren vroegen al wanneer ze hem konden brengen hahah. Hierbij de foto's koplamp voor: Tijdens: Na (zitten regenspetters op): Dak voor: Dak na: Ik ben zeer zeer tevreden
_________________________________________ Mvg, Sander
|
20 feb 2018 22:06 |
|
|
Toeterboy
996 MK2 TargaEtten-Leur
|
Re: Lekker Poetsen !
Ziet er goed uit! Ik houd ook wel van een goeie wasbeurt, heb ook e.e.a. in de kast liggen van carpro, meguiars, poorboys, maar polijstmachines heb ik nog niet aangedurft / gekocht. Ik heb weleens aan zo'n polijstworkshop zitten denken, maargoed, ik houd het voorlopig even bij wassen, drogen, kleien, waxen en poetsen.
|
20 feb 2018 22:29 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Lekker Poetsen !
Mooi gedaan. Zwart is ook wel een dankbare kleur. En voor wat betreft bovenstaande reactie mbt de poetsmachine: met een double-action machine kan je niet veel schade aanrichten. Zelfs bij “lomp”gebruik poets je maar enkele microns van de lak weg. Woon je in de buurt van Utrecht en wil je het eens uitproberen? Stuur maar een PB.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
20 feb 2018 22:53 |
|
|
MPH
Ede
|
Re: Lekker Poetsen !
Netjes hoor! Altijd een dankbaar klusje en geeft zo’n heerlijke kick als je daarna het resultaat bekijkt..
_________________________________________ 944S ‘87 Nijlgroen
ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration ex 924 T ‘79 ex 911 3.0 Targa '79 Ex 987 S 3.4 '06
|
20 feb 2018 22:58 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Lekker Poetsen !
Ziet er goed uit!
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
20 feb 2018 23:07 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Lekker Poetsen !
Ziet er mooi uit! Waarom koop je niet gewoon een excentrische machine als de DAP 500V3? Nieuwe machine met starterkit voor € 160 oid.. Ik overweeg hetzelfde te doen.. Ben begonnen met goed wassen, kleien en handmatig in een goede wax en vind dat al een enorme verbetering..
Ben denk ik net zo'n Pietje precies als jij..
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
20 feb 2018 23:15 |
|
|
Seal
Boxster 2.7 2001
|
Re: Lekker Poetsen !
Je mag terecht trots zijn op het resultaat. Ziet er als nieuw uit. Lijkt me ook wel wat, maar ik durf niet te polijsten.
|
21 feb 2018 0:20 |
|
|
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Re: Lekker Poetsen !
Absoluut geslaagd. Het is echt een wereld van verschil. Een mooie 'wetlook' zit er nu op. Veel meer diepte en glans.
Zo geslaagd dat ik dit misschien komende zomer wel voor anderen kan doen. Alleen wat altijd lastig blijft is dat wanneer een paneel (slecht) is overgespoten je toch makkelijker door de lak kan heengaan. Dan wordt het herspuiten en dat is dan een risico wat ik moet dragen.
Dus nog eens goed over nadenken. Moeilijk is het niet, maar wel tijdrovend om het goed te doen.
Ik heb ook nog een vraag, ik zoek een spuitbus in de kleur van de aluminium trims. Mijn onderste trims zijn was aangetast en die wil ik even herspuiten. Natuurlijk moet het wel de goede kleur zijn. Iemand enig idee naar een echte aluminium kleur spuitbus?
De standaard metallic spuitbussen matchen totaal niet.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
21 feb 2018 1:34 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Lekker Poetsen !
Dan is het wel een heeeeeeeel slecht overgespoten. Je hebt het nog maar over poetsen, maar er zijn poetsfanaten die hun lak eerst wetsanden. Dan pas haal je er microns van af dus nogmaals: met poetsen haal je maar er maar enkele microns (2-5) af terwijl een laagdikte al snel 60 of meer is . Er zijn vast wel een aantal "lakspecialisten" die hier ook nog wat over kunnen vermelden.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
21 feb 2018 8:14 |
|
|
Wout_RS
|
Re: Lekker Poetsen !
Mooi werk heb je daar geleverd Respect
|
21 feb 2018 8:22 |
|
|
Toeterboy
996 MK2 TargaEtten-Leur
|
Re: Lekker Poetsen !
Lakdiktemeter kan ook uitkomst bieden, en normaliter maak je eerst tests om te zien hoe hard de lak is.
Als er een dunne zachte lak op zit en je pakt te grof polijstmiddel, dan heb je een probleem inderdaad.
Dat er veel tijd in gaat zitten klopt, en de échte expertise en ervaring bij de pro detailers, dát maakt het dat werkelijk iedere auto een succes wordt. En daarom zijn die zo duur.
In tegenstelling tot de vlotte jongens met een polijstmachine die het gaan "proberen".
Op een autopoetsforum waar ik "lurk", meld zich om de zoveel tijd een nieuweling aan die het licht had gezien, hij word autodetailer.
