02 dec 2010 21:15
cabrio wim schreef:Nine-eleven schreef:Ga je de drijfstangen nog shotpeenen ?
Bedoel je die kleine metalen bolletjes.![]()
Dit is toch enkel dan om het materiaal te verdichten, en geeft toch verder geen werking op de prestaties van de motor.
02 dec 2010 21:34
02 dec 2010 23:12
roondejong schreef:Eh ... de T4 drijfstangen staan te boek als onverwoestbaar . . .
03 dec 2010 1:01
roondejong schreef:Eh ... de T4 drijfstangen staan te boek als onverwoestbaar.
Krukas altijd balanceren met het vliegwiel en drukgroep (aftekenen op vliegwiel)gemonteerd. Wedden dat er onbalans is.
03 dec 2010 8:49
cabrio wim schreef:roondejong schreef:Krukas altijd balanceren met het vliegwiel en drukgroep (aftekenen op vliegwiel)gemonteerd. Wedden dat er onbalans is.
Moet ik nu echt zover gaan om dit nog eens te laten uit balanceren met vliegwiel erop.
Moet ik eerst maar eens beslissen wat ik ga nemen van vliegwiel, normaal of een lichter.
03 dec 2010 22:35
Nine-eleven schreef:cabrio wim schreef:roondejong schreef:Krukas altijd balanceren met het vliegwiel en drukgroep (aftekenen op vliegwiel)gemonteerd. Wedden dat er onbalans is.
Moet ik nu echt zover gaan om dit nog eens te laten uit balanceren met vliegwiel erop.
Moet ik eerst maar eens beslissen wat ik ga nemen van vliegwiel, normaal of een lichter.
Als je voor het allerbeste resultaat wil gaan, zou ik idd krukas en vliegwiel als geheel laten balanceren, zeker als je jezelf al zoveel moeite heb getroost om drijfstangen en zuigers "op gewicht" te brengen.
Zelf zou ik voor een afgedraaid (= lichter) vliegwiel gaan, het voordeel is dat de motor veel sneller oppakt (minder massa in beweging te brengen), het enige nadeel dat er is (ieder voordeel heeft zijn nadeel), is op topsnelheid.
Dan ontbreekt het zgn. "vliegwiel effect" waardoor de topsnelheid, zeker bij enige tegenwind lager zal uitvallen.
03 dec 2010 23:28
roondejong schreef:Nine-eleven schreef:Zelf zou ik voor een afgedraaid (= lichter) vliegwiel gaan, het voordeel is dat de motor veel sneller oppakt (minder massa in beweging te brengen), het enige nadeel dat er is (ieder voordeel heeft zijn nadeel), is op topsnelheid.
Dan ontbreekt het zgn. "vliegwiel effect" waardoor de topsnelheid, zeker bij enige tegenwind lager zal uitvallen.
Vergeet de topsnelheid maar even = onzin!!
Topsnelheid is een kwestie van factoren: overbrengingsverhouding bak, vermogen, toerental. heeft niets met lichter vliegwiel te maken!
roondejong schreef:Er is maar 1 manier om problemen te voorkomen: krukas, vliegwiel en drukgroep samen te balanceren. Markeer de drukgroepstand op het vliegwiel met een centerpons.
04 dec 2010 8:58
04 dec 2010 10:48
cabrio wim schreef:Goed mannen ik begrijp het.![]()
Ga vandaag eens informeren of de persoon waar ik de krukas laten checken heb dit ook kan.
Zal dan als dit gebeurd is kijken of de motor vierkant is voor de deckhoogte.
@Ronald, meet je dit met gemonteerde zuigers dan via bovenkant cilinder naar diepte zuiger op hoogste punt, en maak je dan het verschil weer goed door aan de ene kant de voet van de cilinders af te draaien.![]()
Ben wel in bezit van verschillende micrometers.
04 dec 2010 11:28
04 dec 2010 11:35
04 dec 2010 15:20
06 dec 2010 22:45
$TEEF schreef:De aircooler tovenaar![]()
Gooi die formule v er ook hier maar op Ronaldinho!
06 dec 2010 22:52
06 dec 2010 23:13
06 dec 2010 23:30
06 dec 2010 23:45
roondejong schreef:$TEEF schreef:De aircooler tovenaar![]()
Gooi die formule v er ook hier maar op Ronaldinho!
Niet overdrijven Steef!
07 dec 2010 0:02
07 dec 2010 9:13
07 dec 2010 9:59
07 dec 2010 12:32
08 dec 2010 1:48
08 dec 2010 10:28
08 dec 2010 16:08
11 dec 2010 10:08