Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
01 maart 2011 18:58
Denk dat wat afwerking betreft alu geen slechte keuze is, kan alle kanten op spuiten, anodiseren, polijsten of fijn laten stralen. Of het sterk genoeg is weet ik niet, er worden voor motoren ook alu frames en sturen gemaakt die moeten toch ook wat kunnen verdragen lijkt mij.
Maar een gepolijste alu rolbeugel lijkt mij erg gaaf staan
01 maart 2011 19:21
Ferrari laat de beugels ook wel eens met leer bekleden. Is ook erg mooi!
01 maart 2011 19:22
noem me een purist maar deze is altijd in mijn hoofd blijven zitten...
01 maart 2011 20:13
Niet mooi, maar gewoon erg lekker....echte mannen auto
01 maart 2011 20:16
Na er nog 2 tellen langer over nagedacht te hebben ben ik toch geswitched naar chromolybdeen aangezien dit sterker is en je dus een dunwandiger buis kunt toepassen (wat bij mijn kooi ook het geval is). Ik herinnerde mij ineens uit mijn mountainbiketijd dat alu niet altijd lichter is (vaak dikkere buis met grotere diameter vanwege de sterkte). Polijsten vind ik iets voor de heer Knauf maar niet voor een vintage hotrod.
p.s. @Wolf wil je svp dergelijk lelijke hokken hier niet meer plaatsen, dank je.
Laatst bijgewerkt door
Wouter op 01 maart 2011 20:28, in totaal 1 keer bewerkt.
01 maart 2011 20:20
WM550spyder schreef:Iemand nog overwegingen bij de materiaalkeuze voor mijn rolbeugel? Ik kan kiezen uit staal, chromolybdeen of alu en ben nu voor aluminium gegaan.
Indien gekeurd op dezelfde norm zijn ze even sterk (vandaar de norm

)
ALuminium is als materiaal minder sterk dan staal. Bij een goede constructie heb je meer materiaal nodig dan bij staal. Dwz de gewichtbesparing is niet zo veel als men doorgaans denkt (ongeveer 30% geloof ik). Uitzonderingen hierop zijn speciale alu's zoals Duraluminium uit de vliegtuigbouw. Dit zijn prijzige legereingen. Chromolybdeen staal is een legering die het staal sterker maakt en meer bestand tegen hoge temperaturen. Het gewicht van de kooi zal dus lager worden en de diameter van de buizen kleiner. Ik weet niet hoeveel, want dat bepaalt of het zin heeft (is in ieder geval prijzig)
01 maart 2011 20:21
Postings kruisten sorry
Dan rest de vraag van mij , of het prijzig is (pb) Ben wel benieuwd hou ik het ook in mijn achterhoofd
01 maart 2011 20:27
Ze zijn beiden gekeurd maar dat betekent niet noodzakelijk even sterk

. Ik zou zeggen; beiden sterk genoeg.
01 maart 2011 20:34
Is ook waar

en dat was wat ik eigenlijk bedoelde.
Enkele italiaanse racers (jajaja nog meer

) zweren ook bij staal of molybdeen staal. Is toch echt wel tandje sterker als je over de kop gaat. Tevens hebben die italiaanse dingen nog wat extra stijfheid nodig
01 maart 2011 20:44
Voel je erg goed hoor, een stalen doorgelaste kooi

geloof 40 mm doornsnee, ik weet nog wel een goed adres, Pb maar..
01 maart 2011 21:12
Hij is al besteld Steef, mijn Wiechers kooi.
01 maart 2011 21:14
Niels schreef:Is ook waar

en dat was wat ik eigenlijk bedoelde.
Ah joh laat mij nou eens een keertje jou wat vertellen over normen
01 maart 2011 21:23
WM550spyder schreef:
p.s. @Wolf wil je svp dergelijk lelijke hokken hier niet meer plaatsen, dank je.
sorry hoor, laat lekker doorbouwen aan je boyracertje. voor op de boulevard in scheveningen.
01 maart 2011 22:39
wolf schreef:noem me een purist maar deze is altijd in mijn hoofd blijven zitten...

das toch die porsche van die mega wereld reis
man man wat was dat genieten dat verhaal zeg

woutahhh en een gouwuhh kooi
01 maart 2011 23:14
$TEEF schreef:gedraaid staal...
Huh