Van 99 van de 100 hoor je niks meer, want het is écht een vak apart.
|
21 feb 2018 9:18 |
|
|
BernHardN
Meppel
|
Re: Lekker Poetsen !
Ziet er goed uit zo! nu je weet hoe het moet is 400,- a 500,- voor een auto laten doen eigenlijk ook niet heel veel.
Als je nu de auto van de buurman eens doet voor 250,- heb je de middelen er al bijna uit!
|
21 feb 2018 11:10 |
|
|
Ronaldo
964 c2Den Haag
|
Re: Lekker Poetsen !
Mooi gedaan hoor. Ik word al moe als ik naar je foto's kijk.
_________________________________________ 'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best] 'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]
|
21 feb 2018 11:36 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Lekker Poetsen !
Ik ben gemiddeld 20 uur bezig aan een full detail, dus exterieur, interieur, velgen en motorblok. Motorblok wordt vaak overgeslagen, maar dat vind ik misschien nog wel het mooiste om schoon te krijgen. Tapijten met de extractor is ook een verschil van dag en nacht.
Kost veel tijd, maar is wel dankbaar. Let wel op dat Duitse metallic lakken kneiterhard zijn. De unilak van Porsche is daarentegen wel makkelijk te corrigeren.
Veel ‘poetsbedrijven’ polijsten maar halve bak en vullen de swirls met een glaze zodat het goed gepoetst lijkt. Dit is helaas van korte duur. Dan kun je beter zelf investeren en aan de slag, met een beter resultaat. Goede wax is wel belangrijk, ik gebruik de Collinite 915. Geen overdreven wetlook, maar wel goede glans en een hele lange standtijd!
|
21 feb 2018 11:37 |
|
|
BernHardN
Meppel
|
Re: Lekker Poetsen !
Niet alle Duitse lakken zijn hard, heb een Opel astra gehad waar je zo met je vinger een kras in de lak wreef! vooral achter de deurgrepen was het enorm.
|
21 feb 2018 12:12 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Lekker Poetsen !
Soort van 'uit de autokast komen'
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 feb 2018 12:18 |
|
|
BernHardN
Meppel
|
Re: Lekker Poetsen !
Sorry, ik had geen keus....
|
21 feb 2018 12:20 |
|
|
Toeterboy
996 MK2 TargaEtten-Leur
|
Re: Lekker Poetsen !
Hey, niks mis met een Astra!! Ik rijd ook nog steeds Astra als DD.
|
21 feb 2018 12:27 |
|
|
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Re: Lekker Poetsen !
Ja dat klopt, nu heb ik bij mijzelf ook met korrel 2000 wat ge-wetsand. Gekke gedachte en gezicht. Alleen zolang je het met verstand doet is het risico beperkt. Ik heb mijn lak laten meten en was (voor het poetsen) overal ruim 100 micron dus hij heb wat vlees. Een lakdiktemeter staat ook nog op mijn verlanglijstje. Want je ziet het gewoon niet hoeveel je hebt. Ik gebruikte nu de monello veloce en scholl s3 gold middelen als grofst. Daarmee kreeg ik probleemloos de wetsand krassen weg. maw deze middelen schuren toch ook wel grof. De auto van mijn schoonvader heb ik ook gedaan, een vw. Ik merkte dat mijn en zijn lak toch wel erg hard was. Daar deed ik een testspot en ik kwam toch (net als bij de cayenne) uit op de grofste combi. Het is een vak apart dat klopt, maar het is zeker geen hogere wiskunde. Maar met de standaard 'poetscentrales' ben ik wel klaar. Er zitten absoluut goede tussenmaar zie ze maar eens te vinden voor een schappelijk bedrag. Iedereen kan met een potje wax een auto laten stralen maar de echte swirl-vrije diepe glans is toch een kunst. Dit was de reden dat ik toch zelf lekker aan de slag ben gegaan. Plus ik ken ieder pitje en overgebleven krasjes nu. Zit je op het carclean forum? Daar lees ik ook mee. Goed forum en goede site. Jammer dat ze daar geen producten mogen bespreken die daar niet verkocht worden. Als je bedenkt dat 2 man er 2 dagen mee bezig is, dan valt het eigenlijk wel een beetje mee. Toch ben ik wel 'bang' om weer teleurgesteld ergens vandaan komen. Idem met onderhoud. Ik heb laatst met mijn vader de achterremschijven+blokken vervangen. Wij namen daar de hele middag voor, dus ook alles schoongemaakt, ingevet en alle beginnende roestplekjes onder de auto behandeld met bodysafe. Wij nemen de tijd. Als ik naar een willekeurige garage ga krijg ik dat beetje extra niet. En ik vind dat toch wel waardevol. Misschien is het wel leuk om af en toe de auto van een ander eens te doen. maar dan moet ik eerst kijken wat een redelijk bedrag is. ook weer afhankelijk van autogrootte. Hoofdprijs hoeft zeker niet nee. Gewoon beginnen, er komt vanzelf een eind aan Motorblok schoonmaken heb ik zelf hele slechte ervaringen mee. dat vocht, of stoom trekt overal in en tussen. Begin maar met zoeken als hij niet meer loopt. Dit is eigen ervaring met een oudere auto. Ik ben er heel voorzichtig mee geworden. Als ik het nog doe is het met bijvoorbeeld remmenreiniger en een borstel. Maar gelukkig is het blok van de cayenne droog en schoon dus ik hoef daar niets aan te doen. Wat ik wel gedaan heb is de wielkasten aan de voorzijde losgehaald, de filtertjes onderaan de parevaan eruitgetrokken en het chassis 'leeg' gespoten met lucht. Er kwam per zijde ongeveer een halve kilo aan modder uit. Hij zal er niet van gaan roesten maar ik heb het er liever uit. Hier ook collinite 915 aangeschaft. Nog niet gebruikt want er zit nog een synthetische wax op nu. Ik hoop eerlijk gezegd op een goede wetlook hiermee. Ik denk dat ik hem eind maart/half april nogmaals klei, licht polijst en dan die collinite aanbreng. Die schijnt ook een standtijd van meerdere maanden te hebben. Breng jij dat op met de machine? Ik heb een 4 inch waxpad voor op de dap. Past precies in het blik.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
21 feb 2018 16:32 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Lekker Poetsen !
