Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Gesloten onderwerp

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

18 nov 2010 18:39

Vandaag eens lekker doorgetrokken, en geen post beantwoord. :mrgreen:

Heb het blok volledig open en al gewassen, ziet er weer als nieuw uit. 8)
Dus op dat punt weer al een meevaller.
Zit wel een andere nokkenas in, want kan merkteken Audi/VW niet vinden, maar heb de knoop doorgehakt, en ga hem echt snel maken nu.
Dus heb geïnformeerd voor andere lichtere drijfstangen, nokkenas, zuigers en cilinders.
Dellorto's zijn weg voor revisie, en nu nog even kijken wat ik met de koppen ga doen.
Zou volgens hem geen aanpassing voor nodig zijn, maar dat verneem ik hier wel of dat zo is. 8)
Licht vliegwiel is in overweging.

En dan die prijzen van VW = :lol:

Hier al een paar foto's van het blok.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

18 nov 2010 19:29

Lekker wim, ziet er goed uit :thumleft: uit elkaar halen was mij ook wel gelukt, in elkaar zetten daarentegen :wink:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

18 nov 2010 23:30

Ongelooflijk, werkelijk als nieuw! Moet zeggen dat het ook in rap tempo gaat

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 0:29

Ziet er goed uit Wim! Nokstokje erin voor wat hoger toerengebied, verbrandingsruimte uitliteren en compressie op +/- 8,5:1 zetten, koppen flowen, kleppen bekijken en nieuw inslijpen, lichter vliegwiel (- +/- 4 kg) altijd doen voor lekkere respons! Deckhoogte Rechts en links gelijk zetten. Drijfstangen zou ik niet uitwisselen (zijn gewoon goed en goed te verlichten/ polijsten) maar vierkant uitwegen. Ook de zuigers uitwegen. Alles op 0 gram. Krukas, drukgroep, vliegwiel balanceren.
Verder ga je lekker voortvarend te werk! Als je het werkplaatshadboek hebt dan is dat natuurlijk het beste en hoef je verder inderdaad geen extra papier aan te schaffen.
Als je deze onderdelen :lol: vindt dan zijn de type 1 onderdelen voor jouw helemaal :lol: :lol:
Groeten,
Ronald

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 0:39

Effe uit m'n hoofd is het belangrijkste zit het belangrijkste verschil tussen een 2.0 914 type4 en een VW type4 in de cilinderkoppen en ik dacht dat de slag van een 2.0 anders is (andere krukas)

914 koppen zijn te herkennen aan het aantal tapeinden waarmee het inlaatspruitstuk gemonteerd zit
Je kan natuurlijk ook effe het bloknummer checken: http://www.914parts.nl/index.php?cont=motor

Maar het is alweer een poosje geleden dat ik me in type4s heb verdiept...

cabrio wim schreef:Dus heb geïnformeerd voor andere lichtere drijfstangen, nokkenas, zuigers en cilinders

Als je ECHT iets snels wilt bouwen, idd effe checken bij Jake Raby (zoals Speedy al zei). Die bouwt type4's die meer vermogen maken dan een 6 cilinder (met zelfde volume) en die ook heel blijven :mrgreen:
Effe googlen op Raby Aircooled Technologies (RAT) en ook effe rond snuffelen op de site van LN Engineering (LN maakt de onderdelen, de ontwikkeling doen ze samen met Raby)
Als je nieuwe cilinders wilt hebben zou ik voor de nickies van LN gaan (volgens mij is Hot Rod in Doesburg dealer)
LN heeft ook speciaal in samenwerking met JE zuigers ontwikkeld die een mooie combi maken met de "Nickies" cilinders

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 10:14

Wim, diep respect! :res:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 10:22

ik denk dat Wim Ronald eens moet ontmoeten :mrgreen:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 11:09

Kan ik op VW tuning gebied waarschijnlijk nog veel leren. :oops:

Maar dat is het leuke ervan, totaal iets nieuw beginnen en proberen er veel van te leren. :idea:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 12:57

Zo komt het ook goed ....ben voorlopig nog FF druk om uit mijn 1300 enkelpoortsblokje met standaard carb een pony of 75 te persen voor in de Formule Vee. Valt niet mee .... is wel zoeken.... alles op de grens!

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 13:05

@ Roon: is je chassis al klaar?

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 14:35

Op hoofdlijnen, nu bezig met alle specifieke bevestigingspunten te maken. Zal binnenkort weer eens wat foto's mailen van de Formule Vee. Sorry voor de vervuiling Wim, hij mag weg..

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 16:49

Geeft niet, heb vroeger ook nog een Formule V gehad, maar heb die toen indertijd door mijn ziekte verkocht.
Kwam nog van Arie Luyendijk zijn vader.
Was best leuk spul, vooral met die staart schakeling. :lol:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 19:43

Vandaag 16 uur 30 de knoop doorgehakt, en wat racie spul gekocht.

Gaan het voor mij allemaal uitzoeken wat er precies bij elkaar past, maar komt hier op neer.

