mooiweerrijder schreef:Bij Rs Barn kun je de nokkenassen inleveren en van nieuwe tanden voorziene terugkopen. kosten 650 dollar voor de in en uitlaatnokkenas.
Dat is een goeie tip, Richard. Ik heb inmiddels een bijna nieuw set nokkenassen gescoord dus hoop er minimaal de eerste 80 kkm vanaf te zijn, maar ik heb 'm in de documentatie opgenomen !
Nu het slechte nieuws : Omdat de keerringen van nokkenas, balansassen en krukas nog niet binnen waren en dus de distributie niet dicht konden bouwen hebben we vanmiddag het cartepannetje gelicht om de drijfstanglagers te inspecteren. Bij het openen van het pannetje was het nog allemaal Ohh en Ahh van verrukking, want de kleur en helderheid van de krukwangen en tappen was prachtig ; resultaat van het jaarlijks vervangen van olie en filter door de vorige eigenaar met goede, dure olie. Echt een plaatje om te zien :

Het drama begon met het losmaken van de lagerkap van de 2e drijfstang ; de krukastap is (on)aardig gekrast en wat minstens even verontrustend is : het lagerschaaltje heeft een stuk ( grofweg 1 cm ) liggen draaien in z'n zitting. Je zag het al met het loshalen van de lagerkap : het bovenste lagerschaaltje zakte zo tussen de tap en de drijfstang vandaan naar beneden, wat betekent dat er te weinig voorspanning is om op z'n plaats te blijven zitten. Dat betekent feitelijk, dat bij iedere volgende slag die de motor gemaakt zou hebben, de drijfstanglagers misschien wel een hele slag zouden kunnen gaan maken en na een omwenteling of wat door de hitte + gebrek aan smering aan de krukas vastgelast zouden kunnen zitten. Dat is dan dus echt einde motor ....

Nu kan je natuurlijk zeggen dat ik dus mazzel gehad hebt, maar het feit dat het babbit ( het lagermateriaal op de drijfstanglagers ) van de drijfstanglagers er 'goed gebruikt' uitziet maar nog niet 'door' is terwijl het lager wel al in de drijfstang begint te draaien is natuurlijk belachelijk. Dit doet mij vermoeden dat de voorspanning van de lagers dus onvoldoende is geweest om goed te ( blijven ) functioneren. Door het draaien van de lagerschalen in de drijfstangen is nu de kap ( en de drijfstangkant dus ook ) gekrast. Ik ga Maandag even bij mijn revisieboer langs om te vragen wat zij ervan vinden, maar ik vermoed dat ik aan nieuwe ( tenminste 1, maar misschien meer ) drijfstangen toe ben en misschien moet ook de krukas eruit om de kruktappen te poetsen .... Dat vind ik dus belachelijk voor een motor die net 150 Kkm weg heeft en altijd verschrikkelijk goed gesmeerd geweest is. Wat een k** kwaliteit, dat Porsche spul .... eerst het geëmmer met de variocam-tandwielen waardoor je nieuwe nokkenassen nodig hebt en nu dit weer .....
Mijn respect voor Porsche en Porsche-materiaal gaat nu wel hard richting Kia en Daewoo niveau. Geef mij die Franse koektrommeltjes maar ....
Groet, Frank