Collinite doe ik altijd met de hand. Is goed te verwerken, hoeft niet met een machine. Wel de cure tijd in de gaten houden (!), want te lang laten zitten is moeilijk verwijderen. Glans is super hoor, maar sommige show-waxen hebben net een betere wetlook maar die standtijd is dan ook maar miniem. De 915 vind ik echt een topproduct. Ik maak het blok niet schoon met water, maar met een klamme doek het grootste vuil eraf. Daarna met Autoglym Vinyl & Rubber Care (echt topspul hiervoor) en een kwast. Alle plastic delen inspuiten, met de kwast voor de moeilijke hoekjes. Daarna een paar uur laten staan, en je blok is echt als nieuw. Heb er geen foto's van, maar als je even zoekt op het Carclean forum heb je zo een paar foto's gevonden met resultaten. Edit: heb zelf even snel gezocht. https://forum.carclean.com/threads/revi ... care.4098/
|
21 feb 2018 19:58 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Lekker Poetsen !
Ik lees al jaren het Carclean-forum. Zitten erg goede tips tussen
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
21 feb 2018 20:37 |
|
|
Seal
Boxster 2.7 2001
|
Re: Lekker Poetsen !
Niet lachen maar............... met Dasty van de Wibra krijg je de grootste troep weg en ziet het motorblok er al aardig uit. Daarna wel afwerken met wat bovengenoemde producten.
|
21 feb 2018 22:52 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Lekker Poetsen !
Dasty vind ik persoonlijk te agressief voor de kunststoffen. Maar ontvetten doet het wel!
|
21 feb 2018 22:59 |
|
|
BMtouring
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
|
Re: Lekker Poetsen !
Lach ik zeker niet om, voor een eerste grove schoonmaak van vette zooi werkt dat prima. Er is inmiddels ook een sterkere (ja, nog sterker) variant (zwarte fles) maar op zich kun je met de gewone prima werken. Erop sproeien, in laten werken en afborstelen/spoelen. in verdunde vorm ook voor kunststof delen (nepleer) met een zacht borsteltje. Wel viel het me op dat de werking achteruit gaat als je tijdens het inwerken al gaat borstelen. Het heeft even tijd nodig om z'n werk te doen. Net als groene zeep maar dan heel veel sneller. Autoglym engine cleaner ruikt wat minder aggressief maar werkt goed. En genoemde vinyl en rubber care werkt erg goed: insproeien en naar keuze uitpoetsen of afspoelen. Een van de twee wordt egaal matt en de andere laat het glimmen. En nog wat: met water bij je motor kan wel maar handig om dat met (hand) warme motor te doen (niet heet, warm) zodat water dat in hoekjes zit nog verdampen kan. Daarna lekker stukkie rijden is altijd goed en nog leuk ook natuurlijk.
|
21 feb 2018 23:06 |
|
|
Killerbean
Ex: Volvo 460 1995 -> Mercedes-Benz c180 1993 -> BMW 3 E46 1998 -> Renault Megane 2004 -> Seat Leon 2006 -> Mercedes-Benz E-klasse 1986 -> Vw Lupo 3L 2001 -> Skoda Fabia combi 2004 -> Vw Passat 2006 ->
Vw Golf VI 1.4tsi zwart 2009. Huidig: Porsche Cayenne Turbo 2004
|
Re: Lekker Poetsen !
Jammer van het weer, maar ach dat geeft de kans hem vd zomer weer te poetsen. Ik heb ook toch maar een lakdiktemeter besteld. Altijd handig. Zal wel een fototje plaatsen als die binnen is.
_________________________________________ Mvg, Sander
|
01 maart 2018 20:35 |
|
|