Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

12 aug 2015 12:49

Wil je jezelf nog wat verwennen en de originele structuur maken dan is onderstaand puntlastangetje beslist de moeite waard. Ik heb hem gekocht in de veronderstelling dat het nooit wat kon zijn voor het geld (299), maar na wat afstellen zijn hier uitstekende resultaten mee te behalen.
Afbeelding

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

12 aug 2015 13:27

Waar heb je die gekocht dan?
Dit is eventueel ook een oplossing.... blindklinkmoeren...

Afbeelding

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

12 aug 2015 18:13

Bij mij om de hoek zit Vocor tools.
http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 44&lang=NL

De blindklinkmoeren zijn prima, en ik gebruik ze ook veel, maar in dit geval zou ik ze niet gebruiken. Het stropje geeft te weinig draagvlak en galvanische corrossie ligt op de loer. Deze blindklinkmoeren zijn van alu.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

12 aug 2015 23:38

Bedankt voor het meedenken heren! :thumleft:

Cloaca schreef:Je hebt hem wel extreem vastgelast... op twee of drie zijden was voldoende geweest...

Mijn sterkteberekeningen zijn altijd "alles x 7" :mrgreen:
En ik vond het er wel mooi uitzien...maar daardoor is het wel mislukt.
Iemand wees mij erop dat ik door het lassen en afkoelen het materiaal te hard heb gemaakt voor mijn draadtapper! :wink:
Uiteraard heb ik hier nooit over nagedacht....terwijl ik het principe wel ken. Weer een leermoment!!!!
Ik ga het werkstukje maar gewoon helemaal opnieuw maken....en dan met die houtinslagmoeren.
Wel een behoorlijke tegenvaller want ik had de vaart er net een beetje in...
Maarja.....een dag meer of minder op een 10 jaren plan merk je ook niet echt :mrgreen:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

05 dec 2015 15:56

Zo weer even een kleine update.

Het bakje met de moertjes wat mislukt was heb ik overnieuw gemaakt met de houtinslagmoeren.
Dit ging inderdaad veel beter en het inlassen ging ook erg vlot.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Ook is er een achterbalk in bestelling (viewtopic.php?f=13&t=45840) en omdat ik eindelijk weer wat tijd had ben ik maar direct aan de gang gegaan met
het verwijderen van de oude balk en gezien wat er onder vandaan kwam was het ook geen verkeerde beslissing

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Omdat de originele motorsteunen nog goed zijn heb ik er voor gekozen om deze te laten zitten.
Er is mij verteld dat als ik een nieuwe balk wil plaatsen er sowieso één motorsteun af moet omdat je anders de balk er niet tussen krijgt.
Dus ik dacht dat ik ze er allebei maar afhaal dan kan ik de originele laten zitten, dit scheelt me weer wat "pas en meet werk" aangezien de positie
nogal nauw luistert!
Ik moet wel eerlijk bekennen dat dit wel het meest spannende is wat ik aan de auto heb gedaan..
Echt een gevalletje van "Geen weg meer terug"!!!

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

07 dec 2015 12:46

Zorg dat de achterklep nog past als je de achterbalk er weer inzet...
Je gaat de nodige warmte inbrengen die spanning in je "werkstuk" brengt...

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 dec 2015 10:40

Je bedoelt dat ik eerst de motorkap ga monteren om zo de positie van de balk te bepalen?
Goed idee....kan ik ook eens met de nieuwe ducktail aan de gang.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 dec 2015 11:43

Ook om te voorkomen dat je straks geen of een veel te grote naad krijgt...

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

22 dec 2015 20:15

Vandaag bezig geweest om de achterbalk een beetje passend te krijgen....
En dat was een best werkje!
Ten eerste kwam ik erachter dat er nog wat meer slechte plekken zaten dus deze weg geslepen.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Daarna de balk zoveel mogelijk op maat proberen te maken.
De motorsteunen had ik van de week al verwijderd en één kant heb ik echt wel verpest. :bang:
Uiteraard ga ik hier een nieuw stuk inlassen. De andere kant heb ik er heeeeeel voorzichtig uitgedremeld en deze is gelukkig wel goed.

Afbeelding Afbeelding

Daarna kon het proefpassen beginnen en door steeds hele kleine stukjes aan de auto / balk te tweeken gaat die nu redelijk op zijn plek.

Afbeelding Afbeelding

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

22 dec 2015 20:33

Pfff, het zweet zou mij uitbreken, waar ben je aan begonnen.
Nu gewoon stug doorgaan en volhouden.
Petje af :res:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

22 dec 2015 22:25

Als je een puntlas boortje koopt voorkom je deze drama's. Investeer een beetje in goed gereedschap en je resultaat verbetert enorm. Hou rekening met best aanzienlijke krimp als je de motorsteunen inlast. Doe dat niet in een keer. Verder inderdaad de klep er in en het slot ook passen. Misschien ook die cheap ass puntlastang kopen om de originele structuur zo veel mogelijk te behouden. Ik heb er veel plezier van.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

23 dec 2015 10:46

Puntlasboortje heb ik gebruikt.....alleen kon ik niet zien of het nou helemaal goed was weggeboord.
Daardoor was ik bang dat ik door het andere gedeelte heen zou gaan en toen heb ik het verder afgemaakt met een tang en een beitel en een dremel.
Dit zijn van die dingen waar mijn onervarenheid flink om de bocht komt zetten....
Die "cheap ass puntlastang" gaat idd in bestelling, vooral omdat ik daarmee mooi de gootjes, van het rubber dat om de motor heen zit, vast kan maken.
Dat scheelt een hoop geboor en moeilijk gelas! :thumleft:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

23 dec 2015 10:50

@Jaspa:

Thnx!
Het zweet breekt mij soms ook wel eens uit hoor!
Ik heb alleen gemerkt dat je niet bang moet zijn om wat te verkl0ten....het is altijd wel weer te fixen namelijk.
In het ergste geval door iemand anders...gelukkig nog niet nodig geweest!! :mrgreen:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

28 feb 2016 17:54

Nadat je weg was toch direct naar je project gezocht, vreemd dat ik hier over heen gelezen heb :P Komt zeker goed en geduld is een schone zaak :D Mocht je nog wat adressen willen weten dan hoor ik het wel.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

28 feb 2016 21:12

Bedankt Richard, het was een gezellig en informatief bezoekje!
Voor wat betreft de adressen weet ik je te vinden, vooral die van de stoelen zijn zeer welkom.
:thumleft:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

02 apr 2016 20:58

Whoehoeehoeee......wat een prachtige dag om te rijden!
En aangezien dat nog niet lukt maar eens weer even flink aan de klus gegaan!!!
:mrgreen:

Het roer is helemaal omgegaan en ik heb uiteindelijk besloten om er toch maar wat ouds van te maken.
En na het zien van verscheidene projecten hier heb ik ook direct maar besloten om het grondiger aan te pakken dan dat ik eerst van plan was.
Dus: de hele boel kaal maken, zandstraler eroverheen, mooi alles laten spuiten en dan weer opbouwen.
Uiteraard moest eerst de auto helemaal leeggehaald worden en dat was best een klusje, aangezien deze als opslag fungeert.
Gelukkig hebben mijn ouders een grote zolder, dus alles kon mooi daar naar toe :thumleft:
Afbeelding

Als eerste moest de voorbumper er aan geloven, ik had al een keer een voorscherm eraf gehaald dus dat scheelde weer.
Afbeelding
Ik weet niet wat normaal is maar deze bumper zat maar vast aan 3 bevestigingspunten per kant.
1 bij de wielkast aan het voorscherm, 1 grote die bij mij aan de accubak vast zit en 1 met een soort van beugel.
Afbeelding Afbeelding
Aan de andere kant precies hetzelfde en toen was hij eraf (komt nog in mijn verkoop-topic 8))
Afbeelding

Daarna de kofferklep (ook straks te bewonderen in het verkoop-topic) en de deuren gedaan. Gelukkig stond mijn buurman buiten dus die kon me mooi even helpen met de kofferklep.
De deuren waren een ander verhaal...hier had ik geen hulp bij dus dat was redelijk behelpen.
Afbeelding Afbeelding

Toen het andere voorscherm eraf gehaald en dat was een mooi gestuntel!
Ik had wel gekeken naar de vulopening van de tank en zag dat deze gewoon los er tegenaan zat.
Maarja...helemaal vergeten dat het mechanisme waarmee je het klepje opent een knopje in het interieur heeft. :oops:
Dus daar stond ik met een scherm in mijn handen dat er niet af wou omdat een klein ijzerdraadje roet in het eten gooide!
Afbeelding

Uiteindelijk kon ik het scherm toch nog een beetje terug zetten en na het loshalen van het ijzerdraadje kon het scherm er toch makkelijk af
Afbeelding Afbeelding

Al met al lekkere progressie en ik ben nog geen extreem rotte plekken tegen gekomen.
Een goede zandstraal douche zal gaan verhullen wat er echt onder zit...dus ik hou mijn vingers wel een beetje gekruist! :wink:
Laatst bijgewerkt door Neppert op 03 apr 2016 8:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

02 apr 2016 21:10

Zo hee. Roer helemaal om dus?! Je schrijft dat t wat ouds moet worden, rs style vast en zekers..??
Ga je het zelf doen of gewoon meerjarenproject ;-)

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

02 apr 2016 22:49

Goed bezig :thumleft: Ik ben heel benieuwd naar je plannen.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

02 apr 2016 23:42

:thumleft: Ik volg het met veel belangstelling.
Ik herken mezelf er in 25 jaar geleden.
Zou het nu niet meer aandurven. :res:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

02 apr 2016 23:53

Mooi project, succes ermee :res:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

03 apr 2016 7:39

zie nu je topic en geheel gelezen. Respect voor een onervaren techneut ga het volgen.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

03 apr 2016 7:41

Hoe gaat je auto er nou uiteindelijk uitzien? Terug naar orgineel?

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

03 apr 2016 8:52

Thnx heren!! :thumleft:

Of ik dit over 25 jaar nog zou aandurven weet ik ook niet, maar vooralsnog doe ik het nog steeds met veel plezier en het blijft een DIY meerjarenproject.
De plannen voor de auto zijn summier het volgende: geen rs-style en ook niet terug naar origineel, maar meer een "2.8 rsr hotrod achtige race bak"!
Het moet natuurlijk wel een neppert blijven :wink:
Ik hou de turbo brede spatborden maar geef hem wel een longhood neus.
Het onderstaande is hiervoor besteld (bij restoration design europe) en ga ik op mijn schermen lassen. Dan moet nog wel het turbo brede deel erbij gemaakt worden en dat wil eingelijk wel
van staal gaan doen.
Afbeelding Afbeelding
http://www.aasesales.com/products/rb4a-a73-210t-105626

Voor in het interieur moet ik nog een paar kuipstoelen hebben en of ik daar voor iets moderns of ouds neem weet ik nog niet.
Rolkooi komt er ook in, hoogstwaarschijnlijk gelast.
En voor de rest zo kaal mogelijk.
Wat voor een wielen eronder komen is nog een groot raadsel. Ik vind van die minilites wel gaaf maar een paar Campagnolo wielen vind ik ook niet verkeerd.
Het nadeel is dat deze velgen bijna allemaal 15" zijn en ik wil eigenlijk ook wel graag een remmen-upgrade doen.
Maar een setje turbo remmen is veels te duur dus zou ik iets moderns moeten gebruiken alleen passen die dan niet in de 15" wielen.

Voor de achterkant heb ik al een bumper gekocht, oplettende onder ons hadden deze al voorbij kunnen zien komen. :mrgreen:
Afbeelding
Wat voor een voorbumper erop komt weet ik nog niet dus daar blijf ik nog even lekker over fantaseren.
De kleur vind ik één van de lastigste beslissingen omdat deze zo permanent is en je ook niet even snel weer verandert.
Misschien wordt het wel een two-tone of iets met race strepen.
Hier en daar komt er ook nog wel een stickertje op, staat ook "lekker racerig".

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

03 apr 2016 18:55

Cool! Gaaf idee.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

04 apr 2016 9:19

Komende winter kaalmaken, voogend jaar zomer opbouwen..!! :mrgreen:
Plaats een reactie