Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

01 jul 2016 22:38

De grote klusjes drogen nu zo langzamerhand op en ik kan me focussen op de details. Vandaag kon ik ook eindelijk mijn opgeknapte velgen bij Wheeltrim ophalen 8)

Afbeelding Afbeelding

Het was wel best een uitdaging om de juiste banden te vinden. Volgens Porsche hoort er 185/70 VR 15 op te zitten maar een beetje googlen leert dat banden in deze maat met N codering exorbitant duur is. Zelfs banden zonder N codering is aardig aan de prijs in deze maat. Dus heb ik besloten op zoek te gaan naar een alternatief, maar dan loop je snel vast in het feit dat 15 inch banden tegenwoordig het domein van de muesli auto's zijn. Een ding was zeker: Er komt onder mijn auto never als de nooit een een band met de naam energy saver of eco huppeldepup. Maar eindelijk met de hulp van een enthousiaste medewerker van Profile Tyre Center die begrip had voor mijn dillema bij Vredestein Sportrac 5 geëindigd. Ik vind het een mooie sportieve band.

Dus eenmaal op het Clubhuis ben ik vrij snel aan de slag gegaan om de oude velgen te demonteren. Mijn idee was om heel snel een wissel te doen, maar dan kom je dingen tegen waar ik dan weer niet zo goed tegen kunnen......viezigheid :roll:

Afbeelding

Ik moest toch al wachten voor de nieuwe lak op mijn velgmoeren om uit te harden dus heb ik mijn kwastjes en doeken gepakt en wat schoonmaakspul en de boel grondig schoon gemaakt. Daarna heb ik de wielkuipen ook in de bodywax gezet. Het resultaat mag er zijn :D

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wat voor mij ook een grote verassing was is dat er een setje nieuwe zeer nette Monroe Gas gevulde veerpoten onder de viezigheid tevoorschijn kwam...score :cheers:

En dan de money shot 8) 8) 8) 8)
Afbeelding Afbeelding

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

01 jul 2016 23:14

Mooi fanatiek bezig!! Je zal in een diep gat vallen als ie straks goedgekeurd is :wink: :wink:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

02 jul 2016 18:51

Voor dat gat waar ik in gaan vallen heb ik wel ideeën om er weer uit te komen :wink:

Vandaag weer eventjes bezig geweest met kleine detail zaken. Kofferbak goed poetsen, Kentekenplaten monteren. De bodemplaat heeft de werkplaatschef met de hulp van Blueangel weer in fatsoen gehamerd. Daarna heb ik de plaat gemonteerd en opnieuw in de anti gravel gezet.

Afbeelding

En toen is werkplaatschef junior aan de slag gegaan met de polijstmachine 8)

Afbeelding

Maandag moet ik de laatste puntjes op de i zetten en dan in de kleine uurtjes van de dag de wagen naar huis rijden om dinsdagmorgen bij de RDW te vershijnen :D
Laatst bijgewerkt door Johann op 12 apr 2017 8:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

02 jul 2016 22:22

je kan ook gewoon voor bijv RDW Velp voor maandag een eendagskenteken aanvragen en daarmee maandag overdag van H'wijk naar huis rijden. Gewoon met van die op papieren A3'tjes geschreven nummers en cijfers... En dan met je mooie gedrukte borden op dinsdag naar de 'andere RDW'.... :idea: Hoef je niet zo laat de deur uit...

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

03 jul 2016 2:26

Johann schreef:Voor dat gat waar ik in gaan vallen heb ik wel ideeën om er weer uit te komen :wink:

Vandaag weer eventjes............................


Door mensen zoals jij leeft het merk Porsche en voegt iets toe aan de mythe.........want dat is het! Alleen door minutieus onderhoud, complexe restauraties en vele uren bloed zweet en tranen en veel euro's kunnen dit soort merken blijven bestaan. :res: Zouden ze bij Porsche wel iets meer voor terug kunnen doen vinnik :mrgreen:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

03 jul 2016 10:19

Nou met een 924 valt de euros wel mee hoor. 924 onderdelen kosten meestal een donnie of twee waar ze op de 964 al snel een barkie kost. :lol:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

05 jul 2016 22:32

Het is tijd voor een update.

Gisteravond ben ik weer aan de knutsel geweest met de 924 en de 964. De 924 heb ik klaar gemaakt vooe zijn eerst rit op de openbare weg en de 964 voor de ritje naar Le Mans Classic 2016.

Afbeelding

Maar dit draadje gaat over mijn 924...dus gisteravond alles voor het laatste keer nagelopen en het interieur gestofzuigd en de stationair toerental ietsje omhoog gesteld want hij liep niet helemaal lekker :roll: . Vlak voor twaalf was alles gereed.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vlak na 00:00 ben ik voorzichtig en met geknepen billen de weg op gegaan richting huis. Ik heb de auto sinds mijn aankoop nog geen 3 kilometer ver gereden, dus het was dan ook de shakedown rit. De auto liep goed maar na enkele bochten had ik al door dat er iets niet helemaal goed was met de linker voorwiel. Ergens zat speling. Langzaam heb ik de snelheid opgebouwd naar 120 k/ph en alles liep best mooi. De temperatuur ging wel een beetje schommelen, maar dat was te verwachten omdat je en auto nooit helemaal kunt ontluchten zonder ermee te gaan rijden.

Afbeelding

Om 00:38 was ik thuis aangekomen, na een best succesvolle maar ook spannende eerste rit. Mijn lijstje met To Do's is gedurende de rit aardig gegroeid. Rechts achter hoorde ik ook een geluid die verdacht op een versleten lager klonk. Slapen was onrustig want er ging van alles door mijn hoofd en om 6:00 ging de wekker weer.

Eenmaal aangekleed ging ik de auto nog een keertje nakijken. Koelvloeistof niveau is ietjes gedaald, dus de luchtbel zal wel weg zijn. Voor de rest was alle niveaus nog helemaal goed en kon ik eindelijk mijn vrouw en kinderen laten zien waar ik de laatste weken mee bezig is geweest. :D

Afbeelding

Dus maar weer de weg op om op tijd in NIeuwegein te zijn.

Afbeelding

Onderweg naar nieuwegein begon de auto een beetje te stotteren...zal de benzinepomp nu al kapot zijn? Is de filter verstopt? Tegen 7:40 was ik aangekomen bij de RDW.

Afbeelding

Ik moest heel eventjes wachten maar om 8:15 mocht ik dan naar binnen

Afbeelding Afbeelding

HIer werd het due pas echt spannend. De Italiaanse registratiepapieren van de auto heeft enkele afwijkingen/fouten die met pen is gecorrigeerd. Met een officieuze stempeltje ernaast zou het dus ligit moeten zijn, maar de keurmeester kek moeilijk :pale: . De kenteken op record klopt ook niet met mijn administratie en papierwerk :shock: De keurmeester ging dus in beraad met enkele collega's en zijn systemen en na 30 minuten kwam de oordeel. Alles is verklaarbaar en de auto mag ingeschreven worden :cheers:

Daarna ging ik weer linea recta naar Harderwijk met een soms stotterende motor en een achterwiel die steeds erger klinken :| Eenmaal op het clubhuis aangekomen ging ik direct bij de conculega langs voor een APK keuring. Ja, de PBVH is wel degelijk profi, maar we mag nog geen APK uitvoeren :mrgreen:

Eigenlijk kwam er weinig nieuwe dingen uit de APK keuring die ik niet zelf heb geconstateerd na mijn uitgebreid testrit. Ik zal de komend weken nog best veel uren in de 924 moeten stoppen alvorens ik officieel de weg op mogen. De aandachtspunten uit de APK zijn:
- Benzineleiding is lek vlakbij de tank. Deze lekkage is dus gedurende mijn uitgebreid testrit ontstaan want hij was tot gisteravond helemaal droog :( Maar het goede nieuws is dat ik de reden voor het stotteren heb gevonden, de injectiesysteem kwam gewoon niet meer op druk.
- Accu bevestiging niet helemaal goed
- Ashoes links achter heeft een kleine scheur (Deze heb ik over het hoofd gezien)
- Wiellager rechts achter is versleten (Dacht ik al)
- Barst in rechter achterlicht (was ook bekend, een nieuwe achterlicht is reeds onderweg)
- Voorste wiellagers opnieuw afstellen
- Versleten stuurkogel links voor

To be continued
Laatst bijgewerkt door Johann op 07 aug 2016 12:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

06 jul 2016 9:43

zwart blijft een knappe kleur op een 924 !
Leuke avonturen en als ik het lees, komen er ook nog vele avond uren aan ......... :wink:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

06 jul 2016 10:08

Goed verhaal om te volgen! :thumleft: :res:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

06 jul 2016 22:55

Benzine heen-leiding, verstopt onder de achteras, lekt meestal wel na die tijd. Dicht bij de benzine tank in het zicht lijkt vreemd.

De oorspronkelijke benzine leidingen zijn in één stuk. De vervangleidingen zijn gedeeld onder de bestuurderszit, maar het 1/4 retour vanaf de motor is niet leverbaar. Ook niet bij 924S en verschillende 944 trouwens. Je kan dan je terugloop benzineleiding afzagen en er de juiste koppeling op zetten ("flare" of "bicone"). Je blijft dan nog zitten met de oude rubber slang tussen drukminderventiel en metalen leiding.

Dit is meerdere keren besproken op www.924forum.nl.
https://community.924forum.nl/search.ph ... hid=232539

Sukses verder.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

06 jul 2016 23:21

Inderdaad, ik zou dit topic van naam veranderen in "Avond uren met mijn 924 Turbo" :-)

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

06 jul 2016 23:26

Het is vrij eenvouig te verklaren, er zat troep tussen de leidginen, stroomkabels en bevestiginsbanden bij de benzinepomp en door de schuuractie is de leiding te dun geworden met als resultaat een pinhole.

Het gaat om nummer 10 op onderstaande plaatje

Afbeelding

Het is helass ook niet meer leverbaar. Onderdeelnummer 477 209 093 E

Dus als iemand een zaak weet die leidingen op maat maken hoor ik dat graag.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

06 jul 2016 23:34

Wauw, het is nadat je klaar bent gewoon een nieuwe Porsche :res:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

07 jul 2016 5:14

Dank je Marcel! Nu nog enkele kleine puntjes en dan rijden :drive: 8)

PaulW schreef:Inderdaad, ik zou dit topic van naam veranderen in "Avond uren met mijn 924 Turbo" :-)

Haha, dat zou heel goed kunnen :lol: :thumleft:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

07 jul 2016 8:06

Dag Johann,

Ook ik lees dit topic met veel plezier, maar langzaam aan begin ik me zorgen te maken om jou. :wink:
Slaap je ook wel eens ? :) Gisteren om half twaalf nog online en je eerste bericht is van kwart over vijf. :scratch:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

07 jul 2016 8:43

zijn huwelijk is over 60 jaar nog kers vers :mrgreen: :mrgreen: (en mijn brug versleten)

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

07 jul 2016 22:52

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

11 jul 2016 12:51

Beter dan andersom...

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

11 jul 2016 14:10

trouwens een hele mooie 911 T op een karretje er achter :mrgreen:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

26 jul 2016 23:56

Zo, daar ben ik weer. :mrgreen: Ik was even tussenuit met een forumuitje en vakantie met de familie. Maar vandaag maar weer even aan de 924 geknutseld 8)

Vanmorgen is een pakketje met onderdelen aangekomen, en hoewel ik nog een beetje moe was omdat onze vlucht pas om 3:10 heeft geland kon ik het niet laten om toch heel eventjes te gaan sleutelen. Ja, ik weet het....ik ben hartstikke verslaafd :lol:

Afbeelding

Dus wat zit in de doos?
- Bezineleiding
- Stuurkogel
- Wiellager
- Lakstift
- kleine prularia

Gedurende mijn vakantie is mijn kentekenbewijs ook op de deurmat gevallen, dus vandaag ook even de nieuwe platen laten maken en gemonteerd 8)
Afbeelding Afbeelding

Nadat ik de platen heb gemonteerd ben ik aan de slag gegaan met de APK punten:
- Accu op de juiste manier gemonteerd
- Benzinepomp en slangen gedemonteerd en de nieuwe bezineslang gemonteerd
- Wiellagers voor afgesteld

Helaas weet ik nu dat mijn benzinepomp en benzinedrukregelaar kaduuk is dus ik moet ze nieuw bestellen.

In de komende dagen zal ik de achter wiellager en een stuurkogel vervangen en dan weer op naar de APK :ba:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

27 jul 2016 9:30

Kijk ook even je in-tank pomp na. Deze zijn vaak defect en gecorrodeerd. Ik heb zelf destijds mijn pomp vervangen voor een wat sterkere Pierburg pomp en de in-tank pomp vervangen voor een origineel filter. Daar heb je geen omkijken naar. :)

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

27 jul 2016 9:51

laat hem nu zelf maar eens lekker uitzoeken waar "de pijn" zit, anders is hij zo gauw klaar en zitten wij met een "fase ontwenning" :mrgreen: :cheers: :ba:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

27 jul 2016 10:26

De originele benzineleiding toch nog kunnen vinden? :thumleft:

EDIT: Geen klassieker (blauwe platen) gekregen? Wel een redelijk toepasselijk nr, 924 in het midden was helemaal top geweest :wink:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

27 jul 2016 11:00

Origineel niet, maar perfect passend op maat gemaakt. Ik heb het besteld via Porscheshop.co.uk omdat ik daar de NLA type aanduiding sticker heb gevonden en toen zag ik dat ze ook de leiding had.

Thijsch schreef:Kijk ook even je in-tank pomp na. Deze zijn vaak defect en gecorrodeerd. Ik heb zelf destijds mijn pomp vervangen voor een wat sterkere Pierburg pomp en de in-tank pomp vervangen voor een origineel filter. Daar heb je geen omkijken naar. :)


Dank je Thijsch, de in tank pomp doet het inderdaad ook niet en ik heb reeds besloten dat ik geen €800 gaan uitgeven voor een nieuwe :shock:

Inmiddels prijzen en alternatieven aan het uitzoeken voor onderstaande onderdelen

Bezinedrukregelaar 93111014000
Afbeelding

Benzinepomp 91160810202
Afbeelding

In tank filter 92820108104
Afbeelding

Tot dusver is deze onderdelen bij verren de duurste :pale: Als iemand advies heeft voor goedkopere alternatieven hoor ik dat graag.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

28 jul 2016 11:57

Nee, dat zou ik ook niet doen. Origineel is leuk, maar de toegevoegde waarde is nihil. De tweede pomp is destijds toegevoegd -naast andere aanpassingen- voor de warme start, maar vroege modellen hadden bijv. 1 pomp. Een defecte pomp leidt alleen maar tot meer weerstand, dus met een nieuwe pomp en een filter in de tank moet 'ie toch wel een stuk soepeler gaan lopen. Stel de boel wel goed af, met name bovenin de toeren kan 'ie wat arm gaan lopen.

Ik heb destijds de volgende onderdelen gewoon bij Alpo besteld:
928 201 081 04
928 201 187 02
477 209 199D

Hetzelfde filter dus. ;)
Plaats een reactie