Nokkenas > Type 4 320 schleicher (ideaal voor straat gebruik)
Verstevigde stoter stangen > Type 4 gehard schleicher
Stoters > Type 4 gehard schleicher nokkenas
Lichtgewicht drijfstangen > Type 4 schleicher
Snelle zuigers met nieuwe cilinders > Mahle ik dacht 94 x 66 is dan 2.1L dacht ik dat ze mij vertelden
Koppen worden aangepast met verstevigde assen > Tuimelaar Gene Berg geschroefd
Porsche klep tuimelaars met klepstelboutjes Gene Berg (swivel-feet porsche)
Klepveren set verzwaard Gene Berg
Licht vliegwiel en aanpassing koppeling en drukgroep
Extra ophanging achter aan motor, denk maar net als bij Porsche

Verder werd mij verteld dat ik aan krukas niks moest veranderen buiten balanceren

Kan nog wat vergeten zijn, en als er mensen het met dingen niet eens zijn, laat het horen a.u.b.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

19 nov 2010 23:30

Van de bovenliggende delen heb ik ook het nodige geprobeerd toen ik nog 200 pk uit een K14 motor (MG-F) wou halen.
Toen ook gespeeld met lichtere pulleys, verstelbare (en lichtere) nokkenastandwielen, brandstoftoevoer upgrade (ander pompje en rail) de zaak geflowed, kopje gevlakt, ECU met laptop interface.... Leuk, leuk!
Afbeelding
Succes iig. Wim!
Volg het op de voet.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

20 nov 2010 21:33

Wim,
Je lijstje ziet er goed uit zo! Welke lift hebben de kleptuimelaars die je gaat gebruiken?

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

20 nov 2010 23:58

Ronald, dat ik het niet weet. :oops:

Staat dan daar de 320 niet voor. :idea:
Is de 2de uit de serie van vier verschillende, en de laatste 2 zouden niet geschikt zijn voor straat gebruik.
Dit in verband met koppel op hoge toeren.

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

21 nov 2010 0:24

Begint een wel heel erg gemengd huwelijk te worden, Wim. :lol:

Of is het inmiddels een trio-travofeestje van drie verbouwden...

Begrijp je nieuwe avatar in dit licht ook al niet. Ziet erg toch als een puur natuur modelletje uit.

Solly voor de off-topic. :mrgreen:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

21 nov 2010 11:17

Je slaat de spijker op z'n kop Paul, ik wil inderdaad iets sexy bouwen.
Maar wat niet onder Bob valt. :wink:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

21 nov 2010 12:23

cabrio wim schreef:Nokkenas > Type 4 320 schleicher (ideaal voor straat gebruik)
Verstevigde stoter stangen > Type 4 gehard schleicher
Stoters > Type 4 gehard schleicher nokkenas
Lichtgewicht drijfstangen > Type 4 schleicher
Snelle zuigers met nieuwe cilinders > Mahle ik dacht 94 x 66 is dan 2.1L dacht ik dat ze mij vertelden
Koppen worden aangepast met verstevigde assen > Tuimelaar Gene Berg geschroefd
Porsche klep tuimelaars met klepstelboutjes Gene Berg (swivel-feet porsche)
Klepveren set verzwaard Gene Berg
Licht vliegwiel en aanpassing koppeling en drukgroep
Extra ophanging achter aan motor, denk maar net als bij Porsche
Verder werd mij verteld dat ik aan krukas niks moest veranderen buiten balanceren


Hé, dat lijkt verdomd veel op de set-up van mijn motor! :shock:
Het gaat bij mij alleen om een 1800cc met single-barrel Solex 44er carbs en platliggende 901-koeling.
Dat betekent dat ik een iets andere Mahle-set heb. En ik heb een 360er nokkenas...
Laatste meting na bouw: 128 pk
Afbeelding

En hier is de bakversteviging en cup-strebe goed te zien:
Afbeelding

:thumleft: met de bouw, Wim!

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

22 nov 2010 10:39

Blijft een prachtig project om te volgen!

Succes Wim!

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

26 nov 2010 22:42

Vandaag de nieuw spullen voor de motor binnen gekomen. :ba:
Heb ze zelf nog niet gezien, maar dat zal morgenvroeg gebeuren, zal dan gelijk een foto plaatsen.
Kunne we volgende week gaan opbouwen. 8)

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

02 dec 2010 14:04

Deze morgen mij eens bezig gehouden om alles in balans te krijgen.

Krukas terug gekregen , maar moest niks aan gedaan worden, was al gebalanceerd, en dat dacht ik al aan de boringen te kunnen zien, maar wilde zekerheid.
Ben nu zo ver dat zuiger,drijfstang compleet met veren en bevestiging met clips nu allemaal aan het zelfde gewicht zitten.
Dus motor straks mooi in balans.

De zuigers ging maar over tienden van grammen.

Afbeelding

Drijfstangen daarin tegen iets meer.

Afbeelding

Daarna de combinaties mooi op gelijk gewicht gebracht.

Afbeelding Afbeelding

Dus dit eind gewicht (1418,5) hebben alle vier de sets van zuiger en drijfstang.


In originele zuigers en drijfstangen zat maar liefst 25 gram verschil tussen hoogste en laagste combinatie.
Zal wel binnen de marge zijn, maar vond dit toch veel.

Kunnen dus nu gaan opbouwen. 8)

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

02 dec 2010 16:11

cabrio wim schreef:De zuigers ging maar over tienden van grammen.
Drijfstangen daarin tegen iets meer.
Daarna de combinaties mooi op gelijk gewicht gebracht.
Dus dit eind gewicht (1418,5) hebben alle vier de sets van zuiger en drijfstang.
Kunnen dus nu gaan opbouwen.


Ga je de drijfstangen nog shotpeenen ?
Nu je er zoveel vermogen meer in gaat brengen, of is dit niet nodig?

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

02 dec 2010 19:03

is hij nu nog niet klaar :D
mooi project om te volgen

gr ton :res:

Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia

02 dec 2010 19:38

Nine-eleven schreef:
Ga je de drijfstangen nog shotpeenen ?
Nu je er zoveel vermogen meer in gaat brengen, of is dit niet nodig?


Bedoel je die kleine metalen bolletjes. :idea:

Dit is toch enkel dan om het materiaal te verdichten, en geeft toch verder geen werking op de prestaties van de motor.
Gesloten onderwerp