Naadloos getrokken bedoel je zeker

Hoeveel race auto's hebben een alu kooi? Inderdaad NUL

Volledige kooi, of alleen een rolbeugel?
Heb je bij Wiechers nog gechecked waar de voetjes op het chassis worden gemonteerd?
02 maart 2011 13:42
WM550spyder schreef:Na er nog 2 tellen langer over nagedacht te hebben ben ik toch geswitched naar chromolybdeen aangezien dit sterker is en je dus een dunwandiger buis kunt toepassen (wat bij mijn kooi ook het geval is). Ik herinnerde mij ineens uit mijn mountainbiketijd dat alu niet altijd lichter is (vaak dikkere buis met grotere diameter vanwege de sterkte). Polijsten vind ik iets voor de heer Knauf maar niet voor een vintage hotrod.
Moet het dak erdan af om de bovenkanten van de kooi goed rond te lassen, of kun je eerst het bovenste deel lassen en dan naar binnen hijsen?
02 maart 2011 13:54
wolf schreef:WM550spyder schreef:
sorry hoor, laat lekker doorbouwen aan je boyracertje. voor op de boulevard in scheveningen.
Zo, wolfie maakt vrienden....
02 maart 2011 16:27
Jay911 schreef:WM550spyder schreef:Na er nog 2 tellen langer over nagedacht te hebben ben ik toch geswitched naar chromolybdeen aangezien dit sterker is en je dus een dunwandiger buis kunt toepassen (wat bij mijn kooi ook het geval is). Ik herinnerde mij ineens uit mijn mountainbiketijd dat alu niet altijd lichter is (vaak dikkere buis met grotere diameter vanwege de sterkte). Polijsten vind ik iets voor de heer Knauf maar niet voor een vintage hotrod.
Moet het dak erdan af om de bovenkanten van de kooi goed rond te lassen, of kun je eerst het bovenste deel lassen en dan naar binnen hijsen?
daarom moet je ook gedraaid staal nemen
heb het ook maar een

keer gehoord hoor Jeroen....
02 maart 2011 18:47
Jay911 schreef:Moet het dak erdan af om de bovenkanten van de kooi goed rond te lassen, of kun je eerst het bovenste deel lassen en dan naar binnen hijsen?
Dak hoeft er niet af, daar zijn truukjes voor
02 maart 2011 22:46
D'r hoeft toch zeker geen FIA kooi in zeker? Beetje normaal in en uitstappen en een onbeschadigd dashbord is ook wat waard lijkt mij. Het werd toch een straat/ trackday auto of heb ik iets gemist?
Hoe is het eigenlijk met de achterbrug .... zijn de 911 draagarmen gelijk aan de armen van een 944?
Ben me een beetje aan het inlezen in dit hotrod gebeuren en het leuke vindt ik wel dat niets moet en alles mag .... met stijl. Er is dus heel veel ruimte voor eigen inbreng.
Feitelijk begin je met een kale shell .... leuk!
02 maart 2011 22:54
Precies en ik heb dus een rolbeugel, geen rolkooi aangeschaft

bij Wiechers kun je deze zelfs later uitbreiden naar een volle kooi.
03 maart 2011 11:21
roondejong schreef:D'r hoeft toch zeker geen FIA kooi in zeker?
Ik zou het wel doen. Als je toch 1 keer bezig bent

Zo'n halve beugel brengt misschien wel iets meer stijfheid en een racy-look, maar zo'n volle kooi is wat functioneler - bijv. bij trackdays - en geeft een lekker rauwe uitstraling aan zo'n project. En je kunt altijd meedoen aan een mooi race-event mocht je dat willen, of mocht de volgende eigenaar dat willen

My 2 cents
03 maart 2011 11:35
Hij heeft uiteraard TUV en ook DMSB - FIA.
03 maart 2011 12:08
Weet er iemand of je van de 911 uit de periode 1969 ook technsiche handboeken hebt zoals Hanes zeg maar? Ik wil zelf het een en ander gaan doen en dan zou dat wel eens heel handig kunnen zijn.
03 maart 2011 12:25
Yep, kom maar eens bij mij koffiedrinken